Race ontstekingen topic (oa. Thyron)

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Roadrunner RS
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 jan 2006, 22:39
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#76 Bericht door Roadrunner RS » 20 feb 2008, 20:39

@Lazy
Hpi pick-up ontsteking met digitale cdi ..... Programma(curve) is nu maximaal wat haalbaar is met deze ontsteking ...... t.o.v Thyron ...
Heb jij daadwerkelijk alles uit de HPI kunnen halen qua programmeren dan? 8)
Als je nu eens de Thyron-curve erin programmeert en vervolgens probeert, dan heb jij in mijn ogen een eerlijke vergelijking met de HPI te pakken anders namelijk niet. :wink:

Ik ben hier namelijk wel benieuwd naar.............................. :roll:

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#77 Bericht door Luc » 20 feb 2008, 20:45

Johan, je vergeet erbij te schrijven dat het t.o.v. jouw HPI was.
Dat is objectief en doe je anderen niets tekort.

Groeten,
Luc

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#78 Bericht door Luc » 20 feb 2008, 20:50

Roadrunner RS schreef:@Lazy
Hpi pick-up ontsteking met digitale cdi ..... Programma(curve) is nu maximaal wat haalbaar is met deze ontsteking ...... t.o.v Thyron ...
Heb jij daadwerkelijk alles uit de HPI kunnen halen qua programmeren dan? 8)
Als je nu eens de Thyron-curve erin programmeert en vervolgens probeert, dan heb jij in mijn ogen een eerlijke vergelijking met de HPI te pakken anders namelijk niet. :wink:

Ik ben hier namelijk wel benieuwd naar.............................. :roll:
Roadrunner,
Dat maakt niets uit wanneer je het max. gemeten piekvermogen als uitgangspunt neemt, dat kan nog wel met een vast tijdstip, als maar wel weet welke dat is.
De ontstekingscurve is alleen bedoeld voor een beter verlopende powercurve, zeg maar het gemiddelde vermogen wat veel belangrijker is dan het piekvermogen.

Groeten,
Luc

ep
Berichten: 549
Lid geworden op: 07 jan 2007, 16:54
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#79 Bericht door ep » 20 feb 2008, 21:42

*********
Laatst gewijzigd door ep op 23 nov 2009, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.

ocin
Berichten: 720
Lid geworden op: 07 sep 2002, 22:16
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#80 Bericht door ocin » 20 feb 2008, 22:29

Ep, hebben jullie bij de test ook gemeten wat de vervroeging en verlating van beide ontstekingen om de duizend toeren waren zodat je met zekerheid kunt zeggen dat bij het zelfde tijdstip en toerental gemeten is geworden.

Want wat natuurlijk ook niet ondenkbaar is, is dat de sprinter zelfs met de HPI nooit juist afgesteld is geweest.

Het een en ander zal bij vergelijkings testen, ook nauwkeuriger gemeten moeten worden om tot een vergelijkende uitslag te komen.


Groeten,
Nico

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

#81 Bericht door Ed.P » 20 feb 2008, 22:31

Hallo Ep,

Dat was een hoop typ werk !

Ik vind dat je het allemaal een beetje te serieus opvat , toen je bij mij vorige week op kantoor zat heb ik je feitelijk hetzelfde gezegt als in dit topic , niets aan de hand "ik zie dat je er verstand van hebt" jou tekst.
Wat ik ook niet helemaal begrijp is dat je zo boos word als iemand Thyron kritisch bekijkt en er vragen bij heeft die tot nu toe ook nog niet beantwoord zijn.
Dit soort dingen kritisch bekijken is heel normaal ( doen ze bij mij ook ) zeker als je dingen claimed die jij claimed , dus dan moet je ook wat kunnen incasseren (hoge bomen....)

Ik snap dat Johan niet alles prijs wil geven maar zet dan niet dit soort grafieken op het forum , dit voegt niets toe en zegt dus niets over jou Thyron , beter een goede grafiek plaatsen dan waren deze discussies allemaal niet nodig geweest.

Wat me eigenlijk nog meer verbaast is dat je nu feitelijk hetzelfde doet met martijn z,n ontstekingen.

