Roterende inlaat informatie gezocht

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#101 Bericht door lazy rider » 26 mei 2009, 23:28

snel schreef:@ LvDoni:
Keerring bestaat in 15x24 en als dat niet wil ook in 14x24.

Jouw meenemer-idee met 1 platte zijde zal de schijf scheefdrukken.
De schijf moet vrijzwevend aangedreven worden.
Klopt helemaal martijn de schijf moet over de meenemer kunnen schuiven als schuifpassing anders kan hij niet afdichten :wink: .
Mijn pick up was van een HPI 12 v oscilator ontsteking kijk maar op www.HPI.be

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4835
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 635 keren
Ontvangen waarderingen: 84 keren

#102 Bericht door KJ » 26 mei 2009, 23:42

tet schreef:
snel schreef:@ LvDoni:
Keerring bestaat in 15x24 en als dat niet wil ook in 14x24.

Jouw meenemer-idee met 1 platte zijde zal de schijf scheefdrukken.
De schijf moet vrijzwevend aangedreven worden.
Ik krijg het idee dat er onnodig moeilijk wordt gedaan,er zijn geen geheimen over roterend maken meer,het principe van een gietstukje,devcon,keerringen en zeskanten zijn al 50 jaar (of langer)bekend en werken ook al zo lang,hele volksstammen rijden zo rond.
Horizontaal deelbare carters werden in de jaren'60 ook al roterend gemaakt(Suzuki)dus wat is het probleem?
Als hier door ervaringsdeskundige mensen een oplossing wordt aangedragen die bewezen werkt,wil de topicstarter het toch anders doen..........zegt hij :roll:
Ik begin mij af te vragen of hij het wel echt wil :?:
rene
Ach René, deze HTS student WTB bekijkt het eerst van vele kanten en gaat vervolgens weloverwogen en doordacht aan de slag.
Hij is niet te bang om anderen te vragen en claimt ook niet de wijsheid in pacht te hebben.

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#103 Bericht door TonK » 27 mei 2009, 00:28

Het is geen "moeten" dat de schijf axiaal kan schuiven, dat is de meest toegepaste methode.

Er bestaan andere uitvoeringen, o.a. in Hemeyla motorblokjes.

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#104 Bericht door snel » 27 mei 2009, 00:30

En in Maaaaaico's.

Louwe
Berichten: 180
Lid geworden op: 04 apr 2007, 22:32
Locatie: Aduard (Gr.)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#105 Bericht door Louwe » 27 mei 2009, 14:39

@snel, oei.. dat scheefdrukken is misschien inderdaad iets om rekening mee te houden. Had ik niet aan gedacht, ook niet aan kunnen denken. Ik zal eens kijken hoe de bepaalde keerringen uitkomen. En anders zoek ik in mn tabelletjes op welke keerringen in mijn geval toegepast kunnen worden op die manier.

@tet, daar zit je verkeerd! Kj verklaart al een hoop.

Kijk: Voor kreidler kan je in principe alles kopen, vrijwel pasklaar. Zeskantje, halfgietsels, deksel. Ik moet/ga alles zelf bouwen, en moet dus eerst een ontwerp hebben. Het is toch niet slecht om ergens over na te denken, om met iets afwijkends te komen? Zoals mijn "meenemer" voor de schijf ipv een zeskant. Mijn ontwerp is een stukje makkelijker te maken, zodoende. Oké, dat werkt dus niet.. maar het was te proberen toch? Zoals hierboven in de reacties te lezen zijn niet alle systemen precies zo als bij kreidlers word toegepast.

Of ik het wil? Ja, het lijkt me een uitdaging. Nu meteen? Weet ik niet.. mijn tijd en budget is niet oneindig.

Oké, vandaag een dagje vrij, dus een stel oude carters gepakt om te kijken hoe ver ik kan frezen, en welke problemen ik tegenkom. Ik heb het even op de kolomboor met kruisbed zitten frezen thuis, dus supermooi ist niet :wink:

Afbeelding

Aan 1 kant loopt een blokbout, op de foto te zien aan de achterkant. Dat stuk kan ik niet wegfrezen, tenzij ik ervoor kies om een blokbout minder te gebruiken. Aan de voorkant ga ik door het carter heen, dat loopt daar taps toe. Dat lijkt me echter geen probleem, misschien kan dat hele stuk er wel af.. daar rust niks op en hoeft niks gemonteerd te worden.

een ander probleem: het smeergaatje voor het lager.. dieper als dit kan ik niet want dan komt dat smeerkanaaltje open, zoals hier te zien is:

Afbeelding

Goed, dat is dan niet anders. Zoals te zien steekt de keerring "maar" 2mm uit. Ik denk dat het dan makkelijker is om de keerring in et blok te laten, dan mee te nemen in het deksel. Kom ik nog op terug verderop.

Afbeelding

Zoals op bovenstaand plaatje ook te zien is: Er is nog een stukje krukas over die niet conisch is. Dit zal zo blijven als de keerring in het blok blijft.
Maar: aan de andere kant is er dus ook nog ruimte om de keerring in de grondplaat te doen. In dit geval zal het zeskantje/meenemer op het conische gedeelte komen, en het geheel wat verder naar buiten.

Ik vind het toch moeilijk te bepalen wat nou beter is. Hoe "breed" is zo`n zeskantje eigenlijk? Als de keerring in het blok blijft, zal hij denk ik half op het rechte stuk komen, en half op het conische gedeelte.

Dit is het gedeelte dat opgevuld moet worden. Vrij diep.. met tin, kunststof of alu opvullen, ik hou alle opties nog even open. Of epoxy-spul..

