Succesvolle verbeteringen - "oude" 60 cc cilinder
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
moet er wel bijzeggen dat Andy of gewoon heel veel mazzel heeft,of dat zo,n 4poorter toch beter werkt als een tig poorter...ik bedoel misschien raakt de speoling wel gemakkelijk verstoord
want normaal gesproken is het met derglijk getunde cilinders altijd weer raak met die stomme dipjes
het lijkt wel of ie er een membraan op heeft zitten
want normaal gesproken is het met derglijk getunde cilinders altijd weer raak met die stomme dipjes
het lijkt wel of ie er een membraan op heeft zitten
- Rommats
- Berichten: 1975
- Lid geworden op: 12 nov 2002, 00:16
- Locatie: Obdam
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
-------------------------------------------------------------------------------------nozems schreef:moet er wel bijzeggen dat Andy of gewoon heel veel mazzel heeft,of dat zo,n 4poorter toch beter werkt als een tig poorter...ik bedoel misschien raakt de speoling wel gemakkelijk verstoord
want normaal gesproken is het met derglijk getunde cilinders altijd weer raak met die stomme dipjes
het lijkt wel of ie er een membraan op heeft zitten
Dat meer spoelers verstoring zouden geven zal wel onderzocht zijn op de test bank,dus dat denk ik niet.Bij mijn spul is het in iedergeval zo dat bij gelijke timingen het nagenoeg niets uitmaakt of er nu 6 of 8 spoelers in zitten.Wat ik van Andy begreep is dat zijn spulletje op de bank bij Claus 10,6 pk gaf,dat is ongeveer hetzelfde als dat al die cilinders met meer spoelers geven.Claus test met een 22mm carburateur,2mm extra carb doorsnede geeft ongeveer 0,7 pk extra ,dus 4mm extra 1,4pk(andy rijd met een 26mm )Verder zit er altijd wel wat verschil in ieder blok,iets beter uitgelijnde krukas,verschil in carter hoogten en lager spelingen Dat alles bij elkaar maakt dat alles voordelig bij Andy uitpakt en het zo goed loopt.......
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
ook dat zijn factoren die van belang zijn...die 26mm geeft ook duidelijk meer trekracht tov de 22mm waar LVS mee test....mijn cilinder gaf bij claus bijna exact hetzelfde vermogen,volgde precies dezelfde lijn (voor de een na laatste aanpassing van jouw cilinder)
maar wat me hoe dan ook opvalt,niet alleen m,n eigen 60ccee is dat ze (niet op papier dan,want daar heeft de mijne geen dip) op straat gemakkelijk een dip vertonen....je loopt gemakkelijk te harken tussen de versnellingen in omdat ie dan even verzuipt...of gewoon blijft hangen...die van Andy loopt er gewoon veel soepeler doorheen..en ja waar ligt dat dan aan
maar wat me hoe dan ook opvalt,niet alleen m,n eigen 60ccee is dat ze (niet op papier dan,want daar heeft de mijne geen dip) op straat gemakkelijk een dip vertonen....je loopt gemakkelijk te harken tussen de versnellingen in omdat ie dan even verzuipt...of gewoon blijft hangen...die van Andy loopt er gewoon veel soepeler doorheen..en ja waar ligt dat dan aan
-
- Berichten: 3749
- Lid geworden op: 13 sep 2002, 15:16
- Locatie: meestal in het kreidler hok
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Blok staat weer thuis , op de Salontafel ...... op de TV past het niet ,
Claus heeft er het nodige werk aan gehad , want er is bij dit Duitse Kickstart blok een versnelling bijgekomen . Nu 5 V, dus ,dankzij de nieuwe versn, assen welke pas vervaardigd zijn .
Er is ook een gat bij het vliegwiel dichtgelast met alluminium
zuigerveer vervangen van de 45 mm asso zuiger
aanpassingen voor de squis , is pasgedraaid
ander soort verbrandingsruimte is ook natuurlijk gedaan
Cilinder bovenkant pasgedraaid op hoogte
Cilindervoet minimaal afgedraaid ivm een kleine beschadiging
(mijn fout )
Boosters dieper gemaakt .
