Compressie?
- Dorusasten
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 05 feb 2005, 12:19
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
compressie-probleem in combinatie met RSP zuiger
ik heb hetzelfde weglekken van compressiedruk met een RSP zuiger en cilinder met nieuwe nikasillaag.
In nieuwtoestand al meteen snel weglekken van de compressiedruk en een nauwelijks te gebruiken 5 de versnelling met de tandwielset 13/33
Daarna een kleine toename van de compressie tot 300 km om daarna weer af te nemen.
Na 1000 km bleek de zuigerveer wat te klemmen in de groef en de zuiger was behoorlijk zwart langs de schacht.
De zuigerveergroef en zuiger schoongemaakt en er was weer wat meer compressie, maar bij lange na niet wat je van zo'n nieuwe set zou mogen verwachten.
Nu 1000 km verder weer teruglopen van vermogen, waarbij de 5 alleen met wind mee nog te gebruiken is.
Vragen: Heeft iemand al eens geprobeerd er een tweede zuigerveergroef bij te steken, om zo het euvel te verhelpen?
Is het probleem bij Gijs van H. van 31 jan verholpen en op welke wijze?
In nieuwtoestand al meteen snel weglekken van de compressiedruk en een nauwelijks te gebruiken 5 de versnelling met de tandwielset 13/33
Daarna een kleine toename van de compressie tot 300 km om daarna weer af te nemen.
Na 1000 km bleek de zuigerveer wat te klemmen in de groef en de zuiger was behoorlijk zwart langs de schacht.
De zuigerveergroef en zuiger schoongemaakt en er was weer wat meer compressie, maar bij lange na niet wat je van zo'n nieuwe set zou mogen verwachten.
Nu 1000 km verder weer teruglopen van vermogen, waarbij de 5 alleen met wind mee nog te gebruiken is.
Vragen: Heeft iemand al eens geprobeerd er een tweede zuigerveergroef bij te steken, om zo het euvel te verhelpen?
Is het probleem bij Gijs van H. van 31 jan verholpen en op welke wijze?
- pluisje
- Berichten: 1918
- Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
- Locatie: Monster
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
ik denk gewoon dat je te weinig compressie hebt,
niet door lekkage, maar door te grote verbrandings ruimte.
als je je cilinder op de tafel legt met de krukas kant omhoog
en je laat de zuiger er in vallen zonder zuigerveren,
dan krijg je dat als je de poorten voorbij bent, je de lucht tussen
de tafel en de zuiger hebt ingeklemd.
wanneer de lucht dan via de tafel en via de wand ontsnapt heb je
een slechte tafel of een slechte zuiger.
wanneer echter de zuiger er in valt, bijna helemaal afremt en dan rustig
naar beneden zakt, heb je een goede tafel en een goede zuiger.
daarna hoef je je over lekverliezen geen zorgen meer te maken,
bij 7.000 toeren zal de lucht echt geen tijd meer hebben om door dat
dunne spleetje te ontsnappen, zeker als je een goede zuigerveer monteert.
dan hou je dus gewoon een te grote verbrandings kamer over, waar
met 7 bar of iets meer gebrand wordt.
draai je dan de kop of cilinder af tot je 12 bar hebt, dan gaat i echt
wel als een speer.
niet door lekkage, maar door te grote verbrandings ruimte.
als je je cilinder op de tafel legt met de krukas kant omhoog
en je laat de zuiger er in vallen zonder zuigerveren,
dan krijg je dat als je de poorten voorbij bent, je de lucht tussen
de tafel en de zuiger hebt ingeklemd.
wanneer de lucht dan via de tafel en via de wand ontsnapt heb je
een slechte tafel of een slechte zuiger.
wanneer echter de zuiger er in valt, bijna helemaal afremt en dan rustig
naar beneden zakt, heb je een goede tafel en een goede zuiger.
daarna hoef je je over lekverliezen geen zorgen meer te maken,
bij 7.000 toeren zal de lucht echt geen tijd meer hebben om door dat
dunne spleetje te ontsnappen, zeker als je een goede zuigerveer monteert.
dan hou je dus gewoon een te grote verbrandings kamer over, waar
met 7 bar of iets meer gebrand wordt.
draai je dan de kop of cilinder af tot je 12 bar hebt, dan gaat i echt
wel als een speer.
