Mark's 91cc racemonster

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 881
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1151 Bericht door Markde2e » 21 mei 2012, 21:18

Nou nog even geen filmpje.
Net even getest, maar het vliegwiel is nu veelste zwaar :mrgreen:
Later deze week nog maar een stuk vanaf draaien.

Ik kon nu in de 5 rondrijden met nog geen 2000 toeren.
Stationair kon bijna zakken tot 1000

Maar de nadelen:
Geen dikke gasreactie meer.
Toerental zakt te langzaam terug nadat je het gas loslaat.
:mrgreen:

Maar beter te veel gewicht zodat er nog wat af kan dan te weinig...

@Oz:
Als het niet gaat trillen ben ik daar niet zo bang voor :wink:
Maarja gaat nu toch nog een hoop gewicht af dus dat scheelt!

Gebruikersavatar
Theove
Moderator
Berichten: 3053
Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 248 keren
Ontvangen waarderingen: 54 keren
Contacteer:

Re: Mark's 91cc racemonster

#1152 Bericht door Theove » 21 mei 2012, 21:31

Als het niet gaat trillen ben ik daar niet zo bang voor
Volgens mij gaat de massatraagheid ook wel wat doortikken bij een zwaarder vliegwiel.

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Mark's 91cc racemonster

#1153 Bericht door lazy rider » 21 mei 2012, 22:22

Markde2e schreef:Nou nog even geen filmpje.
Net even getest, maar het vliegwiel is nu veelste zwaar :mrgreen:
Later deze week nog maar een stuk vanaf draaien.

Ik kon nu in de 5 rondrijden met nog geen 2000 toeren.
Stationair kon bijna zakken tot 1000

Maar de nadelen:
Geen dikke gasreactie meer.
Toerental zakt te langzaam terug nadat je het gas loslaat.
:mrgreen:

Maar beter te veel gewicht zodat er nog wat af kan dan te weinig...

@Oz:
Als het niet gaat trillen ben ik daar niet zo bang voor :wink:
Maarja gaat nu toch nog een hoop gewicht af dus dat scheelt!

Alleen het alu binnendeel gebruiken is al zwaar zat .

Johan

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 881
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1154 Bericht door Markde2e » 21 mei 2012, 22:37

Hallo Johan,
Het licht gewicht hart, waar het vliegwiel op geschroeft zit:

Heb ik trouwens eerst mee getest toen deze ca 300 gram woog.
Heeft een wat grotere diameter dan de HPI maar merkte geen verschil, gasreactie was ook precies evenhoog:
Toen dus besloten om het vliegwiel appart erop te schroef in de vorm van een grote diameter en meer gewicht..
Gaat dus vooral om de massa bij een grotere diameter.
Bij een kleine diameter doet wat extra gewicht eigenlijk niks, heb ik ondervonden :wink:

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 881
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1155 Bericht door Markde2e » 24 mei 2012, 22:50

Ik heb het gewicht van de vliegwielplaat gehalveerd!
Nu weegt het geheel met HPI rotor nog minder dan een kilo.
Standaardvliegwiel weegt 800 gram, maar in mijn geval zit er een hoop gewicht op een veel kleinere diameter (HPI rotor) en de diameter van het zelfgemaakte vliegwiel is nu ook een stuk kleiner...
Dus ik ben benieuwd :!:
1.jpg
1.jpg (92.68 KiB) 11145 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (98.19 KiB) 11145 keer bekeken

dolle aad
Berichten: 2351
Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Mark's 91cc racemonster

#1156 Bericht door dolle aad » 24 mei 2012, 23:01

Benieuwd mij ook wel
:D :lol:

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Mark's 91cc racemonster

#1157 Bericht door nozems » 24 mei 2012, 23:04

Dat lijkt er dan meer op, ik ben sowieso van mening dat enige vliegwielwerking wel prettig is voor op straat. ben benieuwd! :D

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 881
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1158 Bericht door Markde2e » 25 mei 2012, 21:56

Nou over de vliegwiel werking ben ik nu wel te spreken, nu de helft van het gewicht eraf is.
De motor slaat pas af bij 1700 toeren (1000 toeren minder dan met alleen HPI rotor).
Ik kan nu wel vanuit de 2 wegrijden wat eerst niet kon.
Gasreactie is wel wat minder fel en het toerental loopt iets minder snel terug, maargoed dat is logisch..

