carbu afstelprobleem

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
RM
Berichten: 262
Lid geworden op: 09 mei 2006, 22:53
Locatie: Middelburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#26 Bericht door RM » 18 jul 2007, 13:09

ik rij met de standaard gasnaald stand. geen idee wat dat is. heb alleen mn statinair sproeier vervangen voor de rest niks veranderd.

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 881
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 0

#27 Bericht door Markde2e » 18 jul 2007, 13:19

RM schreef:ik rij met de standaard gasnaald stand. geen idee wat dat is. heb alleen mn statinair sproeier vervangen voor de rest niks veranderd.
Oke!
Zou je mss nog een keer kunnen kijken als de zijkap toevallig een keer loszit :lol:
Want die gasnaaldstand is heel gevoelig :P
Maar igg bedankt voor de waardevolle tip, ga ik cker proberen!

PS. Ik heb zojuist die stationair sproeier 45 besteld bij mn bromfietszaak en zou er vrijdag zijn, dus dan laat ik wel weten of het gelukt is!

Mark

wolfswest
Berichten: 129
Lid geworden op: 29 sep 2004, 19:52
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#28 Bericht door wolfswest » 18 jul 2007, 18:48

ik heb net mijn bougie eruit gehaald, verklaart wel wat maar toch geraak ik er niet aan uit. buitenkant staat mooi licht bruin, ik zou zelf daar iets rijker nog willen gaan. top van de bougie zit pekzwart en zeer aangekoekte troep erop, niet echt bubbels dus volgens mij lust hij geen water...
onderin staat hij dus te rijk blijkbaar, daar waren we bijna overtuigd van maar hoe moet ik hem armer zetten...?????
stationair is 38, ik denk niet dat er kleiner bestaat, + naald staat op de laatste stand, wat kan ik nog meer doen?

heb ook een nieuwe bougie meegedaan, ik vrees dat dit niet de oplossing maar ga het zeker straks proberen.

tot hoeveel toeren werkt de stationair sproeier eigenlijk, welke toeren worden beïnvloed door de naald en vanaf wanneer is de hoofdsproeier in werking?

Dem

Gebruikersavatar
zundapp_watercooler
Berichten: 95
Lid geworden op: 18 jul 2007, 12:37
Locatie: emmer compascuum
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#29 Bericht door zundapp_watercooler » 18 jul 2007, 18:59

werkt niet echt op touren volgens mij
eerder op gasstand tot kwart gas op stationair sproeier toch
correct me if i`am wrong ;)

en krijgt die wel genoeg lucht als eens geprobeert zonder filter als dat helpt anders filtertje erachter met grotere inhoud

derk
Berichten: 1374
Lid geworden op: 14 jan 2006, 17:40
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#30 Bericht door derk » 18 jul 2007, 19:03

is niet te zeggen

het zijn overlappende gebieden waar ze werken tis niet van pats boem ho degasnaaldtreed in werking

tis echt de samenwerking van de verschillende onderdelen

met de juiste hoofdsproeier kom je al een heel eind

daarna ga je met de luchtregeling stellen

moet je meer dan 2 en een halve slag uit om goed te komen dan is je sproeier alsnog te groot

zo kom je sta voor stap verder

en je zou ook een te koude bougie te pakken kunnen hebben dat ie zwak vonkt omdat een hpi zowiezo een "zwakke" vonk heeft vergeleken bij contactpunten
koop eens een warmere bougie en test het :wink:

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#31 Bericht door snel » 18 jul 2007, 22:57

De stationairsproeier werkt gewoon altijd.
Het zijn de andere systemen die pas bij meer gas in werking komen.
Dan komt de hoofdsproeier erbij ,die steeds meer gaat geven omdat die tapse naald een steeds groter gat openlaat.
Aangekoekte troep op je bougie kan op water duiden ,waterbubbels zul je echt niet vinden.
Begin nu eens bij het begin ,cilinder eraf ,en netjes met dun siliconen monteren zoals beschreven.
Dan hoef je daar niet meer over te denken.

wolfswest
Berichten: 129
Lid geworden op: 29 sep 2004, 19:52
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#32 Bericht door wolfswest » 19 jul 2007, 09:06

mijn probleem is grotendeels al opgelost.
gisteren een 28mm dellorto gemonteerd die ik nog liggen had. ik verwachtte niet teveel van dit omdat een 28mm soms wat te groot durft te zijn + is deze carbu niet nieuw meer, sproeier is niet de juiste en zit erin vast met teflon. :?
Enfin, spul gemonteerd, kicken en van de eerste keer startte hij, klonk ok, beetje bijgeregeld voor stationair te draaien en dan even gasreactie testen, klinkt als een crossmotor :twisted:
dan maar even een toertje gaan bollen, ongelooflijk! trekt als een beer, pruttelt nergens, herneemt super, kortom: lekker!!
Nu enkel nog eens op een testbank gaan voor de echte finetuning en kijken of hij zeker niet te arm staat.
Back in business! 8)

ludwig
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mei 2017, 13:58
Locatie: Kapellen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: carbu afstelprobleem

#33 Bericht door ludwig » 13 jul 2019, 13:52

Bij een carburator met een stationair sproeier moet je zien langs welke kant de schroef staat bij een dellorto.
Als dit langs de motor staat, zoals bij een 19/21 black edition, regel je eigenlijk de brandstof toevoer en is de luchttoevoer een constante. Dus is een beetje anders denken. :wink:

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3675
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 512 keren

Re: carbu afstelprobleem

#34 Bericht door b.bonk » 13 jul 2019, 14:03

ludwig schreef: 13 jul 2019, 13:52 Bij een carburator met een stationair sproeier moet je zien langs welke kant de schroef staat bij een dellorto.
Als dit langs de motor staat, zoals bij een 19/21 black edition, regel je eigenlijk de brandstof toevoer en is de luchttoevoer een constante. Dus is een beetje anders denken. :wink:
kickje van 12 jaar, maar alle info is belangrijk.
zeker voor herstarters zoals ik.
thanks.
mvg bertus

Plaats reactie