Succesvolle verbeteringen - "oude" 60 cc cilinder

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

#51 Bericht door nozems » 01 jan 2008, 11:20

moet er wel bijzeggen dat Andy of gewoon heel veel mazzel heeft,of dat zo,n 4poorter toch beter werkt als een tig poorter...ik bedoel misschien raakt de speoling wel gemakkelijk verstoord :?:
want normaal gesproken is het met derglijk getunde cilinders altijd weer raak met die stomme dipjes :roll:

het lijkt wel of ie er een membraan op heeft zitten :wink:

Gebruikersavatar
Rommats
Berichten: 1975
Lid geworden op: 12 nov 2002, 00:16
Locatie: Obdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#52 Bericht door Rommats » 01 jan 2008, 11:51

nozems schreef:moet er wel bijzeggen dat Andy of gewoon heel veel mazzel heeft,of dat zo,n 4poorter toch beter werkt als een tig poorter...ik bedoel misschien raakt de speoling wel gemakkelijk verstoord :?:
want normaal gesproken is het met derglijk getunde cilinders altijd weer raak met die stomme dipjes :roll:

het lijkt wel of ie er een membraan op heeft zitten :wink:
-------------------------------------------------------------------------------------

Dat meer spoelers verstoring zouden geven zal wel onderzocht zijn op de test bank,dus dat denk ik niet.Bij mijn spul is het in iedergeval zo dat bij gelijke timingen het nagenoeg niets uitmaakt of er nu 6 of 8 spoelers in zitten.Wat ik van Andy begreep is dat zijn spulletje op de bank bij Claus 10,6 pk gaf,dat is ongeveer hetzelfde als dat al die cilinders met meer spoelers geven.Claus test met een 22mm carburateur,2mm extra carb doorsnede geeft ongeveer 0,7 pk extra ,dus 4mm extra 1,4pk(andy rijd met een 26mm )Verder zit er altijd wel wat verschil in ieder blok,iets beter uitgelijnde krukas,verschil in carter hoogten en lager spelingen Dat alles bij elkaar maakt dat alles voordelig bij Andy uitpakt en het zo goed loopt.......

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

#53 Bericht door nozems » 01 jan 2008, 17:27

ook dat zijn factoren die van belang zijn...die 26mm geeft ook duidelijk meer trekracht tov de 22mm waar LVS mee test....mijn cilinder gaf bij claus bijna exact hetzelfde vermogen,volgde precies dezelfde lijn (voor de een na laatste aanpassing van jouw cilinder)

maar wat me hoe dan ook opvalt,niet alleen m,n eigen 60ccee is dat ze (niet op papier dan,want daar heeft de mijne geen dip) op straat gemakkelijk een dip vertonen....je loopt gemakkelijk te harken tussen de versnellingen in omdat ie dan even verzuipt...of gewoon blijft hangen...die van Andy loopt er gewoon veel soepeler doorheen..en ja waar ligt dat dan aan :?:

Bolle Aad
Berichten: 3749
Lid geworden op: 13 sep 2002, 15:16
Locatie: meestal in het kreidler hok
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#54 Bericht door Bolle Aad » 10 mar 2008, 22:19

Blok staat weer thuis , op de Salontafel ...... op de TV past het niet 8) ,

Claus heeft er het nodige werk aan gehad , want er is bij dit Duitse Kickstart blok een versnelling bijgekomen . Nu 5 V, dus ,dankzij de nieuwe versn, assen welke pas vervaardigd zijn .

Er is ook een gat bij het vliegwiel dichtgelast met alluminium
zuigerveer vervangen van de 45 mm asso zuiger
aanpassingen voor de squis , is pasgedraaid
ander soort verbrandingsruimte is ook natuurlijk gedaan
Cilinder bovenkant pasgedraaid op hoogte
Cilindervoet minimaal afgedraaid ivm een kleine beschadiging
(mijn fout :oops: )
Boosters dieper gemaakt .
Timing ietwat scherper en spoelpoortjes hier en daar (kheb geen Haakse Frees mach, ) bij geflowd
Kokusan gemonteerd (had ik nog)
Strobos,, koop ik later miss, ooit nog wel eens ,maar verlopig hoeft i er niet meer af , want hij is ook afgesteld .En een merkteken is ook voldoende , dus ja , dat is wel mooi makkelijk .

