1973, Internationale wegraces Oldebroek en Raalte - Het GP Circus trok voorbij!

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

1973, Internationale wegraces Oldebroek en Raalte - Het GP Circus trok voorbij!

#1 Bericht door Maarten » 07 jul 2019, 19:56

Internationale wegraces Oldebroek en Raalte - Het GP Circus trok voorbij! (1973)


Bron: Moto 73, No. 16, 24-08-1973

Scan: peter G


Afbeelding

Het g.p. circus trok voorbij

Foto boven: De 500 cc held Wil Hartog liet Bruno Kneubühler en Kent Andersson zien niet voor niets al Nederlands kampioen in de 500 cc klasse te zijn geworden!

INTERNATIONALE WEGRACES OLDEBROEK

In Oldebroek revancheerde Jos Schurgers zich voor zijn matige klasseringen in de Zweedse en Finse Grand Prix. Op het Vree-circuit stak hij de ganse wereldelite de loef af door de 125 cc race fraai te winnen voor Jansson, Minhoff en Mortimer, terwijl hij in de ronden daarvoor bewees ook Kent Andersson partij te kunnen geven. De nieuwe wereldkampioen in de 125 cc klasse moest echter voortijdig opgeven met een defect koelsysteem.
In de 50 cc internationaal gingen de beide Van Veen coureurs met elkaar in de slag. Bruno Kneubühler leek het pleit in zijn voordeel te kunnen beslissen, totdat echter het big-end in de laatste ronde de geest gaf en Bruno de eer aan Jan de Vries moest laten.
De mooiste wedstrijd was ongetwijfeld de 500 cc race, waarin MOTO-coureur Wil Hartog zijn Riemersma Yamaha grandioos scherp stuurde, hoewel Bruno Kneubühler in dc slotfase van de strijd nog vervaarlijk dichtbij wist te komen met zijn watergekoelde 354 Yamaha. Kent Andersson liet zien ook in dc zware klasse iets van sturen te weten, terwijl Marcel Ankoné beslag legde op de vierde plaats voor veteraan Billie Nelson.

UITSLAGEN

50 cc internationaal:


1. Jan de Vries, Kreidler, 26.53,7 is 107,713 km/uur;
2. Gerhard Thurow, Kreidler;
3. Jan Bruins, Monark;
4. Henk van Kessel, Kreidler;
5. Jan Huberts, Kreidler;
6. Nico Polane, Roton;
7. Bennie Maatkamp, Kreidler;
8. Herman Meyer, Hemeyla;
9. Julian Zeebroek, Kreidler;
10. Ulrich Graf, Kreidler.

Snelste ronde: Bruno Kneubühler, 1.44,2 is 111,248 km/uur.

125 cc internationaal:

1. Jos Schurgers, Bridgestone, 29.31,1 is 117,804 km/uur;
2. Börje Jansson, Maico;
3. Rolf Minhoff, Maico;
4. Chas Mortimer, Yamaha;
5. Henk van Kessel, Yamaha;
6. Cees van Dongen, Yamaha;
7. Aart Valster, Yamaha;
8. Piet v.d. Goorbergh, Yamaha;
9. Roel Cornelis, Yamaha;
10. Henk van Erkelens, Maico.

Snelste ronde: Börje Jansson, 1.36,1 is 120,624 km/uur.

250 cc internationaal:

1. Chas Mortimer, Yamaha, 32.00,7 is 120,750 km/uur;
2. Leo Bovee, Yamaha;
3. Björn Carlson, Yamaha;
4. Billie Nelson, Yamaha;
5. Hans Muller, Yamaha;
6. Nico v.d. Zanden, Yamaha;
7. Kees Schermer, Yamaha;
8. Alex George, Yamaha;
9. Werner Giger, Zwitserland;
10. Piet v.d. Wal, Yamaha.

Snelste ronde: Rob Bron, 1.33,2 is 124,378 km/uur.

500 cc internationaal:

1. Wil Hartog, Yamaha, 30.10,1 is 128,088 km/uur;
2. Bruno Kneubühler, Yamaha;
3. Kent Andersson, Yamaha;
4. Marcel Ankone, Yamsel;
5. Billie Nelson, Yamaha;
6. Alex George, Yamaha;
7. Piet v.d. Wal, Yamaha;
8. Kurt Harald Florin, König;
9. Werner Giger, Yamaha;
10. Nico v.d. Zanden, Yamaha.

Snelste ronde: Bruno Kneubühler, 1.28,4 is 131,131 km/uur.

