Race ontstekingen topic (oa. Thyron)

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

#576 Bericht door Ed.P » 09 mei 2010, 11:42

Daleman ontsteking op mijn Huvo Casal
Bijlagen
ontst. huvo.JPG
ontst. huvo.JPG (87.83 KiB) 12541 keer bekeken

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#577 Bericht door Luc » 09 mei 2010, 12:21

Mooie machine Ed,
Soort zoekt soort m.a.w. kwaiteit Daleman past goed op zo'n HuvoCasal.

Wij kregen jaren geleden een Daleman uit Engeland voor reparatie toegestuurd.
Die zat op een 125cc 2 cilinder Morbidelli GP racer.
Het was één unit die met een dubbele bobine per omwenteling 4 vonken verzorgde.
2 in het bovenste dode punt en 2 in het onderst dode punt en de rotor had 2 metaaltjes die dit aanstuurden.
De machine draaide moeiteloos 14k.
Maar zij gaven de voorkeur aan een nieuwe US.
De Daleman hebben we als reserve gerepareerd en draait nu in het Portugeese 80cc kampioenschap, 2009 3e in het kampioenschap.
Bijlagen
DM Simon Fisher 681.jpg
DM Simon Fisher 681.jpg (48.85 KiB) 12503 keer bekeken
SimonFisherMorbidelli.jpg
SimonFisherMorbidelli.jpg (21.05 KiB) 12503 keer bekeken

Gebruikersavatar
pax00l
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
Locatie: ROTTERDAM
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

#578 Bericht door pax00l » 09 mei 2010, 16:02

Ja kijk nou zijn we beland bij het echte werk ,ja LUC het is weer het proberen waard geweest
dat zn ontsteking toch dubbel zn werk doe
en hoe goed van kwaliteit hij was,ja grote klasse :clap :clap

GR LOUIS
Laatst gewijzigd door pax00l op 28 jun 2010, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pax00l
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
Locatie: ROTTERDAM
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

#579 Bericht door pax00l » 09 mei 2010, 20:13

En oja voor de jongens die het over het blad elektuur hebben en
schema s op andere site zetten van dat blad
hier nog een schema van een ontsteking met transfomator even lezen
voor als je zn ding maak
Bijlagen
pax 00l3.jpg
pax 00l3.jpg (75.64 KiB) 12350 keer bekeken

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#580 Bericht door Luc » 10 mei 2010, 10:42

Louis, dat is informatie voor de ingewijden, en voor de zelfbouwers van belang.

Gr. Luc

Gebruikersavatar
pax00l
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
Locatie: ROTTERDAM
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

#581 Bericht door pax00l » 10 mei 2010, 15:09

Ach ja LUC ik wil de boel wel eens op stang jagen kijken wat ze
in huis hebben,maar vergeet niet dat ik al deze ontstekingen gebouwd
heeft,maar dan ben je er nog niet,zo als jij zij,jij weet net zo goed als
ik en ook TONK dat ga goed bij 12 a 13000 toeren,kom je daar boven
dan is het mis poes,gelukkig had ik op mijn werk het apparatuur er
voor om te kijken hoe ver ik kon gaan,
dan kan je kijken wat je doe tot hoe ver hij het toerental kan hebben
en dan daar wat verander en daar wat,nou heb ik een paar schema s
laten zien het is zo mooi geweest[ Maaaaaar als ik nog eens een
koop dan is het bij jou] ik ben het prutsen een beetje zat. :clap :clap
Laatst gewijzigd door pax00l op 28 jun 2010, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#582 Bericht door Luc » 11 mei 2010, 00:51

pax00l schreef:Ach ja LUC ik wil de boel wel eens op stang jagen kijken wat ze
in huis hebben,maar vergeet niet dat ik al deze ontstekingen gebouwd
heeft,maar dan ben je er nog niet,zo als jij zij,jij weet net zo goed als
ik en ook TONK dat ga goed bij 12 a 13000 toeren,kom je daar boven
dan is het mis poes,gelukkig had ik op mijn werk het apparatuur er
voor om te kijken hoe ver ik kon gaan,
dan kan je kijken wat je doe tot hoe ver hij het toerental kan hebben
en dan daar wat verander en daar wat,nou heb ik een paar schema s
laten zien het is zo mooi geweest[ Maaaaaar als ik nog eens een
koop dan is het bij jou] ik ben het prutsen een beetje zat. :clap :clap
Louis, kan altijd, maar op dit moment is de vraag groter dan dat we aankunnen.
Dat komt omdat we net weer met de productie zijn begonnen en er waren nog veel oude aanvragers.
Een simpele ontsteking kun je snel maken, maar deze maak je niet zomaar binnen 15 uur.
De kwaliteit moet ergens inzitten.

