cilinderbus

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
RmC
Berichten: 669
Lid geworden op: 29 nov 2005, 19:26
Locatie: koudekerk aan den rijn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

cilinderbus

#1 Bericht door RmC » 03 okt 2006, 21:11

omdat ik van plan ben om een cilinderbus in een oude cilinder te gaan zetten ben ik opzoek gegaan naar een bus maar na lang en vergeefs zoeken heb ik nog niks bruibaars kunnen vinden, dus mijnn vraag is of iemand weet waar ik een bus vandaan kan halen, ik wil een viertakt bus,(dus zonderpoorten) want deze ga ik er zelf in maken.

liever geen antwoorden van probeer het eens bij Prox of wiseco want daar heb ik al aanvragen gedaan maar die laten ook lang op zich wachten.

liesft hoor ik van mensen met ervaring waar ze het vandaan hebben gehaald en van welk merk en type ze er dan een hebben gebruikt.

antwoorden zoals vraag het een aan luc of SjorsTh hoef ik niet meer te krijgen want die konden mij ook niet verder helpen.( even om dit te vermijden, geen commentaar tegen/op wie dan ook.)

het word voor een 50cc 6 of 8 poorter. in een oude mahle overtuned cilinder (ja die van Bolle Aad)

tips voor het bewerken van de cilinder altijd welkom.

nu ik toch aan het vragen ben zat ik nog met het volgende:

de bus wanddikte zal geen 8mm worden en dat zijn de meeste booster poortjes wel, zou het uitmaken als die poortjes gewoon deels in de alu-cilinder wand en deels in de gietijzeren bus zitten of maakt dat geen malle moer uit?

en voor de twee extra uitlaat poortjes die er misschien eens in komen; als de uitlaatpoort al de maximale breedte heeft bereikt (67,5% van de boring) kan je dan nog extra uitlaatpoortjes erbij? en wat is het maximale poortoppervlakte van de uitlaat poort? heb namelijk geen ervaring met extra uitlaatpoortjes maken.

Bvd Johan

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#2 Bericht door lazy rider » 03 okt 2006, 21:30

Waarom een gietijzeren bus ...Kan ook van aluminium en dan een nieuw nikasil wandje erin laten zetten ....
En je kunt de extra poortjes gewoon deels in de wand van de cilinder zetten ..... Bij extra spoel booster poortjes wordt soms ook een hele gleuf in de wand van de cilinder gemaakt ...en dan komt er alleen een gat in de bus te zitten op de plaats waar je hem wil hebben ...
En als je toch met een bus wil gaan werken maak dan gelijk een spijltje in de uitlaat poort ,en maak er dan een vilinder poort van ,dan kun je hem tenminste lekker groot maken ...En je zuigerveer word dan onder steunt door het spijltje ...en je heb dan niet meer te maken met 67,5 % van de boring .....

Je kan ook verschillende uitneembare bussen maken die door de cilinder kop op zijn plaats worden gehouden ....Dan kan je verschillende timingen in de bus maken ..Als je dan 3 verschillende bussen hebt .....heb je als het ware 3 verschillende cilinders ... :D

Groeten , Johan
Bijlagen
cilinder bus 2 edit.JPG
cilinder bus 2 edit.JPG (57.29 KiB) 18255 keer bekeken
Laatst gewijzigd door lazy rider op 03 okt 2006, 22:30, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#3 Bericht door -Johnny- » 03 okt 2006, 21:33

Als je netjes freest, maakt het niks uit of je deels in t alu komt. je kunt "normaal" gietijzer nemen , niks bijzonders aan en heeft goede loopbaaneigenschappen. je moet gewoon zorgen dat je een bedrijfje vindt dat je cilinder uit wil draaien en daarbij een perspas bus kan draaien. dan de binnezijde ook op enkele hondersten na op maat maken (iets kleiner), gatenkaas maken, en t cilinder (bus) laten honen.

kennis van me doet het voor om en nabij de 125 e, ex honen. honen is paar tientjes meer. Losse bus weet ik niet wat dat kost of waar je die kunt halen. maar waarom niet zelf (laten) maken

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#4 Bericht door snel » 03 okt 2006, 22:45

Twee adressen van internet die bussenmateriaal leveren:
www.vrm.se Roffe Heljefors uit Zweden.
www.fu-racing.de Steffen Ullmann uit Duitsland.

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3028
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

#5 Bericht door LVS » 03 okt 2006, 22:57

hier staat ook veel , [en je kan het ook in nederland kopen :mrgreen:

http://www.2stroke-tuning.nl/thread.php ... 6a9&page=1

#

Gebruikersavatar
de specialist
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 602
Lid geworden op: 16 jan 2004, 19:45
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 8 keren

#6 Bericht door de specialist » 03 okt 2006, 23:15

Kijk hier ook eens www.elcas.nl

Gietijzer GG 30 wordt veel gebruikt voor cilinder voeringen.
Ik weet niet of je de mogeljikheid heb om te draaien, want ik heb nog wel wat voorgedraaide busjes liggen

1 x met een gat van ongeveer 38,70 buitenmaat 50 en lang 113 mm
3 x met een gat van ongeveer 38,70 buitenmaat 55 en lang 114 mm
1 x met een gat van ongeveer 38 en buitenmaat 58,9 en lang 112 mm
Alles van gietijzer GG 30

Arnold.

RmC
Berichten: 669
Lid geworden op: 29 nov 2005, 19:26
Locatie: koudekerk aan den rijn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door RmC » 04 okt 2006, 14:01

een alu-bus vind ik niks, attans niet voor wat ik wil, het moet namelijk nog betaalbaar blijven voor mij, en een nieuwe nicaseal wand is geen optie dus, als ik dat al zou doen word het een 60cc project en geen 50 met alu bus.

een vlinderpoort is idd wel een mooi idee.

op de site van FU-racing kan het alleen niet vinden.

bij elcas heb ik al aanvraag gedaan maar dit is wat ik terug kreeg:
Voor zulk soort "kleine busjes" kunnen wij u helaas niet bedienen......wij zijn nl. een groothandel.

Met vriendelijke groet,


Rob Voogelaar
Elcas BV
Linschotenstraat 59
3044 AV Rotterdam
T: +31 (0)10 4627799
F: +31 (0)102623611
E: rvoogelaar@elcas.nl
E: elcas@elcas.nl
W: www.elcas.nl
de site van LVS had ik ook al gevonden maar kwam ik ook niet verder mee aangezien ze bij elcas niet konden helpen[zie boven]

wacht nu even af wat het kost bij diverse instanties, dan kijk ik wel verder.

iemand nog meer nuttige info en tips, altijd welkom.

Mvg Johan

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#8 Bericht door snel » 05 okt 2006, 12:04

www.fu-racing.de
Sonderteile - Laufbüchsen. 't is wel in het duits ,ja dat heb je met duitsers...

RmC
Berichten: 669
Lid geworden op: 29 nov 2005, 19:26
Locatie: koudekerk aan den rijn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door RmC » 05 okt 2006, 19:26

hoi,

kan iemand mij vertellen wat handige manier is om je cilinderbus in de cilinder te maken, en hem ook weer redelijk makkelijk er uit tehalen of te wissel, is het misschien ook verstandig om boven in, aan/op/in de kraag van de cilinderbus iets te maken om het te zekeren tegen het eventuele draaien of doen, iemand daar enig ervaring mee?

Mvg Johan

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#10 Bericht door Luc » 10 okt 2006, 11:04

Geachte heer Foekema,
Binnen onze voorraad (= standaard programma) hebben wij niet de maten die aansluiten bij hetgeen u heeft aangevraagd.
Ik heb onze leverancier gevraagd wat de mogelijkheden zijn voor de door u genoemde maten, hij meldde mij dat bussen zonder poorten leverbaar zijn vanaf 47 mm binnendiameter.
Minimale afname voor alle bussen is 1 stuk, prijs zal zo tussen de € 150 en € 250 komen te liggen. Het materiaalsoort is gietijzer. Zuigertolerantie is geheel afhankelijk van hoe u de geïnstalleerde cilinderbus hoont, want dat is absoluut noodzakelijk. Door het installeren van de bus krimpt (binnenmaat) en vervormt hij enigszins en dus moet de bus tot de juiste maat en vorm geboord worden.
Ik ben bang dat wij voor u in deze weinig kunnen betekenen.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Prox Inter BV
Nieuw-Vennep
www.pro-x.com

Dit is dus geen alternatief voor het nicasylen als je de prijs ziet.
GG30 Lamellair gietijzer is het beste materiaal.
Materiaal kopen bij Elcas en zelf draaien is de beste oplossing.
Of naar Arnold, die heeft het ook op de plank, zo te zien.

Nog even een waarschuwing voor een te snelle vlinderpoort. Er moet wel genoeg materiaal tegen de spijl zitten om de warmte voldoende af te voeren, anders gaat het zeker fout.

Groeten, Luc

Ruud.
Berichten: 330
Lid geworden op: 28 dec 2005, 21:05
Locatie: 52°43'15.36"N 4°56'26.49"O
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#11 Bericht door Ruud. » 10 okt 2006, 17:30

kan een crossmotorm zuiger voor die alu cilinders ook in een gg30 bus? Of is de zuigerveer dan van het verkeerde materiaal?

