1970-07-05, GP België - Jamathi terug in titelstrijd door zege van Aalt Toersen!

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

1970-07-05, GP België - Jamathi terug in titelstrijd door zege van Aalt Toersen!

#1 Bericht door Maarten » 24 jun 2019, 16:34

GP België - Jamathi terug in titelstrijd door zege van Aalt Toersen! (1970)


Bron: Motor, Nr. 28, 10-07-1970
Tekst: Coen Verburg


Scan: peter G


Afbeelding

Regen en dus sombere gezichten rondom Aalt Toersen voor de start van de G.P. van Belgie.
Maar door Aalt's prachtige overwinning brak de zon door!


Afbeelding

Jamathi terug in titelstrijd door zege van Aalt Toersen!

GROTE PRIJS VAN BELGIË

Eindelijk dan de ommekeer! Op Francorchamps bracht Aalt Toersen de spanning terug in de titelstrijd door Derbi troef Angel Nieto een gevoelige nederlaag te bezorgen. Op het door regen spekgladde circuit overklaste de Jamathi van Aalt de Derbi's van Nieto en Canellas in pure topsnelheid. Met een derde plaats bewees Jos Schurgers dat ook de Van Veen Kreidlers op de goede weg zijn en het zou ons niet verbazen als uit deze hoek binnenkort een verrassing komt. De spanning is helemaal terug bij de 50-ers, waar Nieto met vier overwinningen en een tweede plaats uiteraard goede uitzichten heeft op prolongatie van zijn wereldtitel, maar waarin toch nog van alles gebeuren kan in de vijf resterende races. De kans is klein, maar theoretisch zou Aalt nog steeds wereldkampioen kunnen worden. Of hij echter in staat zal blijken de resterende wedstrijden alle te winnen lijkt voor ons een moeilijke vraag en voor Aalt een moeilijke opgaaf!

Bepaald minder moeilijk had Giacomo Agostini het in de 500 cc. Ondanks de regen en ondanks de gladde baan stuurde Ago de MV-3 naar een vijfde achtereenvolgende zege op Francorchamps, waarmee dit Italiaanse wonderkind tevens de 1970-titel in de 500 cc klasse veilig stelde. Met 6 overwinningen is het puntentotaal van 90 door niemand meer te benaderen en naast zijn 7e wereldkampioenschap nam Ago in België tevens de titel van „Monsieur Francorchamps" in ontvangst door zijn vijfde achtereenvolgende overwinning. Geoff Duke was het laatst drager van deze eretitel.

Met uitzondering van de 50 cc klasse hadden de „Vliegende Hollanders" in de overige klassen ,weinig geluk. In de 125 cc leek Cees van Dongen op een prachtige vierde plaats af te rijden, totdat dezelfde moeilijkheid als in de training — overslaande motor bij hoog toerental — opnieuw de kop begon op te steken, die Cees in de vijfde ronde zelfs dwongen de strijd te staken.

Theo Bult had in de kwartliterklasse Vrouwe Fortuna evenmin aan zijn zijde. Vette pitten gooiden de Twentenaar al naar enkele ronden definitief uit de strijd. Een feit, waar Theo zich overigens niet al te rouwig om toonde, want het snelle circuit van Francorchamps behoort (zeker in de regen) niet tot zijn favorieten! Theo II, ofwel onze vertegenwoordiger in de 500 cc klasse Theo Louwes vertrok juist vanwege de natte baan vol goede moed van start, maar ontstekingsmoeilijkheden waren er al in de eerste ronde oorzaak van, dat Theo zijn reputatie als regenrijder niet waar kon maken. De Kawasaki driecilinder kreeg opnieuw last van vocht (tijdens de trainingen ook al) en met slechts twee vonkende bougies kan zelfs Theo Louwes niets klaar maken. De sympathieke Groninger heeft de laatste tijd wel de pechduivel op zijn staart getrapt! In de zijspanklasse reed tenslotte anderhalve combinatie onder Nederlandse vlag.


Afbeelding


Klaas de Geus fungeerde in Francorchamps opnieuw als zijspanpassagier van Heinz Luthringhauser, ook nu weer met succes, want dit Duits-Nederlandse duo boekte evenals in Assen een zevende plaats in het klassement. Herman Oosterloo en Karel Hermans veegden hun oranje Van de Wal-RS naar een mooie tiende plaats en plaatsten zich daarmee op de lijst van houders van wereldkampioenschapspunten.

