1974-05, Henk van Kessel Dubbelkampioen in Assen!

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

1974-05, Henk van Kessel Dubbelkampioen in Assen!

#1 Bericht door Maarten » 29 jun 2019, 18:42

Henk van Kessel Dubbelkampioen in Assen! (1974)


Bron: Moto 73, Nr. 9, 03-05-1974
Tekst: Coen Verburg


Scan: peter G


Afbeelding


Foto links boven: Het duel in de 250 cc tussen Hartog, Van de Zanden en Boet van Dulmen.

Foto links tweede van boven: Henk van Kessel greep in Assen twee titels.

Marcel Ankoné getroffen door beenbreuk

Henk van Kessel dubbelkampioen!



Foto: Marcel Ankoné op jacht naar de kop. Hier vlak voordat Piet v.d. Wal er aan moet geloven.

Op het korte circuit van Assen onderstreepte Henk van Kessel zijn eenzame klasse in de 50 en 125 cc door in beide races gedecideerd van start tot finish te leiden, daarmee zijn vierde achtereenvolgende kampioenswedstrijd winnend in beide klassen, waardoor de concurrentie — zo er al sprake is van concurrentie. voor de snelle man uit Mill — zijn puntentotaal van 120 niet meer kan benaderen. Halfweg het seizoen dus al de beslissing in de beide lichte klassen, waarmee de superioriteit van Henk van Kessel voldoende onderstreept is. Van harte proficiat Henk!

In de andere klassen is de strijd nog volledig open. De 500 cc kampioensrace zou voor Marcel Ankoné helaas op een regelrecht drama uitlopen. Na de 750 cc race op werkelijk superieure wijze gewonnen te hebben met de razendsnelle Nimag-Suzuki driecilinder (de importeur spant zich werkelijk tot het uiterste in voor de Oldenzaalse coureur, want onlangs arriveerde voor de 750-3 een nieuw laag frame en speciale tank uit Japan), sloeg in de 500 cc race het noodlot toe op slechts 500 meter van de finish. Na een magistrale race was Marcel uit vierde positie naar de kop gegaan na een zenuwslopend duel met o.a. Wietze Veenstra, Piet v.d. Wal en in de laatste fase van de strijd Wil Hartog. Marcel kwam in de achtste ronde op kop door — tot groot enthousiasme van het publiek, dat wel geheel uit Oldenzalers leek te bestaan — maar een remfoutje gaf Wil Hartog in de volgende ronde toch weer het initiatief. Marcel kwam echter opnieuw voorbij en in de laatste ronden nam hij ogenschijnlijk net voldoende voorsprong om als eerste over de Streep te gaan. Op 500 meter voor de finish moest Marcel echter een achterblijver inhalen, waardoor hij in het op haren en snaren verreden duel in moeilijkheden kwam, de berm raakte en met hoge snelheid onderuit ging in het gezicht van de finish. Marcel kwam er redelijk goed af, maar zijn tuimeling tegen een onafgeschermd paaltje leverde hem een gebroken dijbeen en een gebroken pols op. „Dat mij dat juist nu moest overkomen!" verzuchtte Marcel Ankoné in de ambulance. „Beschik ik ein-delijk over super-materiaal en nu kan ik uitgerekend in Assen niet aan de start komen ....". Jo Buehre echter van de B.V. Nimag: „wat er ook gebeurt, Marcel blijft voor ons de eerste rijder voor de Nimag-Suzuki's. Wij zijn geweldig tevreden over hem. Niemand gaat zo met deze fietsen als hij!" Wil Hartog onderstreepte zijn woorden voor de microfoon van Jaap Timmer: „Ik heb nu wel gewonnen, maar voor mij is Marcel de echte winnaar!"

Boet van Dulmen vlamde

Het gevecht om de kampioenspunten ontbrandde in Assen in volle hevigheid, mede met het oog op de komende TT. In de 50 cc klasse maakte Henk van Kessel er een leuke one-man-show van met in de vierde ronde een speciaal gastoptreden van Jan Huberts, die door een grapje van Henk van Kessel even in de waan verkeerde, dat hij met de overwinning zou kunnen gaan strijken, nadat Henk voor de show wat onder de tank gemorreld had en zich plotseling liet terugvallen. „Een ouwe man voor de gek houden, he!", grijnsde Jan na afloop tegen Henk, die Huberts met zijn privé-Kreidler meetrok naar een veilige afstand van de concurrentie, van wie Bennie Maatkamp en Gerrit Strikker het snelste waren.