Gr,

Ed

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#82 Bericht door lazy rider » 20 feb 2008, 23:05

ocin schreef:Ep, hebben jullie bij de test ook gemeten wat de vervroeging en verlating van beide ontstekingen om de duizend toeren waren zodat je met zekerheid kunt zeggen dat bij het zelfde tijdstip en toerental gemeten is geworden.

Want wat natuurlijk ook niet ondenkbaar is, is dat de sprinter zelfs met de HPI nooit juist afgesteld is geweest.

Het een en ander zal bij vergelijkings testen, ook nauwkeuriger gemeten moeten worden om tot een vergelijkende uitslag te komen.


Groeten,
Nico
Ik kan je vertellen dat het niets met de vervroeging te maken heeft , en de hpi was perfect afgesteld anders kom je niet op een vermogen van 24 pk ..Er wordt nog steeds niet begrepen waar het om gaat ....
Ik ga niet alles bekend maken de concurentie staat nu al te springen ...
IK wil dit nogwel kwijt dat de thyron nog beter heeft gescoord ....
Meer wil ik niet kwijt , hopenlijk begrijpen jullie dat ....
De thyron is in mijn ogen een zeer goed product en geeft gewoon veel vermogens winst ....


Johan

Gebruikersavatar
RS 1977
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 jan 2005, 22:12
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#83 Bericht door RS 1977 » 20 feb 2008, 23:11

@Luc,
Dat maakt niets uit wanneer je het max. gemeten piekvermogen als uitgangspunt neemt, dat kan nog wel met een vast tijdstip, als maar wel weet welke dat is.
Hmm., het wordt nu wel overduidelijk dat jij niet de uitkomsten weet die je op een testbank vastlegt. Als ik met mijn curves aan het stoeien ben lees programmeren, dan kan ik mijn vermogensafgifte maken en breken met een curve. Wat in dit verhaal van belang is en wat jij schetst met piekvermogen is, bij welk toerental wordt dit afgegeven?? In mijn ogen is het nog altijd zo dat wanneer je 1 op 1 de curve van bijv. de Thyron of Ultrasap in een programmeerbare ontsteking brengt en hem ook identiek afsteld, je pas een eerlijk vergelijk krijgt ten opzichte van bijv. een Thyron of Ultrasap. Hierin heeft Roadrunner wel een punt.

Anders mag jij mij eens gaan verklaren waarom de programmeerbare ontsteking niet meer is weg te denken in de hedendaagse racerij. Het verhaal datalogging, powerjet aansturen en wat zoal niet meer is mij bekend en hoeft niet als argument aangedragen te worden.
Alleen op een testbank kom je erachter wat een curve doet.. Op de baan kun je dan proefondervindelijk vaststellen welke "testbankcurve" het best bij je past.
gemiddelde vermogen wat veel belangrijker is dan het piekvermogen
Wat piekvermogen betreft, dat ben jij als sprinter toch net nodig?????? Een breed vermogen ben je nodig in de racerij. Of zie ik dat verkeerd???

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#84 Bericht door Luc » 20 feb 2008, 23:21

Ja dat zie je zeker verkeerd, denk er nog maar eens goed over na want je begrijpt het niet goed.
Of je nu sprint of raced het gemiddelde vermogen is altijd het belangrijkste.
Uiteindelijk rij je door de hele powercurve heen, als daar een groot verloop in zit dan is de tijd die je op de piek rijd maar zeer kort en verlies je het van iemand die in de piek wat lager zit, maar gemiddeld wel hoger vermogen heeft.

Het verschil tussen gemideld en piekvermogen kan wel tot boven de 30% uitkomen, dat hebben we bij sprints met een g-meter kunne vaststellen.

Ik heb ook niet gezegd dat een curve niet belangrijk is, want dat is hij wel degelijk.
Maar ben je opzoek naar het maximale piekvermogen, dan kan dat net zo gemakkelijk met een vaste ontsteking, verstellen naar de beste stand moet in beide gevallen plaatsvinden. Ook een curve gaat niet automatisch op de juiste tijdstip staan.

Groeten,
Luc

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#85 Bericht door snel » 21 feb 2008, 00:01

ep schreef: Martijn je wilt toch onze tijd niet verknoeien met goedkope ontstekingen te gaan testen die niet race geschikt of competitief zijn ??waar de uitslag al van bekend is
Op je eigen racers zitten behalve de Riga ook THYRON ontstekingen(ik meen dat voor de Riga ook een THYRON word gemaakt)
Hoi Ep,

Als je op stoom bent grijp je wel eens naast de rem ,of niet..?

