Mark's 91cc racemonster

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 877
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1001 Bericht door Markde2e » 26 dec 2011, 16:56

:arrow:
Nu kon ik de spoelers precies symetrisch maken!
Nu kon ik de spoelers precies symetrisch maken!
5.JPG (86.36 KiB) 6521 keer bekeken
:-)
:-)
6.JPG (85.59 KiB) 6521 keer bekeken

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6232
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Mark's 91cc racemonster

#1002 Bericht door Gijs » 26 dec 2011, 17:59

Strak werk weer Mark!

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3590
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1003 Bericht door freaky_ferry » 26 dec 2011, 19:12

waar zijn die 2 gaatjes voor die niet helemaal doorgeboord zijn, linksboven en rechtsonder ?

Gebruikersavatar
Arny
Berichten: 1211
Lid geworden op: 06 feb 2005, 16:59
Locatie: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1004 Bericht door Arny » 27 dec 2011, 02:52

freaky_ferry schreef:waar zijn die 2 gaatjes voor die niet helemaal doorgeboord zijn, linksboven en rechtsonder ?
Ik vermoed dat daar paspennen in moeten vallen zodat de ring niet verschuift bij het monteren..

:study

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 8978
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 79 keren
Ontvangen waarderingen: 21 keren
Contacteer:

Re: Mark's 91cc racemonster

#1005 Bericht door Maarten » 27 dec 2011, 05:42

Ik denk dat er mooie inbusboutje ingaan met een vlakke bovenkant, zodat de voetplaat netjes op zijn plek blijft zitten.
Dan loop je ook minder kans om de pakking die er tussen zit te beschadigen, bij (de)montage.

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 877
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1006 Bericht door Markde2e » 27 dec 2011, 22:46

Hallo,
Die 2 gaatjes buiten de gaten voor de cilindertapeinden zijn inderdaad om de voetplaat altijd netjes op de plaats te houden.
Ik gebruik hier verzonken M3 imbusboutjes voor, waarvan ik de diameter van de kop iets kleiner afgedraait heb.
Tevens, de belangrijkste functie van de plaat: het afsluiten van de zaaggleuf om de cilinderbus vast te klemmen.
De vulplaat heeft maar een paar honderdste speling om de cilinderbus.
Deze plaat schroef ik tegen de cilindervoet met vloeibaar pakking ertussen als de bus op zn plaats zit.
Ook heeft de cilinder dan gelijk de goede hoogte.

Maargoed, bij het gedeelte waar ik buiten het blok uitkwam met kotteren van het blok zag ik dat mij de rechter carterhelft (de grootste) het soldeersel niet goed vast zat en kon ik er zo af tikken.
Het soldeersel van de linkerhelft zit muurvast!
Ik vermoed dat ik de rechter carterhelft niet heet genoeg kreeg (2x zoveel alu) en dat daarom het soldeersel niet goed heeft gehecht.

Wil absoluut geen problemen met valse lucht krijgen straks (slechte ervaringen mee :mrgreen: )
Dus heb eergisteren via ebay 3 setjes met JB-Weld besteld.
Deze epoxy is zeer geschikt (heb ik dan weer wel zeer goede ervaringen mee :P ) en kan tot 260°C (!) hebben, dus geen problemen straks als ik de carters in de oven bak om de lagers erin te doen.
Hiermee wil ik de holle ruimtes en openingen opvullen, hierna nogmaals de carters uitkotteren, zodat alles mooi strak is.
De 4 voorgeboorde gaten voor smalle tap heb ik destijds ook opgevult met alu propjes, alleen deze ga ik ook opvullen met epoxy omdat achter de propjes nog een holle ruimte zat en ik dit ook gelijk wou opvullen.

