1974-07-07, GP België, Francorchamps sneller dan ooit!

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

1974-07-07, GP België, Francorchamps sneller dan ooit!

#1 Bericht door Maarten » 28 jun 2019, 21:23

GP België, Francorchamps sneller dan ooit! (1974)


Bron: Moto 73, 12-07-1974
Tekst: Coen Verburg
Foto's: Coen Verburg

Scan: peter G


Afbeelding

Francorchamps sneller dan ooit 214.720 km uur!

Alle race- en ronderecords gebroken!


READ AGO 1-1


De gevoelige nederlaag die Read, respectievelijk MV in Assen te verwerken kreeg dankzij briljant stuurwerk van Ago en Länsivuori, werd door Phil Read op het snelle circuit van Francorchamps rechtgetrokken met een regelrechte knock-out zege op Yamaha. De MV-viertakt was op Francorchamps beduidend sneller en wat Agostini er ook aan deed, hij kon het tempo van Phil Read vanaf de eerste ronde op geen stukken na bijbenen. Länsivuori en Bonera, de beide secundanten van de toppers Ago en Read, konden zich niet met de strijd bemoeien doordat de snelle Fin in de eerste ronde al op moest geven door een vastloper, terwijl Bonera door koppelingsmoeilijkheden een pitstop moest maken in de vijfde ronde, bij de volgende doorkomst van Read weer vertrok, maar vanwege zijn ronde achterstand niet verder kwam dan een tiende plaats. Voorlopige conclusie: Francorchamps was tot dusver de mooiste Grand Prix van dit seizoen en met nog vijf Grands Prix te gaan is de strijd om de wereldtitels in elke klasse nog volledig open!

50 cc: Thurow te snel voor Van Kessel

Startvolgorde 50 cc:
1. Thurow 5.18,7 = 159.272
2. Van Kessel 5.19,2 = 159.023
3. Kunz 5.23,0 = 157.152
4. v. Zeebroeck 5.23,3 = 157.006
5. Rittberger 5.27,7 = 154.898
6. Bruins 5.38,2 = 150.089

In de training van de 50 cc toonde de 40-jarige Thurow al, dat het kijkje van Jorg Möller in de cilinder effectvol was geweest. Thurow stond op de beste startplaats met Henk van Kessel op de Van Veen Kreidler naast zich. De 50 cc race ontwikkelde zich vanaf het eerste moment als een tweegevecht tussen Thurow en Henk van Kessel, die alleen slip-streamend bij Thurow wist te blijven. Driemaal was het Thurow die op de finishlijn als eerste doorkwam, totdat Henk volgens de pit-signalen in de vierde ronde zijn slag moest staan, dat ook deed via „uitremmen" bij La Source (de hairpin waar deze dag nog veel meer gevechten beslist zouden worden), maar helaas voor Henk duurde de 50 cc race dit jaar geen vier, maar vijf ronden. Thurow was gewaarschuwd, bleef tot Stavelot achter Henk en sloeg vervolgens terug op het stijgende gedeelte, waar Thurow's Kreidler duidelijk sneller was, door zeer wijd te passeren, waardoor Henk geen kans kreeg opnieuw te gaan slipstreamen en de geroutineerde Duitser een voorsprong nam van 20 a 30 meter. Rudi Kunz reed zich geheel volgens het trainingsbeeld naar een onbedreigde derde plaats, terwijl de Belgische favoriet Julien Van Zeebroeck op een Van Veen Kreidler verdiend vierde werd na een matige start. De Belg was koploper van een kwartet heftig knokkende rijders, waarin Jan Huberts en good old Cees van Dongen met respectievelijk de vijfde en zesde plaats een duchtig woordje mee spraken. Jan Bruins bracht de Jamathi in de laatste ronde nog voorbij Rittberger, maar de machine liep niet zoals hij volgens de proefbankmeting hoorde te lopen en meer dan een 7e plaats zat er niet in. De machine leverde op de proefbank 2 pk meer dan vorig jaar, maar in de rondetijden was deze winst niet tot uitdrukking te brengen.