Nu komt het:
Bij wat hogere toeren voel ik dat het blok begint te trillen!
Ik heb dit met deze krukas met de kleine diameter van de HPI rotor nooit echt gemerkt.
Nu er een echt vliegwiel aanzit dus wel.

Klokje erop en wat blijkt, krukas een tiende krom #-o
15.JPG
15.JPG (98.24 KiB) 11054 keer bekeken
Ik was er nooit vanuit gegaan dat deze krukas krom was omdat ik er altijd zonder problemen mee gereden heb, zelfs met constant 12K met die 50cc athena die ik er jaren terug op had. Maargoed dat was ook met HPI rotor, vandaar dat ik niks gemerkt heb toen.

Dus nu bij het in elkaar zetten van dit blok heb ik met een klokje eigenlijk alleen de krukas lager speling gemeten...

Alles moet nu weer uit elkaar en moet een andere krukas zien te regelen :|
Laatst gewijzigd door Markde2e op 25 mei 2012, 22:05, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6356
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 51 keren
Ontvangen waarderingen: 33 keren

Re: Mark's 91cc racemonster

#1159 Bericht door Gijs » 25 mei 2012, 22:00

Dat is niet acceptabel

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Mark's 91cc racemonster

#1160 Bericht door danahi » 25 mei 2012, 22:25

is dat zo....

ik denk dat je dat op deze manier niet kunt meten...

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Mark's 91cc racemonster

#1161 Bericht door nozems » 25 mei 2012, 22:53

Dat is flink minder, maar je zou zeggen dat je er met de HPI ook wat van heb moeten merken, dat wordt zoeken naar een andere...wat deed de motor kwa prestaties?daar ben ik ook wel erg benieuwd naar. :D

Gebruikersavatar
oz
Berichten: 703
Lid geworden op: 01 dec 2008, 11:43
Locatie: utrecht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1162 Bericht door oz » 25 mei 2012, 22:54

danahi schreef:is dat zo....

ik denk dat je dat op deze manier niet kunt meten...
Klopt, zo meet je niet........... [-X

Gebruikersavatar
veldmuis
Berichten: 1520
Lid geworden op: 04 aug 2008, 02:10
Locatie: Where I lay my hat
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Mark's 91cc racemonster

#1163 Bericht door veldmuis » 25 mei 2012, 23:11

Klokkie haaks op de krukas zetten Mark......

Maar als ie krom is zou dat ook zomaar gebeurd kunnen zijn toen je die vreselijke klomp gewicht aan je vliegwiel rond hebt laten draaien vorige week. Oz zei het toen al: Is dat wel zo fijn die onwijze klomp gewicht zo ver buiten je krukas-lager?......

Voor zover ik heb kunnen zien in je verslag heb je die toen niet gebalanceerd....

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 881
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1164 Bericht door Markde2e » 25 mei 2012, 23:14

Tja zou je haast zeggen.
Aan de andere kant, zonder gewicht op de rotor loopt het nog steeds exact als voorheen en met niet al teveel trillingen..
Dus ik denk dat het al zo was.
En over dat balanceren, dat klopt, want het gewicht heb ik gewoon symetrisch gemaakt en ik heb een kruktap opgespannen en deze uitgeklokt, hier heb ik de rotor opgeschroeft en afgedraait, daarna ook nog met het vliegwiel erop zodat niks slingerde..

Iemand trouwens ervaring met een rito kreidleras?:

http://www.kreidlerparts.com/scripts/pa ... sp?id=7579" onclick="window.open(this.href);return false;

oz schreef:
danahi schreef:is dat zo....

ik denk dat je dat op deze manier niet kunt meten...
Klopt, zo meet je niet........... [-X

Met een zwenktaster meet je net zo goed zuiver, hoeft niet perse haaks op de kruktap hoor.
Doe ik op het werk ook nooit, gebruik daar eigenlijk nooit een zo'n rechte meetklok..

nozems schreef:Dat is flink minder, maar je zou zeggen dat je er met de HPI ook wat van heb moeten merken, dat wordt zoeken naar een andere...wat deed de motor kwa prestaties?daar ben ik ook wel erg benieuwd naar. :D
Prestaties waren niet best omdat ik géén powerband had.
Ging vloeiend door richting de top snelheid, maar zonder merkbaar punt met het meeste vermogen.
Dit ligt hoogstwaarschijnlijk aan de uitlaat, waarvan het volume te klein is en de lengte te kort.
Tikte wel even de 105km/u aan maar goed dat is natuurlijk niet veel bijzonders met deze cilinderinhoud.
Aan de andere kant wel leuk omdat ik de cilinder zelf gemaakt heb :wink: :wink:

Komt/moet een opmaat pijp onder..

