Welke setup voor powerband onderin

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 54896
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 436 keren
Ontvangen waarderingen: 737 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#26 Bericht door Enzo-tvdzijden » 14 aug 2021, 14:47

HansKarel schreef: 14 aug 2021, 14:34 Terug on topic: ik zou (als ik PatrickBen was) en geen ervaring had met uitvijlen gewoon een NC blokcilinder kopen en bij Claus laten tunen tot 3 a 4 pk en klaar ben je.
Heb je niet goed opgelet.
Zelfs Claus begint NIET aan deze PRUL cilinders.
Dus verre van klaar.

Enzo

HansKarel
Berichten: 143
Lid geworden op: 23 nov 2020, 19:38
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 10 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#27 Bericht door HansKarel » 14 aug 2021, 15:08

Ooo? Ik meen dat er toch ergens een topic is waarin Claus zelf schrijft hoe hij een NC 2.5pk blokcilinder onderhanden neemt tot 5pk en een andere zuiger toepast.
Compleet met powergrafiek van voor- en na het tunen.

HansKarel
Berichten: 143
Lid geworden op: 23 nov 2020, 19:38
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 10 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#28 Bericht door HansKarel » 14 aug 2021, 15:12

viewtopic.php?f=4&t=48234&hilit=new+competition+lvs

Deze link en dan op blad 1 een prachtige powergrafiek van Claus.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 54896
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 436 keren
Ontvangen waarderingen: 737 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#29 Bericht door Enzo-tvdzijden » 14 aug 2021, 15:12

HansKarel schreef: 14 aug 2021, 15:08 Ooo? Ik meen dat er toch ergens een topic is waarin Claus zelf schrijft hoe hij een NC 2.5pk blokcilinder onderhanden neemt tot 5pk en een andere zuiger toepast.
Compleet met powergrafiek van voor- en na het tunen.
Hij wil er niks meer van weten. Je kan er niks mee

Enzo

Bart o.z.s.
Berichten: 69
Lid geworden op: 16 jul 2018, 16:02
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#30 Bericht door Bart o.z.s. » 14 aug 2021, 15:25

ik heb nog wel een z.g.a.n k.t cilinder smalle tap met meteoor zuiger met l veer 200 km gelopen met timingen uitlaat 177 spoelers 123 inlaat 152 graden

PatrickBen
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 aug 2021, 22:33
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#31 Bericht door PatrickBen » 14 aug 2021, 15:39

Bart o.z.s. schreef: 14 aug 2021, 15:25 ik heb nog wel een z.g.a.n k.t cilinder smalle tap met meteoor zuiger met l veer 200 km gelopen met timingen uitlaat 177 spoelers 123 inlaat 152 graden
Ik stuur je even een prive bericht
Deze gebruikers waarderen PatrickBen voor dit bericht:
janmoser (16 aug 2021, 16:00)
Waardering: 9.09%

PatrickBen
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 aug 2021, 22:33
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#32 Bericht door PatrickBen » 14 aug 2021, 18:02

Ik heb vanmiddag de homoet p4 vervangen door een fluisterpijp van een ander niet te noemen merk :-) en een kleinere sproeier omdat hij koud perfect liep en trok maar warm niet.

Een wereld van verschil. Trekt goed op en door en door kleinere sproeier is z'n top nu ook beperkt wat ik wilde.
Ik merk nog wel een verschil met koud en warme motor. Koud echt trekken als een beest en warm stuk minder.

Wellicht nog wat veranderen in benzine lucht mengsel. Maar ik heb al flinke open luchtfilter dus hij krijgt denk ik genoeg lucht. Anders toch maar een 20mm carburateur kopen om ook lucht te kunnen stellen.

b.bonk
Berichten: 2582
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 105 keren
Ontvangen waarderingen: 213 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#33 Bericht door b.bonk » 14 aug 2021, 18:09

PatrickBen schreef: 14 aug 2021, 18:02 Ik heb vanmiddag de homoet p4 vervangen door een fluisterpijp van een ander niet te noemen merk :-) en een kleinere sproeier omdat hij koud perfect liep en trok maar warm niet.

