Inkorten voorvork

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Inkorten voorvork

#1 Bericht door marinus » 26 mar 2009, 22:47

Wie heeft er wel eens een voorvork ingekort, wil hem 3 cm. laten zakken omdat ik achter met Hagon's rij en dat is blijvend.

marinus

Gebruikersavatar
Tijmen104
Berichten: 921
Lid geworden op: 08 okt 2006, 19:51
Locatie: Oosthuizen ( NH )
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

#2 Bericht door Tijmen104 » 26 mar 2009, 22:49

ik heb we eens busjes gedraait die je in de vorkpoten doet en waardoor de demperstangen minder diep door de poten zakken en dus de voorvork wat korter wordt. veer voorspanning wordt wel iets hoger daardoor.

Gr Tijmen

Marco RS-S
Berichten: 597
Lid geworden op: 29 nov 2007, 22:13
Locatie: zoetermeer
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#3 Bericht door Marco RS-S » 26 mar 2009, 22:50

zou ocin toch wel moeten kunnen lijkt mij :wink: :wink:



:mrgreen:

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#4 Bericht door marinus » 26 mar 2009, 22:53

Tijmen,

Kan je dat wat nader uitleggen want het kwartje valt niet.

Marinus

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#5 Bericht door marinus » 26 mar 2009, 22:59

Voor elke maar enigzinds snelheids verhogende ingreep kom ik voor opvallend lange wachttijden te staan :shock:
Het zal komen dat we binnenkort de schapen van de bokken gaan scheiden :mrgreen:

:internetbrommer

Gebruikersavatar
Robert1
Berichten: 2334
Lid geworden op: 12 mei 2005, 11:39
Locatie: Ergens in Flevoland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#6 Bericht door Robert1 » 26 mar 2009, 22:59

marinus schreef:Tijmen,

Kan je dat wat nader uitleggen want het kwartje valt niet.

Marinus
Je zuigerstang steekt door een gat onderin je vorkpoot, als je er dan voor zorgt dat de zuigerstang niet helemaal tot aan beneden komt (dus met een busje om de stang) kort je zegmaar de slag van de vork in.

Het resultaat hiervan is dat de vork in uitgeveerde toestand korter is, maar met rijden maakt dit dus niets uit, tenzij je kortere veren monteerd (van bijvoorbeeld een oud type RS)

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#7 Bericht door marinus » 26 mar 2009, 23:02

Robert en Tijmen bedankt, helemaal helder.

Marinus

Gebruikersavatar
Tijmen104
Berichten: 921
Lid geworden op: 08 okt 2006, 19:51
Locatie: Oosthuizen ( NH )
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

#8 Bericht door Tijmen104 » 26 mar 2009, 23:04

had nog snel even een schets gemaakt maar die kon ik niet uploaden. maar volgens mij is het zo helder idd.

Tijmen

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 9010
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Has thanked: 0
Been thanked: 13 times

#9 Bericht door Henk 3bakvoet » 26 mar 2009, 23:11

Nu was er een heel minimaal probleempje. Als de brommert op de bok stond raakte beide wielen net de grond. Dat kun je natuurlijk oplossen door wat aan de standaard te doen maar ik doe het liever moeilijk

Ik heb de voorvork uit elkaar gehaald en 2 cm verlaagd. Ik moet het wel weer in elkaar zetten (heb nu geen zin meer) maar als het goed is zal er dan 1 wiel 2cm van de grond los staan als ie op de middenstandaard staat en ik vind het persoonlijk wel mooi als ie aan de voorkant ietsje lager staat. Als het weer in elkaar zit plaats ik wel weer een foto.
En ja hoor... het is gelukt. Het voorwiel staat 2cm los van de grond En het spatbord staat nu dus 2cm dichter bij de koplamp wat ik persoonlijk heel mooi vind staan.