125 cc: Nieto slaat toe in La Source

Startvolgorde 125 cc:
1. Nieto 4.37,8 = 182.721
2. Kneubühler 4.37,9 = 182.655
3. Andersson 4.38,4 = 182.328
4. Van Kessel 4.41,8 = 180.127
5. Bartol 4.47,8 = 176.372

Het duel in de 125 cc ging geheel volgens verwachting tussen Nieto, Andersson en Kneubühler, die werkelijk de gehele race elkaar geen meter winst gunden. In de training had Henk van Kessel deze heren slechts 3 seconden moeten toegeven, maar de Nederlandse hoop werd direct de bodem ingeslagen toen de Bridgestone slechts op den pit aansloeg en als laatste aan de klim van Burnenville begon. Henk vocht goed terug, want in de tweede ronde zat hij reeds op de zevende plaats, opnieuw voor good old Cees van Dongen en Lazzarini. Zowel voor Henk als voor „Heye Cees van Dongen zou de pechduivel echter nog het een en ander in petto hebben, want Henk verdween in de derde ronde met ontstekingsproblemen, terwijl Cees in de vierde ronde een fraaie zevende plaats verloren zag gaan. Evenals in de races die nog zouden volgen, werd er aan kop voortdurend gewisseld. Nieto, Andersson en Kneubühler tastten elkaars krachten af, maar al snel bleek dat deze race niet door de meeste pk's, maar door de meest tactische rijder gewonnen zou gaan worden. Het bleek (hoe vaak toonde hij dat al niet!) opnieuw het vurige talent van Angel Nieto te zijn, dat in de hairpin bij La Source de beslissing bracht. In de laatste ronde naderde Kent Andersson de hairpin in voorste positie. Hij bleef echter midden op de baan rijden en dat zijn dingen die men zich bij Angel Nieto niet kan permitteren. Angel liet bij het remmen (de heren groeven bij wijze van spreken gleuven in het asfalt) zijn Derbi aan de binnenzijde van Kent's Yamaha lopen, dreef deze zelfs nog enkele meters mee naar buiten en schoot vervolgens als eerste de hairpin uit voor Andersson en Kneubühler, die alles vanaf een logeplaats mocht bekijken, maar zelf net 10 meter te kort kwam om het remspelletje mee te speien.

Vier binnen 7/100 van een seconde!

Startvolgorde 250 cc:
1. Katayama 4.12,8 = 200.791
2. Dodds 4.16,1 = 198.203
3. Rougerie 4.16,1 = 198.203
4. Villa 4.17,5 = 197.126
5. Braun 4.18,4 = 196.439

De kwartliterrace werd zo mogelijk nog scherper gereden. Het winnende kwartet — zo mag je dat wel noemen als er vier man binnen 7/100 deel van een seconde over de finish flitsen, allen met een racegemiddelde van meer dan 200 km/uur! — bleef de gehele race elkaar slipstreamen, daarmee het racegemiddelde opschroevend tot ongekende hoogte. Kent Andersson — kennelijk belust op revanche na zijn fout in de 125 cc —, Dieter Braun, het nieuwe Japanse talent Katayama en John Dodds gaven elkaar geen centimeter toe en al vanaf de eerste ronde werd duidelijk, dat ook in deze klasse het ronde- en racerecord beduidend scherper zou worden gesteld. Een racegemiddelde van meer dan 200 km/uur en een snelste ronde (op naam van Dodds en Katayama) van meer dan 202 km/uur, wel dat waren snelheden die niemand in de 250 cc voor mogelijk had gehouden. Michel Rougerie en de matig gestarte Walter Villa konden het tempo van de Yamaha-mannen niet helemaal bijbenen. Rougerie niet omdat zijn H-D verzuipneigingen vertoonde bij het afremmen voor La Source (de rest gaat allemaal volgas in de diverse versnellingen), terwijl Villa bij de start de aansluiting miste, evenals Boet van Dulmen trouwens, die aan boord van een productie H-D voortreffelijke dingen deed, maar helaas bij de start niet weg kwam, doordat de H-D maar op 1 pit aansloeg. Terug gekomen tot de 19e plaats sloeg het noodlot opnieuw toe door bougiepech, een euvel dat ook Nico v.d. Zanden trof.

500 cc: dag met het handje!

Startvolgorde 500 cc:
1. Read 4.01 ,7 = 210.012
2. Länsivuori 4.01,8 = 209.923
3. Bonera 4.04,9 = 207.268
4. Agostini 4.07,1 = 205.423
5. Findlay 4.07,2 = 206.340

Op het snelle Francorchamps kon zelfs een nieuwe 500 cc Yamaha — lichter, lager en sneller — geen oplossing brengen voor het verschil in topsnelheid tussen de MV-4 en Yamaha tweetakt. Read spoot er evenals in Assen als een pijl uit de boog vandoor, sloeg in de eerste ronde al een gat van honderden meters en zei, zoals dat heet, dag met het handje tegen concurrenten als Sheene, Bonera en Ago, die het eerste groepje achtervolgers vormden, en dag met twee handjes tegen het tweede groepje achtervolgers, bestaande uit Dieter Braun, John Dodds en Pattrick Pons. Dodds zou uitvallen, maar Braun en Pons zouden in hun ijver om elkaar voorbij te komen nog zo hard gaan (op tweecilinder Yamaha's overigens!), dat zij Agostini niet eens zoveel hoefden toe te geven. Hun racegemiddelde van 206 km/uur is dan ook afgrijselijk snel! Barry Sheene's Suzuki-4 liet het evenals in Assen afweten.