125 cc nationaal:

1. Bennie Maatkamp, BMS, 26.42,5 is 108,538 km/uur;
2. Gerrit Strikker, Yamaha;
3. Gerard Wensink, BMS;
4. Bonnie Winkel, Maico;
5. Martin Mulder, BMS.

Snelste ronde: Gerrit Strikker, 1.44,6 is 110,822 km/uur.

350 cc nationalen:

1. Koos de Graaf, Alko, 20.25,5 is 114,311 km/uur;
2. Bert Wienen, Yamaha;
3. Gerard Wensink, Yamaha;
4. Kees v.d. Broek, Zeegers Spec.;
5. Hans Verschuur, Yamaha.

Snelste ronde: Eddy Tieleman, 1.37,9 is 118,406 km/uur.

INTERNATIONALE WEGRACES RAALTE

Konden we in Oldebroek tot drie maal toe het Wilhelmus beluisteren, in Raalte was dit slechts een maal het geval. In een zeer sterk gereden 500 cc race zegevierde Wil Hartog Juist een seconde voor zijn grootste rivaal de Zwitser Kneubühler. Reeds bij de start pakte Wil een kleine voorsprong, welke zelfs uitgroeide tot 11 seconden. Kneubühler had een mindere start, maar eenmaal goed op dreef liep hij ziender ogen op de witte reus in. In de laatste ronde kwam Bruno nog zeer dicht bij Hartog, die duidelijk last had van een loshangend voorspatbord. Bij het vallen van de vlag kwam de Zwitser precies die éne seconde tekort op de Abbekerker.
In de 350 cc was het de oude rot Billie Nelsson die met groot vertoon van macht naar de zege reed. Achter de Brit werd echter fel Bestreden om de ereplaatsen, die het deel werden van respectievelijk Dieter Braun en Wil Hartog. Kent Andersson legde beslag op de vierde plaats.
De 125 cc gaf aan de kop het vertrouwde beeld. Wereldkampioen Andersson nam de leiding en stond deze niet meer af. Achter de Zweed werd een fel duel uitgevochten door Jos Schurgers, Börje Jansson, Chas Mortimer en wat verder terug Rolf Minhoff. Jos Schurgers moest met pech uitvallen, waardoor Mortimer tweede werd en Jansson de derde plaats kon pakken.
In de 250 cc race verraste Kees Schermer vriend en vijand door ronden lang achter latere winnaar Dieter Braun de tweede plaats te bezetten. Dat Kees later het hoofd moest buigen voor mannen als Pfirter, Mortimer en Kneubühler is zeker geen schande. 1:en keurige vijfde plaats werd zijn deel.
Dat Jan de Vries zich kandidaat stelde voor de overwinning in de 50 cc race maakte hij reeds in de startronde duidelijk, door deze met grote voorsprong te beëindigen. Bruno Kneubühler had echter heel andere plannen. Na een slechte start werkte hij zich door het hele veld en kwam langszij van de wereldkampioen. Een ronde later was het Bruno op kop, een positie die hij niet meer afstond. Jan de Vries werd tweede en Gerhard Thurow derde. Theo Timmer moest een poging om Thurow te pakken te krijgen met een val bekopen. Jan Bruins (de Monark is nu duidelijk betrouwbaarder dan vroeg in het seizoen) klasseerde zich als vierde.

UITSLAGEN RAALTE

50 cc int.:


1. Bruno Kneubühler, Kreidler, gem. 115,797 km/uur;
2. Jan de Vries, Kreidler;
3. Gerhard Thurow, Kreidler;
4. Jan Bruins, Monark;
5. Cees van Dongen, Kreidler;
6. Juliaan Zeebroek, Kreidler.

Snelste ronde: Bruno Kneubühler, 1.43,7 is 118,033 km/uur.

125 cc int.:

1. Kent Andersson, Yamaha, gem. 123,139 km/uur;
2. Chas Mortimer, Yamaha;
3. Börje Jansson, Maico;
4. Rolf Minhoff, Maico;
5. Etien Dellamarre, Yamaha;
6. Björn Carlsson, Maico.

Snelste ronde: Chas Mortimer, 1.38.2 is 124,642 km/uur.

250 cc int.:

1. Dieter Braun, Yamaha, gem. 129,259 km/uur;
2. Werner Pfirter, Yamaha;
3. Chas Mortimer, Yamaha;
4. Bruno Kneubühler, Yamaha;
5. Kees Schermer, Yamaha;
6. Adu Celso Santos, Yamaha.

Snelste ronde: Dieter Braun, 1.33,3 is 131,193 km/uur.

