Gordon jennings berekende uitlaat

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Louwe
Berichten: 180
Lid geworden op: 04 apr 2007, 22:32
Locatie: Aduard (Gr.)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Gordon jennings berekende uitlaat

#1 Bericht door Louwe » 18 okt 2007, 10:26

Hallo, ik heb me een poosje geleden geregistreerd op dit forum, vanwege de vele info die hier staat... maar nu wil ik graag een beroep doen op jullie kennis.

Ik doe aan brommersprint, met een Puch maxi (OVC), met een halve foekema/fokko vd velden uitlaat.. prestaties zijn nog niet duidelijk, aangezien ik niet echt vergelijkingsmateriaal heb. Nu zat ik te denken om een opmaatje te maken volgens de formules van gordon jennings. Weet iemand wat hier de prestaties van zijn? Overmars uitlaten zijn meestal neit best, maar over Jennings kan ik niks vinden.

Of zijn er misschien nog betere richtlijnen voor het maken van een geschikte uitlaat? ik kan namelijk niet echt vinden wat nou eigenlijk het beste is.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#2 Bericht door Luc » 18 okt 2007, 12:08

Ja ik voel mij hier wel aangesproken en kan je dan ook zeker verder helpen, lees PB.
Over Jennings, Overmars e.a. lees dit verhaal eens van een paar echte vakmensen,
http://geocities.com/lucfoekema/ExhaustPlompenNL.html
Of het hele verhaal "Op zoek naar vermogen"
viewtopic.php?t=15147

Groeten,
Luc

Louwe
Berichten: 180
Lid geworden op: 04 apr 2007, 22:32
Locatie: Aduard (Gr.)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door Louwe » 18 okt 2007, 13:21

@luc, bedankt voor de link naar je site. "Op zoek naar vermogen" kende ik al, en ben benieuwd of heir mensen zijn die meer praktijkvoorbeelden/resultaten hebben van berekende uitlaten, gebaseerd op de formules van jennings, of juist van blair.

Overmars is achterhaald, het blok word veel te heet, en hoewel het simpel is om een uitlaat te berekenen volgens de regels van overmars, waag ik me er niet aan.

Berekenen op de manier van Gordon Jennings is ook hjeel simpel, maar gaat vooruit uit van richtwaarden voor diameters. tuurlijk, A+B+C maakt geen goede uitlaat, maar het kan wel een goede indicatie zijn. Als er een bepaald patroon is tussen afmetingen van geteste goede uitlaten, kan je aan de hand daarvan beginnen met het ontwerpen. Maar het echte vermogen behaal je natuurlijk alleen met veel expirrimenteren, eigen inbreng van kennis, en ervaring.

Zoals jek an lezen in mijn teruggestuurde PB, ben ik niet ontevreden over je uitlaat, alleen heb ik nog niet echt vergelijkingsmateriaal. Aan de hand daarvan wil ik naar eigen inzicht een uitlaat maken, met het basis ontwerp van jennings, tenzij daar slechte ontwerpen uitkomen. Ook voor het nieuwe watergekoelde puch project moet een uitlaat worden gemaakt, en het is gewoon een leuke materie om ermee te experimenteren.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar ervaringen, zodat ik weet welke formules/richtlijnen ik moet volgen voor een goede basis. uiteraard kan ik dat aan jou over laten, maar het idee dat ik zelf een goede (of juist niet) uitlaat heb gemaakt, vind ik wel erg leuk. :wink:

ep
Berichten: 549
Lid geworden op: 07 jan 2007, 16:54
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door ep » 18 okt 2007, 16:06

*******
Laatst gewijzigd door ep op 24 nov 2009, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Louwe
Berichten: 180
Lid geworden op: 04 apr 2007, 22:32
Locatie: Aduard (Gr.)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door Louwe » 18 okt 2007, 16:31

De basis moet inderdaad goed zijn. Als de basis niet goed genoeg is, kan je veel veranderen, zonder tot een gewenst resultaat te komen.

Ik heb nu een fokko/foekema uitlaat, welke een zeer mooie vermogensafgifte geeft, en heb een yasuni beschikbaar, met soortgelijke maten. De yasuni is nog niet getest, hij is waarschijnlijk te hoogtoerig, maar misschien is het wel een goede basis om mee te werken.

En Ep, je wil me vast geen tipje van de sluier van je formules geven zeker? ;)



edit: ff wat plaatjes om de boel op te fleuren, Dit deel is van foekema:

Afbeelding

en zo is hij geworden:
Afbeelding

Heb geen foto`s na het lassen, maargoed, je kan de vorm mooi zien.

voor de liefhebber ook nog een plaatje van mijn puch (klik!)

