Mark's 91cc racemonster

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2961
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Mark's 91cc racemonster

#1176 Bericht door TonK » 27 mei 2012, 13:39

Ik begrijp niet hoe je tot de voorbarige conclusie komt dat de krukas niet meer bruikbaar is.

Vanzelfsprekend kan de kruktap krom zijn, maar voor hetzelfde zijn de krukwangen getordeert op de krukpen (bigendpen).

Of staan de krukwangen niet meer haaks op de krukpen.

Dit is te controleren zonder de gehele motor te demonteren, slingert de kruktap aan de koppelingszijde ook dan is het voorgaande aan de hand, of deze kruktap is ook krom, wat onwaarschijnlijk is.

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 877
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1177 Bericht door Markde2e » 27 mei 2012, 21:40

TonK schreef:Ik begrijp niet hoe je tot de voorbarige conclusie komt dat de krukas niet meer bruikbaar is.

Vanzelfsprekend kan de kruktap krom zijn, maar voor hetzelfde zijn de krukwangen getordeert op de krukpen (bigendpen).

Of staan de krukwangen niet meer haaks op de krukpen.

Dit is te controleren zonder de gehele motor te demonteren, slingert de kruktap aan de koppelingszijde ook dan is het voorgaande aan de hand, of deze kruktap is ook krom, wat onwaarschijnlijk is.
Hallo,
Bedankt voor je reactie ik zal morgen eerst de koppelingszijde controleren voordat ik de rest uit elkaar haal!
Ik dacht eerst namelijk dat dit niet mogelijk was als je de krukas met een speling van bijna 0 kon uitklokken :oops:
Maar nu ik er zo over nadenk kan dat wel :mrgreen:
Ik hoop dus dat de kruktap niet krom is zodat ik deze nog kan richten!

danahi schreef:is dat zo....

ik denk dat je dat op deze manier niet kunt meten...
:oops:
Achja ben afentoe een beetje eigenwijs, maar dat hoort erbij :lol:

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2914
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1178 Bericht door danahi » 27 mei 2012, 21:53

Naamgenoot, het maakt mij verder niet uit hoor, maar het zou jammer zijn als je op basis van voorbarige conclusies je onnodig in de buidel gaat tasten.

En 5 hondertste axiale speling op de krukas vind ik echt wel minimaal hoor bij een wat sneller blok.

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 877
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1179 Bericht door Markde2e » 27 mei 2012, 22:19

danahi schreef:Naamgenoot, het maakt mij verder niet uit hoor, maar het zou jammer zijn als je op basis van voorbarige conclusies je onnodig in de buidel gaat tasten.

En 5 hondertste axiale speling op de krukas vind ik echt wel minimaal hoor bij een wat sneller blok.
Idd, dat zou stom zijn natuurlijk :P

Hoeveel speling radiaal zou jij aanhouden?
Ik las namelijk op het puchforum dat mensen hun krukas onder voorspanning monteren.
Scheen te kunnen met moderne lagers.
Ik heb daar zo mn twijfels over, en kan er niks bij voorstellen :roll:
Laatst gewijzigd door Markde2e op 27 mei 2012, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2914
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1180 Bericht door danahi » 27 mei 2012, 22:50

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik de klok alleen gebruik als ik een blokje voor de eerste keer in elkaar schuif. Daarna shimmen en op gevoel definitief monteren. Radiale speling op de krukas heb ik nooit nagemeten, maar als ik axiaal wel eens nameet kom ik nooit onder de 5 honderdste en daar voel ik me wel veilig bij en in de praktijk blijft dat ook goed. Ik zou zeggen monteer eens een blok en meet correct (of gebruik je blok wat je nu hebt). Vervolgens leg je het blok in de oven en verwarmt het naar 60 graden en meet dan nog eens....

Negatieve speling bij lagers gaat volgens mij niet goed komen, maar ik weet niet wat er allemaal aan lagers in de handel is. Bij de BO lagers lijkt het me een broodje aap verhaal.

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2961
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Mark's 91cc racemonster

#1181 Bericht door TonK » 27 mei 2012, 23:31

Kreidler schreef dit voor als axiale speling op de krukaslagers, racemotor met ~16000 omw/min.