Ik heb 'm ook ietsje stugger gemaakt door de gaatjes in het onderste pijpje 3mm te boren ipv 4mm.
De quote komt uit de topic Fear Of The Dark van Danahi, hij kan je wel verder helpen met advies.

derk
Berichten: 1374
Lid geworden op: 14 jan 2006, 17:40
Locatie: Achterhoek
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#10 Bericht door derk » 26 mar 2009, 23:46

nou, gewoon langere aanslag bussen draaien

zijn ze 3cm langer dan origineel,

dan zakt je vork 3cm in ruststand.

wil je hem tijdens het rijden ook 3cm lager hebben (omdat de vork in veert wanneer je er op gaat zitten) dan kort je de bussen boven de veren ook 3cm in

dan is dus alles 3cm lager, en zal je veerspanning op de aanslag alsnog hetzelfde zijn als origineel



graag gedaan :wink:

Gebruikersavatar
Robert1
Berichten: 2334
Lid geworden op: 12 mei 2005, 11:39
Locatie: Ergens in Flevoland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#11 Bericht door Robert1 » 26 mar 2009, 23:53

derk schreef: wil je hem tijdens het rijden ook 3cm lager hebben (omdat de vork in veert wanneer je er op gaat zitten) dan kort je de bussen boven de veren ook 3cm in
Ja of als je alles origineel wil houden, dan pak je veren van een oud type voorvork:
Om mijjn oud type voorvork wat stugger te krijgen heb ik er dus de langere van het nieuwe type in gedaan :lol: .
Afbeelding

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2914
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#12 Bericht door danahi » 26 mar 2009, 23:58

Jeps zoals Henk al aan heeft gegeven, gewoon de zuigerstangen inkorten aan de onderkant. Schroefdraad weer even iets dieper tappen en nieuwe gaatje boren voor de oliedoorvoer (eventueel iets kleiner dan standaard om 'm wat stugger te maken). Werkt fabuleus (veerspanning blijft gelijk), als je niet begrijpt wat ik bedoel hoor ik het wel :-p

Harry L5K
Berichten: 74
Lid geworden op: 27 jan 2008, 18:49
Locatie: Eupen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#13 Bericht door Harry L5K » 27 mar 2009, 00:13

Mijn vork is 6 cm ingekort door bovenste en onderste veer beide 3 cmm af te snijden. Het teflon busje moet je dan dusdanig veranderen dat de veeren er een halve omdraaing "opschroeven" omdat ze na het afsnijden niet meer vlak op het busje liggen. De vork is zo korter en stugger. Moet stugger zijn, slaat anders door.
Harry.

Gebruikersavatar
stephan de r.
Winnaar Kreidlerverkiezing januari 2008
Berichten: 484
Lid geworden op: 27 nov 2004, 14:30
Locatie: Zoetermeer
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: Inkorten voorvork

#14 Bericht door stephan de r. » 27 mar 2009, 09:00

marinus schreef:Wie heeft er wel eens een voorvork ingekort, wil hem 3 cm. laten zakken omdat ik achter met Hagon's rij en dat is blijvend.

marinus

Hé Vriend :lol:

Jij moet wat uit de kast trekken om het allemaal bij te houden .

Je mag anders wel bij mij in me zuiging blijven hangen :wink:

Gr Steef

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#15 Bericht door marinus » 27 mar 2009, 10:18

Ha die Stephan,

Het is een estetisch verhaal,....door die Hagon's staat ie achter een stuk lager.

Maar ik hou 'm in gedachte,.....we zullen zien wie bij wie aan moet pikken. :mrgreen:

:internetbrommer

Gebruikersavatar
eric11
Berichten: 1279
Lid geworden op: 03 jan 2006, 09:08
Locatie: Leidschendam
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#16 Bericht door eric11 » 27 mar 2009, 17:11

je trekt hem dan ook minder snel op het achterwieltje Marinus :mrgreen:

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 5662
Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:52
Locatie: Amsterdam
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Contacteer:

#17 Bericht door Andry » 27 mar 2009, 18:23

Zuigerstangen, Borst afdraaien en dan schroefdraad op snijden.

