waterkoeling gekoeld krijgen

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9754
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 827 keren
Ontvangen waarderingen: 417 keren
Contacteer:

#51 Bericht door Maarten » 15 jan 2007, 09:19

Ik weet niet of dit met mijn cilinder ook zal lukken.
Ik heb nu de pomp al in huis, dus ga ik daar mee werken tzt. Geeft me ook de mogelijkheid om de temperatuur mooi constant te houden.

Mostert Racing
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:48
Locatie: Schipluiden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#52 Bericht door Mostert Racing » 16 jan 2007, 13:06

Hoi Maarten,

ik heb ook nog wel wat info. Ik heb goede ervaring met de Bosch pomp. Hij gebruikt 0.5Amp, dat heb ik gemeten. Je kunt best lang rijden op een accu van een scooter 4A/h. Een tweede accu zou je kunnen monteren of je laadt er intussen thuis een op maar je kan ook met een gelijkrichter op de motor opladen.
De thermostaat in de motor van Wouter is van een racekart (met bypass) en werkt op 55 graden. Dat is voor mijn type cilinder goed.
Het is niet raadzaam om de pomp soms aan en dan weer uit te zetten. De uitlaatpoort en omgeving wordt dan snel te heet en dat geeft problemen.
Ik had op de expiracer een regeling gemaakt met een potmeter en een draaiknop op het stuur waarmee de pomp sneller/langzamer kon draaien.
Groeten,
Gerard

wolfswest
Berichten: 129
Lid geworden op: 29 sep 2004, 19:52
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#53 Bericht door wolfswest » 16 jan 2007, 22:51

de leiding op de gele kreidler bovenaan loopt dus van dun naar dik. Van wat is deze slang afkomstig... Iemand ideeën? ik weet dat het voorkomt in auto-industrie of nieuwe scooters, maar dewelke???

Dem

Gebruikersavatar
tet
Berichten: 1387
Lid geworden op: 16 dec 2005, 20:16
Locatie: hoofddorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#54 Bericht door tet » 17 jan 2007, 11:59

de leiding op de gele kreidler bovenaan loopt dus van dun naar dik. Van wat is deze slang afkomstig...
naar automaterialenzaak gaan en zoeken,schuifmaat meenemen.
deze zaken hebben heel veel slangen op voorraad,je kan ook naar de autosloop gaan,dan heb je voor 2 tientjes een vuilniszak vol slangen.
voor een radiateur moet je bij een motorsloop kijken,liggen er zat.

zundappje
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 jan 2007, 17:03
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#55 Bericht door zundappje » 21 jan 2007, 17:21

ik vind het geen porum een waterkoker op een kreidler
probeer um dan netjes weg te werken ;)
al die leipe slangen en pompies enzo...
kvind maar nix
:mrgreen:

Gebruikersavatar
Sander.
Berichten: 2161
Lid geworden op: 14 dec 2005, 17:40
Locatie: het Westland, bij Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#56 Bericht door Sander. » 21 jan 2007, 18:03

zundappje schreef:ik vind het geen porum een waterkoker op een kreidler
probeer um dan netjes weg te werken ;)
al die leipe slangen en pompies enzo...
kvind maar nix
:mrgreen:
Het volgende ziet er inderdaad níet uit nee :wink: Maar die 2 zo ongeveer identieke gele WC Kreidler specials hebben wél een 'mooie' waterkoeling.
Bijlagen
IMG_2257 (Medium).JPG
IMG_2257 (Medium).JPG (90.13 KiB) 14912 keer bekeken

zundappje
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 jan 2007, 17:03
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#57 Bericht door zundappje » 21 jan 2007, 18:35

Afbeelding

al die draadjes slangetjes en pompjes...
kun je toch wel beter wegwerken zeker :wink:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60394
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 966 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

#58 Bericht door Enzo-tvdzijden » 21 jan 2007, 18:46

Ook weer zo'n Jaguar rijder :lol:

Enzo

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9754
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 827 keren
Ontvangen waarderingen: 417 keren
Contacteer:

#59 Bericht door Maarten » 21 jan 2007, 18:51

Zundappje, ik ben zelf zo'n project begonnen nu.
En ook ik ben me er van bewust dat het niet eenvoudig is om wat moois van een waterkoeler te maken op een Kreidler. Want de Super Breitwand blijft op Kreidler een schitterende cilinder.

