1971-07-04, GP België - Jan & Jos: een paar apart!

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9762
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 833 keren
Ontvangen waarderingen: 420 keren
Contacteer:

1971-07-04, GP België - Jan & Jos: een paar apart!

#1 Bericht door Maarten » 15 jun 2019, 17:28

1971-07-04, GP België - Jan & Jos: een paar apart!


Bron: Motor, No. 28, 09-07-1971
Tekst:

Scan: peter G


Afbeelding

In Francorchamps bewezen de Oranjerijders opnieuw, dat Nederland rijders heeft, die tot de wereldtop gerekend mogen worden. Jan de Vries en Jos Schurgers verwezen wereldkampioen Angel Nieto gezamenlijk naar de derde plaats in een adembenemende 50 cc race, waarin ook de overige Nederlanders een voorname rol speelden. Aalt Toersen stuurde de nieuwe Jamathi naar een vierde plaats, Nico Polane greep de vijfde plaats, terwijl de nieuwe man bij Jamathi, Herman Meyer, de 1970 Jamathi binnen bracht op een hard bevochten zesde plaats.

Cees van Dongen revancheerde zich voor zijn enorme pech in Assen. In de 125 cc klasse stuurde Cees zijn laag en slank gebouwde Yamaha twin ver voor de fabrieks Yamaha's uit naar een prachtige vierde plaats, wat de ontzettend gelukkige Rotterdammer — wij zagen Cees na de pechweken voor het eerst weer breeduit lachen — 8 wereldkampioenschapspunten opleverde.

In de 250 cc is de concurrentie aan de top bijna moordend. Niettemin bewees Theo Bult, dat hij tot de beste rijders ter wereld behoort door in een enorm sterk veld als achtste te finishen. De fabrieks MZ van Silvio Grassetti was op het snelle Francorchamps niet te houden. Het duel om de tweede plaats was er niet minder spannend om. Na een race van ruim. 112 km bedroeg het verschil tussen de tweede en de negende man slechts 11,9 seconde! Als wij u dan nog vertellen, dat al deze knapen finishten met een racegemiddelde van rund de 191 km/uur, dan weet u zelf wel hoe enorm er om die tweede plaats geknokt is. En ... een zekere Theo Bult uit Lonneker reed tussen de H.H. renners in alsof hij reeds j aren lang in het G.P.-circus meedraait. Enorm!

In de 500 cc klasse maakte Rob Bron (over wie de bekende Engelse motorjournalist Mick Woollett een juichend verhaal schreef in Motor Cycle onder de kop „The sinister Dutchman") ook in Francorchamps de show. Rob kwam slecht van start na in de trainingen ook al niets dan pech gehad te hebben (oorzaak verstopte tankontluchting), maar de Arnsterdammer fikste het ook nu weer. Zelfs een snelle pitstop voor benzine hield hem niet van de vierde plaats af. Amsterdamse Robbie staat nu met twee tweede plaatsen en een vierde plaats frank en vrij als runner-up op de wereldranglijst met 32 punten. Dat Agostini er al 75 heeft vinden wij feitelijk helemaal niet zo belangrijk...

Christian Ravel dodelijk verongelukt

Helaas werden de spannende races om de Grote Prijzen van België overschaduwd door een valpartij met dodelijke afloop. Slachtoffer was de 24-jarige Franse landskampioen Christian Ravel, die in de dertiende ronde van de 500 cc in het heetst van de strijd om de tweede plaats onderuit ging in een 160 km/ uur bocht. Hij kwam hard tegen de vangrail terecht en overleed korte tijd later aan vermoedelijke verwondingen aan de ruggegraat. Ravel, die vorig jaar tweede werd in Francorchamps, was getrouwd en woonde in Parijs.
Eens te meer is gebleken, dat de veiligheidseisen van automobielcoureurs( op wier wensen vele kilometers vangrails geplaatst werden op Francorchamps) en die van de motorcoureurs niet parallel lopen. De veiligheid van de ene groep betekent juist gevaar voor de andere groep. He wordt de hoogste tijd, dat men voor beidepartijen een bevredigende oplossing vindt!

50 cc: Jan en Jos, een paar apart!

In de 50 cc speelden Jan de Vries en Jos Schurgers het spel zeer taktisch. Hoewel Jan in de training bijna 6 seconden sneller was geweest dan Nieto, vertrouwde men het rappe Spanjaardje toch niet erg. In geen geval kans geven tot slipstreamen, luidde de consignes en met die opdracht gingen Jan en Jos, evenals in Assen bijgestaan door Nico Polane (nu op de 1971 machine), van start. Nieto begon prompt te slipstreamen, waarbij hij het wiel van Schurgers koos. Jan maakte van deze kans gebruik om in de tweede ronde ruim te passeren en toen Jos daarop onmiddellijk


