1970-03-29, Wegraces Heeswijk-Dinther

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

1970-03-29, Wegraces Heeswijk-Dinther

#1 Bericht door Maarten » 02 jul 2019, 20:46

Wegraces Heeswijk-Dinther (29-03-1970)


Bron: Motor, No. 14, 03-04-1970

Scan: peter G


Afbeelding

WEGRACES HEESWIJK

Na een zeer kille, natte en „verhagelde" training op Paaszaterdag, en dezelfde dreigende weersomstandigheden op de racedag zelf, was de stemming voor de eerste wegraces van het seizoen gedaald tot onder het nulpunt. Zo slecht waren de omstandigheden geweest dat een half uur voor de eerste wedstrijd nog een laatste training ingelast werd, gedurende welke het prompt weer begon te hagelen. Heel even maar; de harde wind deed daarna snel de baan drogen, zodat de eerste klasse, de 125 cc nationalen al op een vrijwel droge baan van start konden gaan. Wonder boven wonder bleef het verder de hele middag droog, en toen verder die eerste race meteen al enorm spannend werd, ontstond er toch die niet te omschrijven sfeer die zeker ook bepaald werd door de duizenden motorenthousiasten (vrijwel allen in het leer!) die het Paasdiner voor deze gelegenheid overgeslagen hadden.
In alle andere klassen was ook die spanning van het persoonlijke duel aanwezig, niet altijd om de eerste plaats, maar dan toch wel om de tweede, zodat we ondanks de soms wat geringe deelname toch van een meer dan geslaagde opening van het wegraceseizoen mogen spreken; het was verder een belofte voor het verdere verloop van de competitie, want voor het eerst telden de resultaten van Heeswijk mee voor het kampioenschap.
Hoewel de omstandigheden echt wel slechter waren dan verleden jaar werden in verschillende klassen toch de ronderecords verbeterd. Natuurlijk, een gedeelte van het circuit was voorzien van een nieuw wegdek, maar daar zat geen bocht in zodat dat niet van invloed is geweest op .de snelheden. Meest opvallend was de prestatie van Cees v. Dongen die nu met zijn eigenbouw Yamaha precies een seconde sneller was dan verleden jaar met de Suzuki! Dat belooft weer wat voor het Grand Prix seizoen. De nieuwe machine bestaat uit een Yamaha twinnetje met kit, ingebouwd in het frame dat Cees verleden jaar voor zijn Bridgestone had klaargemaakt (als reserve motor). Het geheel is ongelofelijk laag en smal, nauwelijks groter dan een 50 cc machine, en het krachtbronnetje gilt het uit van de toeren. Aalt Toersen bemande nu de Suzuki van Henk Viscaal, maar de machine was na moeilijkheden in de training nog niet helemaal fit en liep dan ook prompt vast.
Maar de meesten zullen meer benieuwd zijn naar Aalts prestaties met de gloednieuwe Kawasaki produktieracer; wel, dat viel nogal tegen. Die Kawasaki wil wel, dat was duidelijk te zien bij het wegtrekken uit de bochten terwijl Wil Hartog op de Yamaha er vlak achter zat. Hij kon niet uit de slipstream komen! Maar Aalt moet duidelijk nog aan de snelheid wennen, waarbij we als verzachtende omstandigheid wel mogen aanvoeren dat Aalt de dag ervoor een crash gemaakt had met zijn sportwagentje en daarvan de schrik nog in de benen had.

Kopfoto: Start van de klasse 125 cc internationaal. Op de eerste rij (v.l.n.r.) Cees v. Dongen, Jan Rotting en Jan Zoombelt.

Foto rechts onder: Kees Schermer, knap sturend op de oude Puch van Dekker naar de tweede plaats bij de nationalen.


