Mark's 91cc racemonster
- TonK
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
- Locatie: JO32FI
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Re: Mark's 91cc racemonster
Ik begrijp niet hoe je tot de voorbarige conclusie komt dat de krukas niet meer bruikbaar is.
Vanzelfsprekend kan de kruktap krom zijn, maar voor hetzelfde zijn de krukwangen getordeert op de krukpen (bigendpen).
Of staan de krukwangen niet meer haaks op de krukpen.
Dit is te controleren zonder de gehele motor te demonteren, slingert de kruktap aan de koppelingszijde ook dan is het voorgaande aan de hand, of deze kruktap is ook krom, wat onwaarschijnlijk is.
Vanzelfsprekend kan de kruktap krom zijn, maar voor hetzelfde zijn de krukwangen getordeert op de krukpen (bigendpen).
Of staan de krukwangen niet meer haaks op de krukpen.
Dit is te controleren zonder de gehele motor te demonteren, slingert de kruktap aan de koppelingszijde ook dan is het voorgaande aan de hand, of deze kruktap is ook krom, wat onwaarschijnlijk is.
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Hallo,TonK schreef:Ik begrijp niet hoe je tot de voorbarige conclusie komt dat de krukas niet meer bruikbaar is.
Vanzelfsprekend kan de kruktap krom zijn, maar voor hetzelfde zijn de krukwangen getordeert op de krukpen (bigendpen).
Of staan de krukwangen niet meer haaks op de krukpen.
Dit is te controleren zonder de gehele motor te demonteren, slingert de kruktap aan de koppelingszijde ook dan is het voorgaande aan de hand, of deze kruktap is ook krom, wat onwaarschijnlijk is.
Bedankt voor je reactie ik zal morgen eerst de koppelingszijde controleren voordat ik de rest uit elkaar haal!
Ik dacht eerst namelijk dat dit niet mogelijk was als je de krukas met een speling van bijna 0 kon uitklokken
Maar nu ik er zo over nadenk kan dat wel
Ik hoop dus dat de kruktap niet krom is zodat ik deze nog kan richten!
danahi schreef:is dat zo....
ik denk dat je dat op deze manier niet kunt meten...
Achja ben afentoe een beetje eigenwijs, maar dat hoort erbij
- danahi
- Berichten: 2916
- Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
- Locatie: Baarn
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Mark's 91cc racemonster
Naamgenoot, het maakt mij verder niet uit hoor, maar het zou jammer zijn als je op basis van voorbarige conclusies je onnodig in de buidel gaat tasten.
En 5 hondertste axiale speling op de krukas vind ik echt wel minimaal hoor bij een wat sneller blok.
En 5 hondertste axiale speling op de krukas vind ik echt wel minimaal hoor bij een wat sneller blok.
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Idd, dat zou stom zijn natuurlijkdanahi schreef:Naamgenoot, het maakt mij verder niet uit hoor, maar het zou jammer zijn als je op basis van voorbarige conclusies je onnodig in de buidel gaat tasten.
En 5 hondertste axiale speling op de krukas vind ik echt wel minimaal hoor bij een wat sneller blok.
Hoeveel speling radiaal zou jij aanhouden?
Ik las namelijk op het puchforum dat mensen hun krukas onder voorspanning monteren.
Scheen te kunnen met moderne lagers.
Ik heb daar zo mn twijfels over, en kan er niks bij voorstellen
Laatst gewijzigd door Markde2e op 27 mei 2012, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- danahi
- Berichten: 2916
- Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
- Locatie: Baarn
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Mark's 91cc racemonster
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik de klok alleen gebruik als ik een blokje voor de eerste keer in elkaar schuif. Daarna shimmen en op gevoel definitief monteren. Radiale speling op de krukas heb ik nooit nagemeten, maar als ik axiaal wel eens nameet kom ik nooit onder de 5 honderdste en daar voel ik me wel veilig bij en in de praktijk blijft dat ook goed. Ik zou zeggen monteer eens een blok en meet correct (of gebruik je blok wat je nu hebt). Vervolgens leg je het blok in de oven en verwarmt het naar 60 graden en meet dan nog eens....
Negatieve speling bij lagers gaat volgens mij niet goed komen, maar ik weet niet wat er allemaal aan lagers in de handel is. Bij de BO lagers lijkt het me een broodje aap verhaal.
