1974-07-21, Grand Prix Zweden - Winst voor Henk van Kessel

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9029
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 139 keren
Ontvangen waarderingen: 53 keren
Contacteer:

1974-07-21, Grand Prix Zweden - Winst voor Henk van Kessel

#1 Bericht door Maarten » 01 jul 2019, 07:07

Grand Prix Zweden - Winst voor Henk van Kessel (21-07-1974)


Bron: Moto 73, 09-08-1974
Tekst: Jan Heese

Scan: peter G


Afbeelding

Foto: Start 250 met op kop Tapio Virtanen(35), Andersson (2), Katayama (25), Dodds (7), Mortimer (5) en Carlson (27), Villa zit in het middenveld.

Foto: Katayama smaakt het zoet der overwinning, Villa en Pons genieten mee.

Foto: Kopduel in de 350 tussen Lansivuori, Mick Grant, Dieter Braun en Pattrick Pons.

Foto: Kwade tongen beweren, dat Henk hierom zo snel gereden heeft in de 50 en 125...


Afbeelding

Grand Prix Zweden 1974, Winst voor Henk van Kessel, Verlies voor Ago!

reportage Jan Heese

Hoe belangrijk de rol van Vrouwe Fortuna in de motorsport kan zijn, bleek maar weer eens in de Grand Prix van Zweden, verreden op het bochtige stuurcircuit in Anderstorp. In de training gaven de MV's van Read en Bonera onoverkomelijke stuurproblemen en ondanks talloze wijzigingen en experimenten bleven de Italiaanse vierpitters zo onhandelbaar, dat Read en Bonera op de startlijst niet hoger kwamen dan de zevende en achtste positie. Met Lansivuori, Sheene en Ago op de eerste drie plaatsen, leek de kans voor Agostini om op gelijke hoogte te komen met lijstaanvoerder Read beter dan ooit. Maar hoe de zaken kunnen veranderen als de factor geluk niet meewerkt, bleek al in de tweede ronde. Aan het eind van het rechte gedeelte — de landingsbaan van het plaatselijke vliegveld, waartegen het circuit gesitueerd is — liep bij circa 200 km/uur Sheene's Suzuki zeer solide vast (de versnellingsbak heeft de tengere Brit dit seizoen al meer van deze gevaarlijke kunstjes geflikt; bij een geblokkeerde versnellingsbak blokkeert ook het achterwiel en heeft ontkoppelen geen zin). Phil Read zat evenals Ago kort achter Sheene. Read wist echter aan de binnenzijde langs de glijdende machine te glippen, terwijl Ago aan de buitenzijde in moeilijkheden kwam, vermoedelijk te hard in de voorrem kneep en door een voorwielslip samen met Sheene in de vanghekken belandde, een veiligheidsvoorziening die hier onomstotelijk zijn waarde bewees, want als beide coureurs rechtstreeks tegen de vangrails waren gevlogen, was de afloop waarschijnlijk heel wat minder gelukkig geweest. Of Ago al dan niet door de stuiterende Suzuki geraakt werd, kon na afloop niet vastgesteld worden. Ago claimde van wel, maar anderen weten zijn val aan te hard remmen. Hoe dan ook, Ago's kansen op de titel waren verkeken, hoewel Lansivuori met een zege nog wel voor een pleister op de wonde zorgde bij Yamaha.

Foto: Het 500-veld kort na de start. Korhonen en Auer voeren de meute aan. Barry Sheene zit in het midden. Achter Sheene volgen Ago, Nelson, Lansivuori (gedeeltelijk verscholen achter een Zweedse rijder), Findlay en Read.

