Cilinder tune of niet?

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Eend
Berichten: 83
Lid geworden op: 16 okt 2021, 14:07
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Cilinder tune of niet?

#1 Bericht door Eend » 23 nov 2021, 18:36

Ik zit er aan te twijfelen om mijn cilinder te tunen maar weet niet of het verstandig is ik heb het nog nooit gedaan maar ik werk wel al 18 jaar in de metaal frezen, draaien en lassen enz.

Nu heb ik een poortmap van me zeta cilinder gemaakt en met een gradenschijf een beetje aan het meten geweest. Zoude jullie deze cilinder nog aanpassen? Ik wil ongeveer 85 km/uur gaan met een 17mm bing en een homoet uitlaat
Bijlagen
20211123_145433.jpg
20211123_145433.jpg (63.99 KiB) 1966 keer bekeken
20211123_145438.jpg
20211123_145438.jpg (74.5 KiB) 1966 keer bekeken
20211018_113955.jpg
20211018_113955.jpg (81.87 KiB) 1966 keer bekeken

Roland
Berichten: 5106
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 87 keren

Re: Cilinder tune of niet?

#2 Bericht door Roland » 23 nov 2021, 20:06

Hoi Eend, ik ben al meer dan 15 jaar in de sport bezig. Zal ik maar Bondscoach worden .......................

Nee, niet dus laat het aan de mensen over die er verstand van hebben.

Mooie avond,

Ro

Eend
Berichten: 83
Lid geworden op: 16 okt 2021, 14:07
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Cilinder tune of niet?

#3 Bericht door Eend » 23 nov 2021, 20:39

Haha misschien kan jij wel wat van het nederlandse elftal maken 🤣

Ja okee maar ik vind het ook wel leuk om te proberen maar de vraag is meer of ik de cilinder zal aanpassen (of aan laten passen) of wat anders in de setup veranderen.
En als ik de cilinder zal aanpassen (of laten passen) wat zijn dan mooie veilige gradens (timingen)

Tobias.de
Berichten: 53
Lid geworden op: 12 okt 2021, 08:31
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Cilinder tune of niet?

#4 Bericht door Tobias.de » 23 nov 2021, 20:50

Hi Eend,
I understood only a very very little part of your text. Almost only the numbers.

In my opinion the timing for gas excange is ok, but I would recommend.
Exhaust + (+ not +++)
Transfer +
Intake -

What is conrod length and stroke?
Think about 1mm offset under the cylinder.

Eend
Berichten: 83
Lid geworden op: 16 okt 2021, 14:07
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Cilinder tune of niet?

#5 Bericht door Eend » 23 nov 2021, 21:30

What do you mean with exhaust + en transfer + is that 5 degrees or a feel mm?

End what do you mean with 1mm offset under de cilinder?
The conrod end stroke is (if i'm right) 85 mm en 39,7 mm

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5501
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Cilinder tune of niet?

#6 Bericht door kreidler844 » 23 nov 2021, 22:14

ik denk niet dat je meting klopt.

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3028
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: Cilinder tune of niet?

#7 Bericht door LVS » 23 nov 2021, 22:29

Zeta heeft normale timingen,
Dit is zo een type van 5 pk.
Ik zie ook staan k v leeuwen,-- met de maat 39.96.
Dus er is ooit nikasil er in gezet door ,,, hof ,,

Deze cilinders lopen netjes,

Eend
Berichten: 83
Lid geworden op: 16 okt 2021, 14:07
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Cilinder tune of niet?

#8 Bericht door Eend » 24 nov 2021, 06:22

Ja er staat al in dat die bij kees van leeuwen is geweest, is dat dan al genoeg?

Eend
Berichten: 83
Lid geworden op: 16 okt 2021, 14:07
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Cilinder tune of niet?

#9 Bericht door Eend » 24 nov 2021, 06:22

Wat zou er niet klopen aan me meting?

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5501
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Cilinder tune of niet?

#10 Bericht door kreidler844 » 24 nov 2021, 07:40

Eend schreef: 24 nov 2021, 06:22 Wat zou er niet klopen aan me meting?
Uitlaat heb je bij gezet 24,2 mm vanaf boven, dat geeft een uitlaattiming boven de 175 graden, voor de rest kan het redelijk kloppen.

Tobias.de
Berichten: 53
Lid geworden op: 12 okt 2021, 08:31
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Cilinder tune of niet?

#11 Bericht door Tobias.de » 24 nov 2021, 09:17

Eend schreef: 23 nov 2021, 21:30 What do you mean with exhaust + en transfer + is that 5 degrees or a feel mm?