Negatieve speling bij lagers gaat volgens mij niet goed komen, maar ik weet niet wat er allemaal aan lagers in de handel is. Bij de BO lagers lijkt het me een broodje aap verhaal.
- TonK
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
- Locatie: JO32FI
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Re: Mark's 91cc racemonster
Kreidler schreef dit voor als axiale speling op de krukaslagers, racemotor met ~16000 omw/min.
Ik monteerde de krukas van de racers met een lichte voorspanning van 1 á 2 hondertste millimeter, op bedrijfstemperatuur loopt de kruk dan perfekt.
Let wel: dat is met BO17 volgens DIN norm, de NSK z.g. BO17 lagers voldoen daar niet aan, hebben andere binnen afmetingen, geen ervaring mee.
Ik monteerde de krukas van de racers met een lichte voorspanning van 1 á 2 hondertste millimeter, op bedrijfstemperatuur loopt de kruk dan perfekt.
Let wel: dat is met BO17 volgens DIN norm, de NSK z.g. BO17 lagers voldoen daar niet aan, hebben andere binnen afmetingen, geen ervaring mee.
- Bijlagen
-
- Kreidler GP blok 1978 krukaslagerspeling.jpg (11.89 KiB) 15457 keer bekeken
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Zal de lager speling voortaan wat hoger aanhouden
Weet iemand trouwens waar je shimringen van 0.05 Ø17 kunt halen?
De dunste maat die de lagerboer hier heeft is 0.1mm.
Vandaag niet veel gedaan, was te mooi weer.
Wel net het blok gedeeltelijk losgetrokken.
En wat blijkt:
Zie: Nog een foto:
Het goede (nouja goed..) nieuws is dat de kruktap idd niet krom is
Heb de koppelingenskant gemeten en die slingert ook een tiende!
Heb al een koperen hamer besteld, dus als het blok uit elkaar is ga ik proberen die krukas te richten
Ook laat ik voor de veiligheid nog even dat zwaardere vliegwiel eraf..
Weet iemand trouwens waar je shimringen van 0.05 Ø17 kunt halen?
De dunste maat die de lagerboer hier heeft is 0.1mm.
Vandaag niet veel gedaan, was te mooi weer.
Wel net het blok gedeeltelijk losgetrokken.
En wat blijkt:
Nouja komen dus wel gassen langs, maar zie geen beschadigen of afdrukken op de zuiger.Lieuw schreef:Ik hoop voor je dat bij het weggefreesde slotpennetje er niet te veel gassen achter de zuigerveer langs kunnen.
Hierdoor zal de zuiger op die plek dan wegsmelten.
Zie: Nog een foto:
Het goede (nouja goed..) nieuws is dat de kruktap idd niet krom is
Heb de koppelingenskant gemeten en die slingert ook een tiende!
Heb al een koperen hamer besteld, dus als het blok uit elkaar is ga ik proberen die krukas te richten
Ook laat ik voor de veiligheid nog even dat zwaardere vliegwiel eraf..
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Heb nu eigenlijk alle spullen om de krukas uit te richten, maar het blokje zit nog dicht en de meetopstelling etc moet ook nog gemaakt worden.
Dankzij Dries (Superdries van het forum) weet ik nu iig hoe dit het best kan doen met de meetopstelling, Dries heeft weer advies gekregen hierover van Arnold van dit forum meen ik..
Luc heeft ook al een uitlaat berekend die bedoeld is voor nog wat hogere timingen dan nu.
De cilinder wordt 1.5mm opgehoogd en ik ga die opvul plaat ook overnieuw maken alleen dan 1.5mm dikker + bijna die 2mm die ik nu in de vorm van een pakking heb gebruikt.
Deze dikke pakking drukt namelijk te veel in.
De berekende uitlaat wordt gemaakt in RVS!
Nee ik ga dit deze keer niet zelf doen
Oja en heb efftjes geen tijd want heb vandaag mn eerste auto gekauft!
En moet nog wat dingskes eraan doen.
Koek mal, ein Scirocco jawohl:
Dankzij Dries (Superdries van het forum) weet ik nu iig hoe dit het best kan doen met de meetopstelling, Dries heeft weer advies gekregen hierover van Arnold van dit forum meen ik..
Luc heeft ook al een uitlaat berekend die bedoeld is voor nog wat hogere timingen dan nu.
