waterkoeling gekoeld krijgen
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:48
- Locatie: Schipluiden
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Hoi Maarten,
ik heb ook nog wel wat info. Ik heb goede ervaring met de Bosch pomp. Hij gebruikt 0.5Amp, dat heb ik gemeten. Je kunt best lang rijden op een accu van een scooter 4A/h. Een tweede accu zou je kunnen monteren of je laadt er intussen thuis een op maar je kan ook met een gelijkrichter op de motor opladen.
De thermostaat in de motor van Wouter is van een racekart (met bypass) en werkt op 55 graden. Dat is voor mijn type cilinder goed.
Het is niet raadzaam om de pomp soms aan en dan weer uit te zetten. De uitlaatpoort en omgeving wordt dan snel te heet en dat geeft problemen.
Ik had op de expiracer een regeling gemaakt met een potmeter en een draaiknop op het stuur waarmee de pomp sneller/langzamer kon draaien.
Groeten,
Gerard
ik heb ook nog wel wat info. Ik heb goede ervaring met de Bosch pomp. Hij gebruikt 0.5Amp, dat heb ik gemeten. Je kunt best lang rijden op een accu van een scooter 4A/h. Een tweede accu zou je kunnen monteren of je laadt er intussen thuis een op maar je kan ook met een gelijkrichter op de motor opladen.
De thermostaat in de motor van Wouter is van een racekart (met bypass) en werkt op 55 graden. Dat is voor mijn type cilinder goed.
Het is niet raadzaam om de pomp soms aan en dan weer uit te zetten. De uitlaatpoort en omgeving wordt dan snel te heet en dat geeft problemen.
Ik had op de expiracer een regeling gemaakt met een potmeter en een draaiknop op het stuur waarmee de pomp sneller/langzamer kon draaien.
Groeten,
Gerard
- tet
- Berichten: 1387
- Lid geworden op: 16 dec 2005, 20:16
- Locatie: hoofddorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
naar automaterialenzaak gaan en zoeken,schuifmaat meenemen.de leiding op de gele kreidler bovenaan loopt dus van dun naar dik. Van wat is deze slang afkomstig...
deze zaken hebben heel veel slangen op voorraad,je kan ook naar de autosloop gaan,dan heb je voor 2 tientjes een vuilniszak vol slangen.
voor een radiateur moet je bij een motorsloop kijken,liggen er zat.
- Sander.
- Berichten: 2161
- Lid geworden op: 14 dec 2005, 17:40
- Locatie: het Westland, bij Den Haag
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Het volgende ziet er inderdaad nÃet uit nee Maar die 2 zo ongeveer identieke gele WC Kreidler specials hebben wél een 'mooie' waterkoeling.zundappje schreef:ik vind het geen porum een waterkoker op een kreidler
probeer um dan netjes weg te werken
al die leipe slangen en pompies enzo...
kvind maar nix
- Bijlagen
-
- IMG_2257 (Medium).JPG (90.13 KiB) 14913 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9754
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 827 keren
- Ontvangen waarderingen: 417 keren
- Contacteer:
Zundappje, ik ben zelf zo'n project begonnen nu.
En ook ik ben me er van bewust dat het niet eenvoudig is om wat moois van een waterkoeler te maken op een Kreidler. Want de Super Breitwand blijft op Kreidler een schitterende cilinder.
Desalniettemin ga ik mijn best doen om er wat fraais van te maken. Dat is althans de uitdaging
En ook ik ben me er van bewust dat het niet eenvoudig is om wat moois van een waterkoeler te maken op een Kreidler. Want de Super Breitwand blijft op Kreidler een schitterende cilinder.
Desalniettemin ga ik mijn best doen om er wat fraais van te maken. Dat is althans de uitdaging
- bebo-racing
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 16 nov 2002, 18:55
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Even voor de mensen onder ons die een zelfbouw project aan het bouwen zijn of nog willen bouwen.
Ik heb hier nog een aantal bosch waterpompjes 12volt liggen(gebruikt maar goed) en voor de prijs van 50 euro ben je de man.
