Had al een ontwerpje gemaakt voor patrick , RuudRuud. schreef:dat ontwerp van jou niet iets voor op dit ding? Of gaat ie dan te hardlazy rider schreef:patrick , maak eerst maar eens je opmaat uitlaatje en begin dan met afstellen ,met deze cilinder en een hoogmoed uitlaat krijg je het nooit 100%
Johan
malossi project 80cc
- lazy rider
- Berichten: 3329
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
- Locatie: Scharendijke
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
- peter de beus
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: 24 okt 2004, 21:32
- Locatie: veenendaal
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
-
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 31 jul 2005, 14:28
- Locatie: antwerpen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
resultaat testbank
Hallo iedereen.
Gisteren op de testbank geweest.14.4 pk ( achterwiel niet gecorrigeerd ) bij 9970rpm en een koppel van 10.2 nm bij 9820rpm.
Zal nog proberen om de grafiek in te scannen.
Patrick
Gisteren op de testbank geweest.14.4 pk ( achterwiel niet gecorrigeerd ) bij 9970rpm en een koppel van 10.2 nm bij 9820rpm.
Zal nog proberen om de grafiek in te scannen.
Patrick
-
- Berichten: 2614
- Lid geworden op: 08 jan 2006, 16:23
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: resultaat testbank
prima resultaten zeg ikpatrickB schreef:Hallo iedereen.
Gisteren op de testbank geweest.14.4 pk ( achterwiel niet gecorrigeerd ) bij 9970rpm en een koppel van 10.2 nm bij 9820rpm.
Zal nog proberen om de grafiek in te scannen.
Patrick
gr bas
-
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 31 jul 2005, 14:28
- Locatie: antwerpen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Inderdaad , dit is een MHR replica dus laagtoeriger dan een team.
Op de curve vallen enkele zaken op.
De grote dip in de rode en blauwe curve komt door een te ver uitgedraaide luchtregelschroef.
Zwarte curve is met de schroef 3/4 toer verder ingedraaid.
Is reeds een pak beter maar toch nog een vrij groot gat .
Zou kunnen komen door een groot cartervolume.
Meer opvullen.
Wel een mooi bolle top.
Uitlaat was op max 11000 t/min berekend ( als ik mij niet vergis Luc ?)dus waarschijnlijk is de bocht iets langer dan voorzien.
Schokjes in de curves komen waarschijnlijk van de ontsteking.
Misschien lek naar de massa via de kabel of gewoon slechte ontsteking.
(kokusan)
Ontsteking met een curve zal beter presteren.
Opmerkingen welkom.
Op de curve vallen enkele zaken op.
De grote dip in de rode en blauwe curve komt door een te ver uitgedraaide luchtregelschroef.
Zwarte curve is met de schroef 3/4 toer verder ingedraaid.
Is reeds een pak beter maar toch nog een vrij groot gat .
Zou kunnen komen door een groot cartervolume.
Meer opvullen.
Wel een mooi bolle top.
Uitlaat was op max 11000 t/min berekend ( als ik mij niet vergis Luc ?)dus waarschijnlijk is de bocht iets langer dan voorzien.
Schokjes in de curves komen waarschijnlijk van de ontsteking.
Misschien lek naar de massa via de kabel of gewoon slechte ontsteking.
(kokusan)
Ontsteking met een curve zal beter presteren.
Opmerkingen welkom.
- Bijlagen
-
- grafiek MHR replica.jpg (99.13 KiB) 12010 keer bekeken
-
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 31 jul 2005, 14:28
- Locatie: antwerpen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Hoi Andy,
Volgens jouw grafiek heb je het dubbele koppel van mij .
En dit met dezelfde cc en bij 3200trpm ????
Lijkt me zeer straf.
Ook je max vermogen ligt op 7100 rpm wat wel zeer laag is voor de MHR.
Op 7100 rpm heb ik 5 pk ????
Ben je zeker van die metingen of heeft iemand hier een goede verklaring voor ? ( Claus , Luc , Johan )
Volgens jouw grafiek heb je het dubbele koppel van mij .
En dit met dezelfde cc en bij 3200trpm ????
Lijkt me zeer straf.
Ook je max vermogen ligt op 7100 rpm wat wel zeer laag is voor de MHR.
Op 7100 rpm heb ik 5 pk ????
