90 cc met membraan Proto 2

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
Marcel O.
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#901 Bericht door Marcel O. » 16 mar 2009, 22:11

Dat wist ik Lampie :lol:

Gebruikersavatar
rick rol
Berichten: 3332
Lid geworden op: 30 sep 2004, 19:06
Locatie: noordwijkerhout
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#902 Bericht door rick rol » 16 mar 2009, 22:16

Marcel je krijgt nog meer concurrentie lekker toch de big bore club

RR

Gebruikersavatar
lampie
Berichten: 2019
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:57
Locatie: egg mountains city (achterhoek)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#903 Bericht door lampie » 16 mar 2009, 22:25

rick rol schreef:Marcel je krijgt nog meer concurrentie lekker toch de big bore club

RR
die jongen moet een beetje concurentie krijgen want hij begint zich al een beetje te vervelen :D

Marcel O.
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#904 Bericht door Marcel O. » 16 mar 2009, 22:34

Marcel je krijgt nog meer concurrentie lekker toch de big bore club

Helaas wel, heel het forum is er tegen maar stiekum willen ze het allemaal :lol: :lol: :lol:

Marcel O.

Gebruikersavatar
AndreH
Beheerder
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 sep 2007, 22:06
Locatie: 's-Heerenbroek
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 0

#905 Bericht door AndreH » 16 mar 2009, 22:41

Marcel Onvlee schreef:
Marcel je krijgt nog meer concurrentie lekker toch de big bore club

Helaas wel, heel het forum is er tegen maar stiekum willen ze het allemaal :lol: :lol: :lol:

Marcel O.
Heb net de 50mm opgeruimd zaterdag, 50cc is leuker :wink:

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

#906 Bericht door nozems » 17 mar 2009, 06:08

ow je probeert een bestaande 'pas' te maken,dat kan natuurlijk ook!

maar wel ambitieus hoor 125kmph..maar het zou idd mogelijk moeten zijn :wink:

ep
Berichten: 549
Lid geworden op: 07 jan 2007, 16:54
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#907 Bericht door ep » 17 mar 2009, 09:00

********
Laatst gewijzigd door ep op 22 nov 2009, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
lampie
Berichten: 2019
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:57
Locatie: egg mountains city (achterhoek)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#908 Bericht door lampie » 17 mar 2009, 13:00

drijstang. een vriend van mij heeft jarenlang aan bromfiest racen gedaan en die zei als je je drijfstang velende met 1 cm dat dan wel 1 to 1,5 pk kon schelen..s dit en utopie of....

ep. wat is de voordeel van een kortere drijfstang? hogere carter druk? verklaar je nader.
wil inderdaad de 12000 zeker niet overschrijden. 11500 moet genoeg zijn voor de 125km.

had zelf ook aan een langere drijfstang gedacht maar om meer ruimte te maken voor de membraam inlaat. dus een extra plaat op het carter te maken.

toch wel leuk om dit soort dingen allemaal uit te denken. tis alleen wel jammer dat ik hier eigenlijk niet zoveel verstand van heb. maar door hier alle projecten in het tuning onderdeel van deze site te lezen kun je een heel eind komen. het is ook fijn door de reacties van jullie allemaal tekrijgen. bedankt daar voor :thumbleft

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

#909 Bericht door nozems » 17 mar 2009, 17:16

Lampie bij mij is de drijfstang ook 85mm lang gelaten,dit had de jager zo gemaakt,en die weten wel wat ze doen.

Bij marcels,s z,n big bore,s zitten er wel langere drijfstangen in (90mm)...

maar ik heb het vaker gehoord dat ze in de racerij langere drijfstangen gebruiken,hoe het nou precies zit moet je me niet vragen...ben ook wel benieuwd of het toerental afhankelijk is :?:

Gebruikersavatar
veldmuis
Berichten: 1520
Lid geworden op: 04 aug 2008, 02:10
Locatie: Where I lay my hat
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#910 Bericht door veldmuis » 17 mar 2009, 17:18

Langere drijfstang = minder lijbaankracht bij een gelijk blijvende slag :wink:

Gebruikersavatar
larsz
Berichten: 213
Lid geworden op: 17 jul 2006, 22:16
Locatie: noord holland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#911 Bericht door larsz » 17 mar 2009, 17:21

in de scooterwereld wordt er veel over gesproken..., ze hebben de keuze tussen 80 85 en 90 mm dacht ik, de echte professionele daar schijnen de langere te monteren voor inderdaad minder lijbaankrachten.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

#912 Bericht door nozems » 17 mar 2009, 17:22

juist..maar desaxsatie doet weer hetzzelfde met je zuiger/cilinder.....die lijbaankrachten kosten dus energie,en dat willen de jongens in de racerij niet....maar waarom is dit niet fabrieksaf al aangepast,we hebben het over nadelige krachten...of is het net zoiets als met tegenwind,hoe harder het waait des de groter de weerstand..

