1975, Drie maal is scheepsrecht. Drie maal wereldkampioen 50 cc wegrace voor Nederland

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9754
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 827 keren
Ontvangen waarderingen: 417 keren
Contacteer:

1975, Drie maal is scheepsrecht. Drie maal wereldkampioen 50 cc wegrace voor Nederland

#1 Bericht door Maarten » 15 jun 2019, 19:09

Drie maal is scheepsrecht. Drie maal wereldkampioen 50 cc wegrace voor Nederland (1975)


Bron: Motor, No. 7, 14-02-1975
Tekst: Harmsze

Scan: peter G


Afbeelding

MOTOR

HET ENIGE NEDERLANDSE MOTORWEEKBLAD TEVENS OFFICIEEL ORGAAN DER KNMV

62ste JAARGANG No. 7 14 FEBRUARI 1975


Driemaal is scheepsrecht ...

Driemaal behaalde een Nederlandse wegrenner het wereldkampioenschap. Jan de Vries presteerde dit in 1971 en 1973, Henk van Kessel volgde hem in 1974 op. Beiden hebben bewezen uitstekende rijders te zijn, die de mogelijkheden van het door Van Veen verstrekte wapen, de GP Kreidler racer uit de Amsterdamse stal, volledig wisten te benutten. Jan de Vries sloot zijn motorsportcarrière af, Henk van Kessel is er op gebrand, zijn wereldtitel te verdedigen. De mogelijkheid om dit met enig uitzicht op succes te doen, heeft hij echter niet meer. Althans dit jaar niet. De wonder-Kreidler is noch voor de huidige wereldkampioen, noch voor een andere Nederlandse renner beschikbaar.

Het persbericht van Van Veen Import vertelt het kort en bondig. De GP racers zullen het komende seizoen bereden worden door de Belg Juliaan Vanzeebroeck (die in 1974 als derde op de ranglijst eindigde) en door Kreidler's oude rivaal, de Spanjaard Angel Nieto, die de wereldtitel veroverde in 1969, 1970 en 1972.

Van Zeebroeck zal gesponserd worden door de Van Veen vestiging in Brussel en door de Kreidler fabriek, benevens door Champion en Shell. Angel Nieto heeft de steun van de Real Federacion Motociclista Espagnola, de Spaanse motorbond (die naar verluidt f 35.000,— voor de machine neertelde). Beide coureurs rijden op privébasis. Bedongen is, dat door Van Veen een monteur ter beschikking zal worden gesteld, die echter door de renners of hun sponsors betaald zal worden.

Er zijn motorsportenthousiasten, die zich over deze gang van zaken nogal opwinden. Teleurstellend is een en ander zeker en men kan van mening zijn, dat het besluit niet verstandig is. Maar de enige, die in deze taak te beslissen heeft, is de eigenaar van de racers. Met groot zelfvertrouwen heeft hij destijds beloofd, dat zijn Kreidlercreatie een Nederlandse renner de wereldtitel zou helpen winnen en die voorspelling is uitgekomen. Zijn inspanningen hiervoor werden gedreven door zakelijke belangen. Die stonden voorop, al was er daarnaast toch ook de sport, die hem zeker niet onverschillig was. Nu liggen de zakelijke belangen volgens zijn inzicht blijkbaar elders en dus verplaatst hij zijn activiteiten en zet een streep onder de racerij. Geen compromis, geen half werk, want dat is zijn aard niet.

Aan Henk van Kessel is een der racers aangeboden, maar hij is er helaas niet in geslaagd het gevraagde bedrag bijeen te brengen. Met steun van zijn zeer actieve supportersclub heeft hij de Kreidler van de Oostenrijker Bartol gekocht. Er wordt nu hard gewerkt, deze op een zo hoog mogelijk niveau te brengen. Geen gemakkelijke opgave, want noch Henk, noch zijn monteur Frans hebben ooit de Van Veen Kreidler van binnen gezien. Er is ook kontakt opgenomen met Derbi, maar daar gaf men niet thuis. Een confrontatie Nieto op Van Veen Kreidler en van Kessel op Derbi had wel een sensatie kunnen worden!

Wordt Nieto weer kampioen? Gemakkelijk zal hij het niet krijgen, want het schijnt dat de Duitser Rittberger inmiddels 23 (!) pk uit zijn privé Kreidler getoverd heeft! En dat moet toch ook de Nederlandse tuners een hart onder de riem steken. Want waarom zij dan niet?

Driemaal is scheepsrecht ... het was mooi. Maar daar behoeft het toch niet bij te blijven, want zo'n zegswijze is geen axioma.

HARMSZE

Plaats reactie