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#12 Bericht door Luc » 10 okt 2006, 17:43

In een GG30 bus kunnen alle zuigerveren.

PRO TUNING
Gebanned
Berichten: 602
Lid geworden op: 29 okt 2003, 15:05
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#13 Bericht door PRO TUNING » 10 okt 2006, 17:48

Luc schreef:In een GG30 bus kunnen alle zuigerveren.
In een gietstalen bus kunnen GEEN gietstalen veren lopen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#14 Bericht door Luc » 10 okt 2006, 17:59

Volgens mij is GG30 geen gietstaal maar Lamellair gietijzer.
Nodulair gietijzer komt meer in de buurt van gietstaal.
Normale Goetze veren, zijn volgens mij wel gietstalen veren en die heb ik altijd in GG30 busmateriaal gebruikt en geven geen problemen.
Groeten,
Luc

RmC
Berichten: 669
Lid geworden op: 29 nov 2005, 19:26
Locatie: koudekerk aan den rijn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#15 Bericht door RmC » 10 okt 2006, 19:38

jammer om te horen Luc, op die manier is het zeker geen mooie oplossing :( . maar bij Elcas willen/kunnen ze me niks leveren zeggen ze dubbel :( )

En Arnold heeft inderdaad wel wat voor mij liggen ;)

weet iemand nog wat voor het fixeren van de bus of komt dat er gewoon strak in geperst te zitten, wil het nog wel verwisselbaar houden.

Mvg Johan

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#16 Bericht door Luc » 10 okt 2006, 20:03

Ik heb ze nooit verwisselbaar gemaakt omdat dan de warmte afvoer niet optimaal kan zijn. Als je het toch doet, dan moet hij wel tegen draaien geblokkeerd worden, want hij gaat zeker draaien.
Groeten, Luc

PRO TUNING
Gebanned
Berichten: 602
Lid geworden op: 29 okt 2003, 15:05
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#17 Bericht door PRO TUNING » 10 okt 2006, 20:33

CUSTOM CYLINDER SLEEVES
Custom-made cylinder sleeves to your specifications are available from L.A. SLEEVE.
Quantities from one sleeve to full production are gladly accepted.
In many instances catalog item sleeves that are on the shelf may be close in size to fulfil
the requirements. Call our technical staff, we will be glad to assist you!
WHAT YOU NEED TO KNOW
The two most important elements of custom sleeve design are the size required and the
material requirements. L.A. SLEEVE stocks an array of raw material sizes ranging from
1-3/4„ (45mm) to 8„ (200mm). Cylinder sleeves may be manufactured in different wall
thicknesses within this range.
MATERIAL
There are three different materials that L.A. SLEEVE uses for custom sleeves. The first
and most popular is the Moly 2000 chrome-moly iron. This material covers all
applications from hi-performance to small engine. Moly 2000 iron is available in all sizes
and is the material chosen for ninety percent of all sleeves made. Unless otherwise
specified we make custom sleeves from this material.
The second material is ductile iron (also known as Nodular). This is a high tensile
strength, air quenched iron material and is used for specific hi-performance applications,
such as fuel blown motors. Sleeve availability is limited to a small range of available
casting sizes.
The third material available is aluminum, A355 centrifugally spun or A6061-T651
aluminum. Sleeve sizes are very limited. Also, aluminum sleeves are only made for
applications where plating is required.
SLEEVE DIMENSION
When designing a sleeve, you need to determine the wall thickness required. You may
also design the sleeve using the inside diameter and outside diameter to produce the
desired wall thickness. The method to determine wall thickness is O.D. minus I.D.
divided by 2 = wall thickness.
Next, determine the proper length. Finally, if a flange is required, determine the flange
outside diameter and flange length (also known as flange thickness).
Allow the inside diameter to be .030„ undersize the actual finish bore size dimension.
This will give the machine shop bore stock after the sleeve is installed into the cylinder or
block. Always note the actual finish bore size as a reference on the drawing or
dimension spec sheet.
Some sleeve applications require the bore size to be finish honed to the exact size.
L.A. SLEEVE is able to provide the sleeve bore with a sized finish hone. Please be
specific when requesting this application.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#18 Bericht door Luc » 10 okt 2006, 21:02

Ja dit is mooie informatie, alleen had ik ook iets verwacht over de toegepaste veren. Heb je hierover ook nog iets?

Wil je in het Nederlands iets meer lezen over dit gietmateriaal.
http://www.rademakersgieterij.com/

Groeten, Luc

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

#19 Bericht door Ed.P » 10 okt 2006, 22:48

In gietijzer bussen kun je zowel gietijzeren veren als chroom moly veren gebruiken , de gietijzer veren lopen sneller in en slijten dus ook sneller en worden in de "auto"racerij dan okk alleen gebruikt bij motoren die een gebruikduur van 8 uur hebben.
RmC , die bus los in je cilinder zetten komt niet goed , zoals Luc al zei , geen warmte afvoer , vervormen etc.