Lazy vraagt om ontstekingen op te sturen ,nou dat wil ik wel.
Je mag van mij alles proberen ,het zou deze discussie met wat cijfermateriaal omlijsten.
Zowel de bo1 ,als de Ignitech.
Maar dat schijnt nu opeens tijd verknoeien te zijn..?

De bo1 niet racegeschikt noemen is grote onzin.
Het mag dan een simpel ding zijn ,vonken doet ie wel ,en helemaal niet slecht.
We hebben het hier ook over een kastje van 85 euro ,tegenover een systeem van 400 euro.
Voor die 400 euro mag je ook wat verwachten.

Ik heb maar 1 Thyron in gebruik ,naar prima tevredenheid.
Op de Czech Simson zit nog de originele DDR ontsteking.
Maar op zowel de Riga ,als op de Tatran (snelste 2e manche Oldebroek..!) zit gewoon de "raceongeschikte" bo1.
Het zelfde prul zit trouwens ook op de racer van de scandinavisch kampioen 2006 en 2007 (wegrace ,geen regelmatigheid)

Verder nog vragen...?

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#86 Bericht door snel » 21 feb 2008, 09:41

Hallo,

Ondanks het feit dat ie zich (gedreven door vele negatieve reacties ?) zelfs negatief uitlaat over mijn ontsteking ,wil ik het hier wel even voor Ep opnemen.
Ep doet misschien wel gek ,maar hij is het niet.
Ik ken hem als iemand die wel degelijk weet hoe je een tweetakt snel krijgt. Bovendien is ie ook nog eens heel hulpvaardig.

Er zijn hier wat mensen die proberen hem er altijd op te vangen dat hij alleen maar bluft.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9765
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 833 keren
Ontvangen waarderingen: 421 keren
Contacteer:

#87 Bericht door Maarten » 21 feb 2008, 15:40

Als ik even tussendoor wat mag zeggen:

Ik vind deze topic wel interessant, natuurlijk ben ik (en veel andere race/tune liefhebbers) geinteresseerd in een goede ontsteking, de karakteristieken er van, de prijzen, de betrouwbaarheid en de prestaties.

De mensen die hier hun ervaringen delen hebben in ieder geval meer verstand van ontstekingen en van tunen dan zo maar de gemiddelde Kreidlerrijder.

Probeer er aub geen welles/nietes spelletje van te maken. Lees elkaars verhaal goed en slaap anders nog een nachtje over je reactie, zodat het inhoudelijk blijft zonder emotioneel te worden.

Speel de bal, niet de man.

MVG Maarten

PS. Dit is een herhaling van mijn eerdere oproep:

Scheldpartijen, bedreigingen, geruzie en persoonlijke vetes niet in het openbaar via het forum uitvechten. Wie hier alleen maar komt om ruzie te maken kan beter op een ander forum gaan zitten.
Alleen INFORMATIE en ERVARINGEN over (race-) ontstekingen in deze topic aub. Alles wat daar niets mee te maken heeft zal ik gewoon wissen en wie zich herhaaldelijk niet aan deze regels houdt zal ik de toegang moeten ontzeggen tot dit forum.

patrickB
Berichten: 184
Lid geworden op: 31 jul 2005, 14:28
Locatie: antwerpen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#88 Bericht door patrickB » 21 feb 2008, 17:09

Hallo ,
Als electronicus met toch wel wat ervaring in tuning wil ik nog graag het volgende kwijt.
Volgens mij lijkt het toch ook wel straf dat met enkel de soort (merk)ontsteking (niet het tijdstip of curve !! ) te veranderen een vermogenwinst van 20% is te halen.
Van een kapitaal belang voor het vermogen is het onstekingspunt en de vonkduur.
Deze laatste dan nog in mindere mate.
De korte vonkduur , eigen aan een thyristor onsteking ( CDI) is dan ook 1 van zijn nadelen.
Hij is soms te kort om de verbranding volledig te laten verlopen.
Om deze reden gebruiken sommige CDI's een snelle opeenvolging van enkele vonken.(multispark)
Een voordeel van de korte vonkduur is dan weer dat hij ongevoeliger is voor lekstromen. ( natte of vuile bougie)
De transistor ontsteking geeft dan weer een langere vonk ( beter )
maar heeft dan weer het probleem van de laadtijd voor de bobijn(dwell time) wat niet ideaal is voor zeer hoge toerentallen.
Ook vereist deze soort onsteking een bobijn met een niet te lage ingangsweerstand , zoniet sneuvelt de transistor en / of bobijn.
Wat betreft de ingangsstroom betreft die hier eerder aangehaald werd
het vogende:je moet niet alleen de stroom meten maar ook bij welke spanning deze vloeit.
Vermogen is spanning maal stroom , dus beide zijn belangrijk.
In de fysica bestaan geen mirakels en blijft :wat je erin steekt is wat er uit komt .
Niet meer , niet minder .
Behalve natuurlijk de warmteverliezen!!, hier kan je wel wat winst boeken met moderne technologie.