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#6 Bericht door Luc » 18 okt 2007, 17:43

Louwe, Het is me nu wat duidelijker. En geloof me, ik respecteer iedereen die de zoektocht naar de ideale uitlaat zelfstandig wil inslaan. Ik deed het uiteindelijk ook zo. Maar als je genoemde stukken leest dan ben je in elk geval voorbereid op wat je kunt verwachten.

Verder is het uitblijven van voldoende vermogen vaak te wijten aan het kiezen van het verkeerde toerentallen die niet passen bij een betreffende setup. Velen denken al snel met een race setup (cilinder) te maken te hebben, maar zijn in werkelijkheid nog niet op de helft. In zo'n geval wordt vaak van een te hoog toerental uitgegaan.

Te lage toerentallen kiezen komt minder voor en is in die gevallen vrijwel altijd voor scooters. Meestal worden correcties hiervoor uitgevoerd in de lengte van de pijp, ook dit kan maar weer tot op zeker hoogte, tenminste als je streeft naar maximaal vermogen.

Op het aanvraag formulier staan niet voor niets veel gegevens en strik genomen is dat zelfs nog te weinig.

Ook het te heet blijven van de motor wordt vaak ten onrechte verweten aan een te kleine tailpijp. Er zijn meer factoren die hierbij een rol spelen. De Van Veen racers en ook mijn 1968 racer hadden een nog kleinere tailpijp.
Wij hebben jaren geleden na een classic race met een infraroodmeter de blok temperaturen van de verschillende 50cc racers opgemeten, toen zij van het circuit afkwamen, en wat bleek, onze luchtgekoelde blokken bleven het koelste van allemaal.

Velen denken ook dat mijn programma's statisch zijn, zo van... wat invoeren en hup daar is de uitkomst. Maar dan verwijs ik opnieuw naar wat ik op m'n website geschreven heb over "hoe wij het nu doen". Ook is er na meer dan 1000 berekeningen in de loop der tijd wel het e.e.a. aan de berekeningswijze bijgesteld.
Alle ervaringen worden erin verwerkt. Als het gaat om 50cc top racers dan is er maar weinig veranderd, lees de reacties hierover van mensen die zelf al specialist waren op uitlaatgebied maar eens na http://geocities.com/lucfoekema/ExhaustNLreacties.html
Maar hoe verder het hiervan afwijkt, des te meer werd duidelijk dat veranderingen toch wel noodzakelijk waren.

Groeten,
Luc

Louwe
Berichten: 180
Lid geworden op: 04 apr 2007, 22:32
Locatie: Aduard (Gr.)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door Louwe » 18 okt 2007, 19:02

@luc, tjah, het valt te proberen toch? ik vind het leuk om snel te zijn op de sprints met dingen die ik zelf gemaakt heb. Ik kan mijn cilinder wel laten tunen, een uitlaat laten berekenen, maar aan wie heb je uiteindelijk die snelle tijd te danken?

Een 2 takt uitlaat is het meest complexe wat er is. Ik kan gelukkig wel een aantal dingen berekenen door mijn studie werktuigbouwkunde. Thermodynamica, dynamica, wie weet komt er wel wat uit als ik het 1 en ander ga doorrekenen.

En de hitte, dat kan inderdaad aan veel meer factoren liggen dan alleen de tailpipe. toch zat ik te denken aan een verwisselbare tailpipe.

Zoals je zegt luc, is vooral het verstrekken van gegevens van belang. Als je een uitlaat voor jezelf maakt weet je precies wat je wil, en als je ervaring hebt met uitlaten maken, weet je wat je kan verwachten.

Ik weet dat nog niet, ik kan het wel voorspellen, maar het zal vast nog meer tegenvallen dan ik nu denk. Ik heb wat dat betreft te weinig ervaring, en daarom wil ik ook zelf 1 maken. Om inzicht te krijgen in wat er gebeurt als je iets verandert. Een cilinder tunen kan iedereen (ookal zijn sommige mensen ware tovenaars wat cilinders betreft).. maar een uitlaat is complexer.

U gaat uit van bepaalde gegevens, die anderen je verstrekken, en u kan de uitlaten niet testen. De uitlaat van uw kreidler sprinter was vast ook niet in 1x goed.

Daarom wil ik dus een goede basis, alleen ben ik niet uit wat mijn basis moet worden... ;) Jennings, verder met de uitlaat van foekema/fokko, of toch door luc een nieuwe laten berekenen.