Desalniettemin ga ik mijn best doen om er wat fraais van te maken. Dat is althans de uitdaging :-)

Gebruikersavatar
bebo-racing
Berichten: 127
Lid geworden op: 16 nov 2002, 18:55
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#60 Bericht door bebo-racing » 21 jan 2007, 18:54

Even voor de mensen onder ons die een zelfbouw project aan het bouwen zijn of nog willen bouwen.
Ik heb hier nog een aantal bosch waterpompjes 12volt liggen(gebruikt maar goed) en voor de prijs van 50 euro ben je de man.

Even teraanvulling maak een temp. schakeling er tussen dan slaat de waterpomp pas aan bij 60 graden scheelt je ook stroom. dit onder deel is te koop bij www.emot.nl in zijn webshop.
Bijlagen
waterpomp.jpg
waterpomp.jpg (34.33 KiB) 14867 keer bekeken

zundappje
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 jan 2007, 17:03
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#61 Bericht door zundappje » 21 jan 2007, 19:13

Maarten schreef:Zundappje, ik ben zelf zo'n project begonnen nu.
En ook ik ben me er van bewust dat het niet eenvoudig is om wat moois van een waterkoeler te maken op een Kreidler. Want de Super Breitwand blijft op Kreidler een schitterende cilinder.

Desalniettemin ga ik mijn best doen om er wat fraais van te maken. Dat is althans de uitdaging :-)
lijkt me gaaf ik ben benieuwd...
danoontje heeft dr ook wat leuks van weten te maken vind ik.

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1338
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 992 keren
Ontvangen waarderingen: 46 keren

#62 Bericht door Gps » 07 mei 2007, 21:00

Ik wil niet zeuren maar die Zundapp heeft geen pomp, dus die hoef je dan ook niet weg te werken.

Die Zündapp heeft thermosifon koeling, goedzo Maarten :wink:

De race tweetakten uit de 500cc waren iets van 55 graden. Als de motor warmer is word er minder vermogen geleverd.
Als de motor kouder is dan loopt hij niet goed, dus ook minder vermogen)

Dit is dus de goede temeratuur, maar een race team past de koeling aan aan het weer. Voor een straat motor / brommer niet praktisch.

Ik vind de 62 ? graden uit een eerdere post wel een mooie waarde.

En automotoren zijn 4 takten, die zeker niet zijn afgesteld op een zo hoog mogenlijk vermogen. (Ik snap dus niet waarom automotoren erbij gehaald worden)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Thermosifonkoeling
Thermosifonkoeling is de omschrijving van het koelsysteem dat bij oudere voertuigen gebruikt werd voor de koeling van de motor.

Oorspronkelijk berustte de werking van het koelsysteem op het principe dat water bij verhitting uitzet en stijgt en bij het afkoelen inkrimpt en daalt. Vóór 1940 werkten de meeste koelsystemen volgens het thermosifonprincipe. Zij hadden geen pomp om de circulatie van het water te stimuleren. Het hete water vanaf de motor steeg op door een grote buis of slang tot in het bovenste deel van de radiateur en wanneer het afgekoelde zakte het naar de bodem van de radiateur en stroomde naar de motor terug.
Deze vorm van natuurlijke circulatie was langzaam en leidde tot een minder snelle warmteuitwisseling in het gehele systeem.
Thermosifonkoeling is voor hedendaagse vloeistofgekoelde motoren niet geschikt. Deze beschikken allemaal over een waterpomp om de circulatie van de vloeistof te bevorderen.

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#63 Bericht door danahi » 15 sep 2009, 22:01

Tijd voor een kick...

Minimaal slangenwerk, geen pomp en geen thermostaat. Een goeie temperatuurmeter gemonteerd in de cockpit laat me zien dat ik bij zware belasting met wind in de rug net iets boven de 80 graden uitkom. Dit is misschien wel wat te hoog, maar de gemiddelde temperatuur zit net boven de 70 graden. Dat is nog wel wat aan de warme kant, maar dat is met kraanwater. Ik ga uitproberen of subzero daadwerkelijk de temperatuur met 10 graden omlaag brengt.

Zuigerspeling is 0.035 en dat bevalt tot zover prima, ik voorzie nog geen reden om een pomp en of thermostaat te monteren.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Carre
Berichten: 2041
Lid geworden op: 21 okt 2005, 15:25
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#64 Bericht door Carre » 15 sep 2009, 22:24

ziet er idd strak uit,

jammer dat kraanwater veel kalklaanslag met zich mee brengt :wink: beter even demi water of koelvloeistof :wink:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60394
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 966 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

#65 Bericht door Enzo-tvdzijden » 15 sep 2009, 22:30

Carre schreef:ziet er idd strak uit,

jammer dat kraanwater veel kalklaanslag met zich mee brengt :wink: beter even demi water of koelvloeistof :wink:
Demi water trekt ook metaal aan. Te groot verschil in ionen. Niet doen.
Als praktijkvoorbeeld RVS baden met demiwater slaan helemaal aan (tot roestvorming aan toe) terwijl gevuld met kraanwater niks is te merken.
Geeft wel merkbaar betere koeling waardoor toch toegepast in racerij waar het resultaat belangrijker is dan de levensduur..
In kvs zitten anti corrosiemiddelen.

Enzo

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 4003
Lid geworden op: 07 sep 2002, 16:07
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#66 Bericht door Sander » 15 sep 2009, 22:37

De pomp kun je ook onder het blok kwijt, waar hij ook bijna niet in het zicht zit :mrgreen:

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#67 Bericht door TonK » 16 sep 2009, 05:36

danahi schreef:... maar de gemiddelde temperatuur zit net boven de 70 graden. Dat is nog wel wat aan de warme kant, maar dat is met kraanwater. Ik ga uitproberen of subzero daadwerkelijk de temperatuur met 10 graden omlaag brengt.
Ik ben benieuwd maar verwacht er niet veel van, zie grafiek.
Bijlagen
WaterWetter.jpg
WaterWetter.jpg (60.33 KiB) 12912 keer bekeken

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9300
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 943 keren
Ontvangen waarderingen: 776 keren

#68 Bericht door Eifelyeti » 16 sep 2009, 09:01

of so....
Bijlagen
85_12.jpg
85_12.jpg (37.89 KiB) 12856 keer bekeken

Gebruikersavatar
Chrismetzwarteletters
Berichten: 1407
Lid geworden op: 27 jan 2009, 18:29
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#69 Bericht door Chrismetzwarteletters » 16 sep 2009, 09:45

Maar dat is niet echt een straatkreidler :!: Dus het lijkt me niet echt een goed voorbeeld. Zeker omdat de cilinder in zo'n hoek staat dat je met een straatkreidler nooit zal kunnen bereiken (mits er hele nieuwe carters komen natuurlijk, maar daar niet van uitgaande).

Gebruikersavatar
Carre
Berichten: 2041
Lid geworden op: 21 okt 2005, 15:25
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#70 Bericht door Carre » 16 sep 2009, 13:28

hij heeft het over de waterpomp in het carterdeksel :wink:

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#71 Bericht door marinus » 16 sep 2009, 15:21

Voor mij is de mooist weggebouwde waterpomp die ik heb gezien te vinden op de zwarte spec. van Coen van Kreidlerparts.

Deze is te zien in de topic over Cees van Dongen clas. Zoetermeer.
Totaal in het blok gebouwd.
Voor kort stond deze nog steeds in zijn winkel te Gouda

Marinus

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3588
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#72 Bericht door freaky_ferry » 16 sep 2009, 18:10

de enige foto waar iets op te zien is:

Afbeelding

uit speciaal topic over de kreidler zelf:

viewtopic.php?t=26536

Gebruikersavatar
josku
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 feb 2007, 17:51
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

pomp

#73 Bericht door josku » 16 sep 2009, 19:47

Sander Smulders schreef:De pomp kun je ook onder het blok kwijt, waar hij ook bijna niet in het zicht zit :mrgreen:
Hierbij de foto zoals ik het heb gedaan

groet Jos
Bijlagen
Herschaalde kopie van kreidller 016.jpg
Herschaalde kopie van kreidller 016.jpg (63.56 KiB) 12475 keer bekeken

Gebruikersavatar
pax00l
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
Locatie: ROTTERDAM
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

#74 Bericht door pax00l » 16 sep 2009, 20:41

Ja heel interessant dat spul hier op deze site
maar ik heb ook wel eens wat gezien,
dat kwam uit het carter en dat zat op de koppelings tandwiel ,
met een flexible kabel lente 20a25 cm op een water pompje
en dat werkte ook ,ja je moet maar op een idee komen. #-o #-o

GR LOUIS

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#75 Bericht door marinus » 16 sep 2009, 21:28

Er valt ook niets te zien Ferry,..kijk achter het rempedaal,...zeer fraai in het blok een plaats gegeven.

Marinus

Plaats reactie