Een wereld van verschil. Trekt goed op en door en door kleinere sproeier is z'n top nu ook beperkt wat ik wilde.
Ik merk nog wel een verschil met koud en warme motor. Koud echt trekken als een beest en warm stuk minder.

Wellicht nog wat veranderen in benzine lucht mengsel. Maar ik heb al flinke open luchtfilter dus hij krijgt denk ik genoeg lucht. Anders toch maar een 20mm carburateur kopen om ook lucht te kunnen stellen.
20mm carb, en de top hoeft maar 65 km.
volgens mij gaat hier iets scheef, maar ben ook maar een leek.

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 8910
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 57 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#34 Bericht door Andy » 14 aug 2021, 21:26

Mijn kreidler gaat al 60km met een 10mm bingetje, en ook met trekkracht. En jij wilt een 20mm om 65 te halen.

Krijg een beetje het idee dat je niet weet wat je doet.

Andy,

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 54896
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 436 keren
Ontvangen waarderingen: 737 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#35 Bericht door Enzo-tvdzijden » 14 aug 2021, 21:31

Andy schreef: 14 aug 2021, 21:26 Mijn kreidler gaat al 60km met een 10mm bingetje, en ook met trekkracht. En jij wilt een 20mm om 65 te halen.

Krijg een beetje het idee dat je niet weet wat je doet.

Andy,
Ik ga de snelweg op met een 20 mm :D

Enzo

PatrickBen
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 aug 2021, 22:33
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#36 Bericht door PatrickBen » 14 aug 2021, 21:58

Andy schreef: 14 aug 2021, 21:26 Mijn kreidler gaat al 60km met een 10mm bingetje, en ook met trekkracht. En jij wilt een 20mm om 65 te halen.

Krijg een beetje het idee dat je niet weet wat je doet.

Andy,
Ik wist niet dat je eerst moet weten wat je doet voordat je hier post :D
Ik weet een beetje wat ik doe. Het probleem is gewoon de cilinder. Met een kleinere carb krijg ik hem helemaal niet stabiel. Met die 17mm van nu loopt ie al stuk beter. Inderdaad loopt ie harder dan ik zou willen maar anders krijg hem niet lekker lopend. Denk idd een probleem met de poorttiming.

PatrickBen
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 aug 2021, 22:33
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#37 Bericht door PatrickBen » 14 aug 2021, 22:02

Bart o.z.s. schreef: 14 aug 2021, 15:25 ik heb nog wel een z.g.a.n k.t cilinder smalle tap met meteoor zuiger met l veer 200 km gelopen met timingen uitlaat 177 spoelers 123 inlaat 152 graden
Ik ben benieuwd wat de anderen hiervan vinden en of dit gaat doen wat ik wil bereiken?

HansKarel
Berichten: 143
Lid geworden op: 23 nov 2020, 19:38
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 10 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#38 Bericht door HansKarel » 14 aug 2021, 22:17

Ik kan wel een reactie geven maar dan ben ik een papagaai zoals zovelen.
Die KT cilinder staat bekend om zijn hoogtoerig gedrag. Dat wil uiteraard niet zeggen dat deze cilinder getuned ook hoogtoerig is.Geen mening dus van mijn kant.
Deze gebruikers waarderen HansKarel voor dit bericht:
PatrickBen (14 aug 2021, 22:20)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10084
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 112 keren
Ontvangen waarderingen: 97 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#39 Bericht door nozems » 14 aug 2021, 22:32

Niemand wil je onderuit halen hoor. Denk dat je veel beter af ben met zo’n franse 4.2pk cilinder.

In mijn brommertijd ook op de rmc gehad met 17mm, en dat liep toen verassend fijn en erg sterk! 60/65 liep ie met storm tegen nog haast, maar ging ook niet veel harder.

