Race ontstekingen topic (oa. Thyron)
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
Mooie machine Ed,
Soort zoekt soort m.a.w. kwaiteit Daleman past goed op zo'n HuvoCasal.
Wij kregen jaren geleden een Daleman uit Engeland voor reparatie toegestuurd.
Die zat op een 125cc 2 cilinder Morbidelli GP racer.
Het was één unit die met een dubbele bobine per omwenteling 4 vonken verzorgde.
2 in het bovenste dode punt en 2 in het onderst dode punt en de rotor had 2 metaaltjes die dit aanstuurden.
De machine draaide moeiteloos 14k.
Maar zij gaven de voorkeur aan een nieuwe US.
De Daleman hebben we als reserve gerepareerd en draait nu in het Portugeese 80cc kampioenschap, 2009 3e in het kampioenschap.
Soort zoekt soort m.a.w. kwaiteit Daleman past goed op zo'n HuvoCasal.
Wij kregen jaren geleden een Daleman uit Engeland voor reparatie toegestuurd.
Die zat op een 125cc 2 cilinder Morbidelli GP racer.
Het was één unit die met een dubbele bobine per omwenteling 4 vonken verzorgde.
2 in het bovenste dode punt en 2 in het onderst dode punt en de rotor had 2 metaaltjes die dit aanstuurden.
De machine draaide moeiteloos 14k.
Maar zij gaven de voorkeur aan een nieuwe US.
De Daleman hebben we als reserve gerepareerd en draait nu in het Portugeese 80cc kampioenschap, 2009 3e in het kampioenschap.
- Bijlagen
-
- DM Simon Fisher 681.jpg (48.85 KiB) 12503 keer bekeken
-
- SimonFisherMorbidelli.jpg (21.05 KiB) 12503 keer bekeken
- pax00l
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
- Locatie: ROTTERDAM
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Ja kijk nou zijn we beland bij het echte werk ,ja LUC het is weer het proberen waard geweest
dat zn ontsteking toch dubbel zn werk doe
en hoe goed van kwaliteit hij was,ja grote klasse
GR LOUIS
dat zn ontsteking toch dubbel zn werk doe
en hoe goed van kwaliteit hij was,ja grote klasse
GR LOUIS
Laatst gewijzigd door pax00l op 28 jun 2010, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- pax00l
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
- Locatie: ROTTERDAM
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Ach ja LUC ik wil de boel wel eens op stang jagen kijken wat ze
in huis hebben,maar vergeet niet dat ik al deze ontstekingen gebouwd
heeft,maar dan ben je er nog niet,zo als jij zij,jij weet net zo goed als
ik en ook TONK dat ga goed bij 12 a 13000 toeren,kom je daar boven
dan is het mis poes,gelukkig had ik op mijn werk het apparatuur er
voor om te kijken hoe ver ik kon gaan,
dan kan je kijken wat je doe tot hoe ver hij het toerental kan hebben
en dan daar wat verander en daar wat,nou heb ik een paar schema s
laten zien het is zo mooi geweest[ Maaaaaar als ik nog eens een
koop dan is het bij jou] ik ben het prutsen een beetje zat.
in huis hebben,maar vergeet niet dat ik al deze ontstekingen gebouwd
heeft,maar dan ben je er nog niet,zo als jij zij,jij weet net zo goed als
ik en ook TONK dat ga goed bij 12 a 13000 toeren,kom je daar boven
dan is het mis poes,gelukkig had ik op mijn werk het apparatuur er
voor om te kijken hoe ver ik kon gaan,
dan kan je kijken wat je doe tot hoe ver hij het toerental kan hebben
en dan daar wat verander en daar wat,nou heb ik een paar schema s
laten zien het is zo mooi geweest[ Maaaaaar als ik nog eens een
koop dan is het bij jou] ik ben het prutsen een beetje zat.
Laatst gewijzigd door pax00l op 28 jun 2010, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
Louis, kan altijd, maar op dit moment is de vraag groter dan dat we aankunnen.pax00l schreef:Ach ja LUC ik wil de boel wel eens op stang jagen kijken wat ze
in huis hebben,maar vergeet niet dat ik al deze ontstekingen gebouwd
heeft,maar dan ben je er nog niet,zo als jij zij,jij weet net zo goed als
ik en ook TONK dat ga goed bij 12 a 13000 toeren,kom je daar boven
dan is het mis poes,gelukkig had ik op mijn werk het apparatuur er
voor om te kijken hoe ver ik kon gaan,
dan kan je kijken wat je doe tot hoe ver hij het toerental kan hebben
en dan daar wat verander en daar wat,nou heb ik een paar schema s
laten zien het is zo mooi geweest[ Maaaaaar als ik nog eens een
koop dan is het bij jou] ik ben het prutsen een beetje zat. :clap :clap
Dat komt omdat we net weer met de productie zijn begonnen en er waren nog veel oude aanvragers.