En als dan toch weer het blok uit elkaar moet voor een andere krukas, kan ik gelijk de cilinder nakijken en eventueel de uilaatpoort aanpassen.
Waar ik die ondersteunende nokjes voor de zuigerveer geleiding weg wil halen, mit ik geen sporen hiervan op de zuigerveer zie; zodat ik zeker weet dat deze niet gaat happen.

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Mark's 91cc racemonster

#1165 Bericht door danahi » 25 mei 2012, 23:45

Ik heb het niet over het gebruik van de pupitaster, want dat doe je wel goed.

wilhelmus
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1166 Bericht door wilhelmus » 25 mei 2012, 23:48

sneu voor je dat de krukas krom is.
ik hoop dat je het snel weer klaar hebt.

grt wim

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 881
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1167 Bericht door Markde2e » 25 mei 2012, 23:53

danahi schreef:Ik heb het niet over het gebruik van de pupitaster, want dat doe je wel goed.
O zo, je bedoeld echt meten dat het 'krom' is?
Weet op deze manier van meten iig wel dat ik deze beter niet kan gebruiken :mrgreen:

Gebruikersavatar
RS3001
Berichten: 1781
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:00
Locatie: Drenthe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: Mark's 91cc racemonster

#1168 Bericht door RS3001 » 26 mei 2012, 01:23

Iemand trouwens ervaring met een rito kreidleras?:

http://www.kreidlerparts.com/scripts/pa" onclick="window.open(this.href);return false; ... sp?id=7579






Zo'n krukas heb ik er in gehad, weet zeker dat die rito meer trilt dan de krukas die jij er nu in hebt
:D mooi ding die rito maar moet gebalanceerd worden. Laatse bokrevisie bij Aalt Toersen......heb nog nooit zo'n krom ding gezien :mrgreen: Sterk materiaal, dat wel.

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Mark's 91cc racemonster

#1169 Bericht door danahi » 26 mei 2012, 08:53

Markde2e schreef:
danahi schreef:Ik heb het niet over het gebruik van de pupitaster, want dat doe je wel goed.
O zo, je bedoeld echt meten dat het 'krom' is?
Weet op deze manier van meten iig wel dat ik deze beter niet kan gebruiken :mrgreen:
Ook dat ben ik niet met je eens Mark. Ik twijfel absoluut niet aan je kennis en kunde hoor, want wat je allemaal doet ziet er goed uit.

Bedenk je eens wat je aan axiale en radiale speling hebt op je lagers, en wat dat dan betekend voor het eind van je kruktap wat ook nog een conisch is.

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 881
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1170 Bericht door Markde2e » 26 mei 2012, 09:18

RS3001 schreef:Iemand trouwens ervaring met een rito kreidleras?:

http://www.kreidlerparts.com/scripts/pa" onclick="window.open(this.href);return false; ... sp?id=7579

Zo'n krukas heb ik er in gehad, weet zeker dat die rito meer trilt dan de krukas die jij er nu in hebt
:D mooi ding die rito maar moet gebalanceerd worden. Laatse bokrevisie bij Aalt Toersen......heb nog nooit zo'n krom ding gezien :mrgreen: Sterk materiaal, dat wel.
Nou dat vind ik dan ook slecht van zon merk, dat deze van de fabriek uit niet al goed gebalanceerd is!
Ik zoek eigenlijk een as die je zo kunt kopen en gelijk goed is :!:
Maar bedankt voor de reactie.

danahi schreef:
Markde2e schreef:
danahi schreef:Ik heb het niet over het gebruik van de pupitaster, want dat doe je wel goed.


