homoet vs laser/jama the original

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
john
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 sep 2002, 18:13
Locatie: salland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

homoet vs laser/jama the original

#1 Bericht door john » 29 jan 2003, 22:00

wat is beter
ik heb een originele kreidler maar ik had er eerst een laser/jama uitlaat onder liep ie 65/70 :D mee en nu een homoet die ik zo vermogelijk naar voren heb gemonteerd
eerst liep ie niet goed (vonken eruit enzo) en niet doortrekken meer boven de 55 harder als dat gaat ie nu ook niet meer en hij haalt het met moeite :evil: (dit was voordat ik de bocht afzaagde)nu heb ik de bocht een cm of 20 afgezaagd dat hij er net in zit zou hij nu beter lopen want ikw eet haast beter dat hij er te ver instak
ook is het zo dat ik zonder luchtfilter rij omdat ik met luchtfilter een syuk minder hard ga terwijl ik toch originele sproeier heb waar kan dat ana liggen toch kleinere sproeier monteren
en wat zou beter zijn die laser/jama of die homoet het is allebij gewoon 28mm :twisted:

Gebruikersavatar
kce
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 sep 2002, 11:00
Locatie: exloo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#2 Bericht door kce » 29 jan 2003, 22:31

een homoet heeft geen zin op een orgineeltje.

SjorsTh
Berichten: 502
Lid geworden op: 09 nov 2002, 21:30
Locatie: Swalmen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door SjorsTh » 30 jan 2003, 12:15

John ik snap niet dat er mensen zijn die zo moeielijk lopen doen met dat origineel spul met filtertje zus en sproeiertje zo. Gewoon een andere carb, cilinder en uitlaat halen.

Gebruikersavatar
shalom
Berichten: 920
Lid geworden op: 01 okt 2002, 11:32
Locatie: Lent-Nijmeguhhhh
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#4 Bericht door shalom » 30 jan 2003, 12:45

niet iedereen heeft een gevulde bankrekening!!!!

jan-willem
Berichten: 199
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:27
Locatie: maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door jan-willem » 30 jan 2003, 12:54

onzinm sjors waarom zou hij gelijk nieuwe spullen moeten halen .......


IK reed eerst met een standaard zsetup 65 70 en na een 28 homoet te hebben gemonteerd en een groter sproiertje met origineel luchtfilterhuis zonder zeefje erin ging hij toen 75 en hebr 83 gehaald dat was als ik plat ging ...............en het bleef lopen met lange bocht trouwens dus niet ingekort en met een 76 sproeier en een 16 mmcarb

suc6 mzzzzl

check je ontsteking ff
kijk een naar de kleur van je bougie en veranfder je sproeir aan de hand van de kluer daarvan te wit is groter zwart is kleiner.....

Wouter
Berichten: 1166
Lid geworden op: 07 sep 2002, 12:28
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#6 Bericht door Wouter » 30 jan 2003, 16:03

wanneer je een homoet erop zet moet je ook gelijk in sproeier en afstelling veranderen

Gebruikersavatar
kce
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 sep 2002, 11:00
Locatie: exloo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#7 Bericht door kce » 30 jan 2003, 23:05

kunnen jullie mij even uitleggen hoe je een hogere top haalt met een uitlaat die berekent is een werking te hebben boven de 10.000 toeren, met een orginele kreidler cilinder 75/80 door een grotere carbarateur, onzin.

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#8 Bericht door -Johnny- » 30 jan 2003, 23:49

homoet 6-poorter heeft naar mjn mening een werking boven de 10.000, de 4-poorter daarintegen zorgt voor een breder toerengebied en meer trekkracht bij de meeste cylinders, maar ook weer boven een bepaald toerental (afhankelijk van manier van bewerken ongeveer bij 7/8000 toeren). Een orgineel cylinder zit idd. zoals KCE zei in een te laag toeren gebied om een homoet bijv. te laten funtioneren.

met een origineel cylinder valt weinig op te voeren met uitlaten en carbs. naar mijn mening, tenzij je de frees erdoorheen haalt! heb zelf ook eens een tijdje geklunsd met origineel cylinder. simpele expansie werkte niet. Hij liep met 12mm carb. beter en evenhard als met een 16 mm carb. een origineel 1.8pk cylindertje kan de 16mm gewoon niet aan, zijn de poorten te klein voor. als je een mokick cylinder hebt is het een ander verhaal. Maar alsnog heeft de expansie weinig tot geen nut.