Gr. Luc

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#583 Bericht door dijk » 11 mei 2010, 11:14

mooi dat je de ontsteking weer maakt luc :clap
Bijlagen
Herschaalde kopie van UltraSapIgn.jpg
Herschaalde kopie van UltraSapIgn.jpg (68.8 KiB) 12026 keer bekeken

Gebruikersavatar
pax00l
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
Locatie: ROTTERDAM
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

#584 Bericht door pax00l » 11 mei 2010, 19:14

Kijk zo mag ik het horen he de machines moeten op volle toeren draaien,het ge kaats van gesmeed ijzer ,
en de soldeer bout rood gloeient en het zweet op je rug of tussen je bilnaad dan ga het goed
hou we zo :) :) :)

GR LOUIS
Laatst gewijzigd door pax00l op 28 jun 2010, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#585 Bericht door Luc » 12 mei 2010, 09:03

Nog een gemonteerd, gaf eerst 17,4pk met een Pits ontsteking op de test bank nu zonder probleem 19,4 pk bij 65graden als hij 45 graden is gaf hij 20,4 op de test bank, heel goed.
Dit is een reactie die ik vandaag kreeg op 1 van de 3 die vorige week geleverd werden.
Zelf hebben we die metingen nooit gedaan, zodat we ook geen pk getallen eraan konden koppelen, maar dat er winst zou zijn was mij wel duidelijk.

Een vonk is een vonk is wat velen denken, maar bovenstaande bewijst dat het toch iets anders in elkaar zit.
Die vonk is voor ons het belangrijkste aspect waarop we ons richten.
De programmering komt op de 2e plaats en ook daar hebben we ander ideeén over dan tot heden gebruikelijk is.

Groeten,
Luc

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#586 Bericht door dijk » 12 mei 2010, 09:34

dat zijn al goede berichten luc :!:

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#587 Bericht door Luc » 12 mei 2010, 14:10

Ja Jeroen, het gaat zeker goed. Die reactie is niet van de eerste de beste, hij reed zelf ook al jaren mijn een van ons op zijn Kreidler.

Ons probleem op dit moment is de levertijd van nieuwe onderdelen die speciaal gemaakt moeten worden.

Gr. Luc

RmC
Berichten: 669
Lid geworden op: 29 nov 2005, 19:26
Locatie: koudekerk aan den rijn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#588 Bericht door RmC » 13 mei 2010, 00:49

Luc schreef: De programmering komt op de 2e plaats en ook daar hebben we ander ideeén over dan tot heden gebruikelijk is.

Groeten,
Luc
modelbased misschien?? Als we dan toch out of the box denken

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#589 Bericht door Luc » 13 mei 2010, 12:02

RmC schreef:
Luc schreef: De programmering komt op de 2e plaats en ook daar hebben we ander ideeén over dan tot heden gebruikelijk is.

Groeten,
Luc
modelbased misschien?? Als we dan toch out of the box denken
Johan, Naast de voordelen van een programmeerbare ontsteking, waarvan ik zelf ook gebruik maak, zijn er ook nadelen.
Meer wil ik er nu nog niet over kwijt.

Gr. Luc

Gebruikersavatar
pax00l
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
Locatie: ROTTERDAM
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

#590 Bericht door pax00l » 15 mei 2010, 19:49

Kijk je moet zo maar denken ,elk voordeel heeft ook zn nadeel
ja dat zij die Amsterdammier mr J, CRIJFF toch ja en daar zit toch
waarheid in :) :)

GR LOUIS
Laatst gewijzigd door pax00l op 28 jun 2010, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#591 Bericht door Luc » 16 mei 2010, 00:05

Mr J.Cruyff heeft zijn sporen wel degelijk verdiend in woord en in daden.

Vandaag liep ik in Rockanje Mr Thyron tegen het lijf en was weer aardig in de weer en heel goed aanspreekbaar.

Groeten,
luc

rion
Berichten: 1268
Lid geworden op: 02 jul 2004, 22:32
Locatie: LIESHOUT
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#592 Bericht door rion » 16 mei 2010, 08:33

Luc schreef:
RmC schreef:
Luc schreef: De programmering komt op de 2e plaats en ook daar hebben we ander ideeén over dan tot heden gebruikelijk is.

