malossi project 80cc

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#176 Bericht door lazy rider » 04 mei 2007, 19:50

Ruud. schreef:
lazy rider schreef:patrick , maak eerst maar eens je opmaat uitlaatje en begin dan met afstellen ,met deze cilinder en een hoogmoed uitlaat krijg je het nooit 100% :wink:

Johan
dat ontwerp van jou niet iets voor op dit ding? Of gaat ie dan te hard :P
Had al een ontwerpje gemaakt voor patrick , Ruud :wink:

patrickB
Berichten: 184
Lid geworden op: 31 jul 2005, 14:28
Locatie: antwerpen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#177 Bericht door patrickB » 27 jun 2007, 16:16

Nieuwe radiator en Foekema uitlaat.
Bijlagen
P6230096.JPG
P6230096.JPG (66.22 KiB) 12781 keer bekeken
P6230098.JPG
P6230098.JPG (75.95 KiB) 12781 keer bekeken

Gebruikersavatar
theormcs
Berichten: 235
Lid geworden op: 03 jan 2006, 15:40
Locatie: Friesland
Gegeven waarderingen: 81 keren
Ontvangen waarderingen: 107 keren

#178 Bericht door theormcs » 27 jun 2007, 16:18

ziet er goed uit :wink:

wat is de top snelheid van deze machiene ?

Gebruikersavatar
peter de beus
Berichten: 1390
Lid geworden op: 24 okt 2004, 21:32
Locatie: veenendaal
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#179 Bericht door peter de beus » 27 jun 2007, 17:25

pffff wat een ding hee..
als je die bovenste foto ziet :roll: best volgebouwd zo lijkt me..
maar wel zeer gaaf natuurlijk, filmpje zou wel een keer leuk zijn :mrgreen:
is hij in lexmond te bewonderen??

groetjes,

Peter.

Gebruikersavatar
Gek
Berichten: 1097
Lid geworden op: 28 mar 2006, 20:11
Locatie: Dronten, Flevoland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#180 Bericht door Gek » 27 jun 2007, 18:35

Mooie kreidler hoor :clap
Alleen jammer dat er weinig van je rechter motorscherm over is.

patrickB
Berichten: 184
Lid geworden op: 31 jul 2005, 14:28
Locatie: antwerpen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

resultaat testbank

#181 Bericht door patrickB » 16 nov 2007, 12:59

Hallo iedereen.
Gisteren op de testbank geweest.14.4 pk ( achterwiel niet gecorrigeerd ) bij 9970rpm en een koppel van 10.2 nm bij 9820rpm.
Zal nog proberen om de grafiek in te scannen.

Patrick

bas mostert
Berichten: 2614
Lid geworden op: 08 jan 2006, 16:23
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: resultaat testbank

#182 Bericht door bas mostert » 16 nov 2007, 15:36

patrickB schreef:Hallo iedereen.
Gisteren op de testbank geweest.14.4 pk ( achterwiel niet gecorrigeerd ) bij 9970rpm en een koppel van 10.2 nm bij 9820rpm.
Zal nog proberen om de grafiek in te scannen.

Patrick
prima resultaten zeg ik ;)

gr bas

Gebruikersavatar
Tijmen104
Berichten: 921
Lid geworden op: 08 okt 2006, 19:51
Locatie: Oosthuizen ( NH )
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#183 Bericht door Tijmen104 » 16 nov 2007, 15:50

leuke waarde :) , alleen is een kleine 10K niet wat weinig voor een mallossi MHR, of is de foekema pijp zo berekend dat het toeren tal omlaag gehaald wordt :?:

Gr Tijmen

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 5662
Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:52
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#184 Bericht door Andry » 16 nov 2007, 16:37

is geen MHR ,

Is een replica, Zijn geen toerenbakken als ze standaard zijn.

patrickB
Berichten: 184
Lid geworden op: 31 jul 2005, 14:28
Locatie: antwerpen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#185 Bericht door patrickB » 16 nov 2007, 17:00

Inderdaad , dit is een MHR replica dus laagtoeriger dan een team.
Op de curve vallen enkele zaken op.
De grote dip in de rode en blauwe curve komt door een te ver uitgedraaide luchtregelschroef.
Zwarte curve is met de schroef 3/4 toer verder ingedraaid.
Is reeds een pak beter maar toch nog een vrij groot gat .
Zou kunnen komen door een groot cartervolume.
Meer opvullen.
Wel een mooi bolle top.
Uitlaat was op max 11000 t/min berekend ( als ik mij niet vergis Luc ?)dus waarschijnlijk is de bocht iets langer dan voorzien.
Schokjes in de curves komen waarschijnlijk van de ontsteking.
Misschien lek naar de massa via de kabel of gewoon slechte ontsteking.
(kokusan)
Ontsteking met een curve zal beter presteren.

Opmerkingen welkom.
Bijlagen
grafiek MHR replica.jpg
grafiek MHR replica.jpg (99.13 KiB) 12010 keer bekeken

nsr
Berichten: 734
Lid geworden op: 19 okt 2005, 15:13
Locatie: Stompwijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#186 Bericht door nsr » 16 nov 2007, 17:47

Leuk piekvermogen,is het op straat niet wat prettiger als je powerband iets breder was?

Iig wel een leuk topvermogen,proficiat. :clap

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10341
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 344 keren

#187 Bericht door Andy » 16 nov 2007, 18:56

Je heb 2pk meer als mijn malossi alleen ik heb meer koppel.

mooie prestatie. wat is je top.

Andy,
Bijlagen
testbank_res__004__small__159.jpg
testbank_res__004__small__159.jpg (29.57 KiB) 11937 keer bekeken
testbank_res__001__small__154.jpg
testbank_res__001__small__154.jpg (25.5 KiB) 11937 keer bekeken

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10341
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 344 keren

#188 Bericht door Andy » 16 nov 2007, 19:01


patrickB
Berichten: 184
Lid geworden op: 31 jul 2005, 14:28
Locatie: antwerpen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#189 Bericht door patrickB » 17 nov 2007, 09:28

Hoi Andy,
Volgens jouw grafiek heb je het dubbele koppel van mij .
En dit met dezelfde cc en bij 3200trpm ????
Lijkt me zeer straf.
Ook je max vermogen ligt op 7100 rpm wat wel zeer laag is voor de MHR.
Op 7100 rpm heb ik 5 pk ????
Ben je zeker van die metingen of heeft iemand hier een goede verklaring voor ? ( Claus , Luc , Johan )

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10341
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 344 keren

#190 Bericht door Andy » 17 nov 2007, 14:44

Hij is bij de jager op de bank geweest :idea:

Ik had een totaal verkeerde uitlaat eronder, na 10.000rpm storte ie helemaal in. Volgens Alexander zou ik met een goede uitlaat er alles uit kunnen halen.

Zou je jou maten door kunnen pb'en om te vergelijken met de uitlaten die ik heb.

Andy,

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

#191 Bericht door nozems » 17 nov 2007, 14:54

Andy,nu ik jouw uitdraai zo bekijk valt het me op dat de waardes erg fluctueren...ik bedoel de vermogens waardes en die van het koppel verschillen opmerkelijk,bij het ene toerental heb je volvermogen en koppel iets verder bijna niks en dan weer iets verder weer vol vermogen...en door de hele grafiek...terwijl ik me kon herinneren dat ie niet zo,n piekerig vermogens verloop had,wel dattie idd na de 10k in een lijn naar beneden stortte door de verkeerde uitlaat....

patrickB
Berichten: 184
Lid geworden op: 31 jul 2005, 14:28
Locatie: antwerpen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#192 Bericht door patrickB » 17 nov 2007, 20:07

Inderdaad.
Dit had ik nog niet gezien.
Die waardes kloppen totaal niet.
Op 7250 rpm heb je 11.7 pk en dan op 7500 nog 5.26 pk.
Vervolgens op 8250 terug 10.8 pk.
Ook het verloop van je koppel en je vermogen is kompleet verschillend.
Dit volgens mij totaal niet mogelijk.
Bij mij lopen de bijna parallel.

Van de uitlaat heb ik de maten niet.
Ik moet ze eens opmeten.
De conussen zijn door Luc Foekema berekend en gemaakt.
Ik heb ze alleen gelast.

Specialisten ???

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#193 Bericht door Luc » 17 nov 2007, 20:45

patrickB schreef:Hoi Andy,
Volgens jouw grafiek heb je het dubbele koppel van mij .
En dit met dezelfde cc en bij 3200trpm ????
Lijkt me zeer straf.
Ook je max vermogen ligt op 7100 rpm wat wel zeer laag is voor de MHR.
Op 7100 rpm heb ik 5 pk ????
Ben je zeker van die metingen of heeft iemand hier een goede verklaring voor ? ( Claus , Luc , Johan )
Het antwoord is de uitlaat. Hier zie je nu weer eens het bewijs dat niet de cilinder maar de uitlaat het toerental bepaald.
Het is natuurlijk niet zo dat de cilinder er niets toe doet, maar deze is veel meer vermogen dan toerental bepalend. Hij moet dus wel geschikt zijn voor een bepaald toerental.
Lees anders maar eens wat ik hierover op mijn website al een tijdje heb staan. http://geocities.com/lucfoekema/ExhaustNL.html

De uitlaat van Patric was oorspronkelijk ook voor een hoger toerental berekend. Maar door het toepassen van een langere bocht is het toerental ca 2k lager geworden. Niet zo erg want ik denk dat het huidige karakter voor straatgebruik heel aangenaam is.
Maar als het om topvermogen gaat dan zou die 2k meer ook vermogenswinst opleveren.
Natuurlijk is een standaard Kreidler met 14pk heel leuk rijden, maar de standaard koppeling is de eerste waarmee je nu problemen gaat krijgen.
En ik moet natuurlijk eerlijk blijven, voor een 80cc is het natuurlijk niet zo erg veel, als het echt gaat om max vermogen.
Voor het huidige doel kun je beide projecten natuurlijk wel als een succes beschouwen. Want ca 120km/h rechtop of ca 130km/h liggend op een standaard Kreidler blijft toch spectaculair.
Dat Andy meer koppel heeft komt alleen door het lage toerental en ligt dus ook geheel aan de uitlaat. Met een goede uitlaat erop voor 13,5k kun je nog wat beleven.

Nog even over torq en pk's, deze 2 zijn onverbrekelijk aan elkaar gekoppeld d.m.v. het toerental. Weet je het toerental en één van de 2 dan kun je de andere gewoon uitrekenen.
Ik kom wel een een uitspraak tegen: "geef mij maar torq, pk's intresseren mij niet". Eigelijk zeg je dan geef mij maar een laag toerental.

Groeten,
Luc

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#194 Bericht door Luc » 18 nov 2007, 11:00

nsr schreef:Leuk piekvermogen,is het op straat niet wat prettiger als je powerband iets breder was?

Iig wel een leuk topvermogen,proficiat. :clap
Je heb gelijk de powerband is in de huidige situatie 2200 rpm van 8200 - 10400 rpm.
Oorspronkelijk was deze 3300 rpm van 9700 - 13000 rpm
Het verschil zit alleen in de uitvoering van de uitlaatbocht.

Hoewel de uitvoering in de berekende versie nog spectaculairder zou zijn, denk ik dat PatricB helemaal niet ongelukkig is met het huidige resultaat.
Het lagere toerental is voor straatgebruik uiteindelijk veel aangenamer. En die smalle powerband valt door het relatief hoge vermogen nauwelijk of niet eens op.

