tunen standaard TM uit zwitserland

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
lambik
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 jun 2021, 20:17
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren
Contacteer:

Re: tunen standaard TM uit zwitserland

#26 Bericht door lambik » 01 dec 2022, 13:34

Bedankt voor je antwoord.

Gelukkig is het geen miskoop, ondanks dat de poorten niet netjes symmetrisch zitten. Ik weet niet of een KT zuiger goed is, maar er moet nog twee gaten in die overeenkomen met de boosterpoorten. Dus die ga ik er eerst maar eens in maken.

Ik ga ook eens een poging doen om de zuiger op te meten. Want het is een beetje raar verhaal dat men een cilinder tuned met twee boosterpoorten en dan de zuiger hier niet op aanpast. De cilinder komt namelijk van een rijdende brommer af.

groeten Aart

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3028
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: tunen standaard TM uit zwitserland

#27 Bericht door LVS » 01 dec 2022, 16:50

:arrow: maar er moet nog twee gaten in die overeenkomen met de boosterpoorten. Dus die ga ik er eerst maar eens in maken.

---------------------------------------------------

let wel op de gaten niet in de inlaatpoort komen .
als de zuiger in de onderste stand staat .
ook is het wel handig om te weten wat de timingen nu zijn , in deze cilinder .

want waarom verkoopt iemand zo een setje ?
dat is omdat .........? [ vul de rest maar zelf in ]

##

lambik
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 jun 2021, 20:17
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren
Contacteer:

Re: tunen standaard TM uit zwitserland

#28 Bericht door lambik » 01 dec 2022, 17:37

Ja, dat is de gok die ik heb genomen. Maar ik ga hier wel wat van leren. En daar is het me ook om te doen. En alle kennis is welkom. Heb een aantal discussies gelezen op dit forum van een jaar of tien geleden over het onderwerp booster poorten.

Ik ga de gaten maken en kijken waar ik uit kom.

De verkoper had overigens een geforceerde koeling gekocht om hem vervolgens om te bouwen naar luchtkoeling. Want het ging alleen om de kleur van de kreidler. Hij wil zijn "oude" kreidler doen herleven. De handelaar daarvoor ken ik niet.

lambik
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 jun 2021, 20:17
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren
Contacteer:

Re: tunen standaard TM uit zwitserland

#29 Bericht door lambik » 01 dec 2022, 20:37

Ik heb even gekeken en de poorten op de zuiger afgetekend. bij benadering de zuiger op de goede hoogte gezet en ik denk dat ik gaten kan maken van 5 mm hoogte en 7 mm breedte. Ik ga er dan van uit dat ik 1 mm speling moet houden naar de veer toe en naar de inlaatpoort.

Afbeelding

Afbeelding

De timing gaat me niet op korte termijn lukken. Want daar heb ik de spullen nog niet voor en ik ga hem eerst laten keuren voordat ik het allemaal eens ga proberen op het blok, want dan weet ik de exacte maten. Heb al wel leuke oplossingen gezien op het forum voor een gradenboog voor op de krukas.

Plaats reactie