Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning
-
Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
-
Gegeven waarderingen:
1 keer
-
Ontvangen waarderingen:
6 keren
#201
Bericht
door Luc » 22 mar 2008, 12:47
oktober 2006 Prox reactie
Geachte heer Foekema,
Binnen onze voorraad (= standaard programma) hebben wij niet de maten die aansluiten bij hetgeen u heeft aangevraagd; in die zin is er dus wel sprake van een special. Maar laten we niet gaan discussiëren over wat een special wel of niet is, wij hebben de maten die u zou willen niet in ons programma. Ik heb onze leverancier gevraagd wat de mogelijkheden zijn voor de door u genoemde maten, hij meldde mij dat bussen zonder poorten leverbaar zijn vanaf 47 mm binnendiameter. Helaas moet ik dan concluderen dat wij voor uw eerste drie maten geen mogelijkheden hebben.
Minimale afname voor alle bussen is 1 stuk, prijs zal zo tussen de € 150 en € 250 komen te liggen. Het materiaalsoort is gietijzer. Zuigertolerantie is geheel afhankelijk van hoe u de geïnstalleerde cilinderbus hoont, want dat is absoluut noodzakelijk. Door het installeren van de bus krimpt (binnenmaat) en vervormt hij enigszins en dus moet de bus tot de juiste maat en vorm geboord worden.
Ik ben bang dat wij voor u in deze weinig kunnen betekenen.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Ik denk dat dit wel duidelijk is.
Een stuk GG25 voor een cilinder komt op niet meer dan 15 euro
Groeten,
Luc
-
Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
-
Gegeven waarderingen:
4 keren
-
Ontvangen waarderingen:
0
#202
Bericht
door Markde2e » 22 mar 2008, 23:35
Luc schreef:oktober 2006 Prox reactie
Geachte heer Foekema,
Binnen onze voorraad (= standaard programma) hebben wij niet de maten die aansluiten bij hetgeen u heeft aangevraagd; in die zin is er dus wel sprake van een special. Maar laten we niet gaan discussiëren over wat een special wel of niet is, wij hebben de maten die u zou willen niet in ons programma. Ik heb onze leverancier gevraagd wat de mogelijkheden zijn voor de door u genoemde maten, hij meldde mij dat bussen zonder poorten leverbaar zijn vanaf 47 mm binnendiameter. Helaas moet ik dan concluderen dat wij voor uw eerste drie maten geen mogelijkheden hebben.
Minimale afname voor alle bussen is 1 stuk, prijs zal zo tussen de € 150 en € 250 komen te liggen. Het materiaalsoort is gietijzer. Zuigertolerantie is geheel afhankelijk van hoe u de geïnstalleerde cilinderbus hoont, want dat is absoluut noodzakelijk. Door het installeren van de bus krimpt (binnenmaat) en vervormt hij enigszins en dus moet de bus tot de juiste maat en vorm geboord worden.
Ik ben bang dat wij voor u in deze weinig kunnen betekenen.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Ik denk dat dit wel duidelijk is.
Een stuk GG25 voor een cilinder komt op niet meer dan 15 euro
Groeten,
Luc
Tussen de 150 en 250
Voor dat geld heb je inderdaad 10x zoveel en dan ook nog eens in massieve vorm
Ps. Nog even over je gatenkaas cilinder Luc,
Hoe breed is de spijl waar het zuigerveer slotje overheen loopt nu?
mark.
-
Harry L5K
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 27 jan 2008, 18:49
- Locatie: Eupen
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
#203
Bericht
door Harry L5K » 23 mar 2008, 02:52
In een woord ; geweldig. Ik kan me goed voorstellen hoe opwindend het is zo iets nieuws uit te denken en uit te testen. Ik ben zeer beniewd naar de volgedne tests en het vermogen van dit sisteem. In 1977, ik was toen 18, heb ik op een kreidler blok een memmbraaninlaat gebouwd. Gevijld uit een blok aluminium en vastgeschroefd op het blok. Met een 24 mm delorto liep het zeer goed maar helaas niet lang, de membraanplaatjes had ik gemaakt van 0.1 en 0,2 mm voelermaatjes die dan gebroken zijn.
