Foekema Symmetric two-stroke after one year

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#201 Bericht door Luc » 22 mar 2008, 12:47

oktober 2006 Prox reactie
Geachte heer Foekema,
Binnen onze voorraad (= standaard programma) hebben wij niet de maten die aansluiten bij hetgeen u heeft aangevraagd; in die zin is er dus wel sprake van een special. Maar laten we niet gaan discussiëren over wat een special wel of niet is, wij hebben de maten die u zou willen niet in ons programma. Ik heb onze leverancier gevraagd wat de mogelijkheden zijn voor de door u genoemde maten, hij meldde mij dat bussen zonder poorten leverbaar zijn vanaf 47 mm binnendiameter. Helaas moet ik dan concluderen dat wij voor uw eerste drie maten geen mogelijkheden hebben.

Minimale afname voor alle bussen is 1 stuk, prijs zal zo tussen de € 150 en € 250 komen te liggen. Het materiaalsoort is gietijzer. Zuigertolerantie is geheel afhankelijk van hoe u de geïnstalleerde cilinderbus hoont, want dat is absoluut noodzakelijk. Door het installeren van de bus krimpt (binnenmaat) en vervormt hij enigszins en dus moet de bus tot de juiste maat en vorm geboord worden.

Ik ben bang dat wij voor u in deze weinig kunnen betekenen.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Ik denk dat dit wel duidelijk is.
Een stuk GG25 voor een cilinder komt op niet meer dan 15 euro

Groeten,
Luc

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 881
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 0

#202 Bericht door Markde2e » 22 mar 2008, 23:35

Luc schreef:oktober 2006 Prox reactie
Geachte heer Foekema,
Binnen onze voorraad (= standaard programma) hebben wij niet de maten die aansluiten bij hetgeen u heeft aangevraagd; in die zin is er dus wel sprake van een special. Maar laten we niet gaan discussiëren over wat een special wel of niet is, wij hebben de maten die u zou willen niet in ons programma. Ik heb onze leverancier gevraagd wat de mogelijkheden zijn voor de door u genoemde maten, hij meldde mij dat bussen zonder poorten leverbaar zijn vanaf 47 mm binnendiameter. Helaas moet ik dan concluderen dat wij voor uw eerste drie maten geen mogelijkheden hebben.

Minimale afname voor alle bussen is 1 stuk, prijs zal zo tussen de € 150 en € 250 komen te liggen. Het materiaalsoort is gietijzer. Zuigertolerantie is geheel afhankelijk van hoe u de geïnstalleerde cilinderbus hoont, want dat is absoluut noodzakelijk. Door het installeren van de bus krimpt (binnenmaat) en vervormt hij enigszins en dus moet de bus tot de juiste maat en vorm geboord worden.

Ik ben bang dat wij voor u in deze weinig kunnen betekenen.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Ik denk dat dit wel duidelijk is.
Een stuk GG25 voor een cilinder komt op niet meer dan 15 euro

Groeten,
Luc
Tussen de 150 en 250 :shock:

Voor dat geld heb je inderdaad 10x zoveel en dan ook nog eens in massieve vorm :P


Ps. Nog even over je gatenkaas cilinder Luc,
Hoe breed is de spijl waar het zuigerveer slotje overheen loopt nu?

mark.

Harry L5K
Berichten: 75
Lid geworden op: 27 jan 2008, 18:49
Locatie: Eupen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#203 Bericht door Harry L5K » 23 mar 2008, 02:52

In een woord ; geweldig. Ik kan me goed voorstellen hoe opwindend het is zo iets nieuws uit te denken en uit te testen. Ik ben zeer beniewd naar de volgedne tests en het vermogen van dit sisteem. In 1977, ik was toen 18, heb ik op een kreidler blok een memmbraaninlaat gebouwd. Gevijld uit een blok aluminium en vastgeschroefd op het blok. Met een 24 mm delorto liep het zeer goed maar helaas niet lang, de membraanplaatjes had ik gemaakt van 0.1 en 0,2 mm voelermaatjes die dan gebroken zijn.