Vermoedelijk zit de uitlaattiming een stuk lager als bij een 6.3pk.

Maar een 20mm carburateur op een bromfiets cilinder en dan ook nog met een homoet 4p eronder is geen concept voor koppel onderin!

Gewoon door Claus een cilinder laten aanpassen naar de franse 4.2pk, dan standaard uitlaat met lange bocht en 16mm carburateur erop.
Dan heb je trekkracht en soepel rijden.
Deze gebruikers waarderen nozems voor dit bericht:
PatrickBen (14 aug 2021, 23:42)
Waardering: 9.09%

PatrickBen
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 aug 2021, 22:33
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#40 Bericht door PatrickBen » 14 aug 2021, 23:43

nozems schreef: 14 aug 2021, 22:32 Niemand wil je onderuit halen hoor. Denk dat je veel beter af ben met zo’n franse 4.2pk cilinder.

In mijn brommertijd ook op de rmc gehad met 17mm, en dat liep toen verassend fijn en erg sterk! 60/65 liep ie met storm tegen nog haast, maar ging ook niet veel harder.

Vermoedelijk zit de uitlaattiming een stuk lager als bij een 6.3pk.

Maar een 20mm carburateur op een bromfiets cilinder en dan ook nog met een homoet 4p eronder is geen concept voor koppel onderin!

Gewoon door Claus een cilinder laten aanpassen naar de franse 4.2pk, dan standaard uitlaat met lange bocht en 16mm carburateur erop.
Dan heb je trekkracht en soepel rijden.
Dank voor je reactie. Daar kan ik wat mee.

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 2860
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 59 keren
Contacteer:

Re: Welke setup voor powerband onderin

#41 Bericht door LVS » 09 sep 2021, 20:54

Enzo-tvdzijden schreef: 14 aug 2021, 14:47
HansKarel schreef: 14 aug 2021, 14:34 Terug on topic: ik zou (als ik PatrickBen was) en geen ervaring had met uitvijlen gewoon een NC blokcilinder kopen en bij Claus laten tunen tot 3 a 4 pk en klaar ben je.
Heb je niet goed opgelet.
Zelfs Claus begint NIET aan deze PRUL cilinders.
Dus verre van klaar.

Enzo
------------------------------------------

ik kreeg pas nog weer zo een NC blok cilinder .
de onderkant was nog hoger dan de vorige cilinder [ van een paar jaar geleden ]

nu zat de uitlaatpoort op 195. graden
de spoelpoorten op 147 graden [ ja je leest het goed ]
de inlaat op 98 graden .

de fout is dat de cilinders aan de onderzijde te hoog zijn .
3,5 mm afdraaien kan niet ..... :oops:
dan steekt de zuiger 3 mm er boven uit :lol: [-X

##

PatrickBen
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 aug 2021, 22:33
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#42 Bericht door PatrickBen » 10 sep 2021, 18:04

[/quote]
------------------------------------------

ik kreeg pas nog weer zo een NC blok cilinder .
de onderkant was nog hoger dan de vorige cilinder [ van een paar jaar geleden ]

nu zat de uitlaatpoort op 195. graden
de spoelpoorten op 147 graden [ ja je leest het goed ]
de inlaat op 98 graden .

de fout is dat de cilinders aan de onderzijde te hoog zijn .
3,5 mm afdraaien kan niet ..... :oops:
dan steekt de zuiger 3 mm er boven uit :lol: [-X

##
[/quote]

Mijn wens is vervuld.
Ik heb de cilinder kunnen kopen die Claus heeft getuned en beschreven in dit topic: viewtopic.php?f=4&t=48234
Wat een verademing is dit zeg. Een wat langere uitlaatbocht genomen met een 'fluisterpijp', een 15mm Bing carburateur met een .74 sproeier en de gasnaald op de onderste stand. Tandwiel verhouding 13/36. Heerlijke koppel onderin nu. Ik zou nog een tandje groter kunnen voor maar dan loopt ie gelijk een stuk harder en dat wil ik niet. Nu loopt ie net onder de 70 km/u, al draait ie dan wel aardig hoge toeren. Maar dat rij ik toch eigenlijk nooit. Maar het is wel lekker om een reserve te hebben in snelheid :-)