Mvg
Patrick

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#89 Bericht door lazy rider » 23 feb 2008, 00:50

super-poster


Geregistreerd op: 5-2-2006
Berichten: 1009
Woonplaats: Zeeland
Kreidler foto
Geplaatst: Za Feb 23, 2008 12:16 am Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Ed.P schreef:
Hallo Johan,

Heb je hem nu op je Kreidler getest ?

Gr,

Ed


Ik heb op het moment nog geen vergelijk met de kreidler omdat ik het roterende blokje nog niet gerepareerd heb ,problemen met de balans van de nieuwe krukas ,we hebben met de am-6 van jeroen verder getest en meerdere grafieken over elkaar gelegt afhankelijk van het type uitlaat zitten we tussen de 18 en 22 % winst voor de thyron ontsteking ,wat mij opvalt is dat met de thyron we gemiddeld 2,5 sec sneller op het hoger topvermogen zitten als we naar een 1 versnellings run kijken ,maar hij iets minder lang door gaat in toeren dan de HPI maar dat heeft waarschijnlijk met de voorontsteking te maken ,daar moeten we nog mee testen als we hem vroeger zetten of hij dan langer door gaat ...Maar de testen zijn zeer positief .De powerband is ook wat breder geworden maar wat voor ons nog belangrijker is dat het koppel is toegenomen van 12 N/m naar 15 N/m .
Dat kan ook met het hoger topvermogen te maken hebben......
Morgen waarschijnlijk het kreidler 90 cc blokje in orde dan kunnen we daar mee gaan testen ,Maar daar heb ik nog geen gegevens van om te kunnen vergelijken ....
Tot nu toe is de thyron ontsteking zeer positief uitgepakt bij ons .....
Zogauw als we meer getest hebben melden we dat zeker alleen hou ik de grafieken voor me zelf ,Maar dat begrijp je wel

Fimpje : http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 6094&hl=nl


Hier nog even een foto van het vernieuwde 90 cc blokje met 44 m/m slag krukas ,Membraan gestuurd en met een keihin TA -09 valstroom

Gr,Johan
Bijlagen
90 cc 2.JPG
90 cc 2.JPG (43.73 KiB) 12447 keer bekeken
90 cc 1.JPG
90 cc 1.JPG (45.8 KiB) 12447 keer bekeken

Gebruikersavatar
rudolf racing
Berichten: 36
Lid geworden op: 23 aug 2006, 18:15
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#90 Bericht door rudolf racing » 23 feb 2008, 10:32

Ziet er goed uit Johan. Ik ben benieuwd wat dit blok doet t.o.v. het oude 90cc blok, want deze inlaat ziet er een heel stuk beter uit :) .