-
- Berichten: 330
- Lid geworden op: 28 dec 2005, 21:05
- Locatie: 52°43'15.36"N 4°56'26.49"O
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
dan hou je dus gewoon een te grote verbrandings kamer over, waar
met 7 bar of iets meer gebrand wordt.
- Kleine aanvulling, het comprimeren gaat dan met 7 bar, de piek verbrandings drukken liggen veel hoger! Hoe hoog precies weet ik niet, uiteraard van je vulling en compressie afhankelijk, 50 bar lijkt me niet onwaarschijnlijk op een hoge compressieblok. Zou leuk zijn als iemand dit preciezer kan toelichten ( in het tuningtopic? )
met 7 bar of iets meer gebrand wordt.
- Kleine aanvulling, het comprimeren gaat dan met 7 bar, de piek verbrandings drukken liggen veel hoger! Hoe hoog precies weet ik niet, uiteraard van je vulling en compressie afhankelijk, 50 bar lijkt me niet onwaarschijnlijk op een hoge compressieblok. Zou leuk zijn als iemand dit preciezer kan toelichten ( in het tuningtopic? )
- pluisje
- Berichten: 1918
- Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
- Locatie: Monster
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
compressie wordt gemeten zonder verbranding,Ruud. schreef:dan hou je dus gewoon een te grote verbrandings kamer over, waar
met 7 bar of iets meer gebrand wordt.
- Kleine aanvulling, het comprimeren gaat dan met 7 bar, de piek verbrandings drukken liggen veel hoger! Hoe hoog precies weet ik niet, uiteraard van je vulling en compressie afhankelijk, 50 bar lijkt me niet onwaarschijnlijk op een hoge compressieblok. Zou leuk zijn als iemand dit preciezer kan toelichten ( in het tuningtopic? )
met een compressie meter met het gas vol open.
gewoon paar keer rond draaien en de druk staat op het metertje
0-6 bar, loopt niet, behalve op remmenreiniger ofzo
7-8 bar, slechte motor, start wel maar geen volledig ontbranding en veel roet in uitlaat.
8-9 bar, loopt goed op euro 90-95 (amerika)
10-12 bar, loopt nog beter, euro 98 of gas (vroeger hier, gas heeft octaan 108)
12-18 bar, grijs gebied, motoren op benzine zullen alleen maar pingelen,
motoren op gas lopen goed, een enkele diesel zal ook nog aanslaan
18-25 bar, diesel gebied,
diesels pingelen niet, maar wordt op het ontstekings tijdstip gewoon diesel ingespoten,
de druk is dan zo hoog, dat het spontaan ontbrand.
pingelen is het effect wat optreedt als een motor zoveel druk heeft,
dat de brandstof eerder ontbrandt dan dat de vonk het zegt.
pingelen zal je motor slopen, omdat de zuigers nog niet over het bovenste dooie
punt heen zijn en telkens zo een klap krijgen.
laat dus nooit een 98 motor op 92 lopen, dat overleeft hij niet.
door de toevoeging van olie in de benzine (mengen) zal de octaan waarde iets oplopen.
hoe hoger het octaan, hoe hoger de druk, hoe hoger het rendament, hoe minder vervuiling.