Een leuk setje is het geworden met ouderwetse ronde cillinder kop en kleine SB ( van Zeta ) :lol:

Met dank aan LVS dus :roll: \:D/

8,8 pk met 19 mm Carbo, is voor mij voldoende maar er komt (wie weet :mrgreen:
Tzt ooit , iets , met een grote steek cilinder

_____

O, met 22 mm is dus + 0,7 pk (zie boven )

24 mm = + 1,4 PK

26 = 2 ,1 ?

( wel heel grofweg natuurlijk )

weer wat geleerd :-k :idea:

ja
er wort ook wel gezegt dat een kleinere carbo weer vlotter oppakt /trekt

(hogere gasdoorstroom snelheid )


--
Fase 3 is het ophalen van het gestraalde en in 2 komponenten gespoten RS moto frame .
De meeste onderdelen zijn nu reeds in huis .



,, Happy :internetbrommer
Laatst gewijzigd door Bolle Aad op 11 mar 2008, 00:42, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19184
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 493 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#55 Bericht door dijk » 10 mar 2008, 22:38

aad wordt ook een hardloper :shock: :mrgreen:

Bolle Aad
Berichten: 3749
Lid geworden op: 13 sep 2002, 15:16
Locatie: meestal in het kreidler hok
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#56 Bericht door Bolle Aad » 10 mar 2008, 23:14

Twee voor uit ..drie achteruit :P


En bokkespronge maak k wel is op jou KVV crosser , [-o< , toch ?

sja in Gouda ben ik Dààr bij hoor :wink: .. dus...

Bolle Aad
Berichten: 3749
Lid geworden op: 13 sep 2002, 15:16
Locatie: meestal in het kreidler hok
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#57 Bericht door Bolle Aad » 10 mar 2008, 23:15

Nee toch maar niet , mij te Eng zeg .. :!:

met al die hobbels en zand op de weg :shock:

nee ,ik nietttttt :evil:

franksuper
Berichten: 1145
Lid geworden op: 07 sep 2002, 20:19
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#58 Bericht door franksuper » 11 mar 2008, 01:04

nozems schreef:ook dat zijn factoren die van belang zijn...die 26mm geeft ook duidelijk meer trekracht tov de 22mm waar LVS mee test....mijn cilinder gaf bij claus bijna exact hetzelfde vermogen,volgde precies dezelfde lijn (voor de een na laatste aanpassing van jouw cilinder)

maar wat me hoe dan ook opvalt,niet alleen m,n eigen 60ccee is dat ze (niet op papier dan,want daar heeft de mijne geen dip) op straat gemakkelijk een dip vertonen....je loopt gemakkelijk te harken tussen de versnellingen in omdat ie dan even verzuipt...of gewoon blijft hangen...die van Andy loopt er gewoon veel soepeler doorheen..en ja waar ligt dat dan aan :?:
dat ligt toch aan de afstelling
:D

buell killer
Berichten: 369
Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
Gegeven waarderingen: 19 keren
Ontvangen waarderingen: 16 keren

#59 Bericht door buell killer » 11 mar 2008, 07:35

Wat betreft het afbrokkelen van groom/nikasil: de cilinder opspannen, de draaibank aanzetten, een slijpsteentje in de dremel zetten en handmatig een klein aanzetje weg slijpen van 1 x 1 mm. en niet van buiten naar binnen draaien maar van binnen naar buiten.

Dit moet lukken zonder afbrokkeling.

