1970, Vacature: 50 cc Wegracer en potentiële wereldkampioen!

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8934
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 26 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren
Contacteer:

1970, Vacature: 50 cc Wegracer en potentiële wereldkampioen!

#1 Bericht door Maarten » 13 jul 2019, 20:51

1970, Vacature: 50 cc Wegracer en potentiële wereldkampioen!


Bron: Motor, No. 16, 17-04-1970
Tekst: H.H.

Scan: peter G


Afbeelding


VAKANT:

EEN 50 CC WEGRACER, POTENTIËLE WERELDKAMPIOEN, V.G.G.V.... (van goede getuigen voorzien, red.)

Wegrenners van het niveau om een wereldtitel te veroveren, vindt men niet dertien in een dozijn. Ze zijn schaars. Wegracemachines waarop een topcoureur naar een wereldkampioenschap kan sturen, zijn eveneens erg schaars.
We hebben in Nederland enkele talentvolle renners, die zich met succes kunnen meten met de snelste coureurs ter wereld. Ze hebben betoond over alle hoedanigheden te beschikken om de sterkste concurrentie in de 50 cc te kunnen verslaan.
In ons land hebben wij enkele racemachines die, als ze al niet sneller zijn dan de racers van andere fabrieken, toch zeker daaraan gelijkwaardig zijn.


We hebben dus de renners, die niet alleen door een chauvinistische bril als favorieten voor het wereldkampioenschap beschouwd worden, maar waarvan de kansen door elke insider in de motorsport, waar ook ter wereld, hoog worden aangeslagen, èn we hebben de 50 cc machines, waarom ánderen ons benijden ... maar renners en machines zó dicht bij elkaar in een klein land, kunnen elkaar niet vinden. Er is — tot nu toe — geen combinatie mogelijk. En of er, nu de tijd dringt want het Grand Prix seizoen staat voor de deur, nog een kans op is, dat een combinatie van de beste renner op de beste machine nog tot stand zal kunnen komen, is hoogst twijfelachtig.

Toch is dit iets, wat door elke motorsportman in ons land gehoopt wordt, iets wat van groot belang is voor de Nederlandse motorsport en iets wat mede van groot belang is voor de naam van ons land.

Verleden jaar telde Nederland in de motorsport plotseling mee. Aalt Toersen won de eerste drie Grands Prix op een dank zij de inspanningen van de Nederlandse importeur verbeterde versie van een oud type Kreidler racer. Het succes was zo groot, dat de tegenslagen in het seizoenbegin van de min of meer in huisvlijt ontwikkelde en gebouwde Jamathi racer, die tactisch bereden door Paul Lodewijkx in onze eigen TT 1968 wereldkampioen Anscheidt verslagen had, en waarvan aanvankelijk zoveel verwacht was, door velen weggewuifd werden. Het ging immers tóch goed, zij het nu door Aalt Toersen op Kreidler?!

Maar toen kwamen voor Aalt de moeilijkheden en kort daarop bleek de Jamathi van Paul het plotseling weer prima te doen. Wéér een Nederlander winnaar van Grand Prix races en we hadden plotseling twee kandidaten voor de wereldtitel.

Het werd echter géén kampioenschap, maar „we" waren er toch héél dicht bij geweest en het eindresultaat op de ranglijst 1969 was mooier dan we ooit hadden durven dromen. Dat was een goed voorspel voor 1970. Dán zou het gaan lukken!

Helaas ... Paul kreeg een zeer ernstig ongeluk en kort daarop werd de succes-combinatie Toersen-Kreidler verbroken. Kreidler-importeur Van Veen ging echter door. Jan de Vries met zijn prachtige staat van dienst in 1969 werd de eerste man en kreeg Jos Schurgers naast zich, terwijl bovendien Jan Huberts als manager werd aangetrokken, die als oude rot in de internationale racerij van veel waarde zou kunnen zijn. Een sterk team dus, en omdat de genezing van Lodewijkx boven verwachting vlot verliep, lagen de sterke Nederlandse troeven weer voor het grijpen ... meende men.