Hij loopt nu heerlijk rustig en ik moet zeggen dat de NC cilinder een stuk minder giert en minder herrie geeft. Waarschijnlijk ook door de andere zuiger en zuigerveren die Claus hierbij heeft gebruikt.
Ik ben er erg blij mee dus ook al heb je de cilinder niet direct voor mij getuned, toch enorm bedankt Claus!!!
Deze gebruikers waarderen PatrickBen voor dit bericht:
Maarten (11 sep 2021, 10:29)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 2860
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 59 keren
Contacteer:

Re: Welke setup voor powerband onderin

#43 Bericht door LVS » 10 sep 2021, 22:01

Die cilinder die ik een paar jaar geleden gemaakt heb, daar was nog wat van te maken.
De cilinder die ik nu hier heb liggen,- is dus nog veel extreemer.

**

PatrickBen
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 aug 2021, 22:33
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#44 Bericht door PatrickBen » 11 sep 2021, 08:49

LVS schreef: 10 sep 2021, 22:01 Die cilinder die ik een paar jaar geleden gemaakt heb, daar was nog wat van te maken.
De cilinder die ik nu hier heb liggen,- is dus nog veel extreemer.

**
Ik blijf het bizar vinden dat niemand een goede cilinder kan maken zoals Kreidler dat ooit deed. Alle specificaties zijn toch gewoon bekend!?

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 8910
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 57 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#45 Bericht door Andy » 11 sep 2021, 09:15

De athena en parmakit voor zundapp zijn wel goed, waarom zijn ze voor kreidler waardeloos gemaakt ???

Andy,

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 555
Lid geworden op: 16 feb 2019, 22:12
Locatie: Castricum
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 33 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#46 Bericht door wimv8 » 11 sep 2021, 11:06

Andy schreef: 11 sep 2021, 09:15
De Athena en Parmakit cilinder voor Zündapp zijn wel goed, waarom zijn ze voor Kreidler waardeloos gemaakt?

Andy,

Inderdaad.
Dat was vroeger nou ook al.

Kocht ik voor Kreidler welke cilinder dan ook, én met iedere set-up geprobeerd, en het reed nooit goed.
(op eentje na)

Kocht ik voor Zündapp welke cilinder dan ook, en het reed altijd goed.

Gr. Wim.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 11529
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 321 keren
Ontvangen waarderingen: 259 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#47 Bericht door Caspar » 11 sep 2021, 12:42

@Wim : ik heb dan misschien mazzel gehad met mijn Zeta en KTT cilinders? Dat liep best redelijk.

Maar inderdaad : maatwerk van Claus loopt mooier.

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 7610
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 305 keren
Ontvangen waarderingen: 209 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#48 Bericht door Eifelyeti » 11 sep 2021, 15:22

15.43.92 zoeken...prima cilinder onderin :clap

erbij een hoogde druk kop :wink:

:thumbleft
Laatst gewijzigd door Eifelyeti op 11 sep 2021, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Roel RM
Berichten: 1281
Lid geworden op: 28 nov 2005, 20:08
Locatie: Midden-Drenthe
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 44 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#49 Bericht door Roel RM » 11 sep 2021, 15:26

Ik kocht in 1975 een meteor cilinder met schuine inlaat en 16 mm bing en 26 mm sigaaruitlaat. Dat liep prima 75 - 80 km/u. Na interventie door de politie kocht ik een Zeta met 18 mm Bing en ori 32 mm RS uitlaat. Dat liep zeker niet beter dan de Meteor, eerder slechter.

Mvg. Roel.

Plaats reactie