Even teraanvulling maak een temp. schakeling er tussen dan slaat de waterpomp pas aan bij 60 graden scheelt je ook stroom. dit onder deel is te koop bij www.emot.nl in zijn webshop.
Ik heb hier nog een aantal bosch waterpompjes 12volt liggen(gebruikt maar goed) en voor de prijs van 50 euro ben je de man.
Even teraanvulling maak een temp. schakeling er tussen dan slaat de waterpomp pas aan bij 60 graden scheelt je ook stroom. dit onder deel is te koop bij www.emot.nl in zijn webshop.
- Bijlagen
-
- waterpomp.jpg (34.33 KiB) 14868 keer bekeken
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 21 jan 2007, 17:03
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
lijkt me gaaf ik ben benieuwd...Maarten schreef:Zundappje, ik ben zelf zo'n project begonnen nu.
En ook ik ben me er van bewust dat het niet eenvoudig is om wat moois van een waterkoeler te maken op een Kreidler. Want de Super Breitwand blijft op Kreidler een schitterende cilinder.
Desalniettemin ga ik mijn best doen om er wat fraais van te maken. Dat is althans de uitdaging
danoontje heeft dr ook wat leuks van weten te maken vind ik.
- Gps
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
- Locatie: Amsterdam
- Gegeven waarderingen: 992 keren
- Ontvangen waarderingen: 46 keren
Ik wil niet zeuren maar die Zundapp heeft geen pomp, dus die hoef je dan ook niet weg te werken.
Die Zündapp heeft thermosifon koeling, goedzo Maarten
De race tweetakten uit de 500cc waren iets van 55 graden. Als de motor warmer is word er minder vermogen geleverd.
Als de motor kouder is dan loopt hij niet goed, dus ook minder vermogen)
Dit is dus de goede temeratuur, maar een race team past de koeling aan aan het weer. Voor een straat motor / brommer niet praktisch.
Ik vind de 62 ? graden uit een eerdere post wel een mooie waarde.
En automotoren zijn 4 takten, die zeker niet zijn afgesteld op een zo hoog mogenlijk vermogen. (Ik snap dus niet waarom automotoren erbij gehaald worden)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Thermosifonkoeling
Thermosifonkoeling is de omschrijving van het koelsysteem dat bij oudere voertuigen gebruikt werd voor de koeling van de motor.
Oorspronkelijk berustte de werking van het koelsysteem op het principe dat water bij verhitting uitzet en stijgt en bij het afkoelen inkrimpt en daalt. Vóór 1940 werkten de meeste koelsystemen volgens het thermosifonprincipe. Zij hadden geen pomp om de circulatie van het water te stimuleren. Het hete water vanaf de motor steeg op door een grote buis of slang tot in het bovenste deel van de radiateur en wanneer het afgekoelde zakte het naar de bodem van de radiateur en stroomde naar de motor terug.
Deze vorm van natuurlijke circulatie was langzaam en leidde tot een minder snelle warmteuitwisseling in het gehele systeem.
Thermosifonkoeling is voor hedendaagse vloeistofgekoelde motoren niet geschikt. Deze beschikken allemaal over een waterpomp om de circulatie van de vloeistof te bevorderen.
Die Zündapp heeft thermosifon koeling, goedzo Maarten
De race tweetakten uit de 500cc waren iets van 55 graden. Als de motor warmer is word er minder vermogen geleverd.
Als de motor kouder is dan loopt hij niet goed, dus ook minder vermogen)
Dit is dus de goede temeratuur, maar een race team past de koeling aan aan het weer. Voor een straat motor / brommer niet praktisch.
Ik vind de 62 ? graden uit een eerdere post wel een mooie waarde.
En automotoren zijn 4 takten, die zeker niet zijn afgesteld op een zo hoog mogenlijk vermogen. (Ik snap dus niet waarom automotoren erbij gehaald worden)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Thermosifonkoeling
Thermosifonkoeling is de omschrijving van het koelsysteem dat bij oudere voertuigen gebruikt werd voor de koeling van de motor.
