1962, Race-Technisch Allerlei

Wegrace artikelen en informatie
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

1962, Race-Technisch Allerlei

#1 Bericht door Maarten » 14 jul 2019, 18:37

Race-Technisch Allerlei (1962)


Bron: Motor, No. 19, 11-05-1962
Tekst: J. de K.

Scan: peter G


Afbeelding


RACE-TECHNISCH ALLERLEI

De eerste wegraces van dit seizoen zijn al verreden, vele (maar nog niet alle) prominente rijders zijn al één of meer keren aan de start verschenen, maar fabrieksploegen au grand complet hebben we elkaar nog praktisch niet zien bekampen. De samenstelling daarvan staat trouwens ook nog niet voor alle merken vast en beroemde renners zoals Derek Minter, Bob McIntyre, Mike Hailwood en nog verschillende anderen weten nog niet precies op welke merken zij precies zullen uitkomen, doordat zij aanbiedingen hebben voor vrijwel alle klassen maar er zeker wel één of twee zullen moeten laten vallen. Het is ook eigenlijk een beetje vroeg om te mogen verwachten, dat alle prominente fabrieken en rijders thans al geheel orde op zaken hebben kunnen stellen. Er is zo hier en daar nog niet meer dan pas een tipje van de sluier opgelicht en het waas van geheimzinnigheid, dat aan het begin van een seizoen allerlei race-aangelegenheden pleegt te omhullen, zal pas wat opgetrokken zijn als de eerste Grand Prix races verreden zijn.

Die eerste race is de Spaanse Grand Prix op 6 mei, dus reeds achter de rug als u deze regels leest, maar voor ons nog een gesloten boek op het moment dat we dit neerschrijven. Dat we niettemin ons race-technisch allerlei niet nog enkele weekjes opgeschort hebben maar nu al een en ander gaan spuien, is zuiver en alleen, omdat we het gewoon niet langer voor ons kunnen houden. Die bruisende activiteit in de wegracewereld, het gegons van geruchten, het eerste echte nieuws, kortom al wat er gaande is brengt 's mensen motorbloed al gauw aardig in de buurt van het kookpunt en de wegraceliefhebber gunnen we best ook een beetje van die speciale racekoorts; 't wordt trouwens ook hoog tijd, geachte lezer, dat we elkaar weer wat gaan opwarmen: de dag van de TT nadert met rasse schreden!

Laten we eerst maar eens wat 50 cc race-wetenswaardigs spuien. Wie gedacht mocht hebben, dat het met die 50 cc racerij voor het wereldkampioenschap in dit eerste jaar nog niet meteen van dik hout zal gaan, gelieve even van het volgende kennis te nemen: voor de reeds genoemde Grand Prix te Barcelona hebben niet minder dan zeven fabrieken ingeschreven. Daarbij zijn weliswaar twee hier vrijwel onbekende Spaanse firma's, die we nu nog niet direct met een wereldkampioenschap naar huis toe zien gaan — het. zijn Derhi en Dueson — maar verder noteren we: Honda met een formidabel stel rijders, namelijk Takahashi, Phillis, Taveri en Tommy Rob; voorts de hele fabrieksploeg van Kreidler, drie machines van Tomos, vier Suzuki's (met o.a. Ernst Degner als rijder), een M.Z. gereden door Walter Brehme en dan nog een gloednieuwe Mondial 50 cc enkelnokker (1 bovenliggende nokkenas), waarop de bekende, geroutineerde Italiaanse rijder Franco Villa zijn kunnen zal gaan tonen. Dat er nog niet meer Italiaanse fabrieken officieel vertegenwoordigd zijn in deze klasse, zit ongetwijfeld hierin dat ze nog niet klaar zijn. Van de 50 cc Kreidlers, die pas enige weken geleden gereed zijn gekomen, treft u hierbij een paar veelzeggende foto's aan. De machientjes hebben een nieuw frame van heel bijzondere bouw gekregen en door ook op allerlei andere punten nog grammetjes te sparen, is het totaalgewicht op 50 kg gekomen. Let eens op de lichte (want met grove spoed gewonden) veren voor en achter, en op de dunne 2.00 inch bandjes; de wielmaat is normaal 19 inch. De motor, met een boring en slag van respectievelijk 39,7 en 40 mm, heeft aan weerszijden een roterende inlaat en twee nieuwe, speciaal ontworpen Bing carburateurs (kostprijs .f 800.— per stuk!) voor de mengselvoorziening. Het maximale motorvermogen wordt ontwikkeld tussen 10 en 11.000 toeren en het bedraagt ongeveer 9 pk, zodat de Renn Florett's heus wel vlak in de buurt van de 150 km u komen, onder een beetje gunstige omstandigheden mogelijk nog iets hoger, want vorig jaar werden ze al geklokt op rond 140 en alleen reeds de nieuwe verbeterde stroomlijn moet ongeveer 7 procent winst geven. We hopen nu maar, dat Jan Huberts heel gauw niet alleen met de voetschakeling (vier versnellingen) goed overweg kan maar ook met de drie met de hand geschakelde versnellingen van de tussenbak — in totaal dus 3 x 4 = 12 mogelijke overbrengingsverhoudingen — want bij de eerste, voor hem ontijdig geëindigde race op de Nurburgring was hij er nog allesbehalve aan gewend.