Wat is wijsheid? ;)



Edit; De positieve reacties op je site, ik had niet anders verwacht. Een berekende uitlaat is al snel beter dan 1 in de winkel. In combinatie met een programma, die misschien is gebaseerd op 30 jaar ervaring, en dat tegen een leuke prijs, dat is gewoon leuk, en ook uniek. Vele mensen houden hun kennis liever voor zichzelf, of een paar bekenden.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#8 Bericht door Luc » 18 okt 2007, 19:52

Louwe, ik begrijp goed dat je het zelf wilt doen, maar ik blijf ook bereid om een nieuwe berekening voor je te maken.

Groeten,
Luc

Louwe
Berichten: 180
Lid geworden op: 04 apr 2007, 22:32
Locatie: Aduard (Gr.)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door Louwe » 18 okt 2007, 20:22

@Luc, dat weet ik, en zal ik ook zeker onthouden! we zullen zien hoe het loopt ;)

Mostert Racing
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:48
Locatie: Schipluiden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#10 Bericht door Mostert Racing » 19 okt 2007, 13:06

Hoi, ik heb in het verleden een aantal kreidleruitlaten gemaakt volgens Jennings en ze waren minder dan de Overmars uitlaten. De theorie bij het verhaal is wel goed en dat geldt ook voor de theorie van Overmars. Het Overmars verhaal is denk ik de basis/aanzet voor velen om zelf aan de gang te gaan. De beste methode is om een aantal verschillende uitlaten te testen en daarvan de beste proberen te verbeteren aan de hand van de theorie uit de vele publicaties die er zijn. Overmars,Jennings,Blair,Bell,Plompen,Husak,vanHelden....enz.
Een goed gemiddelde haal je grofweg uit:
Bochtdiameter 24-28mm, tussenstuk 90mm tailpijp 16mm
Lengte voorconus 48cm lengte tussenstuk 6cm en eindconus 17cm.

Groet,

Gerard Mostert

Louwe
Berichten: 180
Lid geworden op: 04 apr 2007, 22:32
Locatie: Aduard (Gr.)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door Louwe » 19 okt 2007, 14:48

@Mosterd racing, Jennings minder dan overmars? pfoei, dat had ik niet verwacht! Maargoed, ik zal u op uw woord geloven, vooral omdat u ook veel ervaring hebt, en ook een uitlaat geproduceerd heeft volgens de berekening. maargoed, de theorie is inderdaad goed, het geeft je wat inzicht in wat er gebeurt.

En sommige publicaties ken ik nog niet eens, zoals Husak en van Helden, moet ik maar eens even naar op zoek!

In elk geval bedankt voor de "gemiddeldes", alleen valt me op dat de lengte van de voorconus zo lang is. 48 centimeter, hiermee word vast uitgegaan van een bredere powerband? Ook zie ik 2x tussenstuk staan, ik neem aan dat 90mm de diameter is? In elk geval hartstikke bedankt! Hier kan ik zeker weten iets mee!

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3034
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

#12 Bericht door LVS » 19 okt 2007, 18:43


Gebruikersavatar
coen
Berichten: 654
Lid geworden op: 16 okt 2005, 18:57
Locatie: Huizen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#13 Bericht door coen » 19 okt 2007, 19:24

Boeiend stuk leesvoer zeg!
ff snel doorgelezen nu,, op n zondagmiddag ns helemaal doorlezen..
Nooit gedacht dat er zoveel bij zou komen kijken..

Mostert Racing
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:48
Locatie: Schipluiden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#14 Bericht door Mostert Racing » 20 okt 2007, 18:59

@lvDoni,
de lengte van de voorconus is van de zuiger tot aan het tussenstuk. De mm zijn diameter en de cm zijn lengte.

Groet, Gerard

Louwe
Berichten: 180
Lid geworden op: 04 apr 2007, 22:32
Locatie: Aduard (Gr.)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#15 Bericht door Louwe » 24 okt 2007, 15:46

Aha, dat verklaard een hoop. dan klopt het inderdaad aardig emt mijn huidige uitlaat, waar een voorbocht van 14cm opmoest (volgens fokko), en de conus is 32cm meende ik.

@LVS, interessant stukje inderdaad, heb hem al wel eens gelezen, maar sommige delen zijn net alsofi k ze nog nooit gelezen had. danku! En merci voor het PM`etje, volgens mij ken ik diegene uit gorredijk wel, wel eens mee gepraat, maar kan ook een ander zijn. ik ga in elk geval in jubbega lekker rondvragen naar info bij goed presterende rijders. Heico (heeft een hele snelle scooter, met zelfbouwframe) heeft een topuitlaat voor zijn scooter, volgensm ij is die in samenwerking met fokko gemaakt, misschien wil hij een tipje van de sluier oplichten ;)

Plaats reactie