350 cc int.:

1. Billie Nelson, Yamaha, gem. 129,800 km/uur;
2. Dieter Braun, Yamaha;
3. Wil Hartog, Yamaha;
4. Kent Andersson, Yamaha;
5. Pentti Korhonen, Yamaha;
6. Rob Bron, Yamaha.

Snelste ronde: Adu Celso Santos, 1.32,6 is 132,185 km/uur.

500 cc int.:

1. Wil Hartog, Yamaha, gem. 130,633 km/uur;
2. Bruno Kneubühler, Yamaha;
3. Billie Nelson, Yamaha;
4. Piet v.d. Wal, Yamaha;
5. Charles Mortimer, Yamaha;
6. Alex George. Yamaha.

Snelste ronde: Bruno Kneubühler, 1.31,1 is 134,358 km/uur.

250 cc nat.:

1. Jannes Ebeling, Yamaha, gem. 116,239 km/uur;
2. Eddy Roozen, Yamaha;
3. Jan de Boer, Suzuki;
4. Dick Richter, Suzuki.

Snelste ronde: Eddy Roozen, 1.41,7 is 120,354 km/uur.

350 cc nat.:

1. Koos de Graaf, Alko, gem. 120,591 km/uur;
2. Eddy Tieleman, Yamaha;
3. Gosse Sijbenga, Yamaha;
4. Bennie Maatkamp, Honda.

Snelste ronde: Koos de Graaf, 1.38,8 is 123,866 km/uur.

500 cc nat.:

1. Bert Wienen, Yamaha, gem. 118,375 km/uur;
2. Ton Groot, Norton Manx;
3. Dirk Louwen, Suzuki;
4. Cees Cornwall, Kawasaki.

Snelste ronde: Ton Groot, 1.39,8 is 122,646 km/uur.

Foto onder: Kees Schermer opgejaagd door Chas Mortimer in de 250 cc in Raalte.

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4101
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 228 keren
Ontvangen waarderingen: 228 keren

Re: 1973, Internationale wegraces Oldebroek en Raalte - Het GP Circus trok voorbij!

#2 Bericht door hermanngas » 07 jul 2019, 22:25

Hier Jan de Vries in actie op het Vree circuit in Oldebroek, 4 augustus 1973.
Helaas was het de laatste keer in 1976 na een dodelijk ongeval.
Bijlagen
jdevries.jpg
jdevries.jpg (112.97 KiB) 3126 keer bekeken

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: 1973, Internationale wegraces Oldebroek en Raalte - Het GP Circus trok voorbij!

#3 Bericht door Maarten » 08 jul 2019, 06:57

hermanngas schreef: 07 jul 2019, 22:25 Hier Jan de Vries in actie op het Vree circuit in Oldebroek, 4 augustus 1973.
Helaas was het de laatste keer in 1976 na een dodelijk ongeval.

Bron: Leidsch Dagblad | 1976 | 25 september 1976 | pagina 10
Tekst: Hans Soeters


Afbeelding


PAGINA 10
VARIA

De dood waart rond op Nederlandse circuits

Door Hans Soeters


Stadskanaal 19 september:

Tijdens de trainingen op het stratencircuit, waar de plaatselijke motorclub voor de tweede maal dit jaar motorraces houdt, komt de 27-jarige Jan Hardonk om het leven. Een defekt aan de remleiding van zijn Harley Davidson wordt hem bij het naderen van een haakse bocht noodlottig. De Arnhemmer is de vijfde coureur die dit jaar op een Nederlands circuit de dood vindt. Vijf doden. Een onrustbarend aantal?
Vergeleken met het omstreden circuit op het Engelse eiland Man, waar op een en hetzelfde parcours in 64 jaar 106 mensen om het leven kwamen, niet eens zo onthutsend veel. Alleen al in de maanden juli, augustus en september worden er in Nederland - onder auspiciën van de KNMV - meer dan veertig wedstrijden verreden, terwijl ook de "wilde" bond, de NMB, een goed gevulde wedstrijdkalender opstelt. Vijf ongelukken met dodelijke afloop. Even zovele keren haastten de organisatoren zich communiqués te verstrekken; dat hén geen blaam trof.

Hilvarenbeek 11 april:

De West-Duitser Gerard Thurow wordt de eerste coureur die een valpartij op Nederlandse bodem met de dood bekoopt.

Stadskanaal 7 juni:

Tijdens grasbaanraces komt een andere West-Duitser, Frans Neumann, om het leven. Drie landgenoten: Zimmermann, Schneider en Schwarze worden ernstig gewond naar het ziekenhuis vervoerd. De races worden gestaakt.