End what do you mean with 1mm offset under de cilinder?
The conrod end stroke is (if i'm right) 85 mm en 39,7 mm
Hi,
and who has calculated the degrees from the dimensions? I am confused because with the given parameter the transfer is still shorter than expected. Maybe the dimensions refer to TDC and not cylinder top end? Anyway, if your target is 85 km/h you will need something like 8hp and the right transmission. That is another issue because a more power port design often means less torque at lower engine speed.

For your target I would try something like 175/150/123. Maybe you can reach something like that by giving a little offset to the cylinder. (1mm plate between engine and cylinder and readjust the squeeze gap. Guessed, because there is no information about the exhaust and that could be very important.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5501
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Cilinder tune of niet?

#12 Bericht door kreidler844 » 24 nov 2021, 11:51

Ik mis nog de lengte van de cilinder (tussen de kop- en voet-pakking)

Eend
Berichten: 83
Lid geworden op: 16 okt 2021, 14:07
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Cilinder tune of niet?

#13 Bericht door Eend » 24 nov 2021, 18:05

67,4 mm

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60234
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 948 keren
Ontvangen waarderingen: 2247 keren

Re: Cilinder tune of niet?

#14 Bericht door Enzo-tvdzijden » 24 nov 2021, 18:14

Eend schreef: 24 nov 2021, 18:0567,4 mm
prima waarde

Eend
Berichten: 83
Lid geworden op: 16 okt 2021, 14:07
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Cilinder tune of niet?

#15 Bericht door Eend » 24 nov 2021, 19:38

Okeej bedankt dan laat ik de cilinder zo denk als jullie zeggen dat ik er zelf beter niks aan kan doen en hij zo al goed staat, als die zo niet goed staat zou ik hem naar KvL brengen dat is hier om de hoek.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5501
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Cilinder tune of niet?

#16 Bericht door kreidler844 » 24 nov 2021, 22:08

Eend schreef: 24 nov 2021, 19:38 Okeej bedankt dan laat ik de cilinder zo denk als jullie zeggen dat ik er zelf beter niks aan kan doen en hij zo al goed staat, als die zo niet goed staat zou ik hem naar KvL brengen dat is hier om de hoek.
die zal het best goed doen.

Tobias.de
Berichten: 53
Lid geworden op: 12 okt 2021, 08:31
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Cilinder tune of niet?

#17 Bericht door Tobias.de » 27 nov 2021, 10:44

Hello everybody,

hope this is interesting, I found a gsf dyno picture of a 50ccm engine with modified gas exchange timings. Original 3,6HP at 5500rpm in a Simson SR50. (4 speed)

Stock timing: 145/112/135
Modification: 170/123/148

The "2 gramm" removed Material from the cylinder pushs the torque in higher revs, as you see on the curve. The transmission is still original and sometimes there is a gap between the 1st and the 2nd gear. Especially start up uphill. Under 5500rpm is fewer torque. Topspeed is between 72 and 75 Km/h. (GPS)
Bijlagen
sr50 3.gang.jpg
sr50 3.gang.jpg (45.55 KiB) 1498 keer bekeken

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5501
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Cilinder tune of niet?

#18 Bericht door kreidler844 » 27 nov 2021, 18:17

transfers at 123 is too high for this exhaust port
170-115-150
180-120-157
original 6.25 is around 172-112-145

Tobias.de
Berichten: 53
Lid geworden op: 12 okt 2021, 08:31
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Cilinder tune of niet?

#19 Bericht door Tobias.de » 27 nov 2021, 19:25

Hi,
Good comment. In your opinion, what difference would you expect in my curve with less transfer opening? Thank you in advance.

You refer to the 6.25hp Engine. I guess the port area is much more in comparison with the simson engine. The Kreidler 2.9hp cylinder hast nearly the same area as the modified simson cylinder. And of course the time based area is more too. I only grind in the top direction with very simple Tools. This could be an explanation.
https://youtu.be/AflLfzW57K0

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5501
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Cilinder tune of niet?

#20 Bericht door kreidler844 » 27 nov 2021, 20:34

It is all about driveability, if the difference between exhaust and transfer is too small, your powerband will allso be small.
allways try to maintain 55 till 65 degrees between them, in my opinion rather 60+ degrees.

Tobias.de
Berichten: 53
Lid geworden op: 12 okt 2021, 08:31
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Cilinder tune of niet?

#21 Bericht door Tobias.de » 27 nov 2021, 21:02

The stock 'pre outlet' is only 33/2 degree. I assume when with more exhaust Timing the engine will rev higher but few torque Fromm the beginning. Less Transfer is hard to test now :)

Plaats reactie