Oorspronkelijk berustte de werking van het koelsysteem op het principe dat water bij verhitting uitzet en stijgt en bij het afkoelen inkrimpt en daalt. Vóór 1940 werkten de meeste koelsystemen volgens het thermosifonprincipe. Zij hadden geen pomp om de circulatie van het water te stimuleren. Het hete water vanaf de motor steeg op door een grote buis of slang tot in het bovenste deel van de radiateur en wanneer het afgekoelde zakte het naar de bodem van de radiateur en stroomde naar de motor terug.
Deze vorm van natuurlijke circulatie was langzaam en leidde tot een minder snelle warmteuitwisseling in het gehele systeem.
Thermosifonkoeling is voor hedendaagse vloeistofgekoelde motoren niet geschikt. Deze beschikken allemaal over een waterpomp om de circulatie van de vloeistof te bevorderen.
- danahi
- Berichten: 2916
- Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
- Locatie: Baarn
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Tijd voor een kick...
Minimaal slangenwerk, geen pomp en geen thermostaat. Een goeie temperatuurmeter gemonteerd in de cockpit laat me zien dat ik bij zware belasting met wind in de rug net iets boven de 80 graden uitkom. Dit is misschien wel wat te hoog, maar de gemiddelde temperatuur zit net boven de 70 graden. Dat is nog wel wat aan de warme kant, maar dat is met kraanwater. Ik ga uitproberen of subzero daadwerkelijk de temperatuur met 10 graden omlaag brengt.
Zuigerspeling is 0.035 en dat bevalt tot zover prima, ik voorzie nog geen reden om een pomp en of thermostaat te monteren.
Minimaal slangenwerk, geen pomp en geen thermostaat. Een goeie temperatuurmeter gemonteerd in de cockpit laat me zien dat ik bij zware belasting met wind in de rug net iets boven de 80 graden uitkom. Dit is misschien wel wat te hoog, maar de gemiddelde temperatuur zit net boven de 70 graden. Dat is nog wel wat aan de warme kant, maar dat is met kraanwater. Ik ga uitproberen of subzero daadwerkelijk de temperatuur met 10 graden omlaag brengt.
Zuigerspeling is 0.035 en dat bevalt tot zover prima, ik voorzie nog geen reden om een pomp en of thermostaat te monteren.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Demi water trekt ook metaal aan. Te groot verschil in ionen. Niet doen.Carre schreef:ziet er idd strak uit,
jammer dat kraanwater veel kalklaanslag met zich mee brengt beter even demi water of koelvloeistof
Als praktijkvoorbeeld RVS baden met demiwater slaan helemaal aan (tot roestvorming aan toe) terwijl gevuld met kraanwater niks is te merken.
Geeft wel merkbaar betere koeling waardoor toch toegepast in racerij waar het resultaat belangrijker is dan de levensduur..
In kvs zitten anti corrosiemiddelen.
Enzo
- TonK
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
- Locatie: JO32FI
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Ik ben benieuwd maar verwacht er niet veel van, zie grafiek.danahi schreef:... maar de gemiddelde temperatuur zit net boven de 70 graden. Dat is nog wel wat aan de warme kant, maar dat is met kraanwater. Ik ga uitproberen of subzero daadwerkelijk de temperatuur met 10 graden omlaag brengt.
- Bijlagen
-
- WaterWetter.jpg (60.33 KiB) 12913 keer bekeken
- Chrismetzwarteletters
- Berichten: 1407
- Lid geworden op: 27 jan 2009, 18:29
- Locatie: Maasland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- freaky_ferry
- Berichten: 3588
- Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
- Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
de enige foto waar iets op te zien is:
uit speciaal topic over de kreidler zelf:
viewtopic.php?t=26536
uit speciaal topic over de kreidler zelf:
viewtopic.php?t=26536
- josku
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 08 feb 2007, 17:51
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
pomp
Hierbij de foto zoals ik het heb gedaanSander Smulders schreef:De pomp kun je ook onder het blok kwijt, waar hij ook bijna niet in het zicht zit
groet Jos
- Bijlagen
-
- Herschaalde kopie van kreidller 016.jpg (63.56 KiB) 12476 keer bekeken