Luc, ik heb nog een vraag die me al lang bezig houd ook bij de GP watergekoelde cilinders. Naar mijn mening is er drukverlies op het moment waar de pistonpen opening gelijktijdig over uitlaat en overstroonpoorten gaat. Hier stroomt mengsel uit de overstroompoort via het pistonpengat in de uitlaat. Vooral bij een membraanblok heb je hier al en behoorlijke druk onder de zuiger en het zijn toch enige graden denk ik.
Ik wens je veel PKtjes erbij.
Harry.
-
Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
-
Gegeven waarderingen:
1 keer
-
Ontvangen waarderingen:
6 keren
#204
Bericht
door Luc » 23 mar 2008, 17:36
Harry, je hebt helemaal gelijk. Het eenvoudigste is om dit te voorkomen, dus of op die plaats net geen uitlaat, of net geen spoelpoort zit.
Wil je toch die 100% poortbezetting, dan zal de pistonpen dus gesloten moeten worden.
Het probleem doet zich ook al voor wanneer je extra uitlaatboosterpoorten extreem groot maakt.
Groeten,
Luc
Bijgaand de beloofde foto.
-
Bijlagen
-
- FST10spoelpoorteni.jpg (20.83 KiB) 12546 keer bekeken
-
Harry L5K
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 27 jan 2008, 18:49
- Locatie: Eupen
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
#205
Bericht
door Harry L5K » 23 mar 2008, 18:43
Ik ben blij dat je het ook zo ziet, dacht eerst dat het een beetje overdreven was. Bei mijn kreidler met brede uitlaatboosters heb ik de pistonpengaten met kleine gedraaide dekseltjes dicht gemaakt en daarna in de ronde vorm van de zuiger gevijld.
Groeten van Harry.
-
Ingmar
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 28 feb 2008, 17:31
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
#206
Bericht
door Ingmar » 23 mar 2008, 18:53
mooie spoelers maar hoe zit dat dan met het carter? sluit het cilinder hemd de spoel kanalen niet af?
en zouden we ook eenn foto(vage foto) van de binnekan van de cilinder mogen zien ben wel beniewd hoe dat er dan moet uitzien Of is dat beroeps geheim?
-
Harry L5K
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 27 jan 2008, 18:49
- Locatie: Eupen
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
#207
Bericht
door Harry L5K » 23 mar 2008, 21:30
Die foto is helemaal gaaf, ziet er erg futuristisch uit. Herinnert aan een turbine motor of zo. Zo heb je waarscheinlijk ook een goede koeling omdat het mengsel om de complete bus stroomt. Het is natuurlijk de vraag wat meer koelt, het mengsel of de verbinding van de bus met de koelribben wat hier minimaal is.
Harry
-
Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
-
Gegeven waarderingen:
1 keer
-
Ontvangen waarderingen:
6 keren
#208
Bericht
door Luc » 25 mar 2008, 00:02
Goed bericht of slecht bericht, het is maar net hoe je het wilt zien. Wel 'n beetje jammer natuurlijk maar het FST principe bestond dus al jaren.
Ik werd al eerder aangesproken door mensen die in het bezit waren van Cox motortjes. Cox motortjes zijn die kleine glowplug motortjes die op modelvliegtuigen zitten.
Maar zij vertelde mij dat de uitlaten wel tot aan het odp doorlopen. De spoelwijze is echter wel gelijk en dus ook symmetrisch. Maar er is in dat geval niet naar maximale TA gestreefd en komen daardoor niet voldoende overeen met het FST systeem.
Bijgaande foto's zijn van een modern exemplaar waarbij de uitlaten in een ring worden opgevangen en een exemplaar uit de jaren 50 en van Russische makelei.