franksuper
Berichten: 1145
Lid geworden op: 07 sep 2002, 20:19
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door franksuper » 31 jan 2003, 00:07

dit is als je logisch nadenkt alleen te verwezenlijke als je de poorten vergroot zodat hij de cilinder zijn brandstof wat hij meer krijgt ook werkelijk kan verbranden, dus inlaat uitlaat en spoelpoorten moeten echt gefreesd of gevijld woden om een resultaat ta behalen,simpel en bij mij werkt het wel.

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#10 Bericht door -Johnny- » 31 jan 2003, 00:47

Maar alsnog heeft de expansie weinig tot geen nut.

zal de zin ff afmaken: Maar alsnog heeft de expansie weinig tot geen nut, op een origineeltje...dus vanaf 5.3tje ongeveer werkt ie wel fatsoenlijk

oja, John; die vonken uit je uitlaat is teken van te vroege ontsteking/te veel voorontsteking...

Gebruikersavatar
shalom
Berichten: 920
Lid geworden op: 01 okt 2002, 11:32
Locatie: Lent-Nijmeguhhhh
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#11 Bericht door shalom » 31 jan 2003, 09:01

-Johnny- schreef:
Maar alsnog heeft de expansie weinig tot geen nut.

zal de zin ff afmaken: Maar alsnog heeft de expansie weinig tot geen nut, op een origineeltje...dus vanaf 5.3tje ongeveer werkt ie wel fatsoenlijk

oja, John; die vonken uit je uitlaat is teken van te vroege ontsteking/te veel voorontsteking...
hier ben ik het niet helemaal mee eens. een expansie uitlaat heeft op iedere cilinder nut ALS hij gemaakt is voor jouw toerengebied. je kunt op een originele cilinder een expansieuitlaat leggen, maar dan moet je er wel een hebben die rond de 4500-5000rpm trekkracht gaat leveren. Expansie heeft altijd voordelen: het zorgt ervoor dat je meer mengsel in je cilinder houd. Je rijd dus zuiniger en je gebruikt je mengsel beter. Je kunt dus harder gaan!!. Alleen wat Johnny ed willen zeggen: een homoet 6p op een originele cilinder gaat niet lukken. Maar als je nou een homoet 2p pakt of een terugloopuitlaat van bijvoorbeeld een puch maxi (zelf getest :D ) kun je wel vermogenwist maken. als je uitlaat maar voor jouw toerenberijk werkt!!

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#12 Bericht door -Johnny- » 31 jan 2003, 19:21

jep :mrgreen:

Mario TT
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
Berichten: 1778
Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#13 Bericht door Mario TT » 31 jan 2003, 19:30

homoet 2 p? oh nieuw? :P

de Kreidler expansies die je zo kan kopen bij homoet die werken niet zo goed op een standaart cilinder , het is inderdaad zo dat je een uitlaat kan maken op je toeren gebied , maar de winst ervan is zo klein , en waarom zou je die moeite doen voor dat kleine beetje, als je sneller wilt gaan moet je een snelle cilinder kopen en je standaart pijp houden , dan ga je nog steeds harder en met bijna het zelfde geluid.

jan-willem
Berichten: 199
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:27
Locatie: maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#14 Bericht door jan-willem » 31 jan 2003, 20:35

mooh

Mijn cilinder was iets bewerkt er zat een 100% tandaard zuiger in ..
Eerst met mijn normale uitlaat standaard uitlaat ...lipe hij rond de 65 en draaide niet meer als 8000 toeren .

toen gooide ik die homoet erop (zat eerst op een puch) en toen ging hij 9500 10000 toeren maken en leip op zijn top op digitale teller 83 km/h
het werkte dus wel degelijk .....

mzzl j-w

Gebruikersavatar
kce
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 sep 2002, 11:00
Locatie: exloo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#15 Bericht door kce » 01 feb 2003, 00:57

een verschil van 18 km, nou dan ben jij de eerste die zonder het veranderen van zijn setup (sproeir,tandwielen,ont) met een homoet een km winst te pakken heeft van 18 km meer, meestal met homoet verneter je de trek kracht en niet de top dat valt nog al tegen.