Groeten,
Luc
Laatst gewijzigd door Luc op 19 nov 2007, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Ruud.
Berichten: 330
Lid geworden op: 28 dec 2005, 21:05
Locatie: 52°43'15.36"N 4°56'26.49"O
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#195 Bericht door Ruud. » 18 nov 2007, 16:53

nozems schreef:Andy,nu ik jouw uitdraai zo bekijk valt het me op dat de waardes erg fluctueren...ik bedoel de vermogens waardes en die van het koppel verschillen opmerkelijk,bij het ene toerental heb je volvermogen en koppel iets verder bijna niks en dan weer iets verder weer vol vermogen...en door de hele grafiek...terwijl ik me kon herinneren dat ie niet zo,n piekerig vermogens verloop had,wel dattie idd na de 10k in een lijn naar beneden stortte door de verkeerde uitlaat....
ik denk dat de waardes zo verschillen omdat het een test is door de versnellingen heen, en het programmatje dat niet echt snapt. Een test in 1 versnelling zie je dit wel goed, ook is de curve dan wat duidelijker. iets wat ze normaal bij de jager eigenlijk wel altijd doen.. Misschien is van de verkeerde run een uitdraaitje gemaakt?

patrickB
Berichten: 184
Lid geworden op: 31 jul 2005, 14:28
Locatie: antwerpen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#196 Bericht door patrickB » 13 jul 2008, 13:58

Nu met omgebouwde malossi MHR Team uitlaat.
Vlot 13500 rpm en +- 115 km/hr.
Rechtzittend natuurlijk.
Mvg
Patrick
Bijlagen
Kopie (3) van P7130289.JPG
Kopie (3) van P7130289.JPG (82.78 KiB) 10090 keer bekeken

snellejelle
Berichten: 178
Lid geworden op: 02 apr 2007, 20:17
Locatie: Zuidwolde, Drenthe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#197 Bericht door snellejelle » 14 jul 2008, 09:47

een super mooi project
petje af


en mooi dat ie ook goed en snel loopt!!!

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2291 keren

#198 Bericht door Enzo-tvdzijden » 14 jul 2008, 09:50

snellejelle schreef:en mooi dat ie ook goed en snel loopt!!!
De Malossi loopt goed en snel. :wink:

(prachtig geheel van gemaakt)

Enzo

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#199 Bericht door lazy rider » 18 jan 2009, 20:30

Ruud. schreef:
nozems schreef:Andy,nu ik jouw uitdraai zo bekijk valt het me op dat de waardes erg fluctueren...ik bedoel de vermogens waardes en die van het koppel verschillen opmerkelijk,bij het ene toerental heb je volvermogen en koppel iets verder bijna niks en dan weer iets verder weer vol vermogen...en door de hele grafiek...terwijl ik me kon herinneren dat ie niet zo,n piekerig vermogens verloop had,wel dattie idd na de 10k in een lijn naar beneden stortte door de verkeerde uitlaat....
ik denk dat de waardes zo verschillen omdat het een test is door de versnellingen heen, en het programmatje dat niet echt snapt. Een test in 1 versnelling zie je dit wel goed, ook is de curve dan wat duidelijker. iets wat ze normaal bij de jager eigenlijk wel altijd doen.. Misschien is van de verkeerde run een uitdraaitje gemaakt?
Ruud , je heb helemaal gelijk het koppel kun je niet meten als je een all gear run maakt dit werkt alleen als je in 1 versnelling test .
De software werkt met een vaste formule om het koppel te berekenen dat werkt dus niet als je ratio veranderd , bij een scooter kun je het koppel ook niet meten vanwege de vario .
zie hier onder een grafiek in 1 versnelling gemeten en een all gear run .


Johan
Bijlagen
kreidler 23,3 PK!.JPG
kreidler 23,3 PK!.JPG (87.01 KiB) 8594 keer bekeken
testrun 90 cc 3.JPG
testrun 90 cc 3.JPG (77.92 KiB) 8594 keer bekeken

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3588
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: malossi project 80cc

#200 Bericht door freaky_ferry » 11 sep 2011, 01:30

hoi patrick

met wat voor koppelingshart rijd jij ? van de jager ?

neem aan dat je met 5 platen rijd en een rs drukveer ?

ik heb thuis ook nog een team pijp liggen, ik moet die ook maar eens omlassen.

mvg ferry

Plaats reactie