1970, Paul Lodewijkx - Vertrouwen in titelstrijd!

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9758
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 833 keren
Ontvangen waarderingen: 420 keren
Contacteer:

1970, Paul Lodewijkx - Vertrouwen in titelstrijd!

#1 Bericht door Maarten » 17 jun 2019, 19:15

Paul Lodewijkx - Vertrouwen in titelstrijd! (1970)


Bron: Motor, No. 4, 23-01-1970
Tekst: Coen Verburg

Scan: peter G


Afbeelding

PAUL LODEWIJKX VERTROUWEN IN TITELSTRIJD!

Kopfoto: Paul Lodewijkx als barkeeper op de feestelijke receptie. Onder: technicus Jan Smits zal zowel technisch als organisatorisch de Jamathi produktie voor zijn rekening nemen. Geheel onder: Twee hippe vogels uit Den Helder boden Paul tijdens de receptie een pentekening aan.

Paul Lodewijkx — wij schreven het eerder — is weer helemaal de oude. Zelfs zijn zwarte haardos is even weelderig als voorheen! Het Jamathi-trio maakt weer plannen voor het komende seizoen en,die zijn duidelijk gericht op het veroveren van de wereldtitel in de 50 cc. Evenals het afgelopen seizoen zullen Jan Thiel, Martien Mijwaart en Paul Lodewijkx deelnemen aan alle Grand Prix-wedstrijden, maar nu beter voorbereid en met beter materiaal! De voorbereidingen zijn in volle gang en hoewel de produktie van de Jamathi-bromfiets momenteel primair staat, streeft het trio ernaar om in maart/april twee Jamathi Grand Prix-racers racerijp te hebben, plus voldoende reserve-onderdelen in voorraad voor het wegraceseizoen 1970.

Vertrouwen!

Uit de woorden waarmee Paul de plannen voor 1970 ontvouwt, spreekt vertrouwen in eigen: kunnen. Het staat voor hem zonder meer vast, dat hij weer zal racen, hoewel hij nog geen medische keuring ondergaan heeft. Om in conditie te komen, zal hij zoveel mogelijk uitkomen in trialwedstrijden. Want Paul wil in ieder geval weer racen! „Dat was mijn eerste gedachte toen ik in het ziekenhuis weer helder kon denken," zegt hij op een toon, die elke andere mogelijkheid uitsluit. ,Voor 1970 bouwen wij twee machines, vrijwel identiek aan de machine van vorig jaar. Naar mijn mening zitten wij goed straks, want de motor van de Jamathi is sneller en betrouwbaarder dan die van voornaamste concurrent Derbi. De Spaanse fabriek zal moeten zoeken naar meer vermogen en bovendien de motor betrouwbaar moeten maken. Zelfs als beide voorwaarden lukken, zie ik het komende seizoen met vertrouwen tegemoet. Van Kreidler hebben wij dacht ik niets te vrezen. Jan de Vries en Jos Schurgers zijn goede rijders, maar als de machines niet sneller en betrouwbaarder worden, ik bedoel de watergekoelde versie, dan komen zij veel te kort, zoals vorig seizoen bleek. Derbi-troef Angel Nieto is een rappe jongen, maar ik geloof dat hij net iets te veel risico neemt. Bovendien spaart hij zijn machine niet en dat is hem al vele malen duur komen te staan!"

Als men Paul de Jamathi-kansen hoort afwegen, dan wordt in ieder geval duidelijk, dat men in Amsterdam, waar de Jamathi-fabriek staat, vol moed is voor 1970. Het team zal bestaan uit het bekende trio: Jan Thiel als constructeur, Martien Mijwaart als constructeur-rijder en Paul Lodewijkx als rijder. Het materiaal: twee gelijkwaardige machines, met voldoende reserve-onderdelen. Een bijzonderheid voor 1970 is, dat beide machines de beschikking zullen hebben over versnellingsbakken, waarvan de interne verhoudingen gewijzigd kunnen worden. Met behulp van een groot aantal tandwielparen kan men de verhoudingen in de bak voor elk circuit aanpassen aan het karakter. Is het een circuit met veel hairpins en korte bochten, dan geeft men de Jamathi's bijvoorbeeld een lage eerste versnelling.

Jamathi-bromfiets

De produktie van de Jamathi-bromfiets staat op dit ogenblik primair. Er zijn thans 350 exemplaren afgeleverd, maar dit aantal is ver achter gebleven bij de geraamde produktie. Technicus Jan Smit, die tot voor kort heit brein achter de Van Veen-Kreidlers was, is in dienst getreden bij Jamathi en zal zowel in technisch als in organisatorisch opzicht de produktie van de standaard Jamathi's in goede banen gaan leiden. Daar wordt momenteel hard aan gewerkt, en naast verfijningen aan het huidige model worden verder voorbereidingen getroffen voor het uitbreiden van de produktielijn met een dames-bromfiets en de vroeger al geplande 50 cc motorfiets. Jan Smit pakt de zaken groots aan, want op korte termijn hoopt hij de produktie van de Jamathi-bromfiets op te kunnen voeren tot 40 à 45 stuks per week. „Want", zegt Jan Smit, „hoe meer bromfietsen er verkocht worden, hoe beter Jan, Paul en Martien zullen kunnen racen!"

COEN VERBURG

Plaats reactie