Afbeelding

tempo verminderde door bij circa 170 km/uur even achter de stroomlijn vandaan te komen, kon hij een beslissende voorsprong nemen. Op het dalende gedeelte naar Stavelot liep de toerenteller naar 17.000 omw./min., ofwel een topsnelheid van 181 km/uur! En Jan en Jos hadden er echt geen 75 cc cilinders op staan, hoewel de Derbi-leiding wel een protest indiende, niet tegen de cilinderinhoud, maar tegen het vermeende gebruik van methanol in de benzine. Dat zelfde kunstje flikten de Derbi-mensen trouwens bij Barry Sheene in de 125 cc klasse, ondanks het feit, dat Nieto al vroeg in de race was uitgevallen. De protestwoede van Derbi dateert niet van vandaag of gisteren, want toen Paul Lodewijkx in 1968 de Derbi's op Francorchamps versloeg moest de Jamathi onmiddellijk open.

Toen het gat eenmaal gevallen was liep Jan verder weg, want de Van Veen Kreidlers waren op Francorchamps een tikkeltje sneller. Dat demonstreerde Jos trouwens duidelijk, want in de derde ronde zag hij kans de felle Spanjaard los te rijden, die geen kans meer zag dichterbij te komen. Hoewel Aalt Toersen de nieuwe Jamathi naar een vierde plaats stuurde, stonden de gezichten in het Jamathi kamp na afloop toch bedrukt, want opnieuw bleek Aalt niet bij de kop te kunnen komen. Herman Meyer, aan wie Jan Thiel en Martien Mijwaart een grote steun hebben vanwege zijn technische vaardigheid, bracht de duidelijk langzamer 1970 binnen op een verdienstelijke zesde plaats. De tijd begint echter te dringen. De Ulster G.P. zal namelijk zo goed als zeker zonder 50 cc klasse verreden worden. Het totaal aantal G.P.-wedstrijden bedraagt hierdoor slechts 9, zodat niet de beste zes, maar de beste vijf resultaten beslissend zullen zijn. Overigens hoeven wij u niet te vertellen, dat Jan de Vries met drie Grand Prix zeges dichter bij een wereldkampioenschap is dan ooit. Nog even Jan!

In de 125 cc klasse zorgde Cees van Dongen voor een fraai Nederlands succes door zijn privé Yamaha als vierde onder de geblokte vlag door te sturen. Cees heeft een fietsje, waar de fabriekstechnici af en toe jaloerse blikken op werpen. De volledig eigenbouw racer loopt namelijk stukken harder dan de fabrieks Yamaha's en dat moet gezien het verschil in portemonnee (u kunt rustig van ons aannemen, dat die van Cees aanmerkelijk platter is dan die van Yamaha) feitelijk niet mogelijk zijn.
De 125 cc race werd een wedstrijd waarin de favorieten als rijpe appels van de bomen vielen. Angel Nieto verdween al in de derde ronde uit de strijd, juist nadat hij wat dichter bij de snoeihard rijdende Barry Sheene gekropen was. Hij werd niet de enige pechvogel, want Parlotti bleef al in de eerste ronde steken, Dave Simmonds kwam ook niet ver, Jack Findlay bleef na 200 meter staan, Theo Louwens kwam 1 km ver, Jan Huberts kreeg in de eerste ronde ontstekingsmoeilijkheden, terwijl Börje Janssen de grootste pechvogel van allen werd, toen hij twee ronden voor de finish een geheide derde plaats uit handexi moest geven. De watergekoelde eencilinder Maico's liepen trouwens ontzettend hard op Francorchamps, wat Gert Bender en Dieter Braun beiden bewezen door respectievelijk twee en

Kopfoto: Jan de Vries en Jos Schurgers in de hairpin bij La Source voor concurrent Angel Nieto.
Foto Links: Ago voor het eerst met integrale helm.
Foto Linksonder: Grassetti (MZ) won zijn tweede G.P. Onder: Het gevecht uit de 250 cc tussen Dods. Mortimer, Braun, Marsovsky, Smart, Bult en Gould.


Afbeelding

Uitslagen Francorchamps 4 julie 9171

50 cc:

1. Jan de Vries (Kreidler), Nederland, 21.29.2 = 157.492 km.uur;
2. Jos Schurgers (Kreidler), Nederland, 21.39,7 = 156.220 km.uur;
3. Angel Nieto (Derbi), Spanje, 21.42,9 = 155.836 km.uur;
4. Aalt Toersen (Jamathi), Nederland, 22.38,9 = 149.414 km.uur;
5. Nico Polane (Kreidler), Nederland, 22.51,7 = 148.009 km.uur;
6. Herman Meyer (Jamathi), Nederland, 23.23,1;
7. Juan Pares (Derbi), Spanje, 23.39,4;
8. Harald Bartol (Kreidler), Oostenrijk, 23.58,0;
9. Ryszard Makiewicz (Kreidler), Polen, 24.58,0; 1
10. Manfred Kugler (Kreidler), Duitsland, 24.59,8.