Zandvoort 20 juni:

Cok Haanskorf uit Langeweg komt met zijn 750cc Suzuki ten val en wordt naar het ziekenhuis vervoerd, waar hij enkele dagen later aan de gevolgen van zijn verwondingen overlijdt.
Drie andere coureurs maken slechts "onbeduidende" schuivertjes.

Oldebroek 15 augustus:

Op het smalle 3320 meter lange Vree-circuit hebben zich in elf jaar geen ernstige ongelukken voorgedaan. Ditmaal gaat het fout. Tijdens de training crasht Martin Jansen die pas enkele uren later in het ziekenhuis bij kennis komt. 's Middags komt de eerstejaars coureur Martin van Tol te snel de Slangenbocht uit, raakt in de strobalen en caramboleert het circuit over. Door de klap tegen een boom moet de 24-jarige Aalsmeerse timmerman op slag dood zijn geweest. De vierde dode dit jaar. De races gaan door.

Stadskanaal 19 september:

Jan Hardonk wordt de vijfde coureur die op een Nederlands circuit om het leven komt. "Maar" vijf doden. En nog steeds wordt er heftig gediscussieerd over de vraag, of het rijden op stratencircuits nog verantwoord is. Gewone wegen, die eens per jaar door plaatselijke motorclubs worden "omgebouwd" tot circuits, waarop temidden van het enkele meters van het wegdek zittende publiek, de anders geldende "maximumsnelheid" met meer dan 100 kilometer per uur wordt overschreden. Bomen en palen worden "afgedekt" met strobalen, maar een doeltreffende beveiliging is het niet.
Per circuit oordeelt men anders over de noodzakelijke voorzieningen. Strobalen: wel of niet vastgebonden, het is nog steeds een punt van discussie. Maar eerder dit jaar werd op de brede Salzburgring weer duidelijk wat gevolgen van "losse" strobalen kunnen zijn. Door de klap waarmee Bruno Kneubuhler bij het uitkomen van de nieuwe chicane onderuit ging werden dertien strobalen schots en scheef over het circuit verspreid. Dankzij de breedte van het wegdek konden de aanstormende coureurs de onverwachte obstakels ontwijken. Op de veel smallere Nederlandse stratencircuits zou een zelfde voorval catastrofale gevolgen hebben gehad.
Nog steeds is er geharrewar over het rijden op profielloze banden, de zogenaamde slicks. Ondanks adviezen van Dunlop- en Michelin experts handaaft de Internationale Motorsport Federatir (FIM) een verouderd standpunt. Het ontlokte aan Alex George de ondubbelzinnige uitspraak, dat de FIM blijkbaar weinig waarde hecht aan het leven van de rijders.
Kritiek ook uit de mond van wereldkampioen Barry Sheene, die na de TT in Assen diezelfde FIM verweet dat men - in verband met de hitte - verzuimd had de rit in te korten.
Sheene: "De 500cc machines zijn tegenwoordig zo zwaar en zo sterk dat deze lange race werkelijk gevaar heeft opgeleverd." Al wordt er op verschillende fronten gewerkt om de veiligheid van de coureurs te verhogen (Damen-leathers experimenteert met een opblaasbare motor-overall) het gebeurt nog steeds dat coureurs een fikse dosis geluk nodig hebben om ernstiger ongevallen te voorkomen. Zoals John Williams. die tijdens een val het vizier van zijn helm verloor, waardoor het binnendringend stof zijn tong tot diep in de keel drukte. Hulp was niet ter plekke. Slechts dankzij een stop van Barry Sheene kwam Williams er met een zware hersenschudding van af. Als de Engelsman op een official had moeten wachten zou de crash hem fataal zijn geworden. En zolang Barry Sheene, doelend op de door de tijdens de Asser TT door de hitte bevangen Coulon, kan zeggen: "Opeen circuit met minder uitwijkmogelijkheden zou hij het er niet zonder kleerscheuren hebben afgebracht", blijkt het treffen van veiligheidsvoorzieningen op ongeschikte stratencircuits niets meer of minder dan het "wegmoffelen" van obstakels. Vijf doden in een seizoen dat nog niet eens ten einde is, zou dan best wel eens een "normaal" gemiddelde kunnen worden ...


Dodelijk ongeval Martin van Tol, Oldebroek 1976
Dodelijk ongeval Martin van Tol, Oldebroek 1976
dodelijk-ongeval-martin-van-tol-1976-oldebroek.jpg (126.86 KiB) 3115 keer bekeken
Martin van Tol raakte in Oldebroek de macht over zijn stuur kwijt belandde tegen een boom en was op slag dood.

Plaats reactie