Ik monteerde de krukas van de racers met een lichte voorspanning van 1 á 2 hondertste millimeter, op bedrijfstemperatuur loopt de kruk dan perfekt.

Let wel: dat is met BO17 volgens DIN norm, de NSK z.g. BO17 lagers voldoen daar niet aan, hebben andere binnen afmetingen, geen ervaring mee.
Bijlagen
Kreidler GP blok 1978 krukaslagerspeling.jpg
Kreidler GP blok 1978 krukaslagerspeling.jpg (11.89 KiB) 12921 keer bekeken

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2914
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1182 Bericht door danahi » 28 mei 2012, 11:07

Weer wat geleerd Ton :clap

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 877
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1183 Bericht door Markde2e » 28 mei 2012, 19:03

Zal de lager speling voortaan wat hoger aanhouden :mrgreen:
Weet iemand trouwens waar je shimringen van 0.05 Ø17 kunt halen?
De dunste maat die de lagerboer hier heeft is 0.1mm.

Vandaag niet veel gedaan, was te mooi weer.
Wel net het blok gedeeltelijk losgetrokken.

En wat blijkt:
Lieuw schreef:Ik hoop voor je dat bij het weggefreesde slotpennetje er niet te veel gassen achter de zuigerveer langs kunnen.
Hierdoor zal de zuiger op die plek dan wegsmelten.
Nouja komen dus wel gassen langs, maar zie geen beschadigen of afdrukken op de zuiger.
Zie:
1.JPG
1.JPG (99.43 KiB) 12814 keer bekeken
Nog een foto:
2.JPG
2.JPG (98.28 KiB) 12814 keer bekeken

Het goede (nouja goed..) nieuws is dat de kruktap idd niet krom is :P
Heb de koppelingenskant gemeten en die slingert ook een tiende!
3.JPG
3.JPG (94.95 KiB) 12814 keer bekeken
Heb al een koperen hamer besteld, dus als het blok uit elkaar is ga ik proberen die krukas te richten :!:
Ook laat ik voor de veiligheid nog even dat zwaardere vliegwiel eraf..

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 877
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1184 Bericht door Markde2e » 09 jun 2012, 21:56

Heb nu eigenlijk alle spullen om de krukas uit te richten, maar het blokje zit nog dicht en de meetopstelling etc moet ook nog gemaakt worden.
Dankzij Dries (Superdries van het forum) weet ik nu iig hoe dit het best kan doen met de meetopstelling, Dries heeft weer advies gekregen hierover van Arnold van dit forum meen ik..

Luc heeft ook al een uitlaat berekend die bedoeld is voor nog wat hogere timingen dan nu.
De cilinder wordt 1.5mm opgehoogd en ik ga die opvul plaat ook overnieuw maken alleen dan 1.5mm dikker + bijna die 2mm die ik nu in de vorm van een pakking heb gebruikt.
Deze dikke pakking drukt namelijk te veel in.

De berekende uitlaat wordt gemaakt in RVS!
Nee ik ga dit deze keer niet zelf doen :mrgreen:

Oja en heb efftjes geen tijd want heb vandaag mn eerste auto gekauft!
En moet nog wat dingskes eraan doen.

Koek mal, ein Scirocco jawohl:


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Laatst gewijzigd door Markde2e op 10 jun 2012, 00:27, 1 keer totaal gewijzigd.

sidecarracing
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 nov 2007, 19:06
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1185 Bericht door sidecarracing » 09 jun 2012, 23:09

pff, en we hadden je nog wel zo hoog zitten... :wink:

hermanp
Berichten: 6487
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Mark's 91cc racemonster

#1186 Bericht door hermanp » 09 jun 2012, 23:12

Sjeun, een sjirocco, nu ben je officieel een Sjonnie.
Wat voor eentje is het?
En, eh, wat is de set up? :-) :-) :-)

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 877
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1187 Bericht door Markde2e » 10 jun 2012, 00:40

Haha
Kei mooi man een sjierokko 8)

Set up:

Scirocco GT II uit 93'
1800CC 9klepper (motor klep meegeteld :mrgreen: )
95PK
Injectie motor
Stuurbekrachtiging
Open dakje (van fabriek uit).