Groeten,

Marcel

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

#60 Bericht door nozems » 11 mar 2008, 21:24

frank hier kan ik tot in lengte van dagen over doorgaan,maar niet alles lig alleen aan de afstelling,vergeet de afstemming in z,n geheel niet.....mensen dat maakt echt zoveel uit bij zo,n kleine motor,en dan al helemaal een tweetakt :idea:
ik weet een ding nagenoeg zeker,als ik m,n iegen zuiger 1,5mm langer laat zal die van mij mooi van onderuit lopen zonder dipje :wink: :wink:

Gebruikersavatar
peter de beus
Berichten: 1390
Lid geworden op: 24 okt 2004, 21:32
Locatie: veenendaal
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#61 Bericht door peter de beus » 11 mar 2008, 22:18

Goed afstellen is zeker niet het enige, menig goed afgestelde motor loopt nog als een natte krant... daarvoor is het zorgen dat de verschillende ''componenten'' van de motor goed op elkaar zijn afgestemd zijn erg belanrijk het ''maakt'' de motor om het zo maar te zeggen, de goede carburateur bij de set, de juiste uitlaat, de juiste verbrandings kamer... je kunt de beroertste cilinder nog een stuk frisser laten lopen... soms ''pakt'' een set, en soms niet...
Mis je 1 van de goede componenten, en vervang je dit door een wat mindere... kan het gelijk foute boel zijn met al deze onderdelen, nouja zo prutsen we maar wat heh :wink:

franksuper
Berichten: 1145
Lid geworden op: 07 sep 2002, 20:19
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#62 Bericht door franksuper » 11 mar 2008, 23:40

peter de beus schreef:Goed afstellen is zeker niet het enige, menig goed afgestelde motor loopt nog als een natte krant... daarvoor is het zorgen dat de verschillende ''componenten'' van de motor goed op elkaar zijn afgestemd zijn erg belanrijk het ''maakt'' de motor om het zo maar te zeggen, de goede carburateur bij de set, de juiste uitlaat, de juiste verbrandings kamer... je kunt de beroertste cilinder nog een stuk frisser laten lopen... soms ''pakt'' een set, en soms niet...
Mis je 1 van de goede componenten, en vervang je dit door een wat mindere... kan het gelijk foute boel zijn met al deze onderdelen, nouja zo prutsen we maar wat heh :wink:
eigenlijk bedoelde ik dat ook met het woord afstelling
alles moet kloppen

maar met een te rijke sproeier rijden veroorzaakt volgens mij wel een dip

vandaar dat membraam weer wat beter werkt

en roterend nog beter


ik zelf begrijp dat de meeste liever iets te grote sproeier rijden
betere smering minder kans op vastloper of warmloper

maar onderin of middengebied geeft dat een beetje een dip


het is het een of het ander

ikzelf reed met een vrij kleine sproeier

oppakken fantastisch
doorlopen naar top probleemloos een feestje

top was ook niet zo hoog als meeste jongens hier :D

Gebruikersavatar
Rommats
Berichten: 1975
Lid geworden op: 12 nov 2002, 00:16
Locatie: Obdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#63 Bericht door Rommats » 12 mar 2008, 08:54

Een dip van een te grote sproeier heb ik nooit mee gemaakt,meestal gaat ie bovenin wat viertakkerren........

volgens mij komt een dip meer omdat een uitlaat wat maten betrefd niet aansluit bij de timmingen in een cilinder of andersom zo je wilt

franksuper
Berichten: 1145
Lid geworden op: 07 sep 2002, 20:19
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#64 Bericht door franksuper » 12 mar 2008, 11:12

ik denk dat door te verzuipen en terugslag van het mengsel
je wel degelijk een dip krijgt als je sproeier te groot is
de gasreactie is minder goed omdat hij te veel ineens krijgt te verwerken

het is toch bekend dat je bij een kleinere sproeier een fellere reactie krijgt

sproeier moet uiteraard niet te klein zijn dat is niet goed maar ook niet te groot
de juiste sproeier geeft het beste resultaat

dit valt allemaal wel af te lezen aan je bougie

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

#65 Bericht door nozems » 12 mar 2008, 17:34

nou Frank ik moet je teleurstellen..zelfs als ik met een te arm mengsel ga rijden heeft ie nog steeds een dip....zeker als je ineens vol vermogen wil,ook dan houdt in.....maar het is wel dat ie onderin opzich beter/netter rijdt dan.....maar in mijn geval zou de inlaattiming omlaag moeten,aan de andere kant daardoor draait ie wel lekekr z,n toeren bovenin en geeft ie ook lekker vermogen dan.....en goed werkend membraansysteem vangt dat allemaal weer op.....dus geen gesputter en geprutteld onderin en toch ook bovenin goed door blijven lopen :idea:
maar dit weten we natuurlijk allemaal al.

