90 cc met membraan Proto 2
- lampie
- Berichten: 2019
- Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:57
- Locatie: egg mountains city (achterhoek)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
drijstang. een vriend van mij heeft jarenlang aan bromfiest racen gedaan en die zei als je je drijfstang velende met 1 cm dat dan wel 1 to 1,5 pk kon schelen..s dit en utopie of....
ep. wat is de voordeel van een kortere drijfstang? hogere carter druk? verklaar je nader.
wil inderdaad de 12000 zeker niet overschrijden. 11500 moet genoeg zijn voor de 125km.
had zelf ook aan een langere drijfstang gedacht maar om meer ruimte te maken voor de membraam inlaat. dus een extra plaat op het carter te maken.
toch wel leuk om dit soort dingen allemaal uit te denken. tis alleen wel jammer dat ik hier eigenlijk niet zoveel verstand van heb. maar door hier alle projecten in het tuning onderdeel van deze site te lezen kun je een heel eind komen. het is ook fijn door de reacties van jullie allemaal tekrijgen. bedankt daar voor
ep. wat is de voordeel van een kortere drijfstang? hogere carter druk? verklaar je nader.
wil inderdaad de 12000 zeker niet overschrijden. 11500 moet genoeg zijn voor de 125km.
had zelf ook aan een langere drijfstang gedacht maar om meer ruimte te maken voor de membraam inlaat. dus een extra plaat op het carter te maken.
toch wel leuk om dit soort dingen allemaal uit te denken. tis alleen wel jammer dat ik hier eigenlijk niet zoveel verstand van heb. maar door hier alle projecten in het tuning onderdeel van deze site te lezen kun je een heel eind komen. het is ook fijn door de reacties van jullie allemaal tekrijgen. bedankt daar voor
- nozems
- Berichten: 10471
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 237 keren
- Ontvangen waarderingen: 223 keren
Lampie bij mij is de drijfstang ook 85mm lang gelaten,dit had de jager zo gemaakt,en die weten wel wat ze doen.
Bij marcels,s z,n big bore,s zitten er wel langere drijfstangen in (90mm)...
maar ik heb het vaker gehoord dat ze in de racerij langere drijfstangen gebruiken,hoe het nou precies zit moet je me niet vragen...ben ook wel benieuwd of het toerental afhankelijk is
Bij marcels,s z,n big bore,s zitten er wel langere drijfstangen in (90mm)...
maar ik heb het vaker gehoord dat ze in de racerij langere drijfstangen gebruiken,hoe het nou precies zit moet je me niet vragen...ben ook wel benieuwd of het toerental afhankelijk is
- nozems
- Berichten: 10471
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 237 keren
- Ontvangen waarderingen: 223 keren
juist..maar desaxsatie doet weer hetzzelfde met je zuiger/cilinder.....die lijbaankrachten kosten dus energie,en dat willen de jongens in de racerij niet....maar waarom is dit niet fabrieksaf al aangepast,we hebben het over nadelige krachten...of is het net zoiets als met tegenwind,hoe harder het waait des de groter de weerstand..
- RicM
- Berichten: 323
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:04
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Helemaal juist, maar aangezien we tegenwoordig erg goede big-end lagers hebben. En ze zelfs zelden kapot gaan. (ook niet in een expi-machine die 16.500 toeren draait, krukas van vorig seizoen komt dit jaar ook weer in actie! zonder revisie! ) Kunnen we de drijfstang langer maken.TonK schreef:Een lange(re) drijfstang veroorzaakt door zijn hogere gewicht grotere krachten op het krukpenlager (big-end).
Voor hoge toerentallen (racemotoren) moet dus een compromis gezocht worden m.b.t. de drijfstanglengte.
Een zo klein mogelijke oscillerende en roterende massa verbeterd de acceleratie.
Met een langere drijfstang zijn je spoelpoorten en uitlaat ook groter met behoud van dezelfde spoeltiming!!
Evenveel graden dus, maar meer spoelpoortoppervlak....
Nadeel is je carterdruk, maar daar valt ook wat aan te doen. Zuiger monteren waar de zuigerpen wat hoger zit bijvoorbeeld....
- freaky_ferry
- Berichten: 3588
- Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
- Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer