draadeinden verplaatsen voor speciale cilinder?

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Richard B
Berichten: 1636
Lid geworden op: 07 sep 2002, 22:45
Locatie: Bussum
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 104 keren

draadeinden verplaatsen voor speciale cilinder?

#1 Bericht door Richard B » 11 feb 2007, 20:09

beste deskundigen,zit even met het volgende

gaat om een cilinder die NET niet over de draadeinden past,op onderstaande foto staat de cilinder met daar bovenop de pakking die laat zien hoe de draadeinden nu staan... is er een manier om de draadeinden in de juiste positie te krijgen?
want zoals te zien is zouden de nieuwe draadeinden deels op de plaats van de oude uitkomen.. :roll:

Afbeelding

azzink
Berichten: 1004
Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:28
Locatie: Sint Isidorushoeve
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 25 keren
Contacteer:

#2 Bericht door azzink » 11 feb 2007, 20:15

misschien tapeinden groter uitboren, daarna alluminium draadeind d'r in, dat weer vlakken. En daarna tapeinden opnieuw boren op de goede plekken? Miss een mal daarvoor laten laseren?
Of de tapeinden laten verplaatsen in de cilinder zelf als daar ruimte voor is? Dunnere tapeinden lijkt mij geen optie, maar zou misschien ook kunnen.
Ik noem maar wat, zijn vast genoeg mensen die hier ervaring mee hebben, lazy rider misschien?

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3034
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

#3 Bericht door LVS » 11 feb 2007, 20:16

dat kan met speciale ekcentrise tapeinden.. [ hoe schrijf je dat :?: ]

op mijn [lelijke] kreidler ,staat een zundapp cilinder . met zulke tapeinden ..[ m10 .. m7 ..]

daar door kan ik 1,5mm per tapeind verspringen .. :idea:

maar met m10-m8 ,, verspring je maar 1mm per tapeind.

:mrgreen:

azzink
Berichten: 1004
Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:28
Locatie: Sint Isidorushoeve
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 25 keren
Contacteer:

#4 Bericht door azzink » 11 feb 2007, 20:23

excentrische tapeinden, niet eens aan gedacht #-o
Dan boor je dus de tapeindgaten groter op naar m10? En door de tapeinden te verdraaien bepaal je de tapeindstand. Je kunt zeg maar die 1mm alle kanten op gebruiken? Zijn deze tapeinden zo te koop, of is dit zelfbouw oid?

derk
Berichten: 1374
Lid geworden op: 14 jan 2006, 17:40
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door derk » 11 feb 2007, 20:23

als je hem naar 9mm uitboort krijg je een halve mm winst om de tapeinden te plaatsen en als ik dat zo zie moet het bijna 10 tot 11mm worden dus claus zijn oplossing met excentrische tapeind bussen is volgens mij het beste :wink:

azzink
Berichten: 1004
Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:28
Locatie: Sint Isidorushoeve
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 25 keren
Contacteer:

#6 Bericht door azzink » 11 feb 2007, 20:26

is in ieder geval het minste werk. Maar hoe zit het met de slag en drijfstanglengte? Waar komt deze cilinder trouwens vanaf, tis iig lc zo te zien.. :). Succes ermee :clap

Gebruikersavatar
Burning Tyre
Berichten: 2221
Lid geworden op: 30 okt 2002, 21:33
Locatie: Westervoort, bij Arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#7 Bericht door Burning Tyre » 11 feb 2007, 20:54

Zou gewoon de tapgaten in de cilinder zelf herboren/frezen.

azzink
Berichten: 1004
Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:28
Locatie: Sint Isidorushoeve
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 25 keren
Contacteer:

#8 Bericht door azzink » 11 feb 2007, 21:07

je moet wel naar binnen frezen, zal dat goed gaan met de spoelkanalen etc. Hoewel het verschil niet zo super groot is, het zou waarschijnlijk wel kunnen. Het voordeel daarvan is dat je dan de cilinder in principe op elk kreidler blok kan plaatsen, afgezien van de andere dingen die gebeuren moeten aan de cilinder.

Gebruikersavatar
Richard B
Berichten: 1636
Lid geworden op: 07 sep 2002, 22:45
Locatie: Bussum
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 104 keren

#9 Bericht door Richard B » 11 feb 2007, 21:15

bedankt voor de reacties allemaal,die exentrische draadeinden wil ik nog wat meer info over,ik begrijp 'm niet helemaal

de gaten in de cilinder zelf aanpassen is geen optie,er zitten pasvormen rond de draadeinden voor O-ringen omdat het een waterkoelertje is

azzink
Berichten: 1004
Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:28
Locatie: Sint Isidorushoeve
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 25 keren
Contacteer:

#10 Bericht door azzink » 11 feb 2007, 21:31

Richard B schreef:bedankt voor de reacties allemaal,die exentrische draadeinden wil ik nog wat meer info over,ik begrijp 'm niet helemaal

de gaten in de cilinder zelf aanpassen is geen optie,er zitten pasvormen rond de draadeinden voor O-ringen omdat het een waterkoelertje is
die excentrische tapeinden zijn heel simpel. Ff een paintje
:mrgreen:
Bijlagen
excentrische tapeinden.JPG
excentrische tapeinden.JPG (20.47 KiB) 9419 keer bekeken

Gebruikersavatar
Richard B
Berichten: 1636
Lid geworden op: 07 sep 2002, 22:45
Locatie: Bussum
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 104 keren

#11 Bericht door Richard B » 11 feb 2007, 21:56

krijg nou de ****** dat is handig :D

grote kans dat ik het daarmee al red maar waar haal je zoiets in hemelsnaam? ik heb dit nog nooit ergens gezien

ben hier wel blij mee hoop dat het lukt :D

Mostert Racing
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:48
Locatie: Schipluiden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#12 Bericht door Mostert Racing » 12 feb 2007, 13:07

Hoi Richard,

je kan ze uit volmateriaal draaien maar ook kun je bijvoorbeeld een lange inbusbout nemen M8 en daarvan de kop afzagen. Die las of hardsoldeer je dan excentrisch op een korte m10 stelbout/afgezaagde bout.
Groeten,

Gerard

derk
Berichten: 1374
Lid geworden op: 14 jan 2006, 17:40
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#13 Bericht door derk » 12 feb 2007, 16:37

sorry maar excentrisch draaien is nou niet echt het simpelste om te doen :roll: :wink:

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#14 Bericht door Andre » 12 feb 2007, 16:52

valt best mee daar heb je een 4 klauw voor.

lassen is ook een optie.