Hierbij is de spoelwijze ook volkomen symetrisch, de TA is wel niet 100%. maar komt toch heel dicht in de buurt. 3 uitlaten en 6 spoelkanalen. De uitlaten hebben echter geen uitlaatpijpen en de cilinderwand opening grenst direct aan de buitenlucht.
Het vermogen blijft hierdoor relatief laag, maar wel een powerband over een zeer breed gebied.
Als je het dus over het principe hebt, dan is dus het FST systeem niet nieuw, echter is het voor zover nu bekend nooit op andere motoren toegepast, althans niet met succes, anders zou het systeem er nu nog steeds geweest zijn.
In dat opzicht is het FST dus wel nieuw, maar onder de voorwaarde dat het ook meer vermogen gaat leveren dan een "normale" tweetakt, anders heeft het geen bestaansrecht.
Om dat aan te tonen heb ik nog wat meer tijd nodig.
Groeten,
Luc
-
Bijlagen
-
- motor 004a.jpg (8.53 KiB) 12208 keer bekeken
-
- CoxGlowplugUitlaatRondom.jpg (17.48 KiB) 12208 keer bekeken
-
brabuz
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 08 sep 2007, 21:38
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
#209
Bericht
door brabuz » 25 mar 2008, 20:34
balen dus,maar gewoon doorgaan,Luc! duizenden wachten in spanning af!
-
larsz
- Berichten: 213
- Lid geworden op: 17 jul 2006, 22:16
- Locatie: noord holland
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
#210
Bericht
door larsz » 25 mar 2008, 20:56
Zo`n soort cox motortje heb ik ook met rondom de poorten heeft geen uitlaat maar de uitlaat poort staat open en bloot dus vuil komt er van allen kanten in, ik heb ook een Webra motortje liggen is 3 cc schat ik en die lijkt hier ook sterk op maar dit is een dieseltje.. ( ongeveer 1968)
succes verder ben benieuwd naar echte test gegevens!
-
beuner
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 29 nov 2007, 16:49
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
#211
Bericht
door beuner » 26 mar 2008, 12:29
Hoe heb je dat gedaan met de tapeinden.
Als ik het zie dan gaan ze dwars door je uitlaatpoorten heen.
is die spijl dan niet heel dik?
bart,
-
Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
-
Gegeven waarderingen:
1 keer
-
Ontvangen waarderingen:
6 keren
#212
Bericht
door Luc » 26 mar 2008, 21:41
De tapeinden lopen idd door de uitlaat heen, maar wel afgeschermd natuurlijk.
De dikte van de spijl maakt niets uit, het gaat erom dat de doorlaat (capaciteit) van de uitlaat op alle plaatsen maar goed verloopt.
Groeten,
Luc
-
Andry
- Berichten: 5662
- Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:52
- Locatie: Amsterdam
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
1 keer
-
Contacteer:
#213
Bericht
door Andry » 27 mar 2008, 19:20
zal is een foto'tje maken van het cox motortje wat op een kleine vliegkist hier zit.
Is me toenderstijds nog niet opgevallen.
-
snel
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
1 keer
#214
Bericht
door snel » 27 mar 2008, 22:46
Kwam net dit fotootje tegen...
Dat lijkt toch haast wel....
Binnenkort de ontknoping
-
Bijlagen
-
- mariani garelli.jpg (17.34 KiB) 11409 keer bekeken
-
hades
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 28 jun 2004, 12:53
- Locatie: zaanstad
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
1 keer
-
Contacteer:
#215
Bericht
door hades » 29 mar 2008, 13:59
Al wat meer bekend over dit proto type
Dit lijkt toch meer op een computeranimatie
-
Bijlagen
-
- waterkoeling fst.jpg (50.96 KiB) 11153 keer bekeken
-
Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9765
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
-
Gegeven waarderingen:
833 keren
-
Ontvangen waarderingen:
421 keren
-
Contacteer:
#216
Bericht
door Maarten » 29 mar 2008, 18:43
hades schreef:Al wat meer bekend over dit proto type
Dit lijkt toch meer op een computeranimatie
Die foto lijkt toch wel gemaakt bij Luc in zijn werkplaats, kijk eens goed op het bordje op de deur!?