Mijwaart en Schurgers sterk van start

Na regen komt zonneschijn! Ook voor Martien Mijwaart en Jos Schurgers, die beiden na de pech in Assen zeer sterk van start gingen in de 50 cc klasse. Martien wist de Jamathi bijna een volle ronde op kop te houden, alvorens Jos Schurgers de honneurs verder waar nam en als eerste vanuit de hairpin bij La Source voor de tribunes langs kwam snerpen. Achter zijn rug zaten Nieto, Mijwaart, Canellas, De Vries en Toersen, die zich al in de eerste ronde keurig herstelde van een zeer slechte start. Daarachter volgden Cees van Dongen en Rudolf Kunz, die de aansluiting enigszins verloren hadden. Sensatie bij de tweede doorkomst: Toersen op kop met aan zijn wiel Angel Nieto, die door slipstreamen aan het wiel probeerde te blijven van de thans zeer snelle Jamathi. Jos Schurgers had reeds wat ruimte moeten toestaan aan dit tweetal, maar op een veilige derde plaats rijdend wist Jos de schade toch binnen aanvaardbare grenzen te houden. Martien Mijwaart had ondertussen geen eenvoudige race, want behalve een wat nukkige Jamathi (bleef te koud door de regen) kreeg hij in de derde ronde gezelschap van Canellas, die in de vierde en laatste ronde inderdaad voorbij wist te komen. Martien stuurde aan op de vijfde plaats, wat maar juist lukte, want in de hairpin bij La Source sloeg de bougie opnieuw vet, waardoor de Jamathi bergafwaarts met zwijgende motor de finish haalde.

Foto 1: Aalt Toersen gehuldigd na zijn 50 cc zege.
Foto 2: Angel Nieto winnaar 125 cc.
Foto 3: Groots duel Gould-Carruthers in de kwartliterklasse.
Foto 4: Gevecht Tommy Robb versus Lewis Young.
Foto 5: Karl Auer 4e in de 500 cc.
Foto 6: Cees van Dongen, wéér pech in de 125 cc.
Foto 7: Christian Ravel, held van de halveliterklasse!

Aalt wist zich in de laatste ronde definitief los te rijden van Nieto, die in de komende weken ongetwijfeld wel een en ander over de „speed" van de Jamathi aan Derbi constructeur Francisco Tombas te vertellen zal hebben. Kreidler coureur Jan de Vries eindigde als zesde. na een moeilijke race, waarin hij meer vocht met een inhoudende motor dan met de concurrentie. Cees van Dongen maakte tenslotte met een achtste plaats de Nederlandse hegemonie in de 50 cc klasse compleet.


Afbeelding


Foto boven: Pip Harris/Roy Lindsay, Georg Milton/S. Thornton en Tony Wakefield/John Flaxmap gaven elkaar in Francorchamps geen duimbreed asfalt cadeau.

Foto onder: Jos Schurgers (Van Veen Kreidler) revancheerde zich voor de pech in Assen door de 3e plaats te pakken.


Pech voor Dieter Braun, winst voor Nieto

In de voorgaande races in de 125 cc klasse is inmiddels wel duidelijk geworden, dat indien de 125 cc Derbi twin heel blijft (en Nieto er niet afvalt) de Spaanse machine favoriet is voor de zege. Zo ook in Francorchamps, waar de 125 cc klasse hoopvol begon met Simmonds, Nieto en Braun de eerste ronden bij elkaar, maar nadat Braun in de derde ronde door ontstekingspech uitviel (een lot dat ook Aalt Toersen en Cees van Dongen enkele ronden later uitschakelde) werd de race een eentonige optocht. Angel Nieto liep met elke ronde iets verder weg van Simmonds, die op de streep nog voldoende ruimte bleek te hebben tussen zijn Kawasaki twin en de watergekoelde eencilinder Maico's van Börje Jansson en Tony Gruber, die beiden wel iets dichterbij kwamen in de race, maar het gat toch niet helemaal konden dichten.

250 cc: duel Carruthers—Gould

Evenals in alle andere races was de baan nat in de kwartliter wedstrijd, hoewel de gestadig vallende druilregen even verstek liet gaan. De 250 cc race werd mede hierdoor de mooiste van de dag. Wereldkampioen Kel Carruthers vocht voor wat hij waard was om de kostbare zege, maar evenals in Assen kwam hij in de slotfase van de wedstrijd in moeilijkheden. Carruthers en Rod Gould reden tot in de laatste ronde wiel aan wiel over het natte circuit (racegemiddelde desondanks ruim 171 km/up met daarachter een even adembenemend duel tussen Börje Jansson en de Fin Jarno Saarinen, die in Assen sterk voor de dag kwam in deze klasse. De door iedereen verwachte eindsprint in deze klasse ontaardde in een anticlimax doordat uitgerekend in de laatste ronde de Yamaha van Carruthers begon over te slaan en de Australiër terrein moest prijsgeven, bijna zoveel, dat Jansson en Saarinen hem nog wisten te pakken. Fabrieksrijder Rodney Gould greep hierdoor opnieuw 15 kostbare kampioenspunten, waardoor de strijd in deze klasse nog spannender is geworden. Kent Andersson, teamgenoot van Gould, kon het geweld aan de kop niet helemaal bijbenen en stuurde wijselijk aan op een veilige vijfde plaats vóór MZ man Laszlo Szabo. Dieter Braun, ook fabrieksrijder voor MZ in deze klasse, had in de 250 cc al evenmin geluk als in de 125, want in de derde ronde moest hij ook nu opgeven.


Afbeelding


Ago won, maar Christian Ravel de held!

Dat Agostini in de regen een rondje van ruim 181 km/ uur gemiddeld draaide vond iedereen natuurlijk wel aardig, maar held van de dag werd de kleine Fransman Christian Ravel, die op het natte circuit wonderbaarlijk goed uit de voeten kwam met zijn 500 cc Kawasaki drie-cilinder. Ravel hield constant de tweede plaats bezet achter Agostini, die er direct bij de start vandoor gegaan was om zijn zevende wereldtitel binnen de slepen.
Pech en valpartijen hadden een belangrijke invloed op het wedstrijdverloop. Billie Nelson, John Dodds, Percy Tait, Bo Granath, Alberton Pagani, Guyula Marskovsky, en niet te vergeten onze eigen Theo Louwes, werden allen ofwel door pech ofwel door een schuiver uitgeschakeld. Bo Granath gaf zijn Husqvarna twin bijvoorbeeld wat al te bruusk de sporen in de hairpin bij La Source met als gevolg dat hij een mooie zesde plaats in vonken zag opgaan. Oostenrijker Karl Auer maakte op precies dezelfde plaats een identieke fout, maar door snel de zaak weer op te rapen kon hij zijn derde plaats behouden, althans tot vlak voor het eind van de race. Vanuit het middenveld stuurde Tommy Robb zijn Seeley namelijk steeds verder naar voren en dankzij de val van regenrijder Auer, die na zijn schuiver toch gedurfd doorging, wist Robb drie ronden voor de geblokte vlag aansluiting te krijgen waarna de Oostenrijker het bekende loodje moest leggen. Spectaculair sluitstuk van de race vormde de pitstop van Christian Ravel, die in de laatste ronde een snelle pitstop maakte om benzine in te nemen. Zijn voorsprong op de derde man was echter dermate groot, dat hij zijn tweede plaats ruimschoots kon behouden.

Enders en Auerbacher beiden pech

Op de natte baan zorgden de zijspannen tenslotte voor een spectaculair nummertje schuiven. Enders/Kalauch leken zich in eerste instantie te revancheren voor de pech in Assen, maar ook nu sloeg de pechduivel weer in alle hevigheid toe, niet alleen voor Enders, maar ook voor de equipe Auerbacher/Hahn, die al vroeg de strijd moest staken, evenals de snel minder wordende Miinch-URS van Owesle/Kremer. Door het verrassende uitvallen van Enders vlak voor tijd ging Butscher met de zege strijken. Bepaald cadeau kregen zij de overwinning echter niet, want de jagende gebroeders Castella en het duellerende trio Harris/Lindsay, Milton/Thornton en Wakefield/Flaxmap vormden een nimmer aflatende dreiging in dit sluitstuk van Francorchamps 1970.