De cilinder wordt 1.5mm opgehoogd en ik ga die opvul plaat ook overnieuw maken alleen dan 1.5mm dikker + bijna die 2mm die ik nu in de vorm van een pakking heb gebruikt.
Deze dikke pakking drukt namelijk te veel in.
De berekende uitlaat wordt gemaakt in RVS!
Nee ik ga dit deze keer niet zelf doen
Oja en heb efftjes geen tijd want heb vandaag mn eerste auto gekauft!
En moet nog wat dingskes eraan doen.
Koek mal, ein Scirocco jawohl:
Laatst gewijzigd door Markde2e op 10 jun 2012, 00:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 04 nov 2007, 19:06
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Haha
Kei mooi man een sjierokko
Set up:
Scirocco GT II uit 93'
1800CC 9klepper (motor klep meegeteld )
95PK
Injectie motor
Stuurbekrachtiging
Open dakje (van fabriek uit).
Topsnelheid zal ongeveer 380km/u zijn ofzo..
Kei mooi man een sjierokko
Set up:
Scirocco GT II uit 93'
1800CC 9klepper (motor klep meegeteld )
95PK
Injectie motor
Stuurbekrachtiging
Open dakje (van fabriek uit).
Topsnelheid zal ongeveer 380km/u zijn ofzo..
- MichielJ
- Winnaar Kreidlerverkiezing 2009
- Berichten: 2343
- Lid geworden op: 13 okt 2006, 22:47
- Locatie: Leidschenveen / 's-Gravenhage
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Ziet er op de foto zeldzaam strak uit. Is het een binnenslaper geweest of eerder integraal aangepakt?
- freaky_ferry
- Berichten: 3588
- Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
- Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Mark's 91cc racemonster
ik zou je uitlaat niet van rvs maken, dit houdt namelijk veel te veel warmte vast en kan er dus voor zorgen dat het 1 en ander van binnen wegsmelt
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Nee, lijkt zo is altijd op een fotoMichielJ schreef:Ziet er op de foto zeldzaam strak uit. Is het een binnenslaper geweest of eerder integraal aangepakt?
Zitten wat flauwe deukjes en plekken die bijgewerkt moeten worden..
Maargoed, rijd iig hartstikke fijn en ben er erg blij mee
Uitlaat wordt maar 0.8mm dik, dit is dunner dan de standaard RS uitlaat die ik er nu onder had.freaky_ferry schreef:ik zou je uitlaat niet van rvs maken, dit houdt namelijk veel te veel warmte vast en kan er dus voor zorgen dat het 1 en ander van binnen wegsmelt
Ook heeft die standaard RS pijp een veel te klein volume, waardoor deze ook eerder heet wordt.
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Jeej uitlaat is (eindelijk) af gemaakt en gisteren opgehaald.
Toch staal geworden ipv RVS.
Luc, nogmaals bedankt voor de berekening!
Dus ik kan weer vooruit.
Kon zowiesso vooruit, met nieuwe ophoogplaat maken voor cilinder, cilinderpoorten aanpassen en krukas richten maar heb besloten pas verder te gaan als ik de uitlaat had, ook omdat het de laatste tijd ook te mooi weer was...
PS.
Heeft iemand ervaring met Keramisch laten poedercoaten van een uitlaat?
Toch staal geworden ipv RVS.
Luc, nogmaals bedankt voor de berekening!
Dus ik kan weer vooruit.
Kon zowiesso vooruit, met nieuwe ophoogplaat maken voor cilinder, cilinderpoorten aanpassen en krukas richten maar heb besloten pas verder te gaan als ik de uitlaat had, ook omdat het de laatste tijd ook te mooi weer was...
PS.
Heeft iemand ervaring met Keramisch laten poedercoaten van een uitlaat?
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Mark's 91cc racemonster
Alleen maar zoals Homoet powdercoat. Dat gaat er af.Markde2e schreef: PS.
Heeft iemand ervaring met Keramisch laten poedercoaten van een uitlaat?
Enzo
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Oke, nouja ik zie nog wel wat ik met de uitlaat doe...
Vandaag even de cilinderkop opspanning aangepast zodat ik de kop 1mm af kon draaien.
Dit is nodig omdat de verbrandingskamer straks 1.5mm dieper de cilinder ingaat omdat deze opgehoogd wordt met de nieuwe voetplaat(die ik nog moet maken).