-
AndreH
- Beheerder
- Berichten: 845
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 22:06
- Locatie: 's-Heerenbroek
-
Gegeven waarderingen:
6 keren
-
Ontvangen waarderingen:
0
#217
Bericht
door AndreH » 29 mar 2008, 20:01
Maar wel bewerkt
Adobe Photoshop 7.0
-
snel
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
1 keer
#218
Bericht
door snel » 29 mar 2008, 20:52
snel schreef:Kwam net dit fotootje tegen...
Dat lijkt toch haast wel....
Binnenkort de ontknoping
Toch niet...deze man was alleen op een roterende inlaat achterin het carter uit ,en heeft daarvoor de cilinder verdraaid.
Grappig ,maar heeft wel meer nadelen dan voordelen ,volgens mij.
De gedachte achter de dubbelvonkenkop volg ik ook nog niet helemaal.
-
Bijlagen
-
- mariani2.jpg (23.24 KiB) 10916 keer bekeken
-
Geoblade
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 01 mar 2008, 17:00
- Locatie: Bergen op Zoom
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
#219
Bericht
door Geoblade » 29 mar 2008, 23:31
dubbelvonkenkop?
tjah, je hebt altijd wel een goede vonk. mocht 1 bougie weigeren, doet de ander zijn werk wel.
ook heb je misschien een gelijkmatiger verbranding van het mengsel, omdat het op 2 plekken tegelijk wordt ontstoken...
maar luc, petje af! ik vind het prachtig om dit te zien
-
RmC
- Berichten: 669
- Lid geworden op: 29 nov 2005, 19:26
- Locatie: koudekerk aan den rijn
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
#220
Bericht
door RmC » 30 mar 2008, 11:58
Geoblade schreef:dubbelvonkenkop?
tjah, je hebt altijd wel een goede vonk. mocht 1 bougie weigeren, doet de ander zijn werk wel.
ook heb je misschien een gelijkmatiger verbranding van het mengsel, omdat het op 2 plekken tegelijk wordt ontstoken...
maar luc, petje af! ik vind het prachtig om dit te zien
denk dat daarvoor de boring/oppervlakte niet groot genoeg is, wil het effect hebben om twee bougies te gebruiken.
-
Carre
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 21 okt 2005, 15:25
- Locatie: Den Haag
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
#221
Bericht
door Carre » 30 mar 2008, 12:45
als die foto van 'luc's nieuwe prototype' geen solidworks (oid) model is dan weet ik het ook niet meer
of het moet om een model gaat die een inhoud heeft van een 100L vat :p
-
joost
- Berichten: 1357
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 02:33
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
3 keren
#222
Bericht
door joost » 30 mar 2008, 15:59
snel schreef:snel schreef:Kwam net dit fotootje tegen...
Dat lijkt toch haast wel....
Binnenkort de ontknoping
Toch niet...deze man was alleen op een roterende inlaat achterin het carter uit ,en heeft daarvoor de cilinder verdraaid.
Grappig ,maar heeft wel meer nadelen dan voordelen ,volgens mij.
De gedachte achter de dubbelvonkenkop volg ik ook nog niet helemaal.
Ben toch wel benieuwd of jij weet wie deze man dan wel (niet) was en in welk frame dit blok werkzaam is geweest.
--> Zoek de verschillen met de eerdere foto.
-
Bijlagen
-
- blok.jpg (159.11 KiB) 10625 keer bekeken
-
snel
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
1 keer
#223
Bericht
door snel » 30 mar 2008, 20:41
Daar waar ik de foto vond werd de motor aan een ingenieur Mariani toegeschreven.
Het is in ieder geval een Garelli blok.
-
brabuz
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 08 sep 2007, 21:38
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
0
#224
Bericht
door brabuz » 01 apr 2008, 09:48
vandaag is de dag!