Luc, ik heb nog een vraag die me al lang bezig houd ook bij de GP watergekoelde cilinders. Naar mijn mening is er drukverlies op het moment waar de pistonpen opening gelijktijdig over uitlaat en overstroonpoorten gaat. Hier stroomt mengsel uit de overstroompoort via het pistonpengat in de uitlaat. Vooral bij een membraanblok heb je hier al en behoorlijke druk onder de zuiger en het zijn toch enige graden denk ik.

Ik wens je veel PKtjes erbij.

Harry.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#204 Bericht door Luc » 23 mar 2008, 17:36

Harry, je hebt helemaal gelijk. Het eenvoudigste is om dit te voorkomen, dus of op die plaats net geen uitlaat, of net geen spoelpoort zit.
Wil je toch die 100% poortbezetting, dan zal de pistonpen dus gesloten moeten worden.
Het probleem doet zich ook al voor wanneer je extra uitlaatboosterpoorten extreem groot maakt.

Groeten,
Luc

Bijgaand de beloofde foto.
Bijlagen
FST10spoelpoorteni.jpg
FST10spoelpoorteni.jpg (20.83 KiB) 12546 keer bekeken

Harry L5K
Berichten: 75
Lid geworden op: 27 jan 2008, 18:49
Locatie: Eupen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#205 Bericht door Harry L5K » 23 mar 2008, 18:43

Ik ben blij dat je het ook zo ziet, dacht eerst dat het een beetje overdreven was. Bei mijn kreidler met brede uitlaatboosters heb ik de pistonpengaten met kleine gedraaide dekseltjes dicht gemaakt en daarna in de ronde vorm van de zuiger gevijld.
Groeten van Harry.

Ingmar
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 feb 2008, 17:31
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#206 Bericht door Ingmar » 23 mar 2008, 18:53

mooie spoelers maar hoe zit dat dan met het carter? sluit het cilinder hemd de spoel kanalen niet af?

en zouden we ook eenn foto(vage foto) van de binnekan van de cilinder mogen zien ben wel beniewd hoe dat er dan moet uitzien Of is dat beroeps geheim?

Harry L5K
Berichten: 75
Lid geworden op: 27 jan 2008, 18:49
Locatie: Eupen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#207 Bericht door Harry L5K » 23 mar 2008, 21:30

Die foto is helemaal gaaf, ziet er erg futuristisch uit. Herinnert aan een turbine motor of zo. Zo heb je waarscheinlijk ook een goede koeling omdat het mengsel om de complete bus stroomt. Het is natuurlijk de vraag wat meer koelt, het mengsel of de verbinding van de bus met de koelribben wat hier minimaal is.

Harry

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#208 Bericht door Luc » 25 mar 2008, 00:02

Goed bericht of slecht bericht, het is maar net hoe je het wilt zien. Wel 'n beetje jammer natuurlijk maar het FST principe bestond dus al jaren.

Ik werd al eerder aangesproken door mensen die in het bezit waren van Cox motortjes. Cox motortjes zijn die kleine glowplug motortjes die op modelvliegtuigen zitten.
Maar zij vertelde mij dat de uitlaten wel tot aan het odp doorlopen. De spoelwijze is echter wel gelijk en dus ook symmetrisch. Maar er is in dat geval niet naar maximale TA gestreefd en komen daardoor niet voldoende overeen met het FST systeem.

Bijgaande foto's zijn van een modern exemplaar waarbij de uitlaten in een ring worden opgevangen en een exemplaar uit de jaren 50 en van Russische makelei.
Hierbij is de spoelwijze ook volkomen symetrisch, de TA is wel niet 100%. maar komt toch heel dicht in de buurt. 3 uitlaten en 6 spoelkanalen. De uitlaten hebben echter geen uitlaatpijpen en de cilinderwand opening grenst direct aan de buitenlucht.
Het vermogen blijft hierdoor relatief laag, maar wel een powerband over een zeer breed gebied.