Heb ook nog een setje helicoil besteld voor M6, nog nooit eerder helicoil gebruikt; dus dit wordt de eerste keer.
Zijn namelijk 2 afgeknakte stukken schroefdraad rondom de ontsteking waar de afstandsbussen voor de motorschermen ingaan.
Ja ik weet het, heb echt de slechtste carters gepakt die ik kon vinden :P
Vond het anders zonde om het blok zo te modificeren :mrgreen:

Vandaag eerst maar de pakking vlakken van de carters netjes afgebraamt en gevlakt (was wel nodig).
Zat nog één verotte paspen in die ik er met moeite uit heb weten te krijgen.
De paspennen die ik had liggen waren allemaal lelijk en hadden teveel speling in de passing van het carter.
Toen maar besloten zelf van brons paspennetjes te maken, veel mooier en roest tenminste ook niet 8)
7.JPG
7.JPG (76.65 KiB) 7218 keer bekeken
8.JPG
8.JPG (76.92 KiB) 7218 keer bekeken
9.JPG
9.JPG (81.8 KiB) 7218 keer bekeken


Groenten,
Mark

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 877
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1007 Bericht door Markde2e » 29 dec 2011, 00:51

Oke, nu ik mooie strakke paspennen in de carters heb gemaakt; ipv die oude verotte (letterlijk).
Wou ik graag weten of de lagergaten exact recht tegenover elkaar staan, en met name de belangrijkste; die van de krukas!

Als eerste wou ik een as draaien die ik door de gaten voor de krukas keerringen kon schuiven.
Ik ging er wel vanuit dat de lagerpassing en de passing voor de keerringen in één opspanning gemaakt zijn in de fabriek.
Voor de zekerheid toch nog gecontroleerd....
NIET DUS :P
0.06mm totale slag uit het midden tenopzichte van elkaar. (3x gedubbelcheckt)
Verschil tussen lagergaten en gaten voor de keerringen.
Verschil tussen lagergaten en gaten voor de keerringen.
10.JPG (75.07 KiB) 7149 keer bekeken
Opzich niet erg, want de keering vangt die ca 3 honderdste uit het midden wel op.
Maar niet goed voor mijn eerste plan met die as.....




Toen een stukje automatenstaal gehaald en een as gemaakt die in de lagerschalen valt (zelfde als een krukas met lagers).
De eerste passing heeft vrijwel geen speling (minder dan 0.01) deze kant plaats ik in de 1e carterhelft zie foto:
De as waarmee ik kon controleren of de carters in lijn liggen (na  plaatsing van de nieuwe paspennen).
De as waarmee ik kon controleren of de carters in lijn liggen (na plaatsing van de nieuwe paspennen).
11.JPG (93.32 KiB) 7149 keer bekeken
De 2e passing van de as heb ik 0.02mm speling gegeven t.o.v. de lager passing van de ander carterhelft, die ik vervolgens voorzichtig over de as en de 2 bronzen paspennen liet zakken [-o<
En het ging goed!
Dit betekend dat als de totale speling van 0.02 één kant op geduwd zou worden de speling die ik heb maar max 0.01 is!
En met nog een heel klein beetje speling van de kant waar de as er bijna strak inpast...
De as ging niet klemmen ondanks dat er géén speling op de bronzen paspennen van de carterhelften zit :D :D

Met dit gegeven kan ik dus mooi de carterhelften (zonder inhoud) met de paspennen in elkaar zetten en nadat ik deze met epoxie behandeld heb, de voet netjes navlakken en de boring nog na-kotteren.
En ookal haal ik de carters uit elkaar de voet zal altijd mooi vlak aansluiten, wat niet het geval was toen ik die gare oude paspennen heb gebruikt.
Voet ligt nu ca 0.1mm niet vlak aan.
Maargoed niet erg dus, nu heb ik tenminste betrouwbare paspennen en weet ik dat de krukas er straks mooi recht in zit :wink:


Ps.
Ben echt blij dat dit in ieder geval in orde is nu, als dit niet zo geweest was wist ik even niet hoe ik dat zou moeten oplossen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Kreidler
Berichten: 2335
Lid geworden op: 10 apr 2003, 21:21
Locatie: Wateringen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1008 Bericht door Kreidler » 29 dec 2011, 00:56