Concurrentie is er voor Kreidler te over en menigeen vraagt zich ongetwijfeld in de eerste plaats af, wat de Honda's zullen doen. Wel, verwondert u niet, als we bij de Grand Prix races meer rijders dan die van het eigenlijke team aan de start gaan zien. Honda zal de zaken weer groot gaan aanpakken en o.a. is er kans, dat er ook nog voor een Nederlandse rijder iets los komt, althans voor onze TT; we zouden heel graag v. Dongen op zo'n 50 cc kopklep (met twee bovenliggende nokkenassen) six-speeder aan de gang zien. Als er uit de motortjes werkelijk zo'n 9 pk of nog iets meer komt, wat bij 14.000 toeren het geval schijnt te zijn, dan kon Kreidler het wel eens heel moeilijk krijgen. De toerenlimiet voor deze Honda'tjes schijnt bij 18.000 omw./min. te liggen!

Dan is er natuurlijk ook nog Tomos:

Afbeelding


Bij de foto's op de linker pagina: Bovenaan een close-up van de 50 cc Kreidler motor, die goed moet zijn voor een top van ca. 150 km/u. Onderaan de nieuwste Suzuki 250 cc tweecilinder tweetakt racer, waarvan het vermogen momenteel meer dan 40 pk bij 11.000 toeren is. Op deze pagina bovenaan twee opnamen van de nieuwste Kreidler; let vooral op de typische frainebouw. Hieronder de nieuwe olie motor van Mondial, ook 50 cc! (Foto: „Motocielismo")


Vorig jaar waren de Joegoslavische machientjes bijna evenwaardig aan de Kreidler's en alhoewel er absoluut niets bekend is over de laatste race-technische vorderingen bij Tomos, kunnen we er van opaan, dat ze een geducht partijtje zullen meeblazen.

Van de Suzuki's moeten we dit nog zien, want al heeft deze Japanse fabriek van de kennis van Degner ongetwijfeld een dankbaar gebruik gemaakt, dat betekent nog niet dat de motortjes met hun roterende inlaat en 9 proefbank-pk's al absoluut race-rijp zijn. Waarom we daar eigenlijk wat aan twijfelen? Wel, Degner's eerste ervaringen met de nieuwste racers van zijn Japanse werkgever zijn nog niet onverdeeld gunstig geweest. De 125-ers, die goed moeten zijn voor 22 pk aan de wisselbak-as, verkeren in zoverre nog in het experimentele stadium, dat er zowel modellen met de uitlaat vooraan als exemplaren met de uitlaat achteraan zijn. Men zit dus bij Suzuki kennelijk net zo te dokteren als vorig jaar bij M.Z., cm dat geldt ook voor de 250 ce twins, tenminste in die zin, dat zich al koelingsmoeilijkheden hebben voorgedaan; de tweecilinders hebben luchtkoeling, terwijl men bij M.Z. voor dit jaar bij de twins op vloeistofkoeling is overgegaan. De ontwikkeling van de nieuwste Suzuki's is dus duidelijk door Degner's M.Z.-kennis beinvloed maar we hebben sterk de indruk, dat ingenieur Walter Kaaden van M.Z. sinds het vertrek van Degner al wel weer een stapje verder is gekomen en wat zal men daar nu bij Suzuki tegenover kunnen stellen? Wel, laten we maar afwachten; de Japanners hebben al wel bewezen, dat ze het heus niet louter van copiëren hoeven te hebben. En of M.Z. met zijn 50-cc-tje nu al ver genoeg is om hoge ogen te kunnen gooien voor het wereldkampioenschap, staat nog helemaal te bezien.

Bij de Italiaanse fabrieken gaat het met de kleintjes nog niet zo erg vlot, maar toch is thans nog vrij onverwacht Mondial met nieuws uit de bus gekomen. De motor van haar 50 cc-tje is een enkelnokker die tot 7 pk bij 14.000 toeren moet komen. Het machientje heeft een zes-versnellingsbak en als het waar is, dat de complete racer slechts 50 kg weegt (dus niet meer dan de Kreidler's), vinden we dat heel knap werk! Vermeldenswaard van de 125 cc racerij is nog, dat M.Z. op zijn minst voor enkele races ook zal kunnen beschikken over de zeer goede Italiaan Bruno Spaggiari en dat McIntyre het wellicht toch ook in deze klasse nog—eens zal proberen, op een Honda natuurlijk.

We hebben de ter beschikking staande ruimte zo onderhand al bijna met racepraat gevuld. Er zou nog veel meer te vertellen zijn, o.a. over de verwachtingen die we van E.M.C. mogen koesteren; wat M.V. Agusta precies zal gaan doen (in ieder geval krijgen we dit jaar weer het optreden van Hacking en Hailwood op de vierpitters: maar de 250-ers en de nog kleinere klassen?); dan vragen we ons ook nog af of Provini met de 250 cc Morini één-cilinder, die inmiddels op ongeveer 36 pk gebracht is, weer niet eens een serieuze bedreiging zal willen, mogen en kunnen gaan vormen voor de Honda's; we mogen ook het kunnen van Bianchi en Benelli niet onderschatten en hierover Neen, we dienen er thans mee te stoppen. anders moeten de foto's het veld ruimen voor onze tekst. Nadere race-overpeinzingen zullen we trouwens over enkele weken, zo tegen de TT-tijd, zeker nog kunnen spuien en dan weten we al weer heel wat meer dan thans.

J. de K.

Plaats reactie