1972, Riwa Kreidler

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9029
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 139 keren
Ontvangen waarderingen: 53 keren
Contacteer:

1972, Riwa Kreidler

#1 Bericht door Maarten » 01 jul 2019, 22:11

Riwa Kreidler (1972)


Bron: Motor, No. 6, 11-02-1972


Scan: peter G


Afbeelding


50cc PRODUKTIERACER VAN AALT TOERSEN

RIWA GP heet de nieuwe produktieracer die Aalt Toersen in zijn Staphorster tuningbedrijf het leven heeft doen zien; Het is een 50 cc-racertje waarin heel duidelijk de bouwtendensen van het afgelopen seizoen, zoals aangegeven door de winnende v. Veen Kreidlers, verwerkt zijn; de uiterst lage, enigszins „doorgezakte" vorm en de lange stroomlijn met de sleuven voor de stuurhelften, zijn daarvan de meest opvallende kenmerken. Aalt heeft zijn werkplaats inmiddels kunnen uitbreiden met een meetbank waarmee vermogens tot 80 pk gemeten kunnen worden. Het geheel is zodanig gebouwd dat losse blokken gemeten kunnen worden door ze in een bok te monteren. Binnenkort wordt de bank ook geschikt gemaakt om complete motoren te kunnen meten. De produktieracer is voorzien van een blok dat een vermogen levert dat tussen de 13 en 14 pk bij 14.500 tpm ligt. Aalt gaat uit van het laatste type Kreidler, met verbrede tapeinden en een grote luchtgekoelde cilinder. Het blok krijgt een roterende inlaat waarop een Ø 26 mm grote Bing carburateur wordt gemonteerd. Zoals gebruikelijk wordt ook een aangepaste expansie-uitlaat gemonteerd. De ontsteking en de versnellingsbak blijven standaard, maar op wens kan een close-bak geleverd worden. De machine is voorzien van een Kröber toerenteller. De voorvork is een ingekort Marzocchi exemplaar, hetzelfde merk als de gewijzigde achterveerelementen. De wielen zijn voorzien van Dunlop racebanden. De polyester stroomlijn bestaat uit vijf delen wat montage en demontage gemakkelijk maakt. De stroomlijn wordt ook los geleverd voor f 195,—, compleet met ruit, en is ook bruikbaar voor watergekoelde motoren. De koelluchttunnel kan in dat geval verwijderd worden om plaats te maken voor een radiateur.

Foto midden: Hoe iemand op deze sprinter kan rijden is ons een raadsel, maar op de een of andere manier schijnt dat te kunnen.
Foto links onder: Aalt bij zijn nieuwe proefbank. Via een opening in de wand wordt de koellucht aangezogen.

Sprinter

Voor zichzelf heeft Aalt Toersen een uiterst lichte sprinter gebouwd, gewicht slechts 25 kg. Het frame bestaat in feite uit slechts een dunwandige buis die tevens dienst doet als brandstofreservoir. De motor is weer een luchtgekoelde Kreidler RS met roterende inlaat die een vermogen levert van ongeveer 15 pk.

Tijdens proefritten werden al tijden onder de 16 seconden over de 400 meter met staande start bereikt. Er resteren nog enkele maanden om de laatste noodzakelijke seconde te vinden.

Voor meer inlichtingen kunnen belangstellenden zich telefonisch onder nummer 05225-230 melden. Dit is het nummer van tandarts v. d. Wal bij wie Aalt nog steeds gastvrijheid geniet.



Wikipedia:

Riwa

De Riwa was een samenwerking van de Nederlandse wegracecoureur Aalt Toersen en Rieks van der Wal (vandaar: Riwa).

Men bouwde in een werkplaats achter het huis van laatstgenoemde's ouders een 50cc-productieracer met Kreidler-motorblokje. Daarnaast werd een serie opgezet van een grasbaanmotor, ook met 50cc-Kreidlerblok. In later jaren werden de eerste Honda crossmotoren voorzien van een aangepast Riwa-frame.

Rieks van der Wal is ook nog actief geweest als tuner op de raceafdeling van Gebben Motoren in Staphorst.



Riwa Products- motoren
Rollecate 29/B
7711GG Nieuwleusen
0529-484475

Rieks van der Wal zit met zijn bedrijf Riwa products tegenwoordig in Nieuwleusen en maakt nog steeds frames voor de 80 cc grote wielen.

Riwa Products, Vervaardiging van auto's. Detailhandel in en reparatie van motorfietsen en onderdelen daarvan.

Plaats reactie