VAKWERK WEER!!! :clap :clap :clap :clap Moooi gedaan Mark! :clap

dolle aad
Berichten: 2351
Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1009 Bericht door dolle aad » 29 dec 2011, 01:06

Dikke as ga je nu ook gebruiken om te kijken als de cilinder-voet haaks is ...neem ik aan .

eerste foto begrijp ik niet wat je meet ..zal wel ,n bedoeling hebben :-k

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3590
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1010 Bericht door freaky_ferry » 29 dec 2011, 19:27

je bent weer lekker bezig mark, mooie oplossingen :)

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 877
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1011 Bericht door Markde2e » 29 dec 2011, 21:55

Dankjullie!

Vandaag nog even de voetplaat gemonteerd zie:
12.JPG
12.JPG (80.15 KiB) 7059 keer bekeken
13.JPG
13.JPG (98.44 KiB) 7059 keer bekeken
14.JPG
14.JPG (89.95 KiB) 7059 keer bekeken
Maar net nog een test gedaan met cilinderbus klemmen.
Kwam erachter dat ik de bus niet te strak kan klemmen omdat deze anders onrond wordt en de zuiger gaat klemmen!
Nu heb ik de bus zo aangedraait dat de zuiger net niet gaat klemmen.
Vervolgens bij 125° in de oven gelegd.
Maar helaas klemt de bus dan niet genoeg en schuift de bus er zo uit als ik de cilinder oppak.
Ik liet het nog ca 1 minuutje afkoelen buiten de oven, toen de cilinder nog steeds zo heet was dat je deze niet vast kon pakken.
Maar toen ging de bus er wel met enige weerstand in en zou de warmte van bus naar cilinder dus wel genoeg afgevoerd kunnen worden.

En omdat ik de cilinderbus klem door de cilinderkop ertegenaan te schroefen kan deze zowiesso nooit verdraaien.

Weet iemand daarom hoe heet zo'n cilinder gemiddeld ongeveer wordt???

Ps.
Bij nader inzien mischien toch beter geweest om gewoon een lichte krimp passing te maken ipv dit klem systeem, met de sleuf.
Zodat je bijvoorbeeld bij 220° in de oven de bus er gewoon weer uit kan halen...

Maar ik heb het nu al gemaakt zo en wil het eigenlijk toch in de praktijk nog testen, anders vind ik het eigenlijk zonde van het werk..

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3590
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1012 Bericht door freaky_ferry » 30 dec 2011, 00:21

mark, ik denk dat je af moet van het idee om de bus te willen kunnen wisselen.....

maak gewoon een stevige klempassing, waarbij de cilinder 0.05+ kleiner is als de bus die je erin doet....

of je moet deze bus namaken, maar dan 0.05 dikker, en dan nog eens proberen....

dolle aad
Berichten: 2351
Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1013 Bericht door dolle aad » 30 dec 2011, 00:55

Verbrandings temperatuur OP de ZUIGER bodem (=top) is wel 370 gr.

T.H.V. de piston- pen is dat 220 * op de zuiger .

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 877
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1014 Bericht door Markde2e » 31 dec 2011, 19:52

Oke dankje voor de info aad!

@freaky_ferry
Klopt!
0.04mm is trouwens ook meer dan genoeg; heb ik al eens een keer eerder gedaan met een ploech cilinder :P

Maargoed..

Toch nog een tijdje geëxperimenteerd met klemmen van bus etc!
Ik heb de cilinder nu zo geklemt dat deze goed blijft zitten (ook bij hoge temperaturen).
Cilinder tot 160 graden opgewarmd en geprobeert de bus eruit te drukken, dit lukte niet :)
Nadeel is dat de cilinderbus iets onrond wordt door deze klemkracht wat ik als eerder beschreef.
Maar het punt waarop de zuiger aanloopt, door deze onrondheid is koud hetzelfde als bij 160° C.