Alle volgende rijders wisten de brokstukken te ontwijken. Sheene kwam vrij met kneuzingen, een voetverwonding en een lichte hersenschuddling. Ago vloog dezelfde dag nog naar Italië, waar hij op dinsdag een lichte operatie aan de schouder onderging.
Zo kwam MV-Agusta ondanks de slechte trainingsresultaten toch min of meer als de grote triomfator uit de 500 cc race te voorschijn, hoewel de overwinning met duidelijk verschil naar Teuvo Lansivuori ging, die hiermee een theoretische kans op de titel kreeg. Teuvo zou Yamaha nog aan de 500 cc titel kunnen helpen, indien hij zowel Finland als Tsjechoslowakije wist te winnen, een streven waarin hij — zoals u elders in dit nummer kunt lezen —opnieuw door ingrijpen van de pechduivel niet slaagde.
De 500 cc race opende met een bliksemstart voor Pentti Korhonen, die na Saarinen en Lansivuori de derde vliegende Fin belooft te worden, en de Oostenrijkse ster Karl Auer, die vroeger op een Matchless al wonderbaarlijke dingen liet zien.


Alle favorieten volgden daarachter in een vrij gesloten groep, aangevoerd door Bonera, met Sheene voor Ago, die weer gevolgd werd door Lánsivuori, Read en Findlay. In de tweede ronde gebeurde voornoemd debácle, dat hefaas de spanning uit het 500 cc wereldkampioenschap haalde. Teuvo Lánsivuori stootte in de zesde ronde door naar de kop met Korhonen op de tweede plaats, terwijl Read, Bonera, Auer en Findlay gezamenlijk jacht op hem maakten. Read had tien ronden nodig om zijn nukkige MV langs de als een duivel sturende Korhonen te loodsen, een opzet waarin Bonera niet slaagde en MV's hoop voor de toekomst moest de snelle Fin zelfs een voorsprong van 4 seconden toestaan. Auer bleef een groot deel van de race akelig dicht bij Bonera in de buurt en pas in de laatste fase van de strijd gaf de Oostenrijker de strijd op en liet hij zich op afstand zetten. Jack Findlay zag zijn hoop op een goede klassering door een schuiver van Bonera de mist in gaan. De MV-rijder raakte in een bocht in een slip, raakte de Suzuki van Findlay en de sympathieke Australiër lag ernaast voordat hij wist wat er gebeurde, terwijl Bonera de zaak weer onder controle wist te krijgen en als vierde finishte.

Henk van Kessel dichter bij titel!

Henk van Kessel beleefde in Zweden een geweldig weekend, want met een overwinning in de 50 cc race kreeg hij de titel binnen bereik. Weliswaar had Herbert Rittberger de beste start, maar Henk kroop direct aan zijn wiel en na enige schermutselingen nam de rijder uit Mill de leiding over om tenslotte naar een voorsprong te sturen van 8 seconden. Evenals Teuvo Lansivuori verbeterde Henk van Kessel het ronderecord in deze race, wat trouwens ook in alle andere klassen gebeurde. Voor onze Belgische 50 cc specialist Julien Van Zeebroeck gaan de zaken steeds beter. In Anderstorp stuurde hij zich naar de derde plaats op zijn Van Veen Kreidler. Voor Jan Bruins verliep de strijd heel wat minder gunstig, want na een valpartij eindigde hij pas op de twaalfde plaats. De 125 cc race begon met een rommelige start, waarin Nieto en Kneubuhler hard met elkaar in botsing kwamen, maar toch zonder te vallen konden vertrekken. Kent Andersson toonde zich bij de start de snelste man en hij zou dit gedurende de hele race ook blijven, daarmee zijn positie voor de titel in belangrijke mate verstevigend. Angel Nieto stootte in de derde ronde door naar de tweede plaats, maar in zijn ijver om Kent te achterhalen ging hij in een bocht schuiner dan de banden goed konden vinden. Nieto viel en blesseerde zich aan de arm. Henk van Kessel en Bruno Kneubuhler knokten daarna heftig om de tweede plaats, waarbij Bruno enigszins gehandicapt was door een verbogen rempedaal, veroorzaakt door de botsing bij de start. Halfweg de race kon Van Kessel de tweede plaats definitief in handen nemen om uiteindelijk met 12 seconden voorsprong op Kneubuhler te finishen. In de kwartliterrace zorgde Takazumi Katayama, de Japanner van

Foto onder: Moment uit de 500 cc race met Read, Bonera, Auer en Findlay op jacht naar Pentti Korhonen.