De ontnuchtering kwam toen de Medische Commissie van de KNMV Paul Lodewijkx „voorlopig" geen toestemming gaf om zijn racecarrière te hervatten, omdat dit voor hem in het huidige stadium van zijn genezing een groot gevaar zou kunnen betekenen. Protesten! want Paul voelde zich immers goed en wilde zèlf best weer.

Het is voor hem dan ook een enorme dreun, want als je op toch wel goede gronden mag verwachten, dat je een zeer goede kans op het wereldkampioenschap maakt, is het bijna onverdraaglijk dat je in wat je topseizoen beloofde te gaan worden, aan de kant moet blijven staan. Daarbij kwamen dan nog de zakelijke belangen van het trio, dat gezamenlijk de Jamathi-onderneming vormt en die zagen er met een Paul Lodewijkx op non-actief niet rooskleurig uit. De sportieve en zakelijke belangen gaan hier hand in hand. En niet alleen bij Jamathi

Eerst was er nog hoop, dat Paul slechts enkele G.P. races zou behoeven te missen, maar het werd steeds duidelijker, dat zijn volledige genezing van nóg langere duur zou zijn. En wie moest dan voor de grote Jamathi-successen gaan zorgen? Wie was in staat, de fenomenale topman die Paul gebleken was, te vervangen? Daarvoor was één renner de aangewezen persoon: Aalt Toersen! Aalt was inmiddels in dienst van Henk Viscaal en kon zijn motorsportcarrière voortzetten op de 125 cc ex-Anscheidt en ex-Van Dongen Suzuki. Maar de 50 cc Jamathi, waarvan hij de snelheid kende - aan het einde van het seizoen 1969 was die duidelijk sneller geweest dan zijn Kreidler — zou hem de kans bieden in de 50 cc klasse de top te bereiken.

Maar Toersen had bij de firma Van Veen een arbeidsovereenkomst getekend, die hem gedurende twee jaar na beëindiging van zijn dienstverband verbood op een concurrerend merk te gaan rijden.

Er zijn besprekingen gevoerd tussen de heren Vink en Viscaal ter eenre en Van Veen ter andere, maar alleen hun voornaam Henk hebben zij drieën gemeen, hun Standpunten in deze zaak zijn totaal afwijkend. Van Veen weigert Toersen de vrijheid te geven om op Jamathi te gaan rijden.

Er zijn er, die het op de emotionele toer gooien en de vroegere werkgever van Aalt zijn weigering kwalijk nemen. Inderdaad is het een zure zaak dat, als Toersen niet beschikbaar is, de kans op een Nederlands wereldkampioen sterk is afgenomen. Aan de andere kant heeft Van Veen het volste recht om te weigeren. Hij heeft veel geld in zijn raceteam gestoken uit zakelijke overwegingen. Hij verloor zijn topman, heeft daarvoor in Jan de Vries mogelijk een goede vervanger, maar moet hij deze èn daardoor zijn eigen zakelijke belangen een regelrechte concurrent — die met Jamathi op het ogenblik vermoedelijk sterker is — op zijn dak schuiven?

Intussen weigert de KNMV aan Toersen een startvergunning op de Jamathi in de overweging, dat men niet kan medewerken aan contractbreuk. Maar, meent Viscaal, de betreffende arbeidsovereenkomst zou in dit geval niet van kracht zijn en hij dreigt, een kort geding tegen Van Veen aan te spannen.

Nu praten niet tot een oplossing blijkt te leiden, zou een rechterlijke uitspraak de oplossing zijn. Dan wéét men, of de overeenkomst waaraan Van Veen zich uit te eerbiedigen zakelijke overwegingen wenst te houden, de waarde heeft, die hij er aan toekent, of niet. Maar géén druk uitoefenen door toespelingen over onsportiviteit, want die is hier niet in het geding. Wegracen is een zeer sportieve aangelegenheid, maar fabrieken of importeurs, die de racerij op hoog niveau mogelijk maken, doen dit uit zakelijke overwegingen. Daarnaast speelt „ergens" ook de belangstelling voor de motorsport een rol, want anders gaat men sowieso niet in de motorhandel, maar verkoopt boterbabbelaars of bruine bonen. Dat geeft minder kopzorg en is gemakkelijker in de service.

H.H.

Plaats reactie