Afbeelding


Hoewel de meeste nationale klassen door het wegpromoveren van vele rijders tot internationaal een behoorlijke aderlating ondergaan hebben, is er gelukkig in de vroeger steeds matig bezette 125 cc klasse (vooral matig wat materiaal betreft) toch een positief pint, namelijk de intrede van een aantal Yamahaatjes en. Maico's. Merkwaardig desondanks dat juist deze klasse langzamer was dan verleden jaar. Maar de tijd is niet zo belangrijk; er was spanning!
De Honda van Bert Verveer sloeg het eerst aan, maar het was Jan Warners op een Yamaha die met voorsprong de eerste ronde beëindigde. In de tweede ronde echter moest hij al met pech naar het rennerskwartier. Bert Verveer kwam zo aan de leiding, voor Charles v. d. Wal en Herman Looman die matig gestart was maar snel oprukte. Al na enkele ronden begon hij Bert Verveer te bedreigen, kwam op de snelle stukken steeds aan de leiding, maar verloor die plaats steeds weer in de bochten. Pas enkele ronden voor het einde ging ook bij Looman het bochtenwerk beter, en drie ronden voor het einde leek hij het gevecht gewonnen te hebben. Maar in de allerlaatste bocht remde Bert Verveer zijn concurrent eruit, was aan de leiding, maar schoot door, waardoor hij de bocht nog maar net kon nemen, en toen hij bovendien: misschakelde piepte Herman Loomans binnendoor weer voorbij om met een lengte voorsprong te finishen! En dat op een Maico zonder stroomlijn.
Een grote groep 50 cc internationalen nam daarna de startplaats in, met Jan de Vries op de eerste plaats, maar het was de privé-rijder Goos Letterman die de snelste start had en ruim een ronde lang voor Jan de Vries wist te blijven. Natuurlijk kon hij dat niet volhouden, en toen Jan de Vries eenmaal gepasseerd was liep hij snel uit. Een duel Kreidler/Jamathi, ofwel Jan de Vries/Martin Mijwaart (Paul Lodewijkx is in ieder geval nog voor enkele weken afgekeurd!) bleef uit doordat Martin in de tweede ronde onderuit ging. Hij reed wel door, maar moest een pitstop maken om de voetrust te laten recht-buigen, verloor daardoor veel terrein, kwam van de 20ste en laatste plaats nog wel terug op de 11de, maar had toch nooit kunnen winnen omdat de Kreidler gewoon sneller was.

Inmiddels verdedigde Goos Letterman zijn tweede plaats hardnekkig tegen de verwoede aanvallen van Jos Schurgers. Ook dit duel vond' zijn hoogtepunt in de laatste bocht toen Jos Schurgers binnendoor voorbij kwam, daardoor wat rommelig door de bocht ging waar-van Goos Letterman ogenblikkelijk profiteerde door de bocht vloeiender te nemen en weer binnendoor voorbij te schieten. Op de streep had hij nog een banddikte over! Om de vierde plaats woedde lange tijd een gevecht tussen Teunis Ramaker en Rob Bron, vermakelijk door de kunsten die „gekke Robbie" uithaalde, maar het springen op de buddy mocht niet baten.

De klasse 250 cc nationaal was zwak bezet en werd met grote overmacht gewonnen door Nico v. d. Zanden op een Yamaha TD2. De enige man die hem partij had kunnen geven, Cors den Boer (onbegrijpelijk dat die inmiddels niet tot internationaal gepromoveerd is), had velerlei machinetroubles en kwam niet aan de finish. Vele schermutselingen in het begin en vele uitvallers (12 starters, 7 geklasseerd). Tegen het einde toch nog een leuk gevecht om de derde plaats tussen Nico Bakker op een Suzuki en Jack Strijbis op een Ducati, maar helaas liep Jack Strijbis een snelle bocht uit, waarschijnlijk door een blokkerende achterrem, kwam in een sloot terecht en liep daarbij een hersenschudding op.


Foto links boven: Laatste fase van de 50 cc internationaal. Goos Letterman zal Jos Schurgers binnendoor pakken
Foto's links- en rechts onder: De laatste bocht voor Verveer en Looman (61) die nog net wist te winnen. Verveer schiet duidelijk te ver door.


Afbeelding


Nico Bakker dus derde, op een kleine achterstand achter Kees Schermer die tweede werd op de inmiddels zeer bejaarde Puch van Jan Dekker. Een knappe prestatie. Met een straatlengte voorsprong won Cees van Dongen de 125 cc klasse, voor Jan Huberts die ongeveer op de helft van de race afgerekend had met Aad Droog. Het belangrijkste duel was dat om de vierde plaats tussen Jan Zoombelt en Jan Rotting, beiden op een Maico. Ook dit duel werd pas in de laatste ronde beslist in het voordeel van de „reus", ofwel Jan Zoombelt. Reeds in de training had Rob Bron zijn overmacht in de 250 cc klasse internationaal aangeduid; hij was maar liefst vijf seconden sneller geweest dan zijn naaste concurrent! Toch spanning in de eerste ronde door de bliksemstart van Aalt Toersen, maar het werd geen duel, integendeel, Rob Bron maakte er een one-man show van. Hij was royaal snelste man van de dag, zowel wat race-gemiddelde als rondetijd betreft, maar ondanks het geweld was hij toch maar ruim twee seconden sneller dan Cees van Dongen in de 125 cc klasse! Wil Hartog had jammer genoeg een minder goede start, en raakte bovendien nog op Rob Bron achter doordat hij er pas in de vijfde ronde in slaagde om Aalt Toersen te passeren. In de laatste fase van de strijd werd Aalt Toersen ook nog bedreigd door John Bestebreurtje, en wat die dag al zo vaak vertoond was, gebeurde ook nu weer; in de allerlaatste bocht stak John zijn Yamaha naast de Kawasaki, Aalt schakelde even mis, en verloor zo met banddikte zijn derde plaats.