Gebruikersavatar
veldmuis
Berichten: 1520
Lid geworden op: 04 aug 2008, 02:10
Locatie: Where I lay my hat
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#913 Bericht door veldmuis » 17 mar 2009, 17:25

Maak het vectordiagram maar voor een krukdrijstangmechanisme en je ziet wat er gebeurd wanneer je langer gaat met je drijfstang. Hoe meer de kracht recht op je kruk word overgebracht, hoe meer energie je kunt omzetten in een draaiende beweging

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

#914 Bericht door nozems » 17 mar 2009, 17:41

het word een beetje duidelijk voor me,heb ik altijd nog een goed excuus als ik wat 'pk's mis :mrgreen:

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#915 Bericht door TonK » 17 mar 2009, 18:03

Een lange(re) drijfstang veroorzaakt door zijn hogere gewicht grotere krachten op het krukpenlager (big-end).

Voor hoge toerentallen (racemotoren) moet dus een compromis gezocht worden m.b.t. de drijfstanglengte.

Een zo klein mogelijke oscillerende en roterende massa verbeterd de acceleratie.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

#916 Bericht door nozems » 17 mar 2009, 18:08

dit werpt licht op de zaak :D :clap

Gebruikersavatar
RicM
Berichten: 323
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:04
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#917 Bericht door RicM » 17 mar 2009, 18:49

TonK schreef:Een lange(re) drijfstang veroorzaakt door zijn hogere gewicht grotere krachten op het krukpenlager (big-end).

Voor hoge toerentallen (racemotoren) moet dus een compromis gezocht worden m.b.t. de drijfstanglengte.

Een zo klein mogelijke oscillerende en roterende massa verbeterd de acceleratie.
Helemaal juist, maar aangezien we tegenwoordig erg goede big-end lagers hebben. En ze zelfs zelden kapot gaan. (ook niet in een expi-machine die 16.500 toeren draait, krukas van vorig seizoen komt dit jaar ook weer in actie! zonder revisie! ) Kunnen we de drijfstang langer maken.

Met een langere drijfstang zijn je spoelpoorten en uitlaat ook groter met behoud van dezelfde spoeltiming!!
Evenveel graden dus, maar meer spoelpoortoppervlak....

Nadeel is je carterdruk, maar daar valt ook wat aan te doen. Zuiger monteren waar de zuigerpen wat hoger zit bijvoorbeeld....

ep
Berichten: 549
Lid geworden op: 07 jan 2007, 16:54
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#918 Bericht door ep » 17 mar 2009, 19:24

**********
Laatst gewijzigd door ep op 22 nov 2009, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
lampie
Berichten: 2019
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:57
Locatie: egg mountains city (achterhoek)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#919 Bericht door lampie » 17 mar 2009, 19:35

ja dat het pomp en vacum minder wordt. maar is het aan zuigen van carb naar carter met een membraam voldoendeten ten opzichte van een zuiger gestuurde. van het carter naar cilinder is met een goede expansie toch voldoende.

Gebruikersavatar
tet
Berichten: 1387
Lid geworden op: 16 dec 2005, 20:16
Locatie: hoofddorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#920 Bericht door tet » 17 mar 2009, 19:49

RicM schreef:
Met een langere drijfstang zijn je spoelpoorten en uitlaat ook groter met behoud van dezelfde spoeltiming!!
Evenveel graden dus, maar meer spoelpoortoppervlak....
Leg dit eens uit?
slag blijft toch hetzelfde en de boring ook?
rene

ep
Berichten: 549
Lid geworden op: 07 jan 2007, 16:54
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#921 Bericht door ep » 17 mar 2009, 20:13

*********
Laatst gewijzigd door ep op 22 nov 2009, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.

ep
Berichten: 549
Lid geworden op: 07 jan 2007, 16:54
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#922 Bericht door ep » 17 mar 2009, 20:16

*********
Laatst gewijzigd door ep op 22 nov 2009, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3588
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#923 Bericht door freaky_ferry » 17 mar 2009, 20:30

zelfs membraan gestuurd wordt op hoge toerentallen zuigergestuurd heb ik een 50ccer uit 2009 eens horen zeggen :wink:

Gebruikersavatar
veldmuis
Berichten: 1520
Lid geworden op: 04 aug 2008, 02:10
Locatie: Where I lay my hat
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#924 Bericht door veldmuis » 17 mar 2009, 21:15

Maar het membraan word toch vooral toegepast om hem in de lagere toerentallen ook beter te laten lopen, niet in de hogere,....

Gebruikersavatar
RS3001
Berichten: 1781
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:00
Locatie: Drenthe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#925 Bericht door RS3001 » 17 mar 2009, 21:20

veldmuis schreef:Maar het membraan word toch vooral toegepast om hem in de lagere toerentallen ook beter te laten lopen, niet in de hogere,....


Een maat van mij is monteur in de kartwereld, ze halen met membraan meer rpm dan met roterend.

Plaats reactie