Snelste ronde: Jan de Vries (Kreidler), 5.20,0 = 158.625 km.uur.

125 cc:

1. Barry Sheene (Suzuki), Engeland, 33.21,5 = 177.526 km. uur;
2. Gert Bender (Maico), Duitsland, 33.31,0 = 176.687 km.uur;
3. Dieter Braun (Maico), Duitsland, 33.44,5 = 175.509 km.uur;
4. Cees van Dongen (Yamaha), Nederland, 34.00,2 = 174.159 km.uur;
5. Charles Mortimer (Yamaha), Engeland, 34.24,2 = 172.133 km.uur;
6. Jurgen Lenk (MZ), Oost-Duitsland, 35.27,5 = 167.812 km.uur;
7. Rodney Gould (Yamaha), Engeland, 36.12,6;
8. Tomas Heuschkel (MZ), Oost-Duitsland, 36.19,2;
9. Eugenio Lazzarini (Maico), Italie, 36.22,9;
10. Tommy Robb (Yamaha), Engeland, 36.37,3;
11. Laszlo Szabo (MZ), Hongarije, 36.37,5;
12. Ryszard Mankiewicz (MZ), Polen, 36.37,9;
13. Paolo Pileri (Aermacchi), 37.57,2;
14. Yves Le Toumelin (Maico), Frankrijk, 38.34,4;
15. B. Memola (Maico), Bele gie, 38.36,6.

Snelste ronde: Barry Sheene (Suzuki), 4.43,3 = 179.174 km.uur.

250 cc:

1. Silvio Grassetti (MZ), Italie, 35.10,6 = 192.399 km.uur;
2. John Dodds (Yamaha), Engeland, 35.20,5 = 191.501 km. uur;
3, Dieter Braun (Yamaha), Duitsland, 35.21,2 = 191.438 km.uur;
4. Paul Smart ,Yamaha), Engeland, 35.24,0 = 191.185 km.uur;
5. Charles Mortimer (Yamaha), Engeland, 35.05,0 = 191.140 km.uur;
6. Rodney Gould (Yamaha), Engeland, 35.25,9 = 191.015 km.uur;
7. Gyula Marsovsky (Yamaha), Hongarije, 35.25,9 = 191.015 km.u;
8. Theo Bult (Yamsel), Nederland, 35.31,6;
9. Laszlo Szabo (Yamaha), Hongarije, 35.32,4;
10. Gunter Bartusch (MZ), Oost-Duitsland, 35.52,9;
11. Börje Jansson (Kawasaki), Zweden, 35.54,4;
12. Karl Auer (Yamaha), Oostenrijk, 36.20,0;
13. Billy Nelsson (Yamaha), Engeland, 37.02,7;
14. Leo Commu (Yamaha), Nederland, 37.26,0;
15. Tony Gruber (Yamaha), Duitsland, 37.31,2.
Snelste ronde: Silvio Grassetti, 4.19,5 = 195.606 km. uur.

500 cc:

1. Giacomo Agostini (MV), Italie, 55.19,7 = 198.776 km.uur;
2. Eric Offenstadt (Kawasaki), Frankrijk, 57.04,1 = 192.716 km.uur;
3. Sack Findlay (Suzuki), Australie, 57.05,3 = 192.648 km.uur;
4. Rob Bron (Suzuki), Nederland, op een ronde:
5. Rob Chandler (Kawasaki), Engeland;
6. Kurt Carlsson (Yamaha), Zweden;
7. Frank Perris (Seeley), Engeland;
8. Jerry Lancaster (Yamsel), Engeland;
9. Piet v. d. Wal (Kawasaki), Nederland;
10. Billy Nelsson (Paton), Engeland.

Snelste ronde: Giacomo Agostini, 4.07, 6 = 205. 008 km.uur.

Zijspanklasse:

1. Schauzu-Kalauch (BMW), Duitsland, 33.09,3 = 178.615 km.uur;
2. Owesle- (Münch-URS), Duitsland, 33.11,8 = 178.391 km.uur;
3. Auerbacher-Hahn (BMW), Duitsland, 33.37,6 = 176.109 km.uur;
4. Luthringshauser-Neumann (BMW), Duitsland, 33.51,1 = 174.904 km.uur;
5. Castella-Castella (BMW), Zwitserland, 33.51,5 = 174.904 km.uur;
6. Butscher-Huber (BMW), Duitsland, 33.51,8 = 174.870 km.uur;
7. Milton-Thornton (BMW), Engeland, 33.55,5 = 174.560 km.uur;
8. Maier-Mathews (BMW), Duitsland, 35.00,5 = 169.158 km.uur;
9. Gawley-Alcock (BMW), Engeland, 36.08,1;
10. Binding-Fleck (BMW), Duitsland, 36.16,1.

Snelste ronde: Schauzu-Kalauch, 4.40,1 = 181.220 km.uur.

Plaats reactie