Een simpele ontsteking kun je snel maken, maar deze maak je niet zomaar binnen 15 uur.
De kwaliteit moet ergens inzitten.
Gr. Luc
- pax00l
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
- Locatie: ROTTERDAM
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Kijk zo mag ik het horen he de machines moeten op volle toeren draaien,het ge kaats van gesmeed ijzer ,
en de soldeer bout rood gloeient en het zweet op je rug of tussen je bilnaad dan ga het goed
hou we zo
GR LOUIS
en de soldeer bout rood gloeient en het zweet op je rug of tussen je bilnaad dan ga het goed
hou we zo
GR LOUIS
Laatst gewijzigd door pax00l op 28 jun 2010, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
Dit is een reactie die ik vandaag kreeg op 1 van de 3 die vorige week geleverd werden.Nog een gemonteerd, gaf eerst 17,4pk met een Pits ontsteking op de test bank nu zonder probleem 19,4 pk bij 65graden als hij 45 graden is gaf hij 20,4 op de test bank, heel goed.
Zelf hebben we die metingen nooit gedaan, zodat we ook geen pk getallen eraan konden koppelen, maar dat er winst zou zijn was mij wel duidelijk.
Een vonk is een vonk is wat velen denken, maar bovenstaande bewijst dat het toch iets anders in elkaar zit.
Die vonk is voor ons het belangrijkste aspect waarop we ons richten.
De programmering komt op de 2e plaats en ook daar hebben we ander ideeén over dan tot heden gebruikelijk is.
Groeten,
Luc
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
Johan, Naast de voordelen van een programmeerbare ontsteking, waarvan ik zelf ook gebruik maak, zijn er ook nadelen.RmC schreef:modelbased misschien?? Als we dan toch out of the box denkenLuc schreef: De programmering komt op de 2e plaats en ook daar hebben we ander ideeén over dan tot heden gebruikelijk is.
Groeten,
Luc
Meer wil ik er nu nog niet over kwijt.
Gr. Luc
- pax00l
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
- Locatie: ROTTERDAM
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Kijk je moet zo maar denken ,elk voordeel heeft ook zn nadeel
ja dat zij die Amsterdammier mr J, CRIJFF toch ja en daar zit toch
waarheid in
GR LOUIS
ja dat zij die Amsterdammier mr J, CRIJFF toch ja en daar zit toch
waarheid in
GR LOUIS
Laatst gewijzigd door pax00l op 28 jun 2010, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1268
- Lid geworden op: 02 jul 2004, 22:32
- Locatie: LIESHOUT
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Curve,s zoeken is een sport,uit eindelijk komt iedereen op bijna, zeg maar plus minus, op het zelfde uit.Luc schreef:Johan, Naast de voordelen van een programmeerbare ontsteking, waarvan ik zelf ook gebruik maak, zijn er ook nadelen.RmC schreef:modelbased misschien?? Als we dan toch out of the box denkenLuc schreef: De programmering komt op de 2e plaats en ook daar hebben we ander ideeén over dan tot heden gebruikelijk is.
Groeten,
Luc
Meer wil ik er nu nog niet over kwijt.
Gr. Luc
Met het kopen van een carb. hebben we eigelijk het zelfde verhaal.
Hier kun je ook 500 sproeiers bij kopen,uit eindelijk heb je er maar 2 nodig
Uitlaat idemdito uit eindelijk komen we allen bij 1 pijp
dit gld ook bij cilinders
koppen
enzze enz
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
rion schreef: Curve,s zoeken is een sport,uit eindelijk komt iedereen op bijna, zeg maar plus minus, op het zelfde uit.
Met het kopen van een carb. hebben we eigelijk het zelfde verhaal.
Hier kun je ook 500 sproeiers bij kopen,uit eindelijk heb je er maar 2 nodig :lol:
Uitlaat idemdito uit eindelijk komen we allen bij 1 pijp 8)
dit gld ook bij cilinders
koppen
enzze enz :lol:
Als het zo simpel was Rion, dan had ik mijn tijd de afgelopen jaren wel anders besteed.
In alle genoemde componenten zitten behoorlijke verschillen, die geheel afhankelijk zijn van wat je met de machine voor ogen hebt.
Dus geheel afhankelijk van hoever je bereid bent om ermee te gaan.