PRO TUNING
Gebanned
Berichten: 602
Lid geworden op: 29 okt 2003, 15:05
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#15 Bericht door PRO TUNING » 12 feb 2007, 17:20

Andre schreef:valt best mee daar heb je een 4 klauw voor.

lassen is ook een optie.
Met een 3 klauw leg je gewoon een vulplaatje van de dikte wat je exentrisch wilt draaien onder 1 klauw

derk
Berichten: 1374
Lid geworden op: 14 jan 2006, 17:40
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#16 Bericht door derk » 12 feb 2007, 17:48

nooit een vulplaatje in een drie klauw gebruikn

eens gaat het fout en heb je dat vulplaatje in je oog hangen :!: :wink:

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#17 Bericht door snel » 12 feb 2007, 18:33

Hallo,

Waarom zou je de boel M10 gaan boren...?
Maak gewoon je draadeinden exentrisch M8 naar M7.
M7 is sowieso het beste voor kleine motoren ,M8 is te star.
M8 naar M6 zou ook nog kunnen ,maar dan moet je wel goede stalen draadeinden nemen.
Koop even goede draadeinden bij een brommerzaak ,van een scootertje ofzo. Geen draadstang van de Gamma nemen.

Gebruikersavatar
jbussink
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 feb 2005, 19:31
Locatie: naast de buren
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#18 Bericht door jbussink » 12 feb 2007, 19:14

je zult toch de gaten in je blok moeten aanpssen dus dat m7 of m6 verhaal gaat niet werken

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#19 Bericht door snel » 12 feb 2007, 19:30

Volgens mij heb je niet helemaal door wat hierboven allemaal beschreven staat.

Gebruikersavatar
jbussink
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 feb 2005, 19:31
Locatie: naast de buren
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#20 Bericht door jbussink » 12 feb 2007, 19:36

de tapeinden moeten iets naar buiten dus als je uitgaat van m8 en zet je daar een m6 op exentrisch kom je niet naar buiten met je tapeind als je m10 gebruikt kun je je tapeind 1 mm naar buiten zetten en kun je 2 mm extra tussen je tapeinden krijgen,mischien kan het met m6 maar dan krijg je de tapeinden strak tegen de binnen kant van het boutgat

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#21 Bericht door snel » 12 feb 2007, 20:52

Dat klopt ,maar het is niet zo erg om de tapeinden strak langs de zijkant te hebben staan.
Als ze maar niet naar opzij weggedrukt worden.
En de cilinder ziet er naar uit dat hij de gaten een halve of een hele mm opboren ook wel overleeft. (om wat ruimte te maken)
Dan is het met een minimale werkplaats te doen.
Als je de gaten M 10 gaat maken kun je net zo goed aluproppen inlijmen en nieuwe draad op de juiste plek maken.
Tenminste ,dat is mijn mening daarover...

Gebruikersavatar
volvofan_volvo
Berichten: 415
Lid geworden op: 16 mar 2005, 22:09
Locatie: maasdijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#22 Bericht door volvofan_volvo » 12 feb 2007, 20:59

je zou de cilinder ook in een frees bank kunnen inspannen.
en dan met een frees recht naar beneden. hoef je niet heel je blok te verbouwen :wink:

Gr, Arjan

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#23 Bericht door lazy rider » 12 feb 2007, 21:03

snel schreef:Dat klopt ,maar het is niet zo erg om de tapeinden strak langs de zijkant te hebben staan.
Als ze maar niet naar opzij weggedrukt worden.
En de cilinder ziet er naar uit dat hij de gaten een halve of een hele mm opboren ook wel overleeft. (om wat ruimte te maken)
Dan is het met een minimale werkplaats te doen.
Als je de gaten M 10 gaat maken kun je net zo goed aluproppen inlijmen en nieuwe draad op de juiste plek maken.
Tenminste ,dat is mijn mening daarover...
Inderdaad snel uitboren en M10 of M 12 erin tappen en aluiminium draad proppen er in lijmen met loctite en de tapeinden op de juiste plaats erin zetten .

Johan

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 881
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 0

#24 Bericht door Markde2e » 12 feb 2007, 21:10

En past het niet met alleen m6 tapeindjes?
Dus gewoon int midden. Dat je even een m8 RVS draadeind koopt en deze laat verlopen naar m6?
RVS M6 is namelijk sterk genoeg voor je cilinder :)

Gebruikersavatar
Richard B
Berichten: 1636
Lid geworden op: 07 sep 2002, 22:45
Locatie: Bussum
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 104 keren

#25 Bericht door Richard B » 12 feb 2007, 21:34

ok dat over de cilinder gaten opboren is geen optie dat heb ik in een bovenstaande post al verteld

ik vind d exentrische draadeinde een heel mooie optie,maar zal het wel zelf moeten maken gezien niemand zoiets heeft liggen voor zover bekend..

en de gaten in de cilinder zijn voor M8 draadeinden dus wil liever geen M6 of M7 uit het blok laten komen

Plaats reactie