Gebruikersavatar
tombo
Berichten: 4057
Lid geworden op: 06 okt 2002, 13:56
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#16 Bericht door tombo » 01 feb 2003, 10:24

Klinkt misschien dom, maar het kan toch gewoon? Wie weet heeft hij wel geluk ofzo :wink: weet jij veel, in theorie kan het misschein niet kloppen, maar wie het niet probeert die weet het niet, maar het lijkt me idd erg sterk, 18 km wist door alleen een andere uitlaat (misschien stiekem toch een groter tandwiel??)

kees_SK
Berichten: 374
Lid geworden op: 08 sep 2002, 22:04
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#17 Bericht door kees_SK » 01 feb 2003, 13:46

mooh


ik reed eerst met 14-36 en toen ging die denjk ik net tegen de 80....

En (dit was heel vreemd) toen zette ik der 13-36 op en toen ging gewoon harder als eerst ....

Als ik daar over na denk is het eerst on logisch maar daarna wel logisch want hij ging zo'n 500 toeren meer draaien wat denk iklleidde tot en iets hogere top ............ Ik snapte het zwlf ook niet maar ja .....

Het liep lekker allen me SB loop lekkerder der.......

mzzl j-w

ho foutje dit is jan-willem op zijn broer zijn naam :P

Gebruikersavatar
shalom
Berichten: 920
Lid geworden op: 01 okt 2002, 11:32
Locatie: Lent-Nijmeguhhhh
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#18 Bericht door shalom » 01 feb 2003, 15:47

op internet zijn prog te vinden om je uitlaat op maat te maken. Mijn kreid loopt 65km/u met originle 1,8pk setup (28mm bocht, standaard cilinder, 9mm spruitstuk en 10-11mm carb. met een goede expansie is de 70-75 tehalen en dit vind ik wel leuk, want je voert hem eigenlijk niet op. je laat hem gewoon beter lopen met origineel spul dat 50-55 hoort te lopen :twisted:

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 591 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

#19 Bericht door Caspar » 01 feb 2003, 16:40

:idea: Voor ééns en voor altijd:

Een standaard, niet-bewerkte, Nederlandse 1,8 of 2,0pk bromfiets cilinder wordt niet sneller of sterker door grotere carburateurs of uitlaten.
De cilinder is zodanig geknepen dat hij niet méér zal doen. Meestal produceren ze alleen maar meer herrie of wordt de powerband verlegd. Tenzij je natuurlijk gaat vijlen ofzo.

Zoals Sjors en Johnny ook al zeggen: Vergeet het !

Neem een andere , snellere cilinder en begin daarmee te experimenteren.
Als je een beetje oplet, hoeft dat echt niet veel te kosten !
Als je de originele cilinder in de poeier rijdt, ben je meer kwijt. :!:

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4835
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 637 keren
Ontvangen waarderingen: 84 keren

hogere eindsnelheid

#20 Bericht door KJ » 03 feb 2003, 14:34

Standaard SB, 154399, bromfietszuiger 5 mm ingekort (langere spoeltijd)
verschil tussen de standaard pijp en de Van Veen (zonder sproeieraanpassing!!) is aanmerkelijk, namenlijk 12-15Km/h. (97-100Km)
Ontsteking op 1,2mm voor BDP (Bosch Ster)
Heb uiteindelijk de sproeierbezetting van 80 naar 82(83) gezet omdat ik niet het risico wilde lopen dat het zaakje me vastdraaid. Ga met mooi weer nog eens knoeien met een RS zuiger (hogere kompressie)

SjorsTh
Berichten: 502
Lid geworden op: 09 nov 2002, 21:30
Locatie: Swalmen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#21 Bericht door SjorsTh » 04 feb 2003, 16:44

KJ:Met het inkorten verleng je de spoeltijd niet, je maakt de spoelpoorten immers niet hoger. Het enige wat je doet is de inlaattijd verlengen.
Wat bedoel je met een Van Veen uitlaat als ik vragen mag.