Wanneer je alleen gericht bent op een zeer snelle straat Kreidler dan heb je deels wel gelijk, maar ook hier zijn nog wel verschillen in wensen.
Maar ook de beste pijpen tot nu toe zijn allen nog steeds te verbeteren!
De pijpen die daar nu veel op zitten, zouden het op mijn racer totaal niet doen, om maar even een voorbeeld te noemen.
De uitlaten die ik voor de Zweedse recordhouder op de sprint bereken of die voor het Portugeese 85cc kampioenschap zijn eveneens totaal afwijkend, als voor straatgebruik.
Ook de UltraSap ontsteking is voor het race ontwikkeld en niet geschikt op een straat Kreidler, tenzij je ermee wilt gaan racen.
Wat ik bedoeld heb met de regel dat wij dit anders zien, betekent niet dat wij opzoek zijn naar een z.g. ideale curve, want die bestaat niet, zoals ik al vaker geschreven heb.
Groeten,
Luc
- pax00l
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
- Locatie: ROTTERDAM
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Nee RION ik denk dat je dat een beetje te licht opneem,nou zal ik
niet zeggen dat je voor elke wedstrijd wat anders moet steken,
maar ik ging toch nooit weg met mijn doosje sproeiers,en bougie s
en kijken wat het weer doe,te warm of regen of te koud,en daar pas
je het geheel aan,en dan doen we het voor de hobby,
Maar als je dan LUC en TONK neem ja dat is een heel ander verhaal
dat moest elk parcour moet dat worden aan gepast,en lang een kort
een klim er in ,dus je kan als je het goed wil doen niet met 1 sproeier
van huis gaan,maaar ik denk dat je dat wel weet
GR LOUIS
niet zeggen dat je voor elke wedstrijd wat anders moet steken,
maar ik ging toch nooit weg met mijn doosje sproeiers,en bougie s
en kijken wat het weer doe,te warm of regen of te koud,en daar pas
je het geheel aan,en dan doen we het voor de hobby,
Maar als je dan LUC en TONK neem ja dat is een heel ander verhaal
dat moest elk parcour moet dat worden aan gepast,en lang een kort
een klim er in ,dus je kan als je het goed wil doen niet met 1 sproeier
van huis gaan,maaar ik denk dat je dat wel weet
GR LOUIS
Laatst gewijzigd door pax00l op 28 jun 2010, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- Theove
- Moderator
- Berichten: 3053
- Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
- Locatie: Gelderland
- Gegeven waarderingen: 248 keren
- Ontvangen waarderingen: 54 keren
- Contacteer:
Theoretisch bestaat die ideale curve denk ik wel maar of je 'm op dat moment zal (blijven) vinden is een ander verhaal.
Ik heb vorige week in de geschiedenis van een SOBW racer mogen kijken. Een boek vol data voor elke race. Luchtdruk, luchtvochtigheid, buitentemperatuur, detonatieteller, carburateurafstelling, uitlaattemperaturen, cilindertemperaturen, enz. enz.
Alles wordt genoteerd om bij een volgende race zsm tot de meest haalbare ideale afstelling te komen.
Ik heb vorige week in de geschiedenis van een SOBW racer mogen kijken. Een boek vol data voor elke race. Luchtdruk, luchtvochtigheid, buitentemperatuur, detonatieteller, carburateurafstelling, uitlaattemperaturen, cilindertemperaturen, enz. enz.
Alles wordt genoteerd om bij een volgende race zsm tot de meest haalbare ideale afstelling te komen.
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 28 feb 2008, 17:31
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Hallo allemaal,
Ik ben nog een redelijke leek in het gebied van ontstekingen.
Maar wil daar graag verandering in aanbrengen.
Voor mijn sprint tomos gebruikte ik altijd de oude vertrouwde hpi maar sins enige tijd heb ik een ignitech digitelbare ontsteking.
Maar nu lees ik hier en daar in dit topic dat ontstekings merken zoals Tyron,Ultrasap,Kröber en Daleman tot wel 4-5 pk winst kunnen geven.
Nu laat ik even in het midden of dat allemaal klopt met welke ontsteking enzo.
Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe er zoveel extra vermogen uit de ontsteking te halen is, natuurlijk weet ik dat dit tuners geheim is .
Maar zit dit vooral in de verschillende curves die in die ontstekingen zitten?
Want op mijn Ignitech heb ik al veel geprobeert met verschilende curves en het ene liep tog even lekkerder dan het andere.
Dus hoe kan je nou echt veel winst uit je ontsteking halen?
Veel testen met een hoop curves?
of heeft bvb zoon ignitech gewoon een limiet wat het aan extra vermogen kan op leveren?
