Mark's 91cc racemonster
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Nou nog even geen filmpje.
Net even getest, maar het vliegwiel is nu veelste zwaar
Later deze week nog maar een stuk vanaf draaien.
Ik kon nu in de 5 rondrijden met nog geen 2000 toeren.
Stationair kon bijna zakken tot 1000
Maar de nadelen:
Geen dikke gasreactie meer.
Toerental zakt te langzaam terug nadat je het gas loslaat.
Maar beter te veel gewicht zodat er nog wat af kan dan te weinig...
@Oz:
Als het niet gaat trillen ben ik daar niet zo bang voor
Maarja gaat nu toch nog een hoop gewicht af dus dat scheelt!
Net even getest, maar het vliegwiel is nu veelste zwaar
Later deze week nog maar een stuk vanaf draaien.
Ik kon nu in de 5 rondrijden met nog geen 2000 toeren.
Stationair kon bijna zakken tot 1000
Maar de nadelen:
Geen dikke gasreactie meer.
Toerental zakt te langzaam terug nadat je het gas loslaat.
Maar beter te veel gewicht zodat er nog wat af kan dan te weinig...
@Oz:
Als het niet gaat trillen ben ik daar niet zo bang voor
Maarja gaat nu toch nog een hoop gewicht af dus dat scheelt!
- Theove
- Moderator
- Berichten: 3053
- Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
- Locatie: Gelderland
- Gegeven waarderingen: 248 keren
- Ontvangen waarderingen: 54 keren
- Contacteer:
Re: Mark's 91cc racemonster
Volgens mij gaat de massatraagheid ook wel wat doortikken bij een zwaarder vliegwiel.Als het niet gaat trillen ben ik daar niet zo bang voor
- lazy rider
- Berichten: 3329
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
- Locatie: Scharendijke
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Re: Mark's 91cc racemonster
Markde2e schreef:Nou nog even geen filmpje.
Net even getest, maar het vliegwiel is nu veelste zwaar
Later deze week nog maar een stuk vanaf draaien.
Ik kon nu in de 5 rondrijden met nog geen 2000 toeren.
Stationair kon bijna zakken tot 1000
Maar de nadelen:
Geen dikke gasreactie meer.
Toerental zakt te langzaam terug nadat je het gas loslaat.
Maar beter te veel gewicht zodat er nog wat af kan dan te weinig...
@Oz:
Als het niet gaat trillen ben ik daar niet zo bang voor
Maarja gaat nu toch nog een hoop gewicht af dus dat scheelt!
Alleen het alu binnendeel gebruiken is al zwaar zat .
Johan
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Hallo Johan,
Bij een kleine diameter doet wat extra gewicht eigenlijk niks, heb ik ondervonden
Gaat dus vooral om de massa bij een grotere diameter.Het licht gewicht hart, waar het vliegwiel op geschroeft zit:
Heb ik trouwens eerst mee getest toen deze ca 300 gram woog.
Heeft een wat grotere diameter dan de HPI maar merkte geen verschil, gasreactie was ook precies evenhoog:
Toen dus besloten om het vliegwiel appart erop te schroef in de vorm van een grote diameter en meer gewicht..
Bij een kleine diameter doet wat extra gewicht eigenlijk niks, heb ik ondervonden
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Ik heb het gewicht van de vliegwielplaat gehalveerd!
Nu weegt het geheel met HPI rotor nog minder dan een kilo.
Standaardvliegwiel weegt 800 gram, maar in mijn geval zit er een hoop gewicht op een veel kleinere diameter (HPI rotor) en de diameter van het zelfgemaakte vliegwiel is nu ook een stuk kleiner...
Dus ik ben benieuwd
Nu weegt het geheel met HPI rotor nog minder dan een kilo.
Standaardvliegwiel weegt 800 gram, maar in mijn geval zit er een hoop gewicht op een veel kleinere diameter (HPI rotor) en de diameter van het zelfgemaakte vliegwiel is nu ook een stuk kleiner...
