Kreidler MHR 90cc sprinter

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Kreidler MHR 90cc sprinter

#1 Bericht door lazy rider » 05 feb 2006, 23:34

Zie de foto's van project 8)

(Project bouwen sprinter met kreidler blok.)

*carters aanpassen voor malossi MHR TEAM.
Het vermaken van de tapeinden t.b.v cilinder MHR TEAM
Booster kanaal in carter gemaakt.
*Gietstuk aan onstekings zijde gemaakt zodat spoel kanalen verder uitgefreest kunnen worden.
*Ruimte uit gefreest zodat daar de membraan inlaat geplaatst kan worden.Zodat de inlaat niet meer zuiger gestuurd is maar nu via een membraan inlaat gestuurd wordt met JFT wigje .
*V-force 8 kleps membraan aanpassen op stage 6 inlaat spruitstuk.Het 38 jaar oude kreidlerblok is nu aangepast met membraan inlaat en dellorto 26 m/m.
*Aanpassen voorwiel van een viva city met een stage 6 oversized disk.
*Van het weekend sprint frame bouwen.
12-11-2005 vandaag sprint framegelast en ontwerpen, ziet er wel goed uit ,foto's volgen
13-11-2005
wiel ophanging en ketting spanners pas gemaakt.
Blok ophanging gemaakt en gelast uitlijnen blok t.o.v achter tandwiel en ketting, zie foto's.
14-11-2005
Krukas aangepast zilver stalen bus in krukas gemaakt met aangepast naald lager zodat de kreidler krukas nu geschikt is voor 12 m/m pen , bij kreidler wordt normaal met 14 m/m pen uitgerust,deze is dus nu geschikt voor de Mhr team.
Verder nu wat pijpjes gebogen met hydraulische buigijzer waar 2 radiators aan gemonteerd moeten worden en alvast wat bevestiging punten vast gelast.
Nieuwe lagers in achterwiel gemonteerd en nieuwe achter as gemaakt deze moest langer worden omdat de zelf gemaakte achterbrug breder is geworden dan de standaard kreidler achterbrug.
meer foto's volgen.
14-11-2005
*Kreidler blokje geparel straalt en ook het carter deksel.
2 radiators gemonteerd op trillings rubbers.
ophangings punten voor de radiators gelast.
15-11-2005
Stuur bevestiging bussen gedraaid en gezand straalt
16-11-2005
In stuurbevestiging bussen draad in getapt en in midden uitgeboord ,het rechter stuur deel op voorvork gelast en afgemonteerd.
17-11-2005
Het linkerstuur deel op de voorvork gelast , en stuur balans gewichtjes pas gemaakt en gemonteerd.
Voorbereidingen voor benzine tankje te maken.
19-11-2005
En het carter uit gefreest en spoelpoorten opgelast en aangepast.
Stalen remleidingen gemonteerd en rem ontlucht en gesinterde race remblokken gemonteerd.
20-11-2005
De malossi MHR Team gemonteerd op het carter nog niet helemaal in orde zijn nog wat problemen met de slag van de krukas.
Dus voor nood het blokje van de RMC maar gemonteerd zodat we de ketting op lengte gemaakt hebben en de koppeling kabel en steuntjes gemaakt hebben.
Voor en achterspat bordje gemonteerd en steuntjes gelast.
22-11-2005
verloop plaat gemaakt zodat de slag van de kreidler krukas nu geschikt is voor de malossi mhr cilinder.
cilinder en zuiger geplaatst en HPI onsteking gemonteerd.
23-11-2005
Eerste start-up van het blokje , hij doet het gaaf.
accu bakje gemaakt en stuur plaatje voor stage 6 toeren en temperatuur meter gemaakt.
24-11-2005
vandaag nieuw blokje 5 -v direct geschakeld op wezen halen .
uit elkaar gehaald nieuwe lagers en keeringen en andere krukas gemonteerd.
04-12-2005
het blokje loopt als een gek, hier de link voor the sound of 15.000 rpm -> http://www.freewebs.com/swattoxic/V002.wav
06-12-2005
Nog wat afstellen aan de ontsteking loopt nu nog beter.
10-12-2005
test met yasuni C-20 uitlaat gedaan komen niet genoeg pk's uit wel genoeg toeren.
14-12-2005
nog wat leuke onderdelen gehaald
16-12-2005
Zelf een malossi GP MHR uitlaat vermaakt zodat deze past op de sprinter.
20-12-2005
Schakel mechanisme voor het kreidler blokje gemaakt schakelt nu redelijk strak.
23-12-2005
Achterrem mechanisme gemaakt werkt nu goed .
Diversen test runs gemaakt nog wat problemen met de koppelings platen.
koppeling aangepast.
26-12-2005
nog een paar test runs gemaakt tijd geklokt op 150 meter.
we zitten nu op ongeveer ------ sec met een eind snelheid van ---- km/h
dit begint er op te lijken.
2-1-2006
Gehele sprinter gedemonteerd,frame in de primer gespoten.
Voorvork gespoten en diversen kleine onderdelen.
8-1-2006
Eerste echte testrun gemaakt,sprinter liep prima , snelheid ? nog onbekend maar wel snel ,bloedje snel eigenlijk :p
14-1-2006
Op weg met de sprinter naar euroscooters voor de eerste testbank run.
---- PK bij 10.000 RPM
Max RPM 15.700
Powerband ligt tussen de 8500 RPM en 12000 RPM .
Getest alleen in zijn 3 de versnelling.
We hadden zelf gerekend op 17.0 PK dus dit resultaat is zeer positief,Maar eigenlijk moeten er nog meer PK'S uitkomen.
29-01-2006
Nog wat getest met met andere carb gaf niet de gewenste resultaten ,we hebben besloten om een andere uitlaat te gaan bouwen deze keer bouwen we zelf een uitlaat , omdat de pk's van deze cilinder bij een hogertoerental liggen hopen we er nog meer pk's uit te kunnen halen , lukt dit niet kunnen we altijd de cilinder nog gaan tunen.