UITSLAGEN:

Klasse 50 cc nationaal:

1 Willem Storm Vlaardingen, Kreidler, racegemiddelde 93,385 km/u;
2. Niek Leeflang, Arnhem, RoyalNord;
3. Bertus Grinwis, Rotterdam, Kreidler;
4. Rein Gijsman, Leiden, Garelli;
5. Wim Schalkwijk, Rotterdam, Kreidler;
6. Nelis Dorresteyn, Wezep, Kreidler;
7. Jos Disselhorst, Raalte, Kreidler;
8. Piet Peyper, Zwijndrecht, Kreidler;
9. Wim v. Niel, Den Haag, Kreidler.

Snelste ronde W. Storm/N. Leeflang, 1.48,8 = 95,549 km/u gem.

Klasse 125 cc nationaal:

1. Herman Looman, Enschede, Maico, racegemiddelde 100,004 km/u;
2. Bert Verveer, Ridderkerk, Honda;
3. Charles v. d. Wal, Haarlem, Yamaha;
4. Jan Garritsen, Klarenbeek, Maico;
5. Gerrit Egberts, Almelo, Honda;
6. Koos Philippi, Rijswijk, Yamaha;
7. Arno Dingemanse, Grijpskerke, Honda.

Snelste ronde Herman Looman, 1.40,4 = 103,54 km/u gem.

Klasse 250 cc nationaal:

1. Nico v. d. Zande, Oosterhout, Yamaha, racegemiddelde 110,712 km/u;
2. Kees Schermer, Castricum, Puch;
3. Nico Bakker, Alkmaar, Suzuki;
4. Kees v. d. Dries, Ovezande, Suzuki;
5. Rinus Kamp, Borne, Ducati;
6. Adri v. Schendel, Etten/ Leur, Ducati;
7. Rob Kort, Den Haag, Ducati.

Snelste ronde Nico v. d. Zande, 1.31,8 = 113,209 km/u gem.

Klasse 50 cc internationaal:

1. Jan de Vries, St. Jacobi Parochi, Kreidler, racegemiddelde 104,846 km/u;
2. Goos Letterman, Oud-Beijerland, Kreidler;
3. Jos Schurgers, Haarlem, Kreidler;
4, Teunis Ramaker, Hattem, Kreidler;
5. Rob Bron, Amsterdam, Kreidler;
6. Jan Warners, Zuid-Beijerland, Kreidler;
7. Jan Bruins, Deventer, Kreidler;
8. Henk v. Kessel, Mill, Kreidler;
9. Adri v. d. Broeke, Middelburg, Kreidler;
10. Bennie Maatkamp, Varsseveld, Kreidler;
11. Martin Mijwaart, Ned. den Berg, Jamathi;
12. Rob Jansen, Utrecht, Kreidler;
13. Jan Zoombelt, Oldebroek, Sachs;
14. Joop Roos, Maurik, Kreidler;
15. Pierre Kemperman, Slikkerveer, Euromotor;
16. Rob Leeflang, Arnhem, Royal Nord;
17. Ferry de Vaal, Hilversum, Zundapp;
18. Mindert Nieuwdam, Krimpen a/d Lek, Kreidler;
19. Han Leenheer, Den Haag, Kreidler.

Snelste ronde Jan de Vries, 1.37,4 = 107,454 km/u gem.

Klasse 125 cc internationaal:

1. Cees v. Dongen, Rotterdam, Yamaha, racegemiddelde 115,716 km/u;
2. Jan Huberts, Den Haag, MZ;
3. Aad Droog, Barsingerhorn, Yamaha;
4. Jan Zoombelt, Oldebroek, Maico;
5. Jan Rotting, Koog a/d Zaan, Maico;
6. Louis v. Rijswijk, Den Haag, Yamaha;
7. Jan Bastiaan, Haarlem, Bultaco;
8. Aart Valster, H.T. Ambacht, Honda;
9. Leo Vorontsov, Maarssen, Honda;
10. Peter v. d. Wal, Haarlem, Caico;
11. Wim Keers, Breda, Honda;
12. Han Leenheer, Den Haag, Bridgestone;
13. Hank Jalink, Zwolle, Honda.

Snelste ronde Cees v. Dongen, 1.27,4 = 118,863 km/u gem.

Klasse 250 cc internationaal:

1. Rob Bron, Amsterdam, Kawasaki, racegemiddelde 119,678 km/u;
2. Wil Hartog, Abbekerk, Yamaha;
3. John Bestebreurtje, Barendrecht, Yamaha;
4. Aalt Toersen, Almelo, Kawasaki;
5. Aad Droog, Barsingerhorn, Yamaha;
6. Karel Zeegers, Dordrecht, MZ;
7. Jan v. Arkel, Nieuw Vennep, Suzuki;
8. Ad Kremers, Mill, Yamaha;
9. Jos v. Geilswijk, Amsterdam, Greeves.

Snelste ronde Rob Bron, 1.25,1 = 122,048 km/u gem.

Plaats reactie