Eerst schroefde ik de kop tegen de 4 stangen vd opspanmal dmv moeren.
Alleen met vlakken van de kop mag er natuurlijk niks uitsteken dus heb ik de M8 draad van de stangen afgestoken en in het centreer pen gedeelte (Ø9mm), M6 draad getapt.
Dit heeft trouwens ook gelijk als voordeel dat een M6 boutje kleiner is dan de M8 moeren die ik gebruikte en er dus niks in de weg zit met uitdraaien vd cilinderkop.
Om de kop aan gedrukt te houden, heb ik gewoon een propje met een centergat gedraait.
Vandaag even de cilinderkop opspanning aangepast zodat ik de kop 1mm af kon draaien.
Dit is nodig omdat de verbrandingskamer straks 1.5mm dieper de cilinder ingaat omdat deze opgehoogd wordt met de nieuwe voetplaat(die ik nog moet maken).
Eerst schroefde ik de kop tegen de 4 stangen vd opspanmal dmv moeren.
Alleen met vlakken van de kop mag er natuurlijk niks uitsteken dus heb ik de M8 draad van de stangen afgestoken en in het centreer pen gedeelte (Ø9mm), M6 draad getapt.
Dit heeft trouwens ook gelijk als voordeel dat een M6 boutje kleiner is dan de M8 moeren die ik gebruikte en er dus niks in de weg zit met uitdraaien vd cilinderkop.
Om de kop aan gedrukt te houden, heb ik gewoon een propje met een centergat gedraait.
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Goed eerst maar eens begonnen met een nieuwe voetplaat.
De oude was 6.6mm.
Deze moest 1.5mm dikker vanwege de nieuwe poorttimingen.
En bij de oude gebruikte ik een 2mm pakking, deze drukte toch te veel in..
Dus nu besloten een papieren pakking van 0.2mm te gebruiken, waardoor er nog eens 1.8mm voetplaat bijkomt.
Nieuwe voetplaat moest dus 9.9mm worden.
Deze eerst gemaakt: Toen een uitlaatflens gemaakt voor de nieuwe uitlaat met een conische vorm van binnen met een kleine vernauwing tov de oude RS bocht:
Nieuwe voetplaat en uitlaatflens op cilinder:
De oude was 6.6mm.
Deze moest 1.5mm dikker vanwege de nieuwe poorttimingen.
En bij de oude gebruikte ik een 2mm pakking, deze drukte toch te veel in..
Dus nu besloten een papieren pakking van 0.2mm te gebruiken, waardoor er nog eens 1.8mm voetplaat bijkomt.
Nieuwe voetplaat moest dus 9.9mm worden.
Deze eerst gemaakt: Toen een uitlaatflens gemaakt voor de nieuwe uitlaat met een conische vorm van binnen met een kleine vernauwing tov de oude RS bocht:
Nieuwe voetplaat en uitlaatflens op cilinder:
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
De uitlaatpoort haal ik met een ronde vorm nog 1mm omhoog en haal gelijk die 'nokjes' weg:
-En moet de hap uit de zuiger die de inlaattiming bepaald nog wat groter worden.
-Krukas nog eruit halen in richten
-Verbrandingskamer afdraaien zodat deze 1.5mm verder in de cilinder valt.
+Uitlaat heb ik trouwens afgelopen maandag weggebracht voor een mat zwarte thermische lak coating die zogenaamd tot 1050° celcius aankan.
Uitlaatje past er mooi onder en komt niet tegen schokbrekers of middenstandaard:
-En moet de hap uit de zuiger die de inlaattiming bepaald nog wat groter worden.
-Krukas nog eruit halen in richten
-Verbrandingskamer afdraaien zodat deze 1.5mm verder in de cilinder valt.
+Uitlaat heb ik trouwens afgelopen maandag weggebracht voor een mat zwarte thermische lak coating die zogenaamd tot 1050° celcius aankan.
Uitlaatje past er mooi onder en komt niet tegen schokbrekers of middenstandaard:
Laatst gewijzigd door Markde2e op 16 sep 2012, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
De middenstandaard kwam trouwens wel tegen de uitlaat op wanneer de standaard ingeklapt werd, omdat het normale RS aanslag rubber iets te kort is voor deze uitlaat.
Dus nog even een nieuwe, verstelbare gemaakt!
Dus nog even een nieuwe, verstelbare gemaakt!