1972-07-09 GP Oost-Duitsland - Eerste GP Zege voor Theo Timmer

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9752
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 826 keren
Ontvangen waarderingen: 416 keren
Contacteer:

1972-07-09 GP Oost-Duitsland - Eerste GP Zege voor Theo Timmer

#1 Bericht door Maarten » 22 jun 2019, 12:07

1972-07-09 GP Oost-Duitsland - Eerste GP Zege voor Theo Timmer


Bron: Motor, No. 28, 14-07-1972
Tekst: Guus vd Beek, Coen Verburg

Scan: peter G


Afbeelding

Theo Timmer won op de door een hittegolf overspoelde Sachsenring zijn eerste Grand Prix.
De hoge temperatuur (35°) veroorzaakte verrassende uitslagen.


Afbeelding

G.P. OOST-DUITSLAND

Pech voor Jan de Vries en Angel Nieto

1e G.P. zege voor THEO TIMMER


Wéér won een Nederlander de 50 cc-klasse, maar het was helaas niet Jan de Vries en die heeft de punten toch zo hard nodig. Gelukkig voor Jan viel ook zijn rivaal Angel Nieto uit zodat Jan nog steeds een kans heeft om zijn titel te prolongeren. Maar het wordt wel moeilijk, want wint de Spanjaard ook nog maar één Grand Prix dan is hij wereldkampioen.

Op het moment dat Jan de Vries met een oververhitte motor uitviel (er heerste een hittegolf in Oost-Duitsland) had hij een duidelijke voorsprong op Jamathi-rijder Theo Timmer die in de training weer grote moeilijkheden had gehad, maar wiens fiets in de wedstrijd toch zo goed liep dat hij met een voorsprong van 50 seconden op tweede man Hummel werd afgevlagd. Met deze overwinning schoof Theo meteen op naar de derde plaats in de stand om het wereldkampioenschap, echter zonder verdere vooruitzichten.

Een ronde voor het uitvallen van Jan de Vries (4e ronde) was Angel Nieto al van het toneel verdwenen. Op dat moment had Nieto al een zeer grote achterstand op de veel snellere Kreidler-coureur, terwijl Timmer de Derbi op niet al te grote afstand volgde.

Jan Bruins, de winnaar van Joegoslavië, had de beschikking gekregen over een fabrieks Derbi, maar kwam daarmee in de training door een gebroken zuiger in de snelle MTS-bocht ten val. Hij liep fikse schaafwonden op, maar werd door Derbi royaal schadeloos gesteld.

De 125 cc-klasse werd vooral gekenmerkt door een duel tussen Chas Mortimer en Borje Jansson nadat Nieto ook in deze klasse (op kop) uitgevallen was. De eerste ronden waren voor Mortimer, daarna nam Jansson over en liep uiteindelijk nog een flink stuk van de Engelsman weg. Cees van Dongen zat safe op de vijfde plaats totdat kettingbreuk (wegens vastgelopen versnellingsbak) hem deed uitvallen. Zijn plaats werd overgenomen door Jos Schurgers en die bleef daar tot het einde.

De 250 cc-race opende spannend doordat Dieter Braun de kop nam, wat bij de 250.000 Oostduitsers een golf van sensatie veroorzaakte.

Foto links: Jan en Angel onder het wakend oog van KNMV-secretaris Van Egdom aan de start.
Foto boven: Phil Read reed In de 350 cc de viercilinder MV.


Afbeelding

Braun slaagde er echter niet in zijn succes van vorig jaar te herhalen, want Jarno Saarinen stootte al vrij snel door naar de kop met Pasolini en Rodney Gould op respectievelijk de tweede en derde plaats. De onderlinge afstanden waren te groot om de spanning erin te kunnen houden. Het uitvallen van Braun in de Jugend Kurve, waar zijn Maico door oververhitting bleef steken, betekende een grote teleurstelling voor het talrijke publiek, dat vermoedelijk zijn laatste Grand Prix op de Sachsenring gezien heeft. Het is thans voor 99,9 pct zeker dat er in 1973 geen Grand Prix meer zal worden verreden (hoogstens een nationale race met bescheiden - lees geselecteerde - deelname uit het buitenland). De oorzaken van dit besluit zijn zowel van sportieve als van politieke aard. De Oostduitse rijders, noch de MZ fabriek, hebben op de Sachsenring een kans op de overwinning, terwijl de sympathie die het publiek voor de Westduitse coureurs als Dieter Braun koestert nogal zwaar op de maag ligt bij de Oostduitse autoriteiten.

In de 350 cc-race viel Agostini in de lle van de 18 ronden durende race plotseling uit, waarna teamgenoot Phil Read op een MV-4 de honneurs verder waarnam en de race in een nieuw racegemiddelde won (even snel als Ago's winnende gemiddelde in de 500 cc-klasse). Pasolini lag na het uitvallen van Ago constant op de tweede plaats, maar zag geen kans om dichterbij Read te komen, evenmin als Dieter Braun veel dichter bij Pasolini wist te komen. Marcel Ankoné deed het geweldig in de 350 cc -race.

Foto rechts: 250.000 toeschouwers omzoomden de Sachsenring. In actie in de beroemde Queckenberg Kurve zijn Braun, Read, Gould, Drapal en Saarinen.
Foto onder: Na het uitvallen van Nieto streden Mortimer en Börje Jansson lang om de overwinning in de 125 cc.

Hij was met de Oostduitse fabrieksrijder Bernd Tungethal in een heftig duel gewikkeld, totdat Tungethal bij een passeerpoging in de Jugend Kurve iets te veel waagde en ten val kwam, waardoor Ankoné veilig op de zesde plaats kon uitrijden. De sensatie van de 500 cc-race was, dat König rijder Kim Newcombe 4 ronden aan de leiding lag voor Agostini, totdat deze volgens verwachting het initiatief overnam en met grote voorsprong won voor Rodney Gould en Newcombe.


UITSLAGEN:

50 cc-klasse (7 ronden = 60.326 km):

1. T. Timmer, Nederland, Jamathi, 26.58,1 = 134.215 km/uur;
2. H. Hummel, Oostenrijk, KreidIer, 27.48,9;
3. O. Buscherini, Italië, Kreidler, 28.14,9;
4. J. Huberts, Nederland, Kreidler, 28.20,8;
5. L. Rinaudo, Italië, Tomos, 29.32,5;
6. L. Uhlig, Oost-Duitsland, eigenbouw, 29.43,3.

Snelste ronde: Jan de Vries, 3.41,2 = 140.257 km/uur (nieuw ronderecord).

Standen wereldkampioenschappen:

50 cc-klasse:

1. Angel Nieto (Derbi), 66 punten;
2. Jan de Vries (Kreidler), 54 punten;
3. Theo Timmer (Jamathi), 33 punten.

Plaats reactie