O zo, je bedoeld echt meten dat het 'krom' is?
Weet op deze manier van meten iig wel dat ik deze beter niet kan gebruiken :mrgreen:
Ook dat ben ik niet met je eens Mark. Ik twijfel absoluut niet aan je kennis en kunde hoor, want wat je allemaal doet ziet er goed uit.

Bedenk je eens wat je aan axiale en radiale speling hebt op je lagers, en wat dat dan betekend voor het eind van je kruktap wat ook nog een conisch is.
Axiale en radiale speling zijn zo goed als 0
Ik heb mijn krukas gewoon goed uitgeshimt, als je het klokje op de kruktap zet en je beweegt de kruktap valt de uitslag binnen 0.01
conisch gedeelte en stuk waar de lagers opzitten vd kruktap zijn in één opspanning geslepen en moeten gewoon beide 0 lopen.
Als ik dichter bij het blok meet en ik draai de kruktap rond is het ca 0.06mm.
Dit moet eigenlijk wel betekenen dat de as zelf krom is, want stel dat de krukwangen scheef zouden staan op de bigend pen dan moet het toch gigantisch gaan wringen en kan het nooit soepel lopen?

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: Mark's 91cc racemonster

#1171 Bericht door TonK » 26 mei 2012, 14:34

Het hele verhaal heeft niets met balanceren van doen, het is een kwestie van de krukas uitlijnen (richten).

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Mark's 91cc racemonster

#1172 Bericht door danahi » 26 mei 2012, 23:16

ik zou het blok uit elkaar halen en dan kijken hoe de kruktappen zijn in een v blok. En als je het blok weer in elkaar zet iets minder goed uitshimmen, want nagenoeg 0 is vragen om moeilijkheden.

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 881
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1173 Bericht door Markde2e » 27 mei 2012, 00:22

Ik moet een ander krukas hebben want deze is krom, zo simpel is het gewoon...

Ja ik weet het dit is het 'kreider' forum en geen Suzuki forum.
Maar heb vandaag de achterremblokjes vervangen omdat de voering letterlijk op was.
Verdwenen dus :mrgreen:

(Vieze oude restanten van remblokjes)
1.JPG
1.JPG (99.12 KiB) 10810 keer bekeken
(Nieuw spul)
2.JPG
2.JPG (97.5 KiB) 10810 keer bekeken

Het merk van de remklauw komt jullie vast bekend voor :wink:
Gelukkig nu weer alles in orde en ben nog een stukje wezen scheuren, lekker weertje! 8)
Trekt als een beest met die 1127CC :mrgreen:

formule kreidler
Berichten: 452
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:00
Locatie: nieuw-buinen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1174 Bericht door formule kreidler » 27 mei 2012, 10:40

is het een suzuki bandit 1200
want die trekken echt wel
mijn vader heeft die en daar zit ik wel es achter op

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 881
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1175 Bericht door Markde2e » 27 mei 2012, 12:29

formule kreidler schreef:is het een suzuki bandit 1200
want die trekken echt wel
mijn vader heeft die en daar zit ik wel es achter op
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/322124" onclick="window.open(this.href);return false;

:wink:

------------------------------------------------------------------------------

Nouja alles gaat dus weer uit elkaar.
Mischien dat iemand mij nog advies kan geven over een goede plug & play kreidler krukas?

De cilinder timingen gaan iig nog een stukje omhoog.
Heb er net met de specialist over gemailt en die zei, omdat mijn spoeling in verhouding niet optimaal is.
Is dit eigenlijk de enige manier om meer spoeling te creëren en dus voor meer vermogen en een iets hoger toerental.

Zou ik nu namelijk een uitlaat laten berekening voor een hoger toerental, dan zal deze wel meer toeren draaien maar dan heb ik niet gelijk meer vermogen ivm de spoeling..
Maarja ik wou persé niet te ver buiten het carter gaan met de spoelers omdat ik niks wou lassen oid.

Dus ik ga zowiesso die alu plaat op de cilinder overnieuw maken en dan hoef ik straks ook gelijk meer niet zo'n achterlijk dikke voetpakking van 2mm te gebruiken :mrgreen:
Hierdoor komen zowel de uitlaat als spoel timingen mooi hoger te liggen.

En ik hoop dat ik ook die geleide nokjes voor de zuigerveer in de uitlaatpoort weg kan halen die tegen het eventuele 'happen' dienen..

Plaats reactie