Gr,

Ed

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#20 Bericht door snel » 10 okt 2006, 23:07

Omtrent zuigerveren in gietijzeren bussen kan ik mij ook (uit eigen ervaring) meer vinden in de opvatting van Luc en Ed P. dan in die van Protuning.
En een bus moet idd. gewoon vast zitten ,niks snelwisselsystemen..(behalve bij sommige waterkoelers - König)

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#21 Bericht door Luc » 10 okt 2006, 23:08

PRO TUNING schreef:
Luc schreef:In een GG30 bus kunnen alle zuigerveren.
In een gietstalen bus kunnen GEEN gietstalen veren lopen :mrgreen:
Pro heb je je vergist of hoe zit nu echt volgens jouw? Als jij een andere ervaring hebt, dan zou ik dat ook graag weten.

Ed, het klopt precies bij mjn ervaring. Vooral die spijl is belangrijk.
Ik zie soms cilinders met bus aangeboden waarbij dit niet goed zit.

Groeten, luc

Gebruikersavatar
HansJ
Berichten: 2007
Lid geworden op: 25 dec 2003, 13:29
Locatie: Gouda
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#22 Bericht door HansJ » 10 okt 2006, 23:36

De enige combinatie die ik ken, welke niet mag, is een zuigerveer met een chroomlaag in een cilinder met hardchroomwand.[-X
Dat gaat stuk.
Mogelijk dat PT dat voor ogen heeft.

HansJ

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

#23 Bericht door Ed.P » 11 okt 2006, 00:11

Luc schreef:
PRO TUNING schreef:
Luc schreef:In een GG30 bus kunnen alle zuigerveren.
In een gietstalen bus kunnen GEEN gietstalen veren lopen :mrgreen:
Pro heb je je vergist of hoe zit nu echt volgens jouw? Als jij een andere ervaring hebt, dan zou ik dat ook graag weten.

Ed, het klopt precies bij mjn ervaring. Vooral die spijl is belangrijk.
Ik zie soms cilinders met bus aangeboden waarbij dit niet goed zit.

Groeten, luc
Hallo Luc,

Voor wat betreft die spijl is het volgens mij zo dat het te veel vervormd als daar geen materiaal achter staat , m.a.w alléén de spijl van de bus , deze kan nooit zoveel warmte afvoeren.

Snel,

Zelfs met waterkoeling is het niet wijs om met een losse bus te rijden , wij honen zelfs de cilinderboring ( waar de bus in komt) en slijpen de buitenkant van de bus om een goede warmteafvoer te krijgen omdat hij anders nog vervormd.

Gr,

Ed

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#24 Bericht door Luc » 11 okt 2006, 00:22

Ed.P schreef: Hallo Luc,

Voor wat betreft die spijl is het volgens mij zo dat het te veel vervormd als daar geen materiaal achter staat , m.a.w alléén de spijl van de bus , deze kan nooit zoveel warmte afvoeren.

Snel,

Zelfs met waterkoeling is het niet wijs om met een losse bus te rijden , wij honen zelfs de cilinderboring ( waar de bus in komt) en slijpen de buitenkant van de bus om een goede warmteafvoer te krijgen omdat hij anders nog vervormd.

Gr,

Ed
Ed, dat is precies wat ik erover geschreven heb. Dat honen en slijpen van de bussen deden wij niet, maar paste een perpassing toe van 0.1mm.
Daarna werd de cilinder natuurlijk wel gehoond, maar ik heb ze ook wel alleen maar op maat gedraaid, wat ook goed te doen is, want dit materiaal is heel mooi te draaien. Voordeel is dat je dan de bus ook iets tabs kunt houden, iets wat bvb bij nicasylen niet gaat.

Groeten, Luc

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#25 Bericht door snel » 11 okt 2006, 00:25

Ed,
Ik geloof ook niet dat het wijs is ,maar het is wel gedaan. Bijv. in 2t-boxers. Het word natuurlijk een heel geklungel met afdichtingen ,en het is ook maar een klein stukje dat direct in het water kan zitten ,en dus effectief warmte afvoert. Nu word het onderstuk wel goed gekoeld door de doorspoeling met mengsel ,maar je blijft met die uitlaatpoort zitten. Volgens mij zaten de bussen trouwens niet echt los ,maar gewoon heel erg lichte perspassing. Heb het helaas nog nooit in de handen gehad.

Plaats reactie