Dat de boel koeler blijft begrijp ik, maar het rendement gaat echt niet omhoog met een koollaagje op de zuiger en kop hoor.Jouke schreef:Goed opgemerkt, naarmate er zich er tijdens het inrijden zich een koollaagje heeft gevormd op de zuiger blijft de zaak aanmerkelijk koeler.AndreH schreef:Als dat koollaagje isoleert blijft je zuiger dan ook koeler als er een koollaagje op zit? Dan word hij bij het inrijden dus warmer?
Dat geld ook voor een koollaagje in de cil.kop.
Wanneer dit dus zichtbaar word heb je al meer constanter blijvend vermogen en is je cilinder zuigercombinatie al aardig ingereden. Er moet juist een beetje kool op zitten omdat die dunne koollaag een goede isolator is waardoor je van de verbranding minder warmte verliest. Je houdt dan meer energie over, waardoor de motor meer vermogen zal leveren en dus meer snelheid.
De warmte die niet in de zuiger of kop trekt verdwijnt nu gewoon naar andere delen, waaronder zeker de uitlaat (hogere temperatuur in de uitlaat betekend een hogere gassnelheid, misschien komt jouw vermogenswinst daar vandaan )