Dus ik ben benieuwd
- nozems
- Berichten: 10471
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 237 keren
- Ontvangen waarderingen: 223 keren
Re: Mark's 91cc racemonster
Dat lijkt er dan meer op, ik ben sowieso van mening dat enige vliegwielwerking wel prettig is voor op straat. ben benieuwd!
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Nou over de vliegwiel werking ben ik nu wel te spreken, nu de helft van het gewicht eraf is.
De motor slaat pas af bij 1700 toeren (1000 toeren minder dan met alleen HPI rotor).
Ik kan nu wel vanuit de 2 wegrijden wat eerst niet kon.
Gasreactie is wel wat minder fel en het toerental loopt iets minder snel terug, maargoed dat is logisch..
Nu komt het:
Bij wat hogere toeren voel ik dat het blok begint te trillen!
Ik heb dit met deze krukas met de kleine diameter van de HPI rotor nooit echt gemerkt.
Nu er een echt vliegwiel aanzit dus wel.
Klokje erop en wat blijkt, krukas een tiende krom
Ik was er nooit vanuit gegaan dat deze krukas krom was omdat ik er altijd zonder problemen mee gereden heb, zelfs met constant 12K met die 50cc athena die ik er jaren terug op had. Maargoed dat was ook met HPI rotor, vandaar dat ik niks gemerkt heb toen.
Dus nu bij het in elkaar zetten van dit blok heb ik met een klokje eigenlijk alleen de krukas lager speling gemeten...
Alles moet nu weer uit elkaar en moet een andere krukas zien te regelen
De motor slaat pas af bij 1700 toeren (1000 toeren minder dan met alleen HPI rotor).
Ik kan nu wel vanuit de 2 wegrijden wat eerst niet kon.
Gasreactie is wel wat minder fel en het toerental loopt iets minder snel terug, maargoed dat is logisch..
Nu komt het:
Bij wat hogere toeren voel ik dat het blok begint te trillen!
Ik heb dit met deze krukas met de kleine diameter van de HPI rotor nooit echt gemerkt.
Nu er een echt vliegwiel aanzit dus wel.
Klokje erop en wat blijkt, krukas een tiende krom
Ik was er nooit vanuit gegaan dat deze krukas krom was omdat ik er altijd zonder problemen mee gereden heb, zelfs met constant 12K met die 50cc athena die ik er jaren terug op had. Maargoed dat was ook met HPI rotor, vandaar dat ik niks gemerkt heb toen.
Dus nu bij het in elkaar zetten van dit blok heb ik met een klokje eigenlijk alleen de krukas lager speling gemeten...
Alles moet nu weer uit elkaar en moet een andere krukas zien te regelen
Laatst gewijzigd door Markde2e op 25 mei 2012, 22:05, 4 keer totaal gewijzigd.
- nozems
- Berichten: 10471
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 237 keren
- Ontvangen waarderingen: 223 keren
Re: Mark's 91cc racemonster
Dat is flink minder, maar je zou zeggen dat je er met de HPI ook wat van heb moeten merken, dat wordt zoeken naar een andere...wat deed de motor kwa prestaties?daar ben ik ook wel erg benieuwd naar.
- veldmuis
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: 04 aug 2008, 02:10
- Locatie: Where I lay my hat
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: Mark's 91cc racemonster
Klokkie haaks op de krukas zetten Mark......
Maar als ie krom is zou dat ook zomaar gebeurd kunnen zijn toen je die vreselijke klomp gewicht aan je vliegwiel rond hebt laten draaien vorige week. Oz zei het toen al: Is dat wel zo fijn die onwijze klomp gewicht zo ver buiten je krukas-lager?......
Voor zover ik heb kunnen zien in je verslag heb je die toen niet gebalanceerd....