Afbeelding


Dus: een keuze maken wat betreft keerring, carters opvullen en daarna vlakfrezen. Dan is opzich de basis van het deksel wel goed lijkt me. Nu even weten hoe ver het zeskantje en schijf uit gaat steken, dan komt vrij precies. Heeft iemand een goede manier om te bepalen hoe dik het deksel zou moeten, dus hoever hij op moet steken om bij de schijf te komen?

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#106 Bericht door snel » 27 mei 2009, 22:39

LvDoni schreef:

Goed, dat is dan niet anders. Zoals te zien steekt de keerring "maar" 2mm uit. Ik denk dat het dan makkelijker is om de keerring in et blok te laten, dan mee te nemen in het deksel. Kom ik nog op terug verderop.

Wel verdr@3%** !
Die @#*keerring moet daar wegwezen ,heeft daar niks te zoeken.
WEG WEG WEG ERMEEE...!!!! ](*,)

Ik hoop je met deze voorzichtige hint op het goede spoor geholpen te hebben.. :-s

Gebruikersavatar
jaapio
Berichten: 311
Lid geworden op: 02 okt 2004, 22:55
Locatie: Bruinisse
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#107 Bericht door jaapio » 27 mei 2009, 23:16

:lol:

ja das inderdaad een zeer voorzichtige hint, goed voorzichtig gebracht
ik denk dat je misschien iets duidelijker moet wezen, zo kom je nooit van
die keerring af.

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#108 Bericht door lazy rider » 27 mei 2009, 23:29

snel schreef:
LvDoni schreef:

Goed, dat is dan niet anders. Zoals te zien steekt de keerring "maar" 2mm uit. Ik denk dat het dan makkelijker is om de keerring in et blok te laten, dan mee te nemen in het deksel. Kom ik nog op terug verderop.

Wel verdr@3%** !
Die @#*keerring moet daar wegwezen ,heeft daar niks te zoeken.
WEG WEG WEG ERMEEE...!!!! ](*,)

Ik hoop je met deze voorzichtige hint op het goede spoor geholpen te hebben.. :-s

Als het na de opmerkingen van martijn nog niet helemaal duidelijk is .
:D

Heb ik hier nog een foto van een aangepaste krukas zodat die keering kan vervallen en een keering van 14 m/m in het buitendeksel wordt gemaakt ,vandaar een afgedraaide tap aan de krukas .

Johan
Bijlagen
IMG_1831 (Small).jpg
IMG_1831 (Small).jpg (46.84 KiB) 9763 keer bekeken

Louwe
Berichten: 180
Lid geworden op: 04 apr 2007, 22:32
Locatie: Aduard (Gr.)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#109 Bericht door Louwe » 28 mei 2009, 00:12

* hoort een kwartje vallen *

GEEN keerring dus! heb wel je eerdere bericht gelezen, maar blijkbaar niet goed geinterpreteerd. Nou, het word er in elk geval niet moeilijker van zo!

Pa heeft het materiaal dat ik hier al voor had gereserveerd zelf gebruikt, dus zal eens op zoek naar wat geschikte stukjes alu. Het zeskantje en schijf zullen dus ook moeten komen. Het sprintgebeuren moet maar op een lager pitje dan.

@lazy, best een compact geheel dan nog, als ik de krukas zo zie. Mooie meetopstelling ook met die 2 v-blokken.

Ik heb inmiddels een aardig idee gekregen over hoe-en-wat, grofweg:

*Carters opvullen
*Vlakfrezen
*Plaats van de 6kant en schijf bepalen, eventueel aanpassen
*Grondplaat draaien
*deksel draaien cq frezen

En uiteraard moet er een gat in het carter. En afstellen, en een timing bepalen, en en en..

Nouja, ik heb nu zoiets van: Gewoon doen/proberen. Lukt het me niet, dan is het niet anders. Ik kan het niet loslaten namelijk..

Gebruikersavatar
KreidlerBOY
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 jan 2012, 18:10
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Roterende inlaat informatie gezocht

#110 Bericht door KreidlerBOY » 04 apr 2014, 20:43

kick je omhoog: is hier inmiddels al wat gebeurt? ben benieuwd!

Louwe
Berichten: 180
Lid geworden op: 04 apr 2007, 22:32
Locatie: Aduard (Gr.)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Roterende inlaat informatie gezocht

#111 Bericht door Louwe » 01 mei 2014, 07:29

Zie ik ineens mijn topic hier.. Jep, het is alleen nooit afgemaakt. Ben nu heel wat jaren verder en wijzer en het gaat ook nog eens gebeuren. Het is namelijk best simpel..

Er is daarom wel iemand anders mee aan de slag gegaan, met wisselend succes geloof ik.

Afbeelding

Ik ben nog steeds bezig met de 2taktjes hoewel het halen van mijn motorrijbewijs wel voor nog meer projectjes heeft gezorgd.

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4835
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 635 keren
Ontvangen waarderingen: 84 keren

Re: Roterende inlaat informatie gezocht

#112 Bericht door KJ » 01 mei 2014, 10:46

Hoest met mien olle Suzuki Louwe ??

Louwe
Berichten: 180
Lid geworden op: 04 apr 2007, 22:32
Locatie: Aduard (Gr.)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Roterende inlaat informatie gezocht

#113 Bericht door Louwe » 01 mei 2014, 15:58

Beetje offtopic, maar vooruit.. blok ligt op de werkbank maar door m`n verhuizing elk weekend bezig met andere onzin (gordijnen, bed in elkaar, etc etc). Onlangs op een DRZ400 gereden (z`n moderne broer) en sindsdien kan ik niet wachten tot deze klaar is. Hoop toch wel vaart te kunnen maken binnenkort.

recente foto`s..

Afbeelding

Afbeelding

Ontopic? :mrgreen:

Plaats reactie