Fotofinish in de zijspanklasse

Startvolgorde zijspannen:
1. Schwärzel/Kleis 4.33,3 = 185.729
2. Enders/Engelhardt 4.33,5 = 185.594
3. Steinhausen/Huber 4.34,6 = 184.581
4. Borret/Borret 4.41,0 = 180.640
5. Biland/Freiburghaus 4.41,1 = 180.576

De zijspanklasse bracht een daverend slot aan een racedag, waarbij het duel om de wereldcup in München gewoon verbleekte. In de eerste ronde zaten vijf equipes op een kluitje. Steinhausen had de leiding, maar Enders, Schwärzel, Borret en Biland wilden nog maar weinig toegeven. In de derde ronde was dat echter al anders, terwijl in de vierde ronde Enders en Steinhausen zich duidelijk los gereden hadden van Schwärze', wiens König net iets te kort kwam. Enders en Steinhausen bleven aan elkaars wiel met Enders in de laatste ronde op kop bij La Source. Daar speelde Steinhausen het spei echter knap, hij pakte de slipstream van Enders en schoot in de laatste meters naast Enders, om op de streep met een banddikte te winnen.

COEN VERBURG


Afbeelding

FRANCOR FOTO CHAMPS

Foto: Pech voor Länsivuori in de 1e ronde

Foto: En dit was Nieto's antwoord in de laatste ronde bij La Source. Kent wordt iets naar buiten gedreven.

Foto: Henk van Kessel in de 4e ronde nog voor Thurow

Foto: Het verschil in de 5e ronde op de streep

Foto: Zo lagen Andersson, Kneubühler en Nieto bij elkaar in de laatste ronde

Foto: Phil Read in de eerste ronde: waar blijven ze . . . ,

Foto: Beginfase zijspannen: Steinhausen voor Schwärzel, Enders en Born (foto's Coen Verburg)

Foto: Adembenemend was het duel in de 250 cc tussen Braun, Katayama, Dodds en winnaar Andersson


Afbeelding

UITSLAGEN

50 cc (5 ronden = 70.500 km):


1. G. Thurow, D, Kreidler, 26.11,6 = 161.491 km/uur;
2. H. van Kessel, NL, Kreidler, 26.13,4 = 161.307 km/uur;
3. R. Kunz, D, Kreidler, 26.52,0 = 157.444 km/uur;
4. 1 J. Van Zeebroeck, B, Kreidler, 27.16,7;
5. J. Huberts, NL, Kreidler, 27.19,4;
6. C. van Dongen, NL, Kreidler, 27.28,1;
7. J. Bruins, NL, Jamathi, 27.29,0;
8. H. Rittberger, D, Kreidler, 27.36,4;
9. S. Dörflinger, CH, Kreidler, 28.11,1;
10. U. Graf, CH, Kreidler, 28.11,5.

Snelste ronde: Henk van Kessel, 5.11,9 = 162.744 km/uur.

125 cc (8 ronden = 112.800 km):

1. A. Nieto, E, Derbi, 36.33,5 = 185.129 km/uur;
2. K. Andersson, S, Yamaha, 36.34,1 = 185.078 km/ uur;
3. B. Kneubühler, CH, Yamaha, 36.34,3 = 185.061 km/uur;
4. H. Bartol, A, Suzuki, 37.58,1 = 178.254 km/uur;
5. O. Buscherini, I, Malanca, 38.53,0 = 174.059 km/uur;
6. E. Lazzarini, I, Piovaticci, 39.01,3 = 173.442 km/uur;
7. J. Bender, D, 40.06,8 = 168.722 km/uur;
8. H. Seel, D, Maico, 40.19,8 = 167.816 km/uur;
9. R. Weiss, D, Maico, 40.34,0 = 166.836 km/uur;
10. J. Lazo, C. MZ, 40.34,5 = 166.816 km/uur,
16. J. Huberts, NL, Yamaha.