Alvast bedank
Gr Ingmar
Ik ben nog een redelijke leek in het gebied van ontstekingen.
Maar wil daar graag verandering in aanbrengen.
Voor mijn sprint tomos gebruikte ik altijd de oude vertrouwde hpi maar sins enige tijd heb ik een ignitech digitelbare ontsteking.
Maar nu lees ik hier en daar in dit topic dat ontstekings merken zoals Tyron,Ultrasap,Kröber en Daleman tot wel 4-5 pk winst kunnen geven.
Nu laat ik even in het midden of dat allemaal klopt met welke ontsteking enzo.
Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe er zoveel extra vermogen uit de ontsteking te halen is, natuurlijk weet ik dat dit tuners geheim is .
Maar zit dit vooral in de verschillende curves die in die ontstekingen zitten?
Want op mijn Ignitech heb ik al veel geprobeert met verschilende curves en het ene liep tog even lekkerder dan het andere.
Dus hoe kan je nou echt veel winst uit je ontsteking halen?
Veel testen met een hoop curves?
of heeft bvb zoon ignitech gewoon een limiet wat het aan extra vermogen kan op leveren?
Alvast bedank
Gr Ingmar
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Een Ignitech is veel waar voor het geld.
De besproken ontstekingen zullen m.i.onder elkaar wel marginale vermogensverschillen laten zien ,maar niets in de orde van de genoemde 4-5 pk.
En wat vooral ook zo zal zijn is dat er niet een bij zit die over het volledige toerenverloop overal duidelijke winst zal geven.
Dus ,nog geen reden om je ernstig zorgen te gaan maken..
De besproken ontstekingen zullen m.i.onder elkaar wel marginale vermogensverschillen laten zien ,maar niets in de orde van de genoemde 4-5 pk.
En wat vooral ook zo zal zijn is dat er niet een bij zit die over het volledige toerenverloop overal duidelijke winst zal geven.
Dus ,nog geen reden om je ernstig zorgen te gaan maken..
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
Met een goede curve bereik je in elke geval dat je gemiddelde vermogen hoger wordt. Dus bij elk toerental de juiste voorontsteking.NL>INGMAR<NL schreef:Hallo allemaal,
Ik ben nog een redelijke leek in het gebied van ontstekingen.
Maar wil daar graag verandering in aanbrengen.
Voor mijn sprint tomos gebruikte ik altijd de oude vertrouwde hpi maar sins enige tijd heb ik een ignitech digitelbare ontsteking.
Maar nu lees ik hier en daar in dit topic dat ontstekings merken zoals Tyron,Ultrasap,Kröber en Daleman tot wel 4-5 pk winst kunnen geven.
Nu laat ik even in het midden of dat allemaal klopt met welke ontsteking enzo.
Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe er zoveel extra vermogen uit de ontsteking te halen is, natuurlijk weet ik dat dit tuners geheim is .
Maar zit dit vooral in de verschillende curves die in die ontstekingen zitten?
Want op mijn Ignitech heb ik al veel geprobeert met verschilende curves en het ene liep tog even lekkerder dan het andere.
Dus hoe kan je nou echt veel winst uit je ontsteking halen?
Veel testen met een hoop curves?
of heeft bvb zoon ignitech gewoon een limiet wat het aan extra vermogen kan op leveren?
Alvast bedank
Gr Ingmar
Maar nog belangrijker is dat de verbranding zelf sneller verloopt, daarmee krijg je over het hele toerengebied een hoger vermogen.
De verhalen die sommige leveranciers die soms wel tot +8pk beloven moet je met een korrletje zout nemen.
Verschillen tot ca 4pk zijn volgens mij wel mogelijk, het is maar net welke je met elkaar gaat vergelijken,
De laatste testen met de nieuwe UltraSap zijn door Aalt Toersen uitgevoerd en kwam tot 3pk winst t.o.v. een Pits ontsteking.
Groeten,
Luc
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
Als je in alle SOBW registraties zou kunnen kijken, dan vind je allemaal verschilllende ideale curves.theove schreef:Theoretisch bestaat die ideale curve denk ik wel maar of je 'm op dat moment zal (blijven) vinden is een ander verhaal.
Ik heb vorige week in de geschiedenis van een SOBW racer mogen kijken. Een boek vol data voor elke race. Luchtdruk, luchtvochtigheid, buitentemperatuur, detonatieteller, carburateurafstelling, uitlaattemperaturen, cilindertemperaturen, enz. enz.
Alles wordt genoteerd om bij een volgende race zsm tot de meest haalbare ideale afstelling te komen.
Dus één ideale curve bestaat niet.
Groeten,
Luc