Als je het dus over het principe hebt, dan is dus het FST systeem niet nieuw, echter is het voor zover nu bekend nooit op andere motoren toegepast, althans niet met succes, anders zou het systeem er nu nog steeds geweest zijn.
In dat opzicht is het FST dus wel nieuw, maar onder de voorwaarde dat het ook meer vermogen gaat leveren dan een "normale" tweetakt, anders heeft het geen bestaansrecht.
Om dat aan te tonen heb ik nog wat meer tijd nodig.

Groeten,
Luc
Bijlagen
motor 004a.jpg
motor 004a.jpg (8.53 KiB) 12208 keer bekeken
CoxGlowplugUitlaatRondom.jpg
CoxGlowplugUitlaatRondom.jpg (17.48 KiB) 12208 keer bekeken

brabuz
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 sep 2007, 21:38
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#209 Bericht door brabuz » 25 mar 2008, 20:34

balen dus,maar gewoon doorgaan,Luc! duizenden wachten in spanning af!

Gebruikersavatar
larsz
Berichten: 213
Lid geworden op: 17 jul 2006, 22:16
Locatie: noord holland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#210 Bericht door larsz » 25 mar 2008, 20:56

Zo`n soort cox motortje heb ik ook met rondom de poorten heeft geen uitlaat maar de uitlaat poort staat open en bloot dus vuil komt er van allen kanten in, ik heb ook een Webra motortje liggen is 3 cc schat ik en die lijkt hier ook sterk op maar dit is een dieseltje.. ( ongeveer 1968)
succes verder ben benieuwd naar echte test gegevens!

beuner
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 nov 2007, 16:49
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#211 Bericht door beuner » 26 mar 2008, 12:29

Hoe heb je dat gedaan met de tapeinden.
Als ik het zie dan gaan ze dwars door je uitlaatpoorten heen.
is die spijl dan niet heel dik?

bart,

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#212 Bericht door Luc » 26 mar 2008, 21:41

De tapeinden lopen idd door de uitlaat heen, maar wel afgeschermd natuurlijk.
De dikte van de spijl maakt niets uit, het gaat erom dat de doorlaat (capaciteit) van de uitlaat op alle plaatsen maar goed verloopt.

Groeten,
Luc

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 5662
Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:52
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#213 Bericht door Andry » 27 mar 2008, 19:20

zal is een foto'tje maken van het cox motortje wat op een kleine vliegkist hier zit.

Is me toenderstijds nog niet opgevallen.

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#214 Bericht door snel » 27 mar 2008, 22:46

Kwam net dit fotootje tegen...
Dat lijkt toch haast wel.... :?: :?:

Binnenkort de ontknoping :wink:
Bijlagen
mariani garelli.jpg
mariani garelli.jpg (17.34 KiB) 11409 keer bekeken

Gebruikersavatar
hades
Berichten: 84
Lid geworden op: 28 jun 2004, 12:53
Locatie: zaanstad
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#215 Bericht door hades » 29 mar 2008, 13:59

Al wat meer bekend over dit proto type :wink:
Dit lijkt toch meer op een computeranimatie :lol:
Bijlagen
waterkoeling fst.jpg
waterkoeling fst.jpg (50.96 KiB) 11153 keer bekeken

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9765
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 833 keren
Ontvangen waarderingen: 421 keren
Contacteer:

#216 Bericht door Maarten » 29 mar 2008, 18:43

hades schreef:Al wat meer bekend over dit proto type :wink:
Dit lijkt toch meer op een computeranimatie :lol:
Die foto lijkt toch wel gemaakt bij Luc in zijn werkplaats, kijk eens goed op het bordje op de deur!?