ps Ron bij mij geeft ie bij een te groete sproeier wel degelijk een dip, dus zo zie je maar wat voor verschil er in de setjes zitten..die van Andy had dat totaal niet :shock:

franksuper
Berichten: 1145
Lid geworden op: 07 sep 2002, 20:19
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#66 Bericht door franksuper » 12 mar 2008, 18:25

nozems schreef:nou Frank ik moet je teleurstellen..zelfs als ik met een te arm mengsel ga rijden heeft ie nog steeds een dip....zeker als je ineens vol vermogen wil,ook dan houdt in.....maar het is wel dat ie onderin opzich beter/netter rijdt dan.....maar in mijn geval zou de inlaattiming omlaag moeten,aan de andere kant daardoor draait ie wel lekekr z,n toeren bovenin en geeft ie ook lekker vermogen dan.....en goed werkend membraansysteem vangt dat allemaal weer op.....dus geen gesputter en geprutteld onderin en toch ook bovenin goed door blijven lopen :idea:
maar dit weten we natuurlijk allemaal al.

ps Ron bij mij geeft ie bij een te groete sproeier wel degelijk een dip, dus zo zie je maar wat voor verschil er in de setjes zitten..die van Andy had dat totaal niet :shock:


ik heb het ook niet over een te arm mengsel ik heb het over de juiste!!! sproeier die hijnodig heeft

en te arm geeft een dip en je zegt het zelf al te rijk ook

dus het geeft wel degelijk een dip :D

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

#67 Bericht door nozems » 12 mar 2008, 18:44

sorry vergeten te zeggen :oops: ...ook bij het maatje voor maatje verkleinen vande sproeier werd het niet veel beter..al dan niet in combinatie met gasnaaldstand :idea:
Andy z,n setje liep eigenlijk in een keer goed,en hij reageerde ook veel beter op verschillende carburateurs,werd alleen maar beter eigenlijk...en ik moest in het begin er flink veel aan de hand halen om het een beetje rijdbaar te maken #-o

Gebruikersavatar
peter de beus
Berichten: 1390
Lid geworden op: 24 okt 2004, 21:32
Locatie: veenendaal
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#68 Bericht door peter de beus » 12 mar 2008, 19:17

Misschien toch een foutje in de cilinder (wat ik niet verwacht van claus), of toch de zuiger lengte.... je weet het niet, soms is het iets heel stoms wat alles loopt te verkloten...

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

#69 Bericht door nozems » 12 mar 2008, 19:22

dat wat de boel loopt te verkloten is moi :oops: ...heb in eerder verleden de zuiger zelf naar deze lengte gebracht..zoals ie in de oude situatie was..toen m,n carters niet waren aangepast en ik noodgedwongen zo reed :wink:

Bolle Aad
Berichten: 3749
Lid geworden op: 13 sep 2002, 15:16
Locatie: meestal in het kreidler hok
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#70 Bericht door Bolle Aad » 22 mar 2008, 13:13

peter de beus schreef:
, of toch de zuiger lengte.... je weet het niet, soms is het iets heel stoms wat alles loopt te verkloten...

Precies , Het kan òòk van de inlaattijd , Afhankelijk zijn .

Lees pagina 1 +2 maar eens terug van dit topik
:idea:
Dus hoeveel graden in inlaat tijd heb je nu :?: met die kortere Zuiger .


167 graden is al héél wàt ,voor zuiger gestuurd .


.

Gebruikersavatar
kreidler-holland
Berichten: 3781
Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
Locatie: Heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#71 Bericht door kreidler-holland » 27 jan 2009, 12:02

Ik weet dat het een hele grote schop is maar ik vind het een heel leuk projectje zijn er nog vorderingen ?

Niels :D

Plaats reactie