Maar als ie krom is zou dat ook zomaar gebeurd kunnen zijn toen je die vreselijke klomp gewicht aan je vliegwiel rond hebt laten draaien vorige week. Oz zei het toen al: Is dat wel zo fijn die onwijze klomp gewicht zo ver buiten je krukas-lager?......
Voor zover ik heb kunnen zien in je verslag heb je die toen niet gebalanceerd....
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Tja zou je haast zeggen.
Aan de andere kant, zonder gewicht op de rotor loopt het nog steeds exact als voorheen en met niet al teveel trillingen..
Dus ik denk dat het al zo was.
En over dat balanceren, dat klopt, want het gewicht heb ik gewoon symetrisch gemaakt en ik heb een kruktap opgespannen en deze uitgeklokt, hier heb ik de rotor opgeschroeft en afgedraait, daarna ook nog met het vliegwiel erop zodat niks slingerde..
Iemand trouwens ervaring met een rito kreidleras?:
http://www.kreidlerparts.com/scripts/pa ... sp?id=7579" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een zwenktaster meet je net zo goed zuiver, hoeft niet perse haaks op de kruktap hoor.
Doe ik op het werk ook nooit, gebruik daar eigenlijk nooit een zo'n rechte meetklok..
Ging vloeiend door richting de top snelheid, maar zonder merkbaar punt met het meeste vermogen.
Dit ligt hoogstwaarschijnlijk aan de uitlaat, waarvan het volume te klein is en de lengte te kort.
Tikte wel even de 105km/u aan maar goed dat is natuurlijk niet veel bijzonders met deze cilinderinhoud.
Aan de andere kant wel leuk omdat ik de cilinder zelf gemaakt heb
Komt/moet een opmaat pijp onder..
En als dan toch weer het blok uit elkaar moet voor een andere krukas, kan ik gelijk de cilinder nakijken en eventueel de uilaatpoort aanpassen.
Waar ik die ondersteunende nokjes voor de zuigerveer geleiding weg wil halen, mit ik geen sporen hiervan op de zuigerveer zie; zodat ik zeker weet dat deze niet gaat happen.
Aan de andere kant, zonder gewicht op de rotor loopt het nog steeds exact als voorheen en met niet al teveel trillingen..
Dus ik denk dat het al zo was.
En over dat balanceren, dat klopt, want het gewicht heb ik gewoon symetrisch gemaakt en ik heb een kruktap opgespannen en deze uitgeklokt, hier heb ik de rotor opgeschroeft en afgedraait, daarna ook nog met het vliegwiel erop zodat niks slingerde..
Iemand trouwens ervaring met een rito kreidleras?:
http://www.kreidlerparts.com/scripts/pa ... sp?id=7579" onclick="window.open(this.href);return false;
oz schreef:Klopt, zo meet je niet...........danahi schreef:is dat zo....
ik denk dat je dat op deze manier niet kunt meten...
Met een zwenktaster meet je net zo goed zuiver, hoeft niet perse haaks op de kruktap hoor.
Doe ik op het werk ook nooit, gebruik daar eigenlijk nooit een zo'n rechte meetklok..
Prestaties waren niet best omdat ik géén powerband had.nozems schreef:Dat is flink minder, maar je zou zeggen dat je er met de HPI ook wat van heb moeten merken, dat wordt zoeken naar een andere...wat deed de motor kwa prestaties?daar ben ik ook wel erg benieuwd naar.
Ging vloeiend door richting de top snelheid, maar zonder merkbaar punt met het meeste vermogen.
Dit ligt hoogstwaarschijnlijk aan de uitlaat, waarvan het volume te klein is en de lengte te kort.
Tikte wel even de 105km/u aan maar goed dat is natuurlijk niet veel bijzonders met deze cilinderinhoud.
Aan de andere kant wel leuk omdat ik de cilinder zelf gemaakt heb
Komt/moet een opmaat pijp onder..
En als dan toch weer het blok uit elkaar moet voor een andere krukas, kan ik gelijk de cilinder nakijken en eventueel de uilaatpoort aanpassen.