Timing ietwat scherper en spoelpoortjes hier en daar (kheb geen Haakse Frees mach, ) bij geflowd
Kokusan gemonteerd (had ik nog)
Strobos,, koop ik later miss, ooit nog wel eens ,maar verlopig hoeft i er niet meer af , want hij is ook afgesteld .En een merkteken is ook voldoende , dus ja , dat is wel mooi makkelijk .
Een leuk setje is het geworden met ouderwetse ronde cillinder kop en kleine SB ( van Zeta )
Met dank aan LVS dus
8,8 pk met 19 mm Carbo, is voor mij voldoende maar er komt (wie weet
Tzt ooit , iets , met een grote steek cilinder
_____
O, met 22 mm is dus + 0,7 pk (zie boven )
24 mm = + 1,4 PK
26 = 2 ,1 ?
( wel heel grofweg natuurlijk )
weer wat geleerd
ja
er wort ook wel gezegt dat een kleinere carbo weer vlotter oppakt /trekt
(hogere gasdoorstroom snelheid )
--
Fase 3 is het ophalen van het gestraalde en in 2 komponenten gespoten RS moto frame .
De meeste onderdelen zijn nu reeds in huis .
,, Happy
Claus heeft er het nodige werk aan gehad , want er is bij dit Duitse Kickstart blok een versnelling bijgekomen . Nu 5 V, dus ,dankzij de nieuwe versn, assen welke pas vervaardigd zijn .
Er is ook een gat bij het vliegwiel dichtgelast met alluminium
zuigerveer vervangen van de 45 mm asso zuiger
aanpassingen voor de squis , is pasgedraaid
ander soort verbrandingsruimte is ook natuurlijk gedaan
Cilinder bovenkant pasgedraaid op hoogte
Cilindervoet minimaal afgedraaid ivm een kleine beschadiging
(mijn fout )
Boosters dieper gemaakt .
Timing ietwat scherper en spoelpoortjes hier en daar (kheb geen Haakse Frees mach, ) bij geflowd
Kokusan gemonteerd (had ik nog)
Strobos,, koop ik later miss, ooit nog wel eens ,maar verlopig hoeft i er niet meer af , want hij is ook afgesteld .En een merkteken is ook voldoende , dus ja , dat is wel mooi makkelijk .
Een leuk setje is het geworden met ouderwetse ronde cillinder kop en kleine SB ( van Zeta )
Met dank aan LVS dus
8,8 pk met 19 mm Carbo, is voor mij voldoende maar er komt (wie weet
Tzt ooit , iets , met een grote steek cilinder
_____
O, met 22 mm is dus + 0,7 pk (zie boven )
24 mm = + 1,4 PK
26 = 2 ,1 ?
( wel heel grofweg natuurlijk )
weer wat geleerd
ja
er wort ook wel gezegt dat een kleinere carbo weer vlotter oppakt /trekt
(hogere gasdoorstroom snelheid )
--
Fase 3 is het ophalen van het gestraalde en in 2 komponenten gespoten RS moto frame .
De meeste onderdelen zijn nu reeds in huis .
,, Happy
Laatst gewijzigd door Bolle Aad op 11 mar 2008, 00:42, 4 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 20:19
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
dat ligt toch aan de afstellingnozems schreef:ook dat zijn factoren die van belang zijn...die 26mm geeft ook duidelijk meer trekracht tov de 22mm waar LVS mee test....mijn cilinder gaf bij claus bijna exact hetzelfde vermogen,volgde precies dezelfde lijn (voor de een na laatste aanpassing van jouw cilinder)
maar wat me hoe dan ook opvalt,niet alleen m,n eigen 60ccee is dat ze (niet op papier dan,want daar heeft de mijne geen dip) op straat gemakkelijk een dip vertonen....je loopt gemakkelijk te harken tussen de versnellingen in omdat ie dan even verzuipt...of gewoon blijft hangen...die van Andy loopt er gewoon veel soepeler doorheen..en ja waar ligt dat dan aan
-
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
- Gegeven waarderingen: 19 keren
- Ontvangen waarderingen: 16 keren
Wat betreft het afbrokkelen van groom/nikasil: de cilinder opspannen, de draaibank aanzetten, een slijpsteentje in de dremel zetten en handmatig een klein aanzetje weg slijpen van 1 x 1 mm. en niet van buiten naar binnen draaien maar van binnen naar buiten.