Snelste ronde: Angel Nieto, 4.31,5 = 186.961 km/uur.

250 cc (9 ronden = 126.900 km):

1. K. Andersson, S, Yamaha, 37,59,62 = 200.404 km/uur;
2. D. Braun, D, Yamaha, 37.59,62 = 200.402 km/uur;
3. Katayama, J, Yamaha, 37.59,65 = 200.394 km/ uur;
4. J. Dodds, AUS, Yamaha, 37.59,67 = 200.397 km/uur;
5. M. Rougerie, F, H-D, 38.31,5 = 197.638 km/uur;
6. W. Villa, I, H-D, 38.31,7 = 197.621 km/uur;
7. P. Pons, F, Yamaha, 38.46,4 = 196.372 km/uur;
8. T. Herron, ElR, Yamaha, 39.08,1 = 194.557 km/ uur;
9. J. Williams, GB, Yamaha, 39.08,4 = 194.532 km/uur;
10. P. Korhonen, SF, Yamaha, 39.08,7 = 194.508 km/uur;
11. P. Pileri, I, Yamaha, 39.09,7 = 194.425 km/ uur;
12. G. Choukroun, F, Yamaha, 39.36,7 = 192.260 km/uur;
13. C. Williams, GB. Maxton, 39.41,5 = 191.668 km/uur;
14. J. Weeden, GB, Yamaha, 39.45,4 = 191.515 km/uur;
15. O. Chevallier, F, Yamaha, 39.46,2 = 191.451 km/uur;
16. B. Fau, F, Yamaha, 39.47,4 = 191.355 km/uur;
17. R. Minhoff, D, Maico, 39.47,6 = 191.339 km/ uur;
18. B. Nelson, GB, Yamaha, 39.54,5 = 190.787 km/uur.

Snelste ronde: Katayama en Dodds, 4.10,7 = 202.473 km/uur.

500 cc (12 ronden = 169.200 km):

1. P. Read, GB, MV, 47.47,7 = 212.407 km/uur;
2. G. Agostini, I, Yamaha,48.59,9 = 207.191 km/uur;
3. D. Braun, D, Yamaha, 49.03,9= 206.909 km/uur;
4. P. Pons, F, Yamaha, 49.04,1 = 206.895 km/ uur;
5. J. Findlay, AUS, Suzuki, 49.26,5 = 205.333 km/uur;
6. M. Rougerie, F, H-D, 50.14,1 = 202.090 km/uur;
7. J. Williams, GB, Yamaha, 50.30,3 = 201.010 km/uur;
8. C. Leon, F, Kawasaki, 50.44,2 = 200.092 km/uur;
9. P. Eickelberg, D, König, 52.41,0 = 192.699 km/ uur;
10. G. Bonera, I, MV, 53.01,9 = 191.433 km/uur;
16. N. van der Zanden, NL, Yamaha.

Snelste ronde: Phil Read, 3.56,4 = 214.720 km/uur.

Zijspannen (8 ronden = 112.800 km):

1. Steinhausen/Hubert, D/D, König, 36.00,25/100 = 187.978 km/uur;
2. Enders/Engelhardt, D/D, BMW, 36.00,28/100 = 187;976 km/ uur;
3. Schwarzel/Kleis, D/D, König, 36.42,0 = 184.414 km/uur;
4. Boddice/ Loach, GB, König, 37.27,6 = 180.673 km/uur;
5. Luthringshauser/Hahn, D/D, BMW, 37.34,6 = 180.112 km/uur;
6. Haller/Haselbeck, D/D, BMW, 37.38,0 = 179.841 km/uur;
7. Pourcelet/Lecorre, F/F, BMW, 40.09,3 = 168.547 km/uur;
8. Schons/Lauterbach, D/ D, BMW, 40.57,7 = 165.228 km/ uur;
9. Rozer/Van Humbeek, B, BMW (op 1 ronde);
10. Hanzi/ Schmitz, CH/CH, BMW;
11. Kurt/ Rowe, CH, Cat;
12. Smit/Smit, NL/ NL, Honda (op 2 ronden);
13. Schilling/Maier, D/D, BMW (op 3 ronden).

Snelste ronde: Enders/ Engelhardt, 4.25,8 = 190.970 km/ uur.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Mei 1974, kaartjes bestellen voor GP België

#2 Bericht door Maarten » 07 jul 2019, 11:16

Mei 1974, kaartjes bestellen voor GP België


Afbeelding

Plaats reactie