Groeten,
Luc
modelbased misschien?? Als we dan toch out of the box denken
Johan, Naast de voordelen van een programmeerbare ontsteking, waarvan ik zelf ook gebruik maak, zijn er ook nadelen.
Meer wil ik er nu nog niet over kwijt.



Gr. Luc
Curve,s zoeken is een sport,uit eindelijk komt iedereen op bijna, zeg maar plus minus, op het zelfde uit.

Met het kopen van een carb. hebben we eigelijk het zelfde verhaal.
Hier kun je ook 500 sproeiers bij kopen,uit eindelijk heb je er maar 2 nodig :lol:

Uitlaat idemdito uit eindelijk komen we allen bij 1 pijp 8)

dit gld ook bij cilinders

koppen

enzze enz :lol:

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#593 Bericht door Luc » 16 mei 2010, 13:04

rion schreef: Curve,s zoeken is een sport,uit eindelijk komt iedereen op bijna, zeg maar plus minus, op het zelfde uit.

Met het kopen van een carb. hebben we eigelijk het zelfde verhaal.
Hier kun je ook 500 sproeiers bij kopen,uit eindelijk heb je er maar 2 nodig :lol:

Uitlaat idemdito uit eindelijk komen we allen bij 1 pijp 8)

dit gld ook bij cilinders

koppen

enzze enz :lol:

Als het zo simpel was Rion, dan had ik mijn tijd de afgelopen jaren wel anders besteed.

In alle genoemde componenten zitten behoorlijke verschillen, die geheel afhankelijk zijn van wat je met de machine voor ogen hebt.
Dus geheel afhankelijk van hoever je bereid bent om ermee te gaan.

Wanneer je alleen gericht bent op een zeer snelle straat Kreidler dan heb je deels wel gelijk, maar ook hier zijn nog wel verschillen in wensen.
Maar ook de beste pijpen tot nu toe zijn allen nog steeds te verbeteren!

De pijpen die daar nu veel op zitten, zouden het op mijn racer totaal niet doen, om maar even een voorbeeld te noemen.
De uitlaten die ik voor de Zweedse recordhouder op de sprint bereken of die voor het Portugeese 85cc kampioenschap zijn eveneens totaal afwijkend, als voor straatgebruik.

Ook de UltraSap ontsteking is voor het race ontwikkeld en niet geschikt op een straat Kreidler, tenzij je ermee wilt gaan racen.

Wat ik bedoeld heb met de regel dat wij dit anders zien, betekent niet dat wij opzoek zijn naar een z.g. ideale curve, want die bestaat niet, zoals ik al vaker geschreven heb.

Groeten,
Luc

Gebruikersavatar
pax00l
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
Locatie: ROTTERDAM
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

#594 Bericht door pax00l » 16 mei 2010, 14:46

Nee RION ik denk dat je dat een beetje te licht opneem,nou zal ik
niet zeggen dat je voor elke wedstrijd wat anders moet steken,
maar ik ging toch nooit weg met mijn doosje sproeiers,en bougie s
en kijken wat het weer doe,te warm of regen of te koud,en daar pas
je het geheel aan,en dan doen we het voor de hobby,
Maar als je dan LUC en TONK neem ja dat is een heel ander verhaal
dat moest elk parcour moet dat worden aan gepast,en lang een kort
een klim er in ,dus je kan als je het goed wil doen niet met 1 sproeier
van huis gaan,maaar ik denk dat je dat wel weet #-o #-o

GR LOUIS
Laatst gewijzigd door pax00l op 28 jun 2010, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Theove
Moderator
Berichten: 3053
Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 248 keren
Ontvangen waarderingen: 54 keren
Contacteer:

#595 Bericht door Theove » 16 mei 2010, 23:19

Theoretisch bestaat die ideale curve denk ik wel maar of je 'm op dat moment zal (blijven) vinden is een ander verhaal.

Ik heb vorige week in de geschiedenis van een SOBW racer mogen kijken. Een boek vol data voor elke race. Luchtdruk, luchtvochtigheid, buitentemperatuur, detonatieteller, carburateurafstelling, uitlaattemperaturen, cilindertemperaturen, enz. enz.
Alles wordt genoteerd om bij een volgende race zsm tot de meest haalbare ideale afstelling te komen.

Ingmar
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 feb 2008, 17:31
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#596 Bericht door Ingmar » 17 mei 2010, 19:33

Hallo allemaal,

Ik ben nog een redelijke leek in het gebied van ontstekingen.
Maar wil daar graag verandering in aanbrengen.

Voor mijn sprint tomos gebruikte ik altijd de oude vertrouwde hpi maar sins enige tijd heb ik een ignitech digitelbare ontsteking.