Gebruikersavatar
AndreH
Beheerder
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 sep 2007, 22:06
Locatie: 's-Heerenbroek
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 0

#217 Bericht door AndreH » 29 mar 2008, 20:01

Maar wel bewerkt :P
Adobe Photoshop 7.0

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#218 Bericht door snel » 29 mar 2008, 20:52

snel schreef:Kwam net dit fotootje tegen...
Dat lijkt toch haast wel.... :?: :?:

Binnenkort de ontknoping :wink:

Toch niet...deze man was alleen op een roterende inlaat achterin het carter uit ,en heeft daarvoor de cilinder verdraaid.
Grappig ,maar heeft wel meer nadelen dan voordelen ,volgens mij.

De gedachte achter de dubbelvonkenkop volg ik ook nog niet helemaal.
Bijlagen
mariani2.jpg
mariani2.jpg (23.24 KiB) 10916 keer bekeken

Geoblade
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 mar 2008, 17:00
Locatie: Bergen op Zoom
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#219 Bericht door Geoblade » 29 mar 2008, 23:31

dubbelvonkenkop?

tjah, je hebt altijd wel een goede vonk. mocht 1 bougie weigeren, doet de ander zijn werk wel.


ook heb je misschien een gelijkmatiger verbranding van het mengsel, omdat het op 2 plekken tegelijk wordt ontstoken...

maar luc, petje af! ik vind het prachtig om dit te zien :)

RmC
Berichten: 669
Lid geworden op: 29 nov 2005, 19:26
Locatie: koudekerk aan den rijn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#220 Bericht door RmC » 30 mar 2008, 11:58

Geoblade schreef:dubbelvonkenkop?

tjah, je hebt altijd wel een goede vonk. mocht 1 bougie weigeren, doet de ander zijn werk wel.


ook heb je misschien een gelijkmatiger verbranding van het mengsel, omdat het op 2 plekken tegelijk wordt ontstoken...

maar luc, petje af! ik vind het prachtig om dit te zien :)
denk dat daarvoor de boring/oppervlakte niet groot genoeg is, wil het effect hebben om twee bougies te gebruiken.

Gebruikersavatar
Carre
Berichten: 2041
Lid geworden op: 21 okt 2005, 15:25
Locatie: Den Haag
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#221 Bericht door Carre » 30 mar 2008, 12:45

als die foto van 'luc's nieuwe prototype' geen solidworks (oid) model is dan weet ik het ook niet meer :P

of het moet om een model gaat die een inhoud heeft van een 100L vat :p

Gebruikersavatar
joost
Berichten: 1357
Lid geworden op: 01 sep 2002, 02:33
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 3 keren

#222 Bericht door joost » 30 mar 2008, 15:59

snel schreef:
snel schreef:Kwam net dit fotootje tegen...
Dat lijkt toch haast wel.... :?: :?:

Binnenkort de ontknoping :wink:

Toch niet...deze man was alleen op een roterende inlaat achterin het carter uit ,en heeft daarvoor de cilinder verdraaid.
Grappig ,maar heeft wel meer nadelen dan voordelen ,volgens mij.

De gedachte achter de dubbelvonkenkop volg ik ook nog niet helemaal.
Ben toch wel benieuwd of jij weet wie deze man dan wel (niet) was en in welk frame dit blok werkzaam is geweest.
--> Zoek de verschillen met de eerdere foto.
Bijlagen
blok.jpg
blok.jpg (159.11 KiB) 10625 keer bekeken

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#223 Bericht door snel » 30 mar 2008, 20:41

Daar waar ik de foto vond werd de motor aan een ingenieur Mariani toegeschreven.
Het is in ieder geval een Garelli blok.

brabuz
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 sep 2007, 21:38
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#224 Bericht door brabuz » 01 apr 2008, 09:48

vandaag is de dag!

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3588
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#225 Bericht door freaky_ferry » 01 apr 2008, 15:50

:?:

Plaats reactie