Waar ik die ondersteunende nokjes voor de zuigerveer geleiding weg wil halen, mit ik geen sporen hiervan op de zuigerveer zie; zodat ik zeker weet dat deze niet gaat happen.
Re: Mark's 91cc racemonster
sneu voor je dat de krukas krom is.
ik hoop dat je het snel weer klaar hebt.
grt wim
ik hoop dat je het snel weer klaar hebt.
grt wim
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
O zo, je bedoeld echt meten dat het 'krom' is?danahi schreef:Ik heb het niet over het gebruik van de pupitaster, want dat doe je wel goed.
Weet op deze manier van meten iig wel dat ik deze beter niet kan gebruiken
- RS3001
- Berichten: 1781
- Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:00
- Locatie: Drenthe
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Re: Mark's 91cc racemonster
Iemand trouwens ervaring met een rito kreidleras?:
http://www.kreidlerparts.com/scripts/pa" onclick="window.open(this.href);return false; ... sp?id=7579
Zo'n krukas heb ik er in gehad, weet zeker dat die rito meer trilt dan de krukas die jij er nu in hebt
mooi ding die rito maar moet gebalanceerd worden. Laatse bokrevisie bij Aalt Toersen......heb nog nooit zo'n krom ding gezien Sterk materiaal, dat wel.
http://www.kreidlerparts.com/scripts/pa" onclick="window.open(this.href);return false; ... sp?id=7579
Zo'n krukas heb ik er in gehad, weet zeker dat die rito meer trilt dan de krukas die jij er nu in hebt
mooi ding die rito maar moet gebalanceerd worden. Laatse bokrevisie bij Aalt Toersen......heb nog nooit zo'n krom ding gezien Sterk materiaal, dat wel.
- danahi
- Berichten: 2916
- Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
- Locatie: Baarn
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Mark's 91cc racemonster
Ook dat ben ik niet met je eens Mark. Ik twijfel absoluut niet aan je kennis en kunde hoor, want wat je allemaal doet ziet er goed uit.Markde2e schreef:O zo, je bedoeld echt meten dat het 'krom' is?danahi schreef:Ik heb het niet over het gebruik van de pupitaster, want dat doe je wel goed.
Weet op deze manier van meten iig wel dat ik deze beter niet kan gebruiken
Bedenk je eens wat je aan axiale en radiale speling hebt op je lagers, en wat dat dan betekend voor het eind van je kruktap wat ook nog een conisch is.
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Nou dat vind ik dan ook slecht van zon merk, dat deze van de fabriek uit niet al goed gebalanceerd is!RS3001 schreef:Iemand trouwens ervaring met een rito kreidleras?:
http://www.kreidlerparts.com/scripts/pa" onclick="window.open(this.href);return false; ... sp?id=7579
Zo'n krukas heb ik er in gehad, weet zeker dat die rito meer trilt dan de krukas die jij er nu in hebt
mooi ding die rito maar moet gebalanceerd worden. Laatse bokrevisie bij Aalt Toersen......heb nog nooit zo'n krom ding gezien Sterk materiaal, dat wel.
Ik zoek eigenlijk een as die je zo kunt kopen en gelijk goed is
Maar bedankt voor de reactie.
Axiale en radiale speling zijn zo goed als 0danahi schreef:Ook dat ben ik niet met je eens Mark. Ik twijfel absoluut niet aan je kennis en kunde hoor, want wat je allemaal doet ziet er goed uit.Markde2e schreef:danahi schreef:Ik heb het niet over het gebruik van de pupitaster, want dat doe je wel goed.
O zo, je bedoeld echt meten dat het 'krom' is?
Weet op deze manier van meten iig wel dat ik deze beter niet kan gebruiken
Bedenk je eens wat je aan axiale en radiale speling hebt op je lagers, en wat dat dan betekend voor het eind van je kruktap wat ook nog een conisch is.