Topsnelheid zal ongeveer 380km/u zijn ofzo..

nsr
Berichten: 731
Lid geworden op: 19 okt 2005, 15:13
Locatie: Stompwijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Mark's 91cc racemonster

#1188 Bericht door nsr » 10 jun 2012, 12:24

Lulauto de luxe!!

Helemaal goed man :clap

Gebruikersavatar
MichielJ
Winnaar Kreidlerverkiezing 2009
Berichten: 2344
Lid geworden op: 13 okt 2006, 22:47
Locatie: Leidschenveen / 's-Gravenhage
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1189 Bericht door MichielJ » 10 jun 2012, 14:42

Ziet er op de foto zeldzaam strak uit. Is het een binnenslaper geweest of eerder integraal aangepakt?

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3590
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1190 Bericht door freaky_ferry » 10 jun 2012, 20:00

ik zou je uitlaat niet van rvs maken, dit houdt namelijk veel te veel warmte vast en kan er dus voor zorgen dat het 1 en ander van binnen wegsmelt

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 877
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1191 Bericht door Markde2e » 10 jun 2012, 21:39

MichielJ schreef:Ziet er op de foto zeldzaam strak uit. Is het een binnenslaper geweest of eerder integraal aangepakt?
Nee, lijkt zo is altijd op een foto :mrgreen:
Zitten wat flauwe deukjes en plekken die bijgewerkt moeten worden..

Maargoed, rijd iig hartstikke fijn en ben er erg blij mee 8)
freaky_ferry schreef:ik zou je uitlaat niet van rvs maken, dit houdt namelijk veel te veel warmte vast en kan er dus voor zorgen dat het 1 en ander van binnen wegsmelt
Uitlaat wordt maar 0.8mm dik, dit is dunner dan de standaard RS uitlaat die ik er nu onder had.
Ook heeft die standaard RS pijp een veel te klein volume, waardoor deze ook eerder heet wordt.

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 877
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1192 Bericht door Markde2e » 25 aug 2012, 21:22

Jeej uitlaat is (eindelijk) af gemaakt en gisteren opgehaald.
Toch staal geworden ipv RVS.
Luc, nogmaals bedankt voor de berekening!

Dus ik kan weer vooruit.
Kon zowiesso vooruit, met nieuwe ophoogplaat maken voor cilinder, cilinderpoorten aanpassen en krukas richten maar heb besloten pas verder te gaan als ik de uitlaat had, ook omdat het de laatste tijd ook te mooi weer was... :mrgreen:
1.JPG
1.JPG (95 KiB) 11686 keer bekeken
2.JPG
2.JPG (97.08 KiB) 11686 keer bekeken
3.JPG
3.JPG (97.89 KiB) 11686 keer bekeken
4.JPG
4.JPG (94.74 KiB) 11686 keer bekeken

PS.
Heeft iemand ervaring met Keramisch laten poedercoaten van een uitlaat?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 51443
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 105 keren
Ontvangen waarderingen: 146 keren

Re: Mark's 91cc racemonster

#1193 Bericht door Enzo-tvdzijden » 25 aug 2012, 21:48

Markde2e schreef: PS.
Heeft iemand ervaring met Keramisch laten poedercoaten van een uitlaat?
Alleen maar zoals Homoet powdercoat. Dat gaat er af.

Enzo

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 877
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1194 Bericht door Markde2e » 26 aug 2012, 15:11

Oke, nouja ik zie nog wel wat ik met de uitlaat doe...

Vandaag even de cilinderkop opspanning aangepast zodat ik de kop 1mm af kon draaien.
Dit is nodig omdat de verbrandingskamer straks 1.5mm dieper de cilinder ingaat omdat deze opgehoogd wordt met de nieuwe voetplaat(die ik nog moet maken).