- LVS
- Berichten: 3034
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: compressie-probleem in combinatie met RSP zuiger
--------------------------------Dorusasten schreef:
ik heb hetzelfde weglekken van compressiedruk met een RSP zuiger en cilinder met nieuwe nikasillaag.
is de zuiger mee gegeven naar de nikasiller
en wat voor spelings maat heb je op gegeven
en wat heb je zelf gemeten , voor dat je de zuiger er hebt ingezet
heeft die cilinder vroeger wel goed gelopen in de vijfde versnelling
het kan zijn dat je cilinder niet de goede poort verhoudingen heeft .
op beurzen zie ik ook wel eens cilinders met nieuw nikasil ... [en dan weet ik al dat die cilinders nooit goed gaan lopen ] b,v een enorme hoge uit laat poort , met de spoelpoortjes van een 2,9 pk brom cilinder
beetje veel info ,,
#
- Dorusasten
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 05 feb 2005, 12:19
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Ik heb dezelfde ervaring met RSP-zuiger en 0.01 speling.
Die speling klopt onderaan de zuiger, echter daar waar de zuigerveer zit, is de speling veel groter ~0.1 mm. Daardoor lekt de zuiger veel langs het zuigerveerslot en de zuigerveer gaat niet goed aanliggen op de zuigerwand omdat de druk lokaal ook onder de veer komt en het L-veer-principe niet meer werkt. Er verschijnt dan stevige koolaanslag op zuiger onder slot.
Met nieuwe Goetze zuigerveer witte stip wat beter resultaat gehad, maar nooit naar tevredenheid.
Blijkbaar is het de bedoeling de RSP-zuiger zo zwaar te belasten, dat de bovenkant wat meer uitzet, het zaakje niet vastloopt en toch afdicht.
Het aluminium van de zuiger heeft echter een hele lage uitzettingscoefficient waardoor dat onder normale gebruiksomstandigheden niet funktioneert.
RSP is een qua materiaal en afwerking een zeer goede zuiger, jammer van die overdreven korrektie van de mantel.
Die speling klopt onderaan de zuiger, echter daar waar de zuigerveer zit, is de speling veel groter ~0.1 mm. Daardoor lekt de zuiger veel langs het zuigerveerslot en de zuigerveer gaat niet goed aanliggen op de zuigerwand omdat de druk lokaal ook onder de veer komt en het L-veer-principe niet meer werkt. Er verschijnt dan stevige koolaanslag op zuiger onder slot.
Met nieuwe Goetze zuigerveer witte stip wat beter resultaat gehad, maar nooit naar tevredenheid.
Blijkbaar is het de bedoeling de RSP-zuiger zo zwaar te belasten, dat de bovenkant wat meer uitzet, het zaakje niet vastloopt en toch afdicht.
Het aluminium van de zuiger heeft echter een hele lage uitzettingscoefficient waardoor dat onder normale gebruiksomstandigheden niet funktioneert.
RSP is een qua materiaal en afwerking een zeer goede zuiger, jammer van die overdreven korrektie van de mantel.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
- Ries
- Medewerker Sectie FAQ
- Berichten: 6830
- Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
- Gegeven waarderingen: 6 keren
- Ontvangen waarderingen: 25 keren
Ze zijn er in verschillende conischiteit volgens mij.Dorusasten schreef:Ik heb dezelfde ervaring met RSP-zuiger en 0.01 speling.
Die speling klopt onderaan de zuiger, echter daar waar de zuigerveer zit, is de speling veel groter ~0.1 mm. Daardoor lekt de zuiger veel langs het zuigerveerslot en de zuigerveer gaat niet goed aanliggen op de zuigerwand omdat de druk lokaal ook onder de veer komt en het L-veer-principe niet meer werkt. Er verschijnt dan stevige koolaanslag op zuiger onder slot.
Met nieuwe Goetze zuigerveer witte stip wat beter resultaat gehad, maar nooit naar tevredenheid.
Blijkbaar is het de bedoeling de RSP-zuiger zo zwaar te belasten, dat de bovenkant wat meer uitzet, het zaakje niet vastloopt en toch afdicht.
Het aluminium van de zuiger heeft echter een hele lage uitzettingscoefficient waardoor dat onder normale gebruiksomstandigheden niet funktioneert.
RSP is een qua materiaal en afwerking een zeer goede zuiger, jammer van die overdreven korrektie van de mantel.
een (nog) te vinden alternatief is vertex met L veer, of barikit