Dit moet lukken zonder afbrokkeling.
Groeten,
Marcel
Dit moet lukken zonder afbrokkeling.
Groeten,
Marcel
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
frank hier kan ik tot in lengte van dagen over doorgaan,maar niet alles lig alleen aan de afstelling,vergeet de afstemming in z,n geheel niet.....mensen dat maakt echt zoveel uit bij zo,n kleine motor,en dan al helemaal een tweetakt
ik weet een ding nagenoeg zeker,als ik m,n iegen zuiger 1,5mm langer laat zal die van mij mooi van onderuit lopen zonder dipje
ik weet een ding nagenoeg zeker,als ik m,n iegen zuiger 1,5mm langer laat zal die van mij mooi van onderuit lopen zonder dipje
- peter de beus
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: 24 okt 2004, 21:32
- Locatie: veenendaal
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Goed afstellen is zeker niet het enige, menig goed afgestelde motor loopt nog als een natte krant... daarvoor is het zorgen dat de verschillende ''componenten'' van de motor goed op elkaar zijn afgestemd zijn erg belanrijk het ''maakt'' de motor om het zo maar te zeggen, de goede carburateur bij de set, de juiste uitlaat, de juiste verbrandings kamer... je kunt de beroertste cilinder nog een stuk frisser laten lopen... soms ''pakt'' een set, en soms niet...
Mis je 1 van de goede componenten, en vervang je dit door een wat mindere... kan het gelijk foute boel zijn met al deze onderdelen, nouja zo prutsen we maar wat heh
Mis je 1 van de goede componenten, en vervang je dit door een wat mindere... kan het gelijk foute boel zijn met al deze onderdelen, nouja zo prutsen we maar wat heh
-
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 20:19
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
eigenlijk bedoelde ik dat ook met het woord afstellingpeter de beus schreef:Goed afstellen is zeker niet het enige, menig goed afgestelde motor loopt nog als een natte krant... daarvoor is het zorgen dat de verschillende ''componenten'' van de motor goed op elkaar zijn afgestemd zijn erg belanrijk het ''maakt'' de motor om het zo maar te zeggen, de goede carburateur bij de set, de juiste uitlaat, de juiste verbrandings kamer... je kunt de beroertste cilinder nog een stuk frisser laten lopen... soms ''pakt'' een set, en soms niet...
Mis je 1 van de goede componenten, en vervang je dit door een wat mindere... kan het gelijk foute boel zijn met al deze onderdelen, nouja zo prutsen we maar wat heh
alles moet kloppen
maar met een te rijke sproeier rijden veroorzaakt volgens mij wel een dip
vandaar dat membraam weer wat beter werkt
en roterend nog beter
ik zelf begrijp dat de meeste liever iets te grote sproeier rijden
betere smering minder kans op vastloper of warmloper
maar onderin of middengebied geeft dat een beetje een dip
het is het een of het ander
ikzelf reed met een vrij kleine sproeier
oppakken fantastisch
doorlopen naar top probleemloos een feestje
top was ook niet zo hoog als meeste jongens hier
-
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 20:19
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
ik denk dat door te verzuipen en terugslag van het mengsel
je wel degelijk een dip krijgt als je sproeier te groot is
de gasreactie is minder goed omdat hij te veel ineens krijgt te verwerken
het is toch bekend dat je bij een kleinere sproeier een fellere reactie krijgt
sproeier moet uiteraard niet te klein zijn dat is niet goed maar ook niet te groot
de juiste sproeier geeft het beste resultaat
dit valt allemaal wel af te lezen aan je bougie
je wel degelijk een dip krijgt als je sproeier te groot is
de gasreactie is minder goed omdat hij te veel ineens krijgt te verwerken
het is toch bekend dat je bij een kleinere sproeier een fellere reactie krijgt
sproeier moet uiteraard niet te klein zijn dat is niet goed maar ook niet te groot
de juiste sproeier geeft het beste resultaat
dit valt allemaal wel af te lezen aan je bougie
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
nou Frank ik moet je teleurstellen..zelfs als ik met een te arm mengsel ga rijden heeft ie nog steeds een dip....zeker als je ineens vol vermogen wil,ook dan houdt in.....maar het is wel dat ie onderin opzich beter/netter rijdt dan.....maar in mijn geval zou de inlaattiming omlaag moeten,aan de andere kant daardoor draait ie wel lekekr z,n toeren bovenin en geeft ie ook lekker vermogen dan.....en goed werkend membraansysteem vangt dat allemaal weer op.....dus geen gesputter en geprutteld onderin en toch ook bovenin goed door blijven lopen
maar dit weten we natuurlijk allemaal al.