COEN VERBURG

Foto: Boven: Het begin van de 125 cc race zag er hoopgevend uit Toen Dave Simmonds, Angel Nieto en Dieter Braun in de eerste ronden bij elkaar bleven. Braun moest in de 3e ronde echter opgeven door ontstekingspech.

UITSLAGEN:

50 cc klasse:


1. Aalt Toersen, Nederland, Jamathi, 23.21,3, racegemiddelde 144.894 km/uur;
2. Angel Nieto, Spanje, Derbi, 23.23,6, 144.143 km/uur;
3. Jos Schurgers, Nederland, Kreidler, 23.48,4, 142.145 km/uur;
4. Salvador Canellas, Spanje, Derbi;
5. Martien Mijwaart, Nederland, Jamathi;
6. Jan de Vries, Nederland, Kreidler;
7. Rudolf Kunz, Duitsland, Kreidler;
8. Cees van Dongen, Nederland, Kreidler;
9. André Millard, Frankrijk, Kreidler;
10. Franco Ringhini, Italië, Morbidelli.

Snelste ronde: Aalt Toersen, 5.40,3 = 149.162 km/uur.

125 cc klasse:

1. Angel Nieto, Spanje, Derbi, 36.23,0, racegemiddelde 162366 km/uur;
2. Dave Simmonds, Engeland, Kawasaki, 36.41,2, 161.421 km/uur;
3. Barje Jansson, Zweden, Maico, 37.13,3, 159.100 km/uur;
4. Tony Gruber, Duitsland, Maico;
5. Jean-Louis Paskuier, Frankrijk, Cemoto;
6. Charles Mortimer, Engeland, Villa;
7. John Dodds, Australië, Aermacchi;
8. Ryszard Mankiewicz, Polen, MZ;
9. Walter Scheimann, Duitsland, Villa;
10. Walter Villa, Italië, Villa.

Snelste ronde: Angel Nieto, 5.05,6 = 166.099 kin/uur.

250 cc klasse:

1. Rodney Gould, Engeland, Yamaha, 39.21,4, racegemiddelde 171.965 km/uur;
2. Kel Carruthers, Australië, Yamaha, 39.36,7, 170.758 km/uur;
3. Barje Jansson, Zweden, Yamaha, 39.38,8, 170.707 km/uur;
4. Jarno Saarinen, Finland, Yamaha;
5. Kent Andersson, Zweden, Yamaha;
6. Laszlo Szabo, Hongarije, MZ;
7. Bo Granath, Zweden, Yamaha;
8. Charles Mortimer, Engeland, Yamaha;
9. Tony Gruber, Duitsland, Yamaha;
10. Oronzo Memola, België, Yamaha.

Snelste ronde: Rodney Gould, 4.48,9 = 175.700 km/uur.

500 cc klasse:

1. Giacomo Agostini, Italië, M.V., 1.01.31,9, racegemiddelde 179.737 km/uur;
2. Christian Ravel, Frankrijk, Kawasaki, 1.04.36,1, 170.243 km/uur;
3. Tommy Robb, Ierland, Seeley, 1.05.14,2, 168.586 km/uur;
4. Karl Auer, Oostenrijk, Matchless;
5. Lewes Young, Engeland, Honda;
6. Terry Dennehey, Australië, Honda;
7. Ernst Hiller, Duitsland, Kawasaki;
8. Martti Pesonen, Finland, Yamaha;
9. Ron Chandler, Engeland, Seeley;
10. Steve Ellis, Engeland, Linto.

Snelste ronde: Giacomo Agostini, 4.39,4 = 181.675 km/uur.

Zijspanklasse:

1. Arsenius Butscher/Sosef Huber, Duitsland, BMW, 35.49,6, racegemiddelde 165.295 km/uur;
2. Jean-Claude Castella/ Albert Castella, Zwitserland, BMW, 36.00,5;
3. Pip Harris/Roy Lindsay, Engeland, BMW, 36.02,3;
4. G. Milton/S. Thornton, Engeland, BMW;
5. T. Wakefield/J. Flaxmap, BMW;
6. S. Schauzu/H. Schaseider, BMW;
7. H. Luthringhauser/K. de Geus, BMW;
8. C. Vincent/ K. Scott, CVS;
9. H. Binding/H. Kuchler, BMW;
10. H. Oosterloo/ K. Hermans, BMW.

Plaats reactie