@snel, oei.. dat scheefdrukken is misschien inderdaad iets om rekening mee te houden. Had ik niet aan gedacht, ook niet aan kunnen denken. Ik zal eens kijken hoe de bepaalde keerringen uitkomen. En anders zoek ik in mn tabelletjes op welke keerringen in mijn geval toegepast kunnen worden op die manier.
@tet, daar zit je verkeerd! Kj verklaart al een hoop.
Kijk: Voor kreidler kan je in principe alles kopen, vrijwel pasklaar. Zeskantje, halfgietsels, deksel. Ik moet/ga alles zelf bouwen, en moet dus eerst een ontwerp hebben. Het is toch niet slecht om ergens over na te denken, om met iets afwijkends te komen? Zoals mijn "meenemer" voor de schijf ipv een zeskant. Mijn ontwerp is een stukje makkelijker te maken, zodoende. Oké, dat werkt dus niet.. maar het was te proberen toch? Zoals hierboven in de reacties te lezen zijn niet alle systemen precies zo als bij kreidlers word toegepast.
Of ik het wil? Ja, het lijkt me een uitdaging. Nu meteen? Weet ik niet.. mijn tijd en budget is niet oneindig.
Oké, vandaag een dagje vrij, dus een stel oude carters gepakt om te kijken hoe ver ik kan frezen, en welke problemen ik tegenkom. Ik heb het even op de kolomboor met kruisbed zitten frezen thuis, dus supermooi ist niet
Aan 1 kant loopt een blokbout, op de foto te zien aan de achterkant. Dat stuk kan ik niet wegfrezen, tenzij ik ervoor kies om een blokbout minder te gebruiken. Aan de voorkant ga ik door het carter heen, dat loopt daar taps toe. Dat lijkt me echter geen probleem, misschien kan dat hele stuk er wel af.. daar rust niks op en hoeft niks gemonteerd te worden.
een ander probleem: het smeergaatje voor het lager.. dieper als dit kan ik niet want dan komt dat smeerkanaaltje open, zoals hier te zien is:
Goed, dat is dan niet anders. Zoals te zien steekt de keerring "maar" 2mm uit. Ik denk dat het dan makkelijker is om de keerring in et blok te laten, dan mee te nemen in het deksel. Kom ik nog op terug verderop.
Zoals op bovenstaand plaatje ook te zien is: Er is nog een stukje krukas over die niet conisch is. Dit zal zo blijven als de keerring in het blok blijft.
Maar: aan de andere kant is er dus ook nog ruimte om de keerring in de grondplaat te doen. In dit geval zal het zeskantje/meenemer op het conische gedeelte komen, en het geheel wat verder naar buiten.
Ik vind het toch moeilijk te bepalen wat nou beter is. Hoe "breed" is zo`n zeskantje eigenlijk? Als de keerring in het blok blijft, zal hij denk ik half op het rechte stuk komen, en half op het conische gedeelte.
Dit is het gedeelte dat opgevuld moet worden. Vrij diep.. met tin, kunststof of alu opvullen, ik hou alle opties nog even open. Of epoxy-spul..
Dus: een keuze maken wat betreft keerring, carters opvullen en daarna vlakfrezen. Dan is opzich de basis van het deksel wel goed lijkt me. Nu even weten hoe ver het zeskantje en schijf uit gaat steken, dan komt vrij precies. Heeft iemand een goede manier om te bepalen hoe dik het deksel zou moeten, dus hoever hij op moet steken om bij de schijf te komen?