In de 125 cc stuurde Van Kessel zijn Bridgestone op onnavolgbare wijze. voor de rest van het veld uit, van wie Aart Valster en Leo Bovee een fraai duel uitvochten om de tweede plaats, dat door Bovee ge-wonnen werd, met „good old" Cees van Dongen als vierde. Met zijn 43 jaar is Cees aan zijn tweede jeugd bezig, niet alleen in de 125 cc maar ook in de 250. „Ja, zo'n sponsor als De Roock Automaten had ik tien jaar geleden tegen moeten ko-men. Geweldig wat deze firma voor mij doet!", aldus een ontspannen pratende Cees van Dongen.
Het grote geweld barstte daarna los in de 350 cc klasse, waarin „Den Boet" vlamde als nooit te voren. De wedstrijd begon met een spectaculair duel om de kop tussen drie favorieten: Wil Hartog, Nico v.d. Zanden en Boet van Duimen, die elkaar werkelijk geen centimeter cadeau deden. Bij het ingaan van de derde ronde wilde Hartog de beslissing te snel forceren en een tikje te veel gas op het achterwiel bleek fataal. De machine brak van achte-ren weg en Boet van Duimen en Nico v.d. Zanden konden maar juist om hem heen schieten. Nico en Boet gingen daarna verschrikkelijk met elkaar in de slag, waarbij Boet van Duimen het initiatief nam en dit niet meer afstond. Rob Bron en Marcel Ankoné bleven de gehele race aan het wiel van de koplopers kleven, maar noch Bron, noch Ankoné konden „Den Boef' uit de „winning-mood" halen. De 350 cc werd hiermee naast de 500 cc internationaal de mooiste race van de dag.

De kwartliterrace was echter nauwelijks minder spannend. Een geladen Wil Hartog wist ondanks de mentale deuk van zijn schuiver toch vier ronden lang ten koste van veel inzet de kop vast te houden, maar opnieuw hingen Boet van Duimen en Nico v.d. Zanden als klitten aan zijn wiel. In de vijfde ronde moest Wil het duel om de kop uit handen geven, toen de Riemersma-Yamaha vermogen verloor en hij steeds verder terug zakte. Nico v.d. Zanden stuurde daarna zijn Sterglas-Yamaha voor de heftig jagende Boet van Dulmen als eerste over de streep, maar ook nu was het verschil nihil. Cees Schermer en Leo Bovee hielden de koplopers de gehele race in het gezicht, wisten zelfs enkele meters goed te maken, maar konden toch niet helemaal het gat van circa 150 meter dicht maken, wat ook Adri v.d. Broeke op zijn beurt niet lukte met Leo Bovee.

Bij de zijspannen hield de pechduivel weer eens flink huis. Cees en Jan Smit stuurden hun Piek-BMW anderhalve ronde lang op kop, toen begaf de krukas het voor de vierde maal dit seizoen, waarmee de weg vrij kwam voor de duellerende com-binaties van Cees Boer/Jacky Buiter (Kawasaki) en Martin Kooy/Rob Vader op hun fraaie en snelle Kova-BMW. Nadat de Kawa van Cees Boer wat fut kwijt raakte, liep Martin Kooy makkelijk weg en stuurde zich naar een veilige overwinning. Piet en Mieke Bremer zagen in de laatste fase van de strijd een mooie derde plaats door pech verloren gaan op hun thuiscircuit, waarvan een andere Asser combi-natie — Jaap Geerts en Jan van Veen — dankbaar profiteerden.

De finale van de 250 cc junioren leverde Albert Siegers uit Naarden niet al te veel problemen op met de concurrentie, van wie Assenaar Jan Ubels, die ook de snelste ronde draaide, Jan Visser op zijn zeer fraaie Yamaha en Harry van den Hout het dichtst in zijn buurt wisten te blijven.

Coen Verburg

UITSLAGEN ASSEN

50 cc internationaal:


1. Henk van Kessel, Kreidler, 20.27,5, gem. 129.042 km/uur;
2. Jan Huberts, Kreidler;
3. Bennie Maatkamp, Kreidler;
4. Gerrit Strikker, Kreidler;
5. Theo Timmer, Jamathi;
6. Joop Zwetsloot, Roton;
7. Herman Meijer, Hemeyla;
8. Rein Gijsman, Roton;
9. Engelbert Kip, Kreidler;
10. Nick Leeflang, Royal Nord;
11. Hans Weijsenfeld, Royal Nord;
12. Eef van Mil, Speciaal.

Snelste ronde: Henk van Kessel, 1.58,8, gem. 133.333 km/uur.

125 cc internationaal:

1. Henk van Kessel, Bridgestone, 22.26,2, gem. 141.176 km/uur;
2. Leo Bovee, Yamaha;
3. Aart Valster, Yamaha;
4. Cees van Dongen, Yamaha;
5. Jan Warners, Yamaha;
6. Jan Hardonk, Maico;
7. Piet v.d. Goorbergh, Yamaha;
8. Bennie Maatkamp, Maico;
9. Roel Cornelis, Yamaha;
10. Adri v.d. Broeke, Yamaha;
11. Bert Klaassens, Yamaha;
12. Gerrit Brokke, Bridgestone;
13. Herman Veltman, Maico.

Snelste ronde: Henk v. Kessel, 1.50,5, gem. 143.348 km/ uur.

Plaats reactie