Kep ingekorte zuigerstangen liggen maar die zijn 6cm ingekort :lol:

Gebruikersavatar
Theove
Moderator
Berichten: 2812
Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
Locatie: Gelderland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 2 times
Contacteer:

#18 Bericht door Theove » 27 mar 2009, 19:13

marinus schreef:.....
Het is een estetisch verhaal,....door die Hagon's staat ie achter een stuk lager.
.....
Marinus, ik snap het niet :shock:

De Hagon's die wij hebben zijn vrijwel 36,5 cm (net nagemeten); hetzelfde als de originele maat.

Heeft het niet met je nieuwe banden te maken?

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#19 Bericht door marinus » 27 mar 2009, 19:23

Naar mijn weten zijn de Hagon's 1,5 cm. korter volgens jou vriendin Theo,....dat klopt ook want ori is 38 cm.
Evaren doe ik dat ook dat hij achter lager staat.

Dat achterwiel kan me gestolen worden dat is alleen maar inefficient. :mrgreen:

:internetbrommer

Gebruikersavatar
Theove
Moderator
Berichten: 2812
Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
Locatie: Gelderland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 2 times
Contacteer:

#20 Bericht door Theove » 27 mar 2009, 19:58

viewtopic.php?p=298772&highlight=lengte ... ers#298772

de ori's die ik net ook even heb gemeten zijn 36,5...

Wellicht heb jij dan toch het korte (florett = 350mm) model en ik de langere (RMC model = 370mm)....

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#21 Bericht door marinus » 29 mar 2009, 00:53

Bedankt voor alle tips.

Maar heb toch nog een vraag, wat gebeurd er nou als ik alleen de losse bussen (pijpjes) van bovenin inkort,....kan het zelf niet anders beredeneren dat hij dan gewoon zakt omdat hij later op de veren gaat hangen,......of is deze voorstelling te simpel.
Kan er mogelijk een gevaar zijn dat hij klapperen bij het uitveren,...inhet geval van dat laatste denk ik dat dat niet snel gebeurd bij mij want door de andersoortige keeringen (2 stuks per poot van een perslucht cilinder) zuigt hij uitgaand vacuum.

Marinus

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 5662
Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:52
Locatie: Amsterdam
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Contacteer:

#22 Bericht door Andry » 29 mar 2009, 09:47

Die grote lange bussen aan de bovenkant Marinus ?

Niet doen, Krijg je een slappe vork van.


Gewooon de zuigerstang afdraaien beste manier. En uiteindelijk de makkelijkste.

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2914
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#23 Bericht door danahi » 29 mar 2009, 11:19

Veerdruk wordt minder. staat als hij op z'n wielen staat wel lager, maar als je gasgeeft of 'm op de middenstandaard zet blijft je wiel staan en komt je stuur omhoog :mrgreen:

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 8259
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

#24 Bericht door Andy » 29 mar 2009, 11:25

Ha die Marinus, doet er ook alles aan om die xtra km's eruit te persen.

Bedenk wel als je verlaagd kun je geen scherpe bochten meer maken door het mooie brabantse land :)

Ik had mij cuppertje ook 3cm verlaagd en ook de steppies ingekort.

Andy,

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Has thanked: 0
Been thanked: 0

#25 Bericht door marinus » 29 mar 2009, 11:58

Voor de volhouders,

Ben dan denk ik gewoon de weg kwijt.
Heb nog eens goed naar de tekening in het werkplaatshandboek gekeken,....maar snap de opmerking slapper in die contekst niet.
Volgens mij gaat hij, als hij van de standaard af is gewoon weer op de bussen hangen met de doppen van boven die je in de binnenpoten schroeft...en als je niets aan de veren gedaan hebt dan zal het veer karakter het zelfde zijn met dienverstande dat de veer weg bekort kan worden door de ruimte tussen de koplamp en spatbord.
Wat is dan de reden om die dunne stangetjes in te korten.
Het maakt mijn inziens niet uit of je hem aan de onder,..of bovenzijde inkort.

Blijf er zo lang over zeuren om dat ik het echt niet begrijp.
Wie kan mij dat nu uitleggen wat het veschil met onder en boven is,...of waarom het een combinatie zou moeten zijn?
Het spijt me nog een keer proberen om die boer wat aan het verstand gepeuterd te krijgen. :oops:

Marinus

Plaats reactie