Uitgevoerd met stage6 membraam inlaat V-Force 8-kleps.
Het inlaat spruitstuk is van stage 6 en aangepast voor V-Force 8 kleps membraam.
26 m /m dellorto vlakschuif
HPI rotor 2006 met 2 curve CDI
Uitlaat malossi GP MHR van derbi senda.
Cilinder MHR TEAM 80 voor AM-6

(MHR Team 80cc AM6 ) geen derbi cil dus! water aansluiting is aangepast voor aan de zijkant (is niet standaard)

Dit vind ik een goed voorbeeld hoe het moet. Er zouden meer Kreidler liefhebbers moeten zijn die de kriebels krijgen om zoiets te bouwen.
De animo om te sprinten is groeiende, er komt zelfs een competite over meerdere wedstrijden, maar tot nu toe hoofdzakelijk met scooters
Het wordt tijd dat die scooters wat conqurentie krijgen, dat moet met dit ontwerp zeker kunnen.

Johan, leuk dat je ook in Lexmond wilt komen en ik ben ook benieuwd hoe het in Jubbega zal gaan. In elk geval succes met de voorbereidingen.

groeten,
Luc

Bedankt luc voor je positieve reactie , Ik blij om dit van een ervaren sprinter te horen.

Om de scooters voor te blijven met een sprint :

Dan red je het niet meer met een kreidler SB-tje of met alleen roterende inlaat . De scooters zijn het tijdperk van de 15 PK allang voorbij .
De gemiddelde sprint scooters zitten tussen de 17.0 en 24 PK .
Om hier met een schakel tegen te sprinten moet je heel wat pk's hebben en wat belangrijk is een hoge eind snelheid.
Vandaar dat we met dit project zijn begonnen ,en zijn gaan zoeken naar een ander type cilinder en deze op een kreidler blok hebben aangepast.

Want kreidler boven alles !!
Bijlagen
IMG_0373 edit.JPG
IMG_0373 edit.JPG (88.29 KiB) 61781 keer bekeken
IMG_0374 edit.JPG
IMG_0374 edit.JPG (79.06 KiB) 61781 keer bekeken
IMG_0195 edit.JPG
IMG_0195 edit.JPG (96.06 KiB) 63108 keer bekeken
Laatst gewijzigd door lazy rider op 08 feb 2009, 11:34, 47 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3527
Lid geworden op: 16 sep 2004, 23:09
Locatie: Wormerveer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#2 Bericht door Johan » 05 feb 2006, 23:35