Maar nu lees ik hier en daar in dit topic dat ontstekings merken zoals Tyron,Ultrasap,Kröber en Daleman tot wel 4-5 pk winst kunnen geven.
Nu laat ik even in het midden of dat allemaal klopt met welke ontsteking enzo.

Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe er zoveel extra vermogen uit de ontsteking te halen is, natuurlijk weet ik dat dit tuners geheim is .

Maar zit dit vooral in de verschillende curves die in die ontstekingen zitten?

Want op mijn Ignitech heb ik al veel geprobeert met verschilende curves en het ene liep tog even lekkerder dan het andere.

Dus hoe kan je nou echt veel winst uit je ontsteking halen?
Veel testen met een hoop curves?
of heeft bvb zoon ignitech gewoon een limiet wat het aan extra vermogen kan op leveren?

Alvast bedank
Gr Ingmar

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#597 Bericht door snel » 17 mei 2010, 20:49

Een Ignitech is veel waar voor het geld.
De besproken ontstekingen zullen m.i.onder elkaar wel marginale vermogensverschillen laten zien ,maar niets in de orde van de genoemde 4-5 pk.
En wat vooral ook zo zal zijn is dat er niet een bij zit die over het volledige toerenverloop overal duidelijke winst zal geven.

Dus ,nog geen reden om je ernstig zorgen te gaan maken..

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#598 Bericht door Luc » 18 mei 2010, 00:46

NL>INGMAR<NL schreef:Hallo allemaal,

Ik ben nog een redelijke leek in het gebied van ontstekingen.
Maar wil daar graag verandering in aanbrengen.

Voor mijn sprint tomos gebruikte ik altijd de oude vertrouwde hpi maar sins enige tijd heb ik een ignitech digitelbare ontsteking.

Maar nu lees ik hier en daar in dit topic dat ontstekings merken zoals Tyron,Ultrasap,Kröber en Daleman tot wel 4-5 pk winst kunnen geven.
Nu laat ik even in het midden of dat allemaal klopt met welke ontsteking enzo.

Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe er zoveel extra vermogen uit de ontsteking te halen is, natuurlijk weet ik dat dit tuners geheim is .

Maar zit dit vooral in de verschillende curves die in die ontstekingen zitten?

Want op mijn Ignitech heb ik al veel geprobeert met verschilende curves en het ene liep tog even lekkerder dan het andere.

Dus hoe kan je nou echt veel winst uit je ontsteking halen?
Veel testen met een hoop curves?
of heeft bvb zoon ignitech gewoon een limiet wat het aan extra vermogen kan op leveren?

Alvast bedank
Gr Ingmar
Met een goede curve bereik je in elke geval dat je gemiddelde vermogen hoger wordt. Dus bij elk toerental de juiste voorontsteking.
Maar nog belangrijker is dat de verbranding zelf sneller verloopt, daarmee krijg je over het hele toerengebied een hoger vermogen.
De verhalen die sommige leveranciers die soms wel tot +8pk beloven moet je met een korrletje zout nemen.
Verschillen tot ca 4pk zijn volgens mij wel mogelijk, het is maar net welke je met elkaar gaat vergelijken,
De laatste testen met de nieuwe UltraSap zijn door Aalt Toersen uitgevoerd en kwam tot 3pk winst t.o.v. een Pits ontsteking.

Groeten,
Luc

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#599 Bericht door Luc » 18 mei 2010, 00:50

theove schreef:Theoretisch bestaat die ideale curve denk ik wel maar of je 'm op dat moment zal (blijven) vinden is een ander verhaal.

Ik heb vorige week in de geschiedenis van een SOBW racer mogen kijken. Een boek vol data voor elke race. Luchtdruk, luchtvochtigheid, buitentemperatuur, detonatieteller, carburateurafstelling, uitlaattemperaturen, cilindertemperaturen, enz. enz.
Alles wordt genoteerd om bij een volgende race zsm tot de meest haalbare ideale afstelling te komen.
Als je in alle SOBW registraties zou kunnen kijken, dan vind je allemaal verschilllende ideale curves.
Dus één ideale curve bestaat niet.

Groeten,
Luc

Gebruikersavatar
Theove
Moderator
Berichten: 3053
Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 248 keren
Ontvangen waarderingen: 54 keren
Contacteer:

#600 Bericht door Theove » 18 mei 2010, 01:08

Zo bedoel ik het ook Luc. Elke omstandigheid heeft een eigen curve.

Plaats reactie