Deze onrondheid lijkt mij er goed uit te 'honen' en moet ook gewoon kunnen, zonder dat de speling tussen zuiger en bus te groot wordt!
Heb dus toch besloten de cilinder af te maken, vandaag alle poorten in de cilinder gefreest etc.
Happen uit cilinderhemd ter hoogte van de spoelers aan de voet, wil ik er na het honen uit halen; omdat de hoon stenen anders gaan happen.
De cilinder hoon ik dus met de bus erin en na het honen haal ik deze er niet meer uit, zodat deze (hoop ik) betrouwbaar rond blijft.

Fotootjes:
(let niet op die zwarte friemeltjes in de cilinder, dat is gewoon stift).
1.JPG
1.JPG (66.25 KiB) 6950 keer bekeken
2.JPG
2.JPG (59.85 KiB) 6950 keer bekeken
3.JPG
3.JPG (66.49 KiB) 6950 keer bekeken
4.JPG
4.JPG (49.33 KiB) 6950 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Markde2e op 31 dec 2011, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 877
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1015 Bericht door Markde2e » 31 dec 2011, 19:53

^_^
5.JPG
5.JPG (65.26 KiB) 6949 keer bekeken
6.JPG
6.JPG (49.58 KiB) 6949 keer bekeken
7.JPG
7.JPG (64.07 KiB) 6949 keer bekeken
8.JPG
8.JPG (60.29 KiB) 6949 keer bekeken

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 877
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1016 Bericht door Markde2e » 31 dec 2011, 19:54

^_^
9.JPG
9.JPG (55.46 KiB) 6948 keer bekeken
10.JPG
10.JPG (47.74 KiB) 6934 keer bekeken
11.JPG
11.JPG (68.14 KiB) 6934 keer bekeken
Blowdown:
12.JPG
12.JPG (62.49 KiB) 6934 keer bekeken

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4504
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 22 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Mark's 91cc racemonster

#1017 Bericht door KJ » 01 jan 2012, 01:36

tegen het draaien van de bus is de onderstaande oplossing prima uit te voeren
Bijlagen
Herschaalde kopie van IMAG0040.jpg
Herschaalde kopie van IMAG0040.jpg (98.35 KiB) 6908 keer bekeken

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 877
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1018 Bericht door Markde2e » 01 jan 2012, 23:26

Hallo
De bus kan niet verdraaien, deze steekt verder uit buiten de cilinder en wordt met de cilinderkop geklemt :wink:

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 9757
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 21 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: Mark's 91cc racemonster

#1019 Bericht door nozems » 01 jan 2012, 23:33

Mark dat ziet er verdraaid netjes uit :clap Mag ik vragen wat je uitlaatpoort diameter is?Hij ziet er nogal groot uit, en groot is niet altijd beter, zeker niet met dat....dat was iets van vroeger uit de cross :wink:

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2961
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Mark's 91cc racemonster

#1020 Bericht door TonK » 01 jan 2012, 23:44

Markde2e schreef: Happen uit cilinderhemd ter hoogte van de spoelers aan de voet, wil ik er na het honen uit halen; omdat de hoon stenen anders gaan happen.
Het lijkt mij beter de 'happen' er vóór het honen uit te halen, de bus kan hierdoor vervormen.

Nooit last gehad van 'happende' hoonstenen.

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 877
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1021 Bericht door Markde2e » 03 jan 2012, 19:12

nozems schreef:Mark dat ziet er verdraaid netjes uit :clap Mag ik vragen wat je uitlaatpoort diameter is?Hij ziet er nogal groot uit, en groot is niet altijd beter, zeker niet met dat....dat was iets van vroeger uit de cross :wink:
De uitlaatpoort schacht is ca Ø29mm.
Vergeet niet dat het 91cc is, ipv 50 en dat er dus een hoop extra warmte/gassen weg moeten..
TonK schreef:
Markde2e schreef: Happen uit cilinderhemd ter hoogte van de spoelers aan de voet, wil ik er na het honen uit halen; omdat de hoon stenen anders gaan happen.
Het lijkt mij beter de 'inhammen' er vóór het honen uit te halen, de bus kan hierdoor vervormen.