vette shit :D
een pk monster :D
laatst al foto's van gezien ergens.
ook een filmpje? (A)

gr Johan

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 4003
Lid geworden op: 07 sep 2002, 16:07
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#3 Bericht door Sander » 06 feb 2006, 00:23

dit is echt vette shit :P:P
alleen jammer van dat scooter voorwieltje :P

Gebruikersavatar
lampie
Berichten: 2019
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:57
Locatie: egg mountains city (achterhoek)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#4 Bericht door lampie » 06 feb 2006, 00:47

strakke prestaties!! :clap :clap

Gebruikersavatar
hades
Berichten: 84
Lid geworden op: 28 jun 2004, 12:53
Locatie: zaanstad
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#5 Bericht door hades » 06 feb 2006, 00:56

Mooi project , zie dat je een derbi senda mhr uitlaat heb pasgemaakt verder heb je ongeveer dezelfde set up als mij . Zal inderdaad wel erg hard gaan met zon licht frame en zon sterke motor ga je hier ook mee sprinten op jubbega enz ?

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19184
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 495 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#6 Bericht door dijk » 06 feb 2006, 06:30

ziet er bruut uit. :D :clap

KreidlerPatrick1988
Berichten: 296
Lid geworden op: 10 nov 2004, 21:19
Locatie: oude pekela
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door KreidlerPatrick1988 » 06 feb 2006, 09:50

vet:D keb hem gezien @ scooter-freaks.nl;)

Gebruikersavatar
N!els
Berichten: 450
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:03
Locatie: Italië
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door N!els » 06 feb 2006, 10:50

Ziek man... blok ziet er goed uit 8)

Je koppel is btw wel ziekelijk hoog

Gebruikersavatar
Flep
Berichten: 53
Lid geworden op: 31 okt 2005, 22:25
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door Flep » 06 feb 2006, 14:24

vet apparaat :clap


Er komen tegenwoordig steeds meer mensen met een 80 mhr :twisted:

Gebruikersavatar
Rick Hahn
Berichten: 1883
Lid geworden op: 24 feb 2004, 22:42
Locatie: Enschede/Epe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#10 Bericht door Rick Hahn » 06 feb 2006, 14:33

Mooie pk-waarde bij een redelijk laag toerental, en het koppel is inderdaad ziek :D

@rthur
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 mei 2005, 16:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door @rthur » 06 feb 2006, 17:30

haha ziet er weer leuk uit.
mooie score trouwen.

ik zie trouwen dat je de uitlaat niet eens zo hard hebt moeten verneuken om hem er onder te krijgen.

maar waneer komt er nu iemand met een ander cilinder van derbi op kreidler. 8)

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#12 Bericht door lazy rider » 06 feb 2006, 17:52

@rthur schreef:haha ziet er weer leuk uit.
mooie score trouwen.

ik zie trouwen dat je de uitlaat niet eens zo hard hebt moeten verneuken om hem er onder te krijgen.

maar waneer komt er nu iemand met een ander cilinder van derbi op kreidler. 8)
het is geen derbi cil als je goed kijkt is hij van minarelli am6 ! 8) de cil waar mijn zoon oook mee rijd hier zijn brommer http://www.scooter-freaks.nl/persoscoot ... p?id=42165 hij heeft nu 20,2 pk :twisted: hier nog met orginele ontsteking 8) (heeft nu HPI) en nu 35.3 Nm koppel :D
Bijlagen
3.JPG
3.JPG (19.24 KiB) 65320 keer bekeken
4.JPG
4.JPG (18.43 KiB) 65321 keer bekeken

Gebruikersavatar
tombo
Berichten: 4057
Lid geworden op: 06 okt 2002, 13:56
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#13 Bericht door tombo » 06 feb 2006, 18:06

35,1Nm is dat niet EERRUG veel voor een 80cc 2-taktje? Dat ding van ron rolff had 16 Nm meen ik, dit is 2x zoveel, lijkt me opzich sterk dat ron zoveel verkeerd zou doen :P

Ruud.
Berichten: 330
Lid geworden op: 28 dec 2005, 21:05
Locatie: 52°43'15.36"N 4°56'26.49"O
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#14 Bericht door Ruud. » 06 feb 2006, 18:17

hallo lazy rider, ik kreeg laatst van nino een link door gespeeld met wat informatie over je sprinter.