ps Ron bij mij geeft ie bij een te groete sproeier wel degelijk een dip, dus zo zie je maar wat voor verschil er in de setjes zitten..die van Andy had dat totaal niet
maar dit weten we natuurlijk allemaal al.
ps Ron bij mij geeft ie bij een te groete sproeier wel degelijk een dip, dus zo zie je maar wat voor verschil er in de setjes zitten..die van Andy had dat totaal niet
-
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 20:19
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
nozems schreef:nou Frank ik moet je teleurstellen..zelfs als ik met een te arm mengsel ga rijden heeft ie nog steeds een dip....zeker als je ineens vol vermogen wil,ook dan houdt in.....maar het is wel dat ie onderin opzich beter/netter rijdt dan.....maar in mijn geval zou de inlaattiming omlaag moeten,aan de andere kant daardoor draait ie wel lekekr z,n toeren bovenin en geeft ie ook lekker vermogen dan.....en goed werkend membraansysteem vangt dat allemaal weer op.....dus geen gesputter en geprutteld onderin en toch ook bovenin goed door blijven lopen
maar dit weten we natuurlijk allemaal al.
ps Ron bij mij geeft ie bij een te groete sproeier wel degelijk een dip, dus zo zie je maar wat voor verschil er in de setjes zitten..die van Andy had dat totaal niet
ik heb het ook niet over een te arm mengsel ik heb het over de juiste!!! sproeier die hijnodig heeft
en te arm geeft een dip en je zegt het zelf al te rijk ook
dus het geeft wel degelijk een dip
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
sorry vergeten te zeggen ...ook bij het maatje voor maatje verkleinen vande sproeier werd het niet veel beter..al dan niet in combinatie met gasnaaldstand
Andy z,n setje liep eigenlijk in een keer goed,en hij reageerde ook veel beter op verschillende carburateurs,werd alleen maar beter eigenlijk...en ik moest in het begin er flink veel aan de hand halen om het een beetje rijdbaar te maken
Andy z,n setje liep eigenlijk in een keer goed,en hij reageerde ook veel beter op verschillende carburateurs,werd alleen maar beter eigenlijk...en ik moest in het begin er flink veel aan de hand halen om het een beetje rijdbaar te maken
- peter de beus
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: 24 okt 2004, 21:32
- Locatie: veenendaal
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
-
- Berichten: 3749
- Lid geworden op: 13 sep 2002, 15:16
- Locatie: meestal in het kreidler hok
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
peter de beus schreef:
, of toch de zuiger lengte.... je weet het niet, soms is het iets heel stoms wat alles loopt te verkloten...
Precies , Het kan òòk van de inlaattijd , Afhankelijk zijn .
Lees pagina 1 +2 maar eens terug van dit topik
Dus hoeveel graden in inlaat tijd heb je nu met die kortere Zuiger .
167 graden is al héél wà t ,voor zuiger gestuurd .
.
- kreidler-holland
- Berichten: 3781
- Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
- Locatie: Heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer