1966, Interessante produktieracer van Itom

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8937
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren
Contacteer:

1966, Interessante produktieracer van Itom

#1 Bericht door Maarten » 14 jul 2019, 13:56

Interessante produktieracer van Itom (1966)


Bron: Motor, No. 16, 22-04-1966
Tekst: J.C.V.

Scan: peter G


Afbeelding


INTERESSANTE PRODUKTIERAGER VAN ITOM

Foto links: de Itom produktieracer ten voeten uit.
Foto onder: De schakelklok van de vier-versnellingsbak bevindt zich aan de linkerkant buiten het blok.

Itom-Holland (v. Oldenbarnevelt-. straat 134-142, Rotterdam) brengt voor wegrace-enthousiasten een zeer interessante aanbieding op de markt. Het aantrekkelijke van deze produktieracer is niet alleen dat de prestaties zeer goed te noemen zijn, maar bovendien, dat men dit racertje voor de zeer scherpe prijs van f 1750,— de zijne mag noemen. De 50 cc produktieracer is afgeleid van de Itom Super Sport en bestaat voornamelijk uit standaardonderdelen. Dit verklaart ook het feit, dat de prijs van dit machientje, dat goed moet zijn voor 135 km/uur, zo laag kon worden gehouden. Wat het rijwielgedeelte aangaat, hebben er weinig ingrijpende veranderingen t.o.v. de Super Sport plaats gevonden. Het racertje vertoont een zeer grote zijdelingse stijfheid, waaraan het zeer robuuste ruggegraatframe van dikwandige ronde buis niet vreemd zal zijn. De voorloop werd gewijzigd door de balhoofdhoek iets te vergroten. De wielbasis is hierdoor circa 6 cm langer geworden. Zowel de telescoop als de achterveerelementen worden hydraulisch gedempt. De wielmaat van 19 inch werd terug-gebracht tot 18 inch, terwijl de stalen velgen vervangen werden door aluminium exemplaren. Dezelfde volle naven werden toegepast, echter met dit verschil, dat de diameter van de remtrommel vergroot werd tot 118 mm en de breedte van de remschoenen op 20 mm gebracht werd. Het rijwielgedeelte werd gecompleteerd door montage van de standaardtank en (race) buddy-seat. Hoewel men de gewichtsbesparing niet tot het uiterste doorgevoerd heeft, weegt het machientje compleet met de zeer slank gevormde stroomlijn niet meer dan 40 kg. In rijklare toestand zullen daar door de inhoud van de benzinetank weliswaar nog enkele kilogrammen bijkomen, maar dit machientje mag toch zonder meer tot de ultra-lichtgewichten gerekend worden. Uiterlijk verschilt de 50 cc tweetakt krachtbron weinig van de normale uitvoering. Carter, cilinder en cilinderkop zijn precies dezelfde als bij de standaardmodellen. Inwendig hebben er echter wel de nodige veranderingen plaats gevonden. De volle krukas heeft thans een 16 mm big-end (normaal 18 mm), dat bestaat uit een rollager met aluminium kooi. Voor de lagering van de pistonpen heeft men een naaldlager toegepast. Het motortje is bijna kwadratisch, d.w.z. boring en slag zijn gelijk, namelijk 40 x 39,5 mm. Het zuigertje heeft, in tegenstelling met de drie normale zuigerveren vroeger, thans een L-veer bogen en daaronder nog één normale veer van 1 mm. Terwille van de geleiding van de zuigerveren heeft men in de uitlaatpoort een brug aangebracht. De gietijzeren cilinder heeft een hardverchroomde cilinderwand. De compressieverhouding werd gebracht op 14 : 1. De. carburatie wordt verzorgd door een Dell'Orto SS 1-22 C met een doorlaat van maar liefst 22 mm. Het motortje levert thans een vermogen van 9 pk bij 13.000 omw./min., hetgeen ongeveer 1.8 pk meer is dan de oude produktieracers. De ontsteking wordt verzorgd door een vliegwielmagneet met een aparte bobine. De voorontsteking bedraagt 36 graden, hetgeen vrij veel is. Een en ander houdt verband met de mengverhouding van de brandstof van 1 : 12. Door het hoge oliepercentage van het benzine-lucht mengsel wordt de verbrandingssnelheid vertraagd, zodat de vonk iets vroeger moet komen. De primaire overbrenging vindt plaats door schuinvertande tandwielen (overbrengingsverhouding 4 : 1). Het motortje is uitgerust met een vierversnellingsbak met trekspieschakeling. De schakelklok bevindt zich buiten het motorblok. Door de eerste versnelling vrij hoog te kiezen, heeft men de bak een close-ratio karakter kunnen geven (verhoudingen in de 1e t/m 4e versnelling 12,051 : 7,882 : 6,128 : 5,430 : 1). Voor aanpassing aan de aard van het circuit kan • tegen een kleine meerprijs een set tandwielen bijgeleverd worden. Dat de nieuwe Itom van wanten weet, is reeds gebleken uit. enkele proefronden van Pierre Kemperman op Zandvoort, die met dit racertje een gemiddelde wist te draaien van 106 km/uur!

J. C. V.

Plaats reactie