hpi 2005 puch--->>kreidler

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
john
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 sep 2002, 18:13
Locatie: salland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

hpi 2005 puch--->>kreidler

#1 Bericht door john » 01 sep 2008, 11:45

hallo
ik kan een hpi binnenrotor overnemen maar deze komt van een puch af.
kan ik deze ook op een kreidler gebruiken? of kom ik in de problemen met de draairichting?

gr john

nsr
Berichten: 734
Lid geworden op: 19 okt 2005, 15:13
Locatie: Stompwijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#2 Bericht door nsr » 01 sep 2008, 11:48

Nee,is geen probleem John!

Een HPI kan 2 kanten op draaien.

john
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 sep 2002, 18:13
Locatie: salland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door john » 01 sep 2008, 12:04

ok
maar zit ik dan niet met de vervroeging?
ik bedoel omdat ie de andere kant op draait dat ie gaat verlaten ipv vervroegen?
er staat one curve op de cdi

nsr
Berichten: 734
Lid geworden op: 19 okt 2005, 15:13
Locatie: Stompwijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#4 Bericht door nsr » 01 sep 2008, 12:42

Even HPI googlen,staat allemaal op de site beschreven.
Is echt geen probleem,je moet hem alleen 180 graden anders afstellen,maar nogmaals,staat op de site.

john
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 sep 2002, 18:13
Locatie: salland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door john » 01 sep 2008, 13:06


john
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 sep 2002, 18:13
Locatie: salland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door john » 01 sep 2008, 13:10

ik heb trouwens ook nog een motoplatt binnenrotor, zou dit hetzelfde presteren of is de hpi beter? (licht getunede sb,20mm,opmaat pijp)

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#7 Bericht door pluisje » 01 sep 2008, 13:20

john schreef:ok
maar zit ik dan niet met de vervroeging?
ik bedoel omdat ie de andere kant op draait dat ie gaat verlaten ipv vervroegen?
er staat one curve op de cdi
klopt,

eerst wordt de bobine geladen en dan ontladen.
echter, de HPI zit zo in elkaar dat deze eerst
ontlaadt (maar is leeg, dus gebeurt er niets)
dan oplaadt,
dan weer ontlaadt (met een grote vonk tot gevolg)

omdat deze 2 ontlaadt punten dus altijd voorbij komen,
maakt het niets uit of deze linksom of rechtsom draait.
de bobine ziet gewoon; ontlaadt, laadt, ontlaadt.

bij een Kreidler (en andere rechtgeplaatste bougie)
is het helemaal makkelijk afstellen,
duw de cilinder helemaal naar beneden,
dan heb je op de rode bobine 2 streepjes,
maar iets verderop steekt er ook nog een rood
puntje uit naar binnen.

als de cilinder helemaal naar beneden staat,
komt dit overeen met dit puntje naar beneden.
zo kan je met 1 hand en een schroevedraaier
de cilinder onderin duwen en op zijn plek houden
en met je 2e hand de magneet op de juiste plek
op de krukas schuiven.

dan kan hoogstends nog de magneet (op de krukas)
180 graden verkeerd staan (dat had die van ons)
maar eigenlijk slaat hij dan gelijk aan.

en natuurlijk altijd nastellen met een ontstekings-pistool.

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 881
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door Markde2e » 01 sep 2008, 21:09

john schreef:ok
maar zit ik dan niet met de vervroeging?
ik bedoel omdat ie de andere kant op draait dat ie gaat verlaten ipv vervroegen?
er staat one curve op de cdi
Waarom zeggen zoveel mensen toch vervroeging :?
De ontsteking gaat juist later staan in timing naarmate het toerental stijgt..

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

#9 Bericht door Enzo-tvdzijden » 01 sep 2008, 21:28

Markde2e schreef:
john schreef:ok
maar zit ik dan niet met de vervroeging?
ik bedoel omdat ie de andere kant op draait dat ie gaat verlaten ipv vervroegen?
er staat one curve op de cdi
Waarom zeggen zoveel mensen toch vervroeging :?
De ontsteking gaat juist later staan in timing naarmate het toerental stijgt..
Denken aan een 4-takt #-o

Enzo

Plaats reactie