Ik heb mijn krukas gewoon goed uitgeshimt, als je het klokje op de kruktap zet en je beweegt de kruktap valt de uitslag binnen 0.01
conisch gedeelte en stuk waar de lagers opzitten vd kruktap zijn in één opspanning geslepen en moeten gewoon beide 0 lopen.
Als ik dichter bij het blok meet en ik draai de kruktap rond is het ca 0.06mm.
Dit moet eigenlijk wel betekenen dat de as zelf krom is, want stel dat de krukwangen scheef zouden staan op de bigend pen dan moet het toch gigantisch gaan wringen en kan het nooit soepel lopen?
- TonK
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
- Locatie: JO32FI
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Re: Mark's 91cc racemonster
Het hele verhaal heeft niets met balanceren van doen, het is een kwestie van de krukas uitlijnen (richten).
- danahi
- Berichten: 2916
- Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
- Locatie: Baarn
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Mark's 91cc racemonster
ik zou het blok uit elkaar halen en dan kijken hoe de kruktappen zijn in een v blok. En als je het blok weer in elkaar zet iets minder goed uitshimmen, want nagenoeg 0 is vragen om moeilijkheden.
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
Ik moet een ander krukas hebben want deze is krom, zo simpel is het gewoon...
Ja ik weet het dit is het 'kreider' forum en geen Suzuki forum.
Maar heb vandaag de achterremblokjes vervangen omdat de voering letterlijk op was.
Verdwenen dus
(Vieze oude restanten van remblokjes) (Nieuw spul)
Het merk van de remklauw komt jullie vast bekend voor
Gelukkig nu weer alles in orde en ben nog een stukje wezen scheuren, lekker weertje!
Trekt als een beest met die 1127CC
Ja ik weet het dit is het 'kreider' forum en geen Suzuki forum.
Maar heb vandaag de achterremblokjes vervangen omdat de voering letterlijk op was.
Verdwenen dus
(Vieze oude restanten van remblokjes) (Nieuw spul)
Het merk van de remklauw komt jullie vast bekend voor
Gelukkig nu weer alles in orde en ben nog een stukje wezen scheuren, lekker weertje!
Trekt als een beest met die 1127CC
-
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:00
- Locatie: nieuw-buinen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
is het een suzuki bandit 1200
want die trekken echt wel
mijn vader heeft die en daar zit ik wel es achter op
want die trekken echt wel
mijn vader heeft die en daar zit ik wel es achter op
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mark's 91cc racemonster
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/322124" onclick="window.open(this.href);return false;formule kreidler schreef:is het een suzuki bandit 1200
want die trekken echt wel
mijn vader heeft die en daar zit ik wel es achter op
------------------------------------------------------------------------------
Nouja alles gaat dus weer uit elkaar.
Mischien dat iemand mij nog advies kan geven over een goede plug & play kreidler krukas?
De cilinder timingen gaan iig nog een stukje omhoog.
Heb er net met de specialist over gemailt en die zei, omdat mijn spoeling in verhouding niet optimaal is.
Is dit eigenlijk de enige manier om meer spoeling te creëren en dus voor meer vermogen en een iets hoger toerental.
Zou ik nu namelijk een uitlaat laten berekening voor een hoger toerental, dan zal deze wel meer toeren draaien maar dan heb ik niet gelijk meer vermogen ivm de spoeling..
Maarja ik wou persé niet te ver buiten het carter gaan met de spoelers omdat ik niks wou lassen oid.
Dus ik ga zowiesso die alu plaat op de cilinder overnieuw maken en dan hoef ik straks ook gelijk meer niet zo'n achterlijk dikke voetpakking van 2mm te gebruiken
Hierdoor komen zowel de uitlaat als spoel timingen mooi hoger te liggen.
En ik hoop dat ik ook die geleide nokjes voor de zuigerveer in de uitlaatpoort weg kan halen die tegen het eventuele 'happen' dienen..