Eerst schroefde ik de kop tegen de 4 stangen vd opspanmal dmv moeren.
Alleen met vlakken van de kop mag er natuurlijk niks uitsteken dus heb ik de M8 draad van de stangen afgestoken en in het centreer pen gedeelte (Ø9mm), M6 draad getapt.
Dit heeft trouwens ook gelijk als voordeel dat een M6 boutje kleiner is dan de M8 moeren die ik gebruikte en er dus niks in de weg zit met uitdraaien vd cilinderkop.
Om de kop aan gedrukt te houden, heb ik gewoon een propje met een centergat gedraait.
Aangepaste cilinderkopmal
Aangepaste cilinderkopmal
1.JPG (95.48 KiB) 11578 keer bekeken
Cilinderkop gemonteerd
Cilinderkop gemonteerd
2.JPG (92.9 KiB) 11578 keer bekeken
3.JPG
3.JPG (98.79 KiB) 11578 keer bekeken
Afgedraaid :-)
Afgedraaid :-)
4.JPG (98.67 KiB) 11577 keer bekeken

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 877
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1195 Bericht door Markde2e » 26 aug 2012, 15:11

jeej.. :mrgreen:
5.JPG
5.JPG (82.32 KiB) 11577 keer bekeken

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1196 Bericht door Niekjuh » 26 aug 2012, 16:51

Ik zit weer eens een paar pagina's terug te kijken, blijf het prachtig vinden (vooral met die gedetailleerde foto's)

Ga zo door!

wilhelmus
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1197 Bericht door wilhelmus » 26 aug 2012, 19:01

mooi gedaan mark ,je bent zo te zien weer back in business :thumbsup
grt Wim

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 877
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1198 Bericht door Markde2e » 16 sep 2012, 17:00

Goed eerst maar eens begonnen met een nieuwe voetplaat.
De oude was 6.6mm.
Deze moest 1.5mm dikker vanwege de nieuwe poorttimingen.
En bij de oude gebruikte ik een 2mm pakking, deze drukte toch te veel in..
Dus nu besloten een papieren pakking van 0.2mm te gebruiken, waardoor er nog eens 1.8mm voetplaat bijkomt.
Nieuwe voetplaat moest dus 9.9mm worden.

Deze eerst gemaakt:
1.JPG
1.JPG (92.96 KiB) 11234 keer bekeken
Toen een uitlaatflens gemaakt voor de nieuwe uitlaat met een conische vorm van binnen met een kleine vernauwing tov de oude RS bocht:
Hierbij heb ik gekozen om de originele aantrek flens te gebruiken.
Hierbij heb ik gekozen om de originele aantrek flens te gebruiken.
1.JPG (89.61 KiB) 11234 keer bekeken
2.JPG
2.JPG (60.04 KiB) 11234 keer bekeken
Nieuwe voetplaat en uitlaatflens op cilinder:
3.JPG
3.JPG (94.41 KiB) 11234 keer bekeken

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 877
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1199 Bericht door Markde2e » 16 sep 2012, 17:04

De uitlaatpoort haal ik met een ronde vorm nog 1mm omhoog en haal gelijk die 'nokjes' weg:
4.JPG
4.JPG (99.56 KiB) 11231 keer bekeken
-En moet de hap uit de zuiger die de inlaattiming bepaald nog wat groter worden.
-Krukas nog eruit halen in richten
-Verbrandingskamer afdraaien zodat deze 1.5mm verder in de cilinder valt.
+Uitlaat heb ik trouwens afgelopen maandag weggebracht voor een mat zwarte thermische lak coating die zogenaamd tot 1050° celcius aankan.

Uitlaatje past er mooi onder en komt niet tegen schokbrekers of middenstandaard:
1.JPG
1.JPG (96.71 KiB) 11231 keer bekeken
2.JPG
2.JPG (88.49 KiB) 11230 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Markde2e op 16 sep 2012, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 877
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1200 Bericht door Markde2e » 16 sep 2012, 17:06

De middenstandaard kwam trouwens wel tegen de uitlaat op wanneer de standaard ingeklapt werd, omdat het normale RS aanslag rubber iets te kort is voor deze uitlaat.
Dus nog even een nieuwe, verstelbare gemaakt!
1.JPG
1.JPG (91.77 KiB) 11229 keer bekeken
2.JPG
2.JPG (96.32 KiB) 11229 keer bekeken
3.JPG
3.JPG (96.25 KiB) 11229 keer bekeken

Plaats reactie