Zo te zien is je vermogen er al flink op vooruit gegaan. Ik denk overigens dat dit niet vrij komt bij 11000, deze waarde heb je uit je testbank grafiek opgemaakt zeker? Je motortoerental is anders dan wat die tovami's aangeven in de grafiek vaak.

vraagje waarom je die carberateur zo vaag heb hangen? Dit ziet er iig erg lang uit, een kortere inlaat testen zou denk ik het proberen wel waard zijn, ondanks dat deze dan achter de radiateur hangt.

veel succes verder, is een mooie sjezer zo!

Ruud

edit: en idd kan het gemeten koppel ook niet kloppen zo

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8293
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 128 keren

#15 Bericht door Melvin » 06 feb 2006, 18:28

volgens mij lees je de grafiek niet goed.
Max vermogen komt vrij bij ongeveer 15400 toeren en niet 11000.

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3527
Lid geworden op: 16 sep 2004, 23:09
Locatie: Wormerveer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#16 Bericht door Johan » 06 feb 2006, 18:29

die is van zn zoontje toch....

Gebruikersavatar
N!els
Berichten: 450
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:03
Locatie: Italië
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#17 Bericht door N!els » 06 feb 2006, 18:31

Jip is van zijn zoon ( geen tje Johan :P ) 8)

Ruud.
Berichten: 330
Lid geworden op: 28 dec 2005, 21:05
Locatie: 52°43'15.36"N 4°56'26.49"O
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#18 Bericht door Ruud. » 06 feb 2006, 18:39

Melvin schreef:volgens mij lees je de grafiek niet goed.
Max vermogen komt vrij bij ongeveer 15400 toeren en niet 11000.
jij leest niet goed :P

1. die grafiek is van zijn zoon

2. de lijn waar je naar kijkt is van de pk's , daaronder bungelt nog een lijntje van het toerental :wink:

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8293
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 128 keren

#19 Bericht door Melvin » 06 feb 2006, 18:52

kijk dan is naar deze grafiek

uploads/2006/4_776.jpg

Maximale power word geleverd bij 63 km.

onderin staat de snelheid, en links het toerental.

Als je bij 63 km kijkt geeft ie ongeveer 15400 toeren

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#20 Bericht door Dimage » 06 feb 2006, 19:06

Dikke lijn is pk's en dunne lijn zijn de toeren zoals Ruud al zei.
Anders zou hij maar 14 pk geven wanneer het andersom zou zijn. :wink:

Leuk apparaat trouwens 8)

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#21 Bericht door lazy rider » 06 feb 2006, 19:15

tombo schreef:35,1Nm is dat niet EERRUG veel voor een 80cc 2-taktje? Dat ding van ron rolff had 16 Nm meen ik, dit is 2x zoveel, lijkt me opzich sterk dat ron zoveel verkeerd zou doen :P
dit is op een officiele HPI testbank gemeten en gecorrigeerd is dus echt 35,1 Nm koppel (met ori vertanding trek ik hem in zijn 5 nog op het 8terwiel :shock: ) zie grafiek
Bijlagen
Run 2.JPG
Run 2.JPG (20.48 KiB) 65192 keer bekeken
Run - 2.JPG
Run - 2.JPG (22.36 KiB) 65191 keer bekeken

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#22 Bericht door Dimage » 06 feb 2006, 19:18

Kloppen die toeren wel? :?

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3527
Lid geworden op: 16 sep 2004, 23:09
Locatie: Wormerveer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#23 Bericht door Johan » 06 feb 2006, 19:20

laagtoerig :D

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#24 Bericht door lazy rider » 06 feb 2006, 19:21

bij die testbank deed de rpm meter het nog niet :?
dat waren de rpm's van de rol

Gebruikersavatar
tombo
Berichten: 4057
Lid geworden op: 06 okt 2002, 13:56
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#25 Bericht door tombo » 06 feb 2006, 19:50

35 Nm, ik geloof 't niet, sorry :oops: , dat zou betekenen dat hij meer koppel heeft als een +/- 350cc 4-takt. Een honda CBF250 (nieuwe, als voorbeeld) heeft 22Nm aan koppel, een Honda CBF500 heeft 45Nm aan koppel.

Plaats reactie