Nooit last gehad van 'happende' hoonstenen.
Je hebt helemaal gelijk.
Zat me toch een beetje dwars en door die spanning van het klemmen vd bus weet je nooit wat er precies gaat gebeuren.
Heb het er vandaag met onze slijptechnicus (op mn werk) over gehad.
Hij zei ook: eerst de happen eruit frezen en daarna kunnen we de bus in de cilinder het beste honen.
Probleem is dat de hoon doorn die we hebben liggen en het dichtste in de buurt komt maar tot 51.8mm gaat..
De geleiding onder de hoonsteen verder ophogen gaat wel, maar dan komt de radius niet echt overeen en heeft de doorn maar 2 smalle stukjes als geleiding en is het minder stabiel omdat deze punten ook nog eens dichter bij elkaar liggen.
Met als gevolg dat het eerder gaat kantelen/happen

Hier even een tekening, zodat je kunt zien wat ik bedoel:
hoon.PNG
hoon.PNG (11.5 KiB) 6701 keer bekeken
Het idee is als volgt:
Ga eerst de inhammen eruit frezen (in het weekend).
En dat volgende week ergens de proberen te honen.
Eerst de geleidingen van de hoondoorn goed 'dressen' met een zelfde diameter bus als mijn cilinderbus, zodat de raakvlakken van de geleiding wat stabieler worden (kan niet te ver gaan, want dan haal ik de diameter niet meer..).
Als het toch gaat happen en het lukt niet, moet ik de geleiding van de hoon doorn aanpassen, of een andere doorn bestellen; als de baas hier zin in heeft :mrgreen: ..
Eerst maar eens de inhammen uit de bus halen en kijken hoe het verloopt met honen...

Groeten,
Mark

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 877
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1022 Bericht door Markde2e » 07 jan 2012, 23:58

Vandaag de 'happen' eruit gehaald.

Cilinder op verdeeltafeltje geklemd en de happen onder de juiste hoek eruit gefreesd:
1.JPG
1.JPG (92.11 KiB) 6569 keer bekeken
2.JPG
2.JPG (83.35 KiB) 6569 keer bekeken
Moest het cilinderhemd nog 1mm in korten omdat ik anders geen speling had tussen het carter.
Hierdoor verdwenen de afshuiningen van het cilinderhemd, deze heb ik er later weer aangemaakt door de kop van de freesmachine onder een hoek te zetten en door de verdeeltafel te verdraaien; te frezen :)
3.JPG
3.JPG (96.69 KiB) 6569 keer bekeken

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 877
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1023 Bericht door Markde2e » 07 jan 2012, 23:59

4.JPG
4.JPG (73.27 KiB) 6568 keer bekeken
5.JPG
5.JPG (99.21 KiB) 6568 keer bekeken

Toen nog even bij de happen uit het cilinderhemd een schuinte gevijld, zodat de gassen mooi de spoelers in geleid worden..
Ik heb ook gelijk bij de rest van de poorten aan de binnenkant van de cilinder bus een shuin kantje gevijld.
6.JPG
6.JPG (87.3 KiB) 6568 keer bekeken
7.JPG
7.JPG (96.55 KiB) 6568 keer bekeken

Nu nog de cilinder honen!

Groeten,
Mark

Gebruikersavatar
BESTMAN
Winnaar Kreidlerverkiezing 2011
Berichten: 4104
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:17
Locatie: mooiste plekje op de veluwe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1024 Bericht door BESTMAN » 08 jan 2012, 00:19

mooi stukje vakwerk :clap .

gr Dick

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Mark's 91cc racemonster

#1025 Bericht door Niekjuh » 08 jan 2012, 00:44

Vakwerk Mark, leuk al die kleine details :)

Plaats reactie