Een van de meest leuke en goedkope cilinders is de Duitse Mokick cilinder. Dit is dus de gewone Duitse 2,9PK brommercilinder. Hiervan zijn er miljoenen gemaakt. Standaard liep de duitse brommer even hard als de nederlandse brommer. Maar de meesten lopen toch 55-60 standaard. Tot nog helemaal niets bijzonders zou je denken. Maar leg de duitse cilinder maar eens langs de nerderlandse: de spoelpoorten van de duitse zijn een stuk groter.(lees: iets hoger). De nerderlandse cilinder heeft echt maar 2 van die spleetjes. De mensen die al jaren op het forum vertoeven kennen Eddy nog wel, die gozer uit Duitsland. Hij kende veel trucs met cilinders. Mijn toen der tijd nog standaart Mokick liep na een gedetailleert mailtje van hem gewoon 70-75 met de standaard vertanding, uitlaat en carburateur, en zelfs sproeier (4-4,5PK bij 6500-7000 toeren). En trekken deed dat ding..... En ALLES was standaard. (behalve de door hem genoemde dingen aan de cilinder die ik moest wijzigen) echt leuk. Hij had thuis ook zo'n Mokickje met een oud-2,9tje en die had 5+ PK bij 7500-8000 toeren. Wat hij aan die van hem nog meer heeft veranderd weet ik niet meer, maar hij haalde er digitaal 83Km/u mee.
Jammer dat ie niets meer van hem heeft laten horen.

SjorsTh
Berichten: 502
Lid geworden op: 09 nov 2002, 21:30
Locatie: Swalmen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#22 Bericht door SjorsTh » 04 feb 2003, 16:49

Ik heb nog een mail van hem gevonden: 22-9-'01:

just a quick note,

low revs high N/m only if you take a 2,9pk especially the 4speed 2,9pk
version is the best for this, the 5speed 2,9pk has some kind of shitt
spoelports it is not good for such power the best is the 4speed 2,9pk!!

so first you need this parts . original inlettube for the 4speed 2,9pk.
original 48,3mm long Mahle Piston with 2 piston rings, dont use
Kolbenschmitt!! they are only 46,0 long and this opening time for the
inletside is too fast.

so if you got the cylinder, the cylinderheight is originla 69,00 or 69,5 so
you have to take off material from the bottomside of the cylinder so you have
a cylinderheight of 67,5.

Make the inleport only good to the inlettube!! dont touch the opening time!!
make the inletport only 24,5-25,0 wide not more!!

besides in the cylinder where the spoelports beginn , you have to take off
this 1,5mm ( because the cylinder sits 1,5deeper if you make the
cylinderheight 67,50) to get the same like before.

the difference between opening of spoelports and exhaustport opening must bee
5,2-5,4mm and the wide of the exhaustport keep it at 24,0-24,4.

use the 0,5 thick cylinderhead sealing from the fan cooled versions.

use a 16 or 17mm carb mainjet 80-82

use the RS 6,25pk air filter , ignition 0,95 TDC spark plug Bosch W4AC,

use the 28mm exhaust !! the tube must bee 350mm long and the reflection
length between cylinder and reflection wall in the exhaust must bee 700-710mm.

use the RS original exhaust but use the small 28mm exhausttube.

so with this you will got the highes N/m possible at 4500-6500 about 4pk at
very low revs.

Eddy

SjorsTh
Berichten: 502
Lid geworden op: 09 nov 2002, 21:30
Locatie: Swalmen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#23 Bericht door SjorsTh » 04 feb 2003, 16:52

Nog wat:
4.5pk/8000rpm versie

Om te beginnen moet de cilinder 68mm hoog zijn.

Inlaatpoort: Einde van de inlaatpoort vanafboven kant van de cilinder
moet62.50-63.00 mm en moet op 52.00-50.00 mm beginnen

Uitlaatpoort: Begin van de uitlaatpoort moet 27.50 mm zijn vanaf bovenkant
cilinder.
en niet breeder dan 22,50/23.00 mm.Hij moet dus 5.50-6.00 mm eerder openen
dan de spoelpoorten.

Spoelpoorten: Moeten 33.50 mm beginnen vanaf bovenkant cilinder( gebruik de 2,9PK cilinder dan hoef je niets aan de poorten te veranderen)

Extra:16mm carburateur met 76-80 sproeier en grote luchtbak.
vertanding 14/36.28mm uitlaat. top 70/75 km/h.

Plaats reactie