Afbeelding

Foto links boven: Charles Mortimer, winnaar 750 cc race.

Foto links: De tweede doorkomst van de 50 cc-ers: Thurow voor Van Kessel, Buscherini, Bruins, Graf, Huberts en Hummel.

Koreaanse afkomst, voor een sensationele ontknoping door in Zweden in zijn derde Grand Prix race naar een fraaie zege te rijden. Kent Andersson en John Dodds bepaalden in het beginstadium van de race het tempo, maar nadat Dodds uitgevallen was (hij stootte zijn knie tegen een bochtmarkering), nam Katayama het initiatief in handen en de ene na de andere recordronde draaiend stuurde hij zich naar zijn eerste Grand Prix zege. Walter Villa vond dit alles niet zo erg, want na een zeer slechte start goed gemaakt te hebben legde hij beslag op de tweede plaats, daarmee zijn koppositie op de wereldranglijst in belangrijke mate versterkend. Dieter Braun, de huidige wereldkampioen, kon zich opnieuw niet waarmaken in deze klasse, ditmaal door een zeer slechte start, die hij door knap rijden nog wist om te buigen in een vijfde plaats achter Chas Mortimer, die de uitermate sterk rijdende Pattrick Pons voor moest laten gaan. In de 350 cc race nam Teuvo Lansivuori op bekwame wijze de honneurs waar voor Ago, die toen al in Italië bij de specialist zat (de 500 cc race werd namelijk op zaterdag verreden, de 350 cc op zondag). Bij de eerste doorkomst bleken Korhonen, Braun, Mick Grant, Chas Mortimer en Teuvo de snelste starters te zijn geweest. Korhonen leverde Lansivuori de meeste tegenstand op, terwijl ook de zeer sterk rijdende Pattrick Pons, die de snelste ronde op zijn naam schreef, de grootste moeite had met het Finse talent. In de Vrije Formule race ging de winst naar Charles Mortimer, die zich al snel aan de kop nestelde en deze niet meer afstond. Overigens bleken Suzuki en Norton niet zo ingenomen met het feit, dat deze race die als F-750 wedstrijd geno-teerd stond, zonder verdere mede-delingen naar buiten toe in een Vrije Formule race was veranderd, zodat ook de in de F I M-ban gestopte Yamaha 700 viercilinders aan de start konden verschijnen. Om de tweede plaats werd een fraai duel geleverd tussen Werner Giger en Philippe Coulon, dat pas in de laatste bocht beslist werd in het voordeel van Giger. De eerste „echte" F-750 racer, de J.P.-Norton van Peter Williams, eindigde pas op de vierde plaats met 28 seconden achterstand op Coulon. In een niet voor het WK tellende zijspanrace voor machines tot 750 cc, greep Werner Schwarzel de zege voor de Zweedse favoriet Brodin op een 750 cc Suzuki-combinatie.

UITSLAGEN

50 cc (15 ronden):


1. H. van Kessel, Kreidler, 30.34,5 = 118.204 km/ uur;
2. H. Rittberger, Kreidler, 30.42,5;
3. J. Van Zeebroeck, Kreidler, 31.14,8;
4. G. Thurow, Kreidler, 31.21,8;
5. 0. Buscherini, Malanca, 31.29,8;
6. U. Graf, Kreidler, 31. 37,7;
7. R. Kunz, Kreidler;
8. J. Huberts, Kreidler;
9. S. Dorflinger, Kreidler;
10. H. Hummel, Kreidler;
11. T. Timmer, Jamathi;
12. J. Bruins, Jamathi.

Snelste ronde: H. van Kessel, Kreidler, 2.00,1 = 120.101 km/uur; oud record: A. Nieto, Derbi, 2.00,4.


Foto rechts: Schwarzel in duel met Calenius en Brodin in de 750 cc zijspanrace.

Foto onder: Lansivuori begint duidelijk te wennen aan zijn rol van wegrace „Star". Zelfs 6 Champion-girls kunnen hem niet meer aan het blozen krijgen.

Plaats reactie