Ben je zeker van die metingen of heeft iemand hier een goede verklaring voor ? ( Claus , Luc , Johan )
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Andy,nu ik jouw uitdraai zo bekijk valt het me op dat de waardes erg fluctueren...ik bedoel de vermogens waardes en die van het koppel verschillen opmerkelijk,bij het ene toerental heb je volvermogen en koppel iets verder bijna niks en dan weer iets verder weer vol vermogen...en door de hele grafiek...terwijl ik me kon herinneren dat ie niet zo,n piekerig vermogens verloop had,wel dattie idd na de 10k in een lijn naar beneden stortte door de verkeerde uitlaat....
-
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 31 jul 2005, 14:28
- Locatie: antwerpen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Inderdaad.
Dit had ik nog niet gezien.
Die waardes kloppen totaal niet.
Op 7250 rpm heb je 11.7 pk en dan op 7500 nog 5.26 pk.
Vervolgens op 8250 terug 10.8 pk.
Ook het verloop van je koppel en je vermogen is kompleet verschillend.
Dit volgens mij totaal niet mogelijk.
Bij mij lopen de bijna parallel.
Van de uitlaat heb ik de maten niet.
Ik moet ze eens opmeten.
De conussen zijn door Luc Foekema berekend en gemaakt.
Ik heb ze alleen gelast.
Specialisten ???
Dit had ik nog niet gezien.
Die waardes kloppen totaal niet.
Op 7250 rpm heb je 11.7 pk en dan op 7500 nog 5.26 pk.
Vervolgens op 8250 terug 10.8 pk.
Ook het verloop van je koppel en je vermogen is kompleet verschillend.
Dit volgens mij totaal niet mogelijk.
Bij mij lopen de bijna parallel.
Van de uitlaat heb ik de maten niet.
Ik moet ze eens opmeten.
De conussen zijn door Luc Foekema berekend en gemaakt.
Ik heb ze alleen gelast.
Specialisten ???
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Het antwoord is de uitlaat. Hier zie je nu weer eens het bewijs dat niet de cilinder maar de uitlaat het toerental bepaald.patrickB schreef:Hoi Andy,
Volgens jouw grafiek heb je het dubbele koppel van mij .
En dit met dezelfde cc en bij 3200trpm ????
Lijkt me zeer straf.
Ook je max vermogen ligt op 7100 rpm wat wel zeer laag is voor de MHR.
Op 7100 rpm heb ik 5 pk ????
Ben je zeker van die metingen of heeft iemand hier een goede verklaring voor ? ( Claus , Luc , Johan )
Het is natuurlijk niet zo dat de cilinder er niets toe doet, maar deze is veel meer vermogen dan toerental bepalend. Hij moet dus wel geschikt zijn voor een bepaald toerental.
Lees anders maar eens wat ik hierover op mijn website al een tijdje heb staan. http://geocities.com/lucfoekema/ExhaustNL.html
De uitlaat van Patric was oorspronkelijk ook voor een hoger toerental berekend. Maar door het toepassen van een langere bocht is het toerental ca 2k lager geworden. Niet zo erg want ik denk dat het huidige karakter voor straatgebruik heel aangenaam is.
Maar als het om topvermogen gaat dan zou die 2k meer ook vermogenswinst opleveren.
Natuurlijk is een standaard Kreidler met 14pk heel leuk rijden, maar de standaard koppeling is de eerste waarmee je nu problemen gaat krijgen.
En ik moet natuurlijk eerlijk blijven, voor een 80cc is het natuurlijk niet zo erg veel, als het echt gaat om max vermogen.
Voor het huidige doel kun je beide projecten natuurlijk wel als een succes beschouwen. Want ca 120km/h rechtop of ca 130km/h liggend op een standaard Kreidler blijft toch spectaculair.
Dat Andy meer koppel heeft komt alleen door het lage toerental en ligt dus ook geheel aan de uitlaat. Met een goede uitlaat erop voor 13,5k kun je nog wat beleven.
Nog even over torq en pk's, deze 2 zijn onverbrekelijk aan elkaar gekoppeld d.m.v. het toerental. Weet je het toerental en één van de 2 dan kun je de andere gewoon uitrekenen.