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

#91 Bericht door Luc » 26 feb 2008, 16:06

patrickB schreef:Hallo ,
Als electronicus met toch wel wat ervaring in tuning wil ik nog graag het volgende kwijt.
Volgens mij lijkt het toch ook wel straf dat met enkel de soort (merk)ontsteking (niet het tijdstip of curve !! ) te veranderen een vermogenwinst van 20% is te halen.
Van een kapitaal belang voor het vermogen is het onstekingspunt en de vonkduur.
Deze laatste dan nog in mindere mate.
De korte vonkduur , eigen aan een thyristor onsteking ( CDI) is dan ook 1 van zijn nadelen.
Hij is soms te kort om de verbranding volledig te laten verlopen.
Om deze reden gebruiken sommige CDI's een snelle opeenvolging van enkele vonken.(multispark)
Een voordeel van de korte vonkduur is dan weer dat hij ongevoeliger is voor lekstromen. ( natte of vuile bougie)
De transistor ontsteking geeft dan weer een langere vonk ( beter )
maar heeft dan weer het probleem van de laadtijd voor de bobijn(dwell time) wat niet ideaal is voor zeer hoge toerentallen.
Ook vereist deze soort onsteking een bobijn met een niet te lage ingangsweerstand , zoniet sneuvelt de transistor en / of bobijn.
Wat betreft de ingangsstroom betreft die hier eerder aangehaald werd
het vogende:je moet niet alleen de stroom meten maar ook bij welke spanning deze vloeit.
Vermogen is spanning maal stroom , dus beide zijn belangrijk.
In de fysica bestaan geen mirakels en blijft :wat je erin steekt is wat er uit komt .
Niet meer , niet minder .
Behalve natuurlijk de warmteverliezen!!, hier kan je wel wat winst boeken met moderne technologie.


Mvg
Patrick
Patric, jouw verhaal is duidelijk en ook het juiste.

Ik had beloofd een filmpje te maken en dat is gisteravond gemaakt.
Jammer dat het geluid niet zo duidelijk is. Lees vooral ook het commentaar.

http://nl.youtube.com/watch?v=U39BSHOyubs
http://nl.youtube.com/watch?v=9ozXY1ws-bs

http://nl.youtube.com/watch?v=3sbw4vghzYI Aalt 16.7pk met UltraSap ontsteking, Luc met 1968 machine nog bijna origineel.

Groeten,
Luc

ep
Berichten: 549
Lid geworden op: 07 jan 2007, 16:54
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

ontsteking

#92 Bericht door ep » 26 feb 2008, 19:20

*******
Laatst gewijzigd door ep op 23 nov 2009, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.

nsr
Berichten: 734
Lid geworden op: 19 okt 2005, 15:13
Locatie: Stompwijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#93 Bericht door nsr » 26 feb 2008, 19:35

Kijk,dat zijn nog eens berichten.

Heb je toevalig een duidelijkere foto Ep??

ep
Berichten: 549
Lid geworden op: 07 jan 2007, 16:54
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

z

#94 Bericht door ep » 26 feb 2008, 19:52

*********
Laatst gewijzigd door ep op 23 nov 2009, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

#95 Bericht door Ed.P » 26 feb 2008, 21:25

Ep , deze grafiek is zeker een jaar oud , ik weet vrijwel zeker dat dit een "normale" thyron t.o.v een Kröber is , hij heeft me deze grafiek laten zien toen ik mijn Thyron bij hem kocht :wink:

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19185
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 498 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#96 Bericht door dijk » 26 feb 2008, 21:42

Ed.P schreef:Ep , deze grafiek is zeker een jaar oud , ik weet vrijwel zeker dat dit een "normale" thyron t.o.v een Kröber is , hij heeft me deze grafiek laten zien toen ik mijn Thyron bij hem kocht :wink:
dat is al weer ruim een jaar geleden dat we bij jaap waren. toen heeft ie dat allemaal laten zien. en we zijn prive Museum hebben gezien :wink:

ep
Berichten: 549
Lid geworden op: 07 jan 2007, 16:54
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#97 Bericht door ep » 26 feb 2008, 21:51

*******8
Laatst gewijzigd door ep op 23 nov 2009, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

#98 Bericht door Ed.P » 26 feb 2008, 21:52

Oke , ik dacht je bij deze ook de speciale uitvoering bedoelde :oops:

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

#99 Bericht door Ed.P » 26 feb 2008, 22:13

Het vreemde is dat ik nu weer hetzelfde probleem heb als met de verkeerde bobine destijds , een paar minuten goed lopen en dan uitvallen , 10 sec wachten en daarna weer een paar minuten lopen en uitvallen , idea,s Ep?

Gr,

Ed

Gebruikersavatar
tet
Berichten: 1387
Lid geworden op: 16 dec 2005, 20:16
Locatie: hoofddorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#100 Bericht door tet » 26 feb 2008, 22:50

@ed,koppel je toerenteller effe los,willen nog wel eens vreemd doen,anders toch de bobine effe wisselen.
dikke blauwe bosch(van een kever)geeft bij mij nooit problemen,en ik rij al een jaar met de thyron :clap

Plaats reactie