Ik kom wel een een uitspraak tegen: "geef mij maar torq, pk's intresseren mij niet". Eigelijk zeg je dan geef mij maar een laag toerental.
Groeten,
Luc
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Je heb gelijk de powerband is in de huidige situatie 2200 rpm van 8200 - 10400 rpm.nsr schreef:Leuk piekvermogen,is het op straat niet wat prettiger als je powerband iets breder was?
Iig wel een leuk topvermogen,proficiat.
Oorspronkelijk was deze 3300 rpm van 9700 - 13000 rpm
Het verschil zit alleen in de uitvoering van de uitlaatbocht.
Hoewel de uitvoering in de berekende versie nog spectaculairder zou zijn, denk ik dat PatricB helemaal niet ongelukkig is met het huidige resultaat.
Het lagere toerental is voor straatgebruik uiteindelijk veel aangenamer. En die smalle powerband valt door het relatief hoge vermogen nauwelijk of niet eens op.
Groeten,
Luc
Laatst gewijzigd door Luc op 19 nov 2007, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 330
- Lid geworden op: 28 dec 2005, 21:05
- Locatie: 52°43'15.36"N 4°56'26.49"O
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
ik denk dat de waardes zo verschillen omdat het een test is door de versnellingen heen, en het programmatje dat niet echt snapt. Een test in 1 versnelling zie je dit wel goed, ook is de curve dan wat duidelijker. iets wat ze normaal bij de jager eigenlijk wel altijd doen.. Misschien is van de verkeerde run een uitdraaitje gemaakt?nozems schreef:Andy,nu ik jouw uitdraai zo bekijk valt het me op dat de waardes erg fluctueren...ik bedoel de vermogens waardes en die van het koppel verschillen opmerkelijk,bij het ene toerental heb je volvermogen en koppel iets verder bijna niks en dan weer iets verder weer vol vermogen...en door de hele grafiek...terwijl ik me kon herinneren dat ie niet zo,n piekerig vermogens verloop had,wel dattie idd na de 10k in een lijn naar beneden stortte door de verkeerde uitlaat....
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 02 apr 2007, 20:17
- Locatie: Zuidwolde, Drenthe
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
- lazy rider
- Berichten: 3329
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
- Locatie: Scharendijke
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Ruud , je heb helemaal gelijk het koppel kun je niet meten als je een all gear run maakt dit werkt alleen als je in 1 versnelling test .Ruud. schreef:ik denk dat de waardes zo verschillen omdat het een test is door de versnellingen heen, en het programmatje dat niet echt snapt. Een test in 1 versnelling zie je dit wel goed, ook is de curve dan wat duidelijker. iets wat ze normaal bij de jager eigenlijk wel altijd doen.. Misschien is van de verkeerde run een uitdraaitje gemaakt?nozems schreef:Andy,nu ik jouw uitdraai zo bekijk valt het me op dat de waardes erg fluctueren...ik bedoel de vermogens waardes en die van het koppel verschillen opmerkelijk,bij het ene toerental heb je volvermogen en koppel iets verder bijna niks en dan weer iets verder weer vol vermogen...en door de hele grafiek...terwijl ik me kon herinneren dat ie niet zo,n piekerig vermogens verloop had,wel dattie idd na de 10k in een lijn naar beneden stortte door de verkeerde uitlaat....
De software werkt met een vaste formule om het koppel te berekenen dat werkt dus niet als je ratio veranderd , bij een scooter kun je het koppel ook niet meten vanwege de vario .
zie hier onder een grafiek in 1 versnelling gemeten en een all gear run .
Johan
- Bijlagen
-
- kreidler 23,3 PK!.JPG (87.01 KiB) 8594 keer bekeken
-
- testrun 90 cc 3.JPG (77.92 KiB) 8594 keer bekeken
- freaky_ferry
- Berichten: 3588
- Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
- Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: malossi project 80cc
hoi patrick
met wat voor koppelingshart rijd jij ? van de jager ?
neem aan dat je met 5 platen rijd en een rs drukveer ?
ik heb thuis ook nog een team pijp liggen, ik moet die ook maar eens omlassen.
mvg ferry
met wat voor koppelingshart rijd jij ? van de jager ?
neem aan dat je met 5 platen rijd en een rs drukveer ?
ik heb thuis ook nog een team pijp liggen, ik moet die ook maar eens omlassen.
mvg ferry