ter beschikking stelling watergekoelde cilinder

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#26 Bericht door snel » 19 jul 2009, 19:40

TonK schreef:Rijk heeft een digitale versie (roterend inlaatsysteem).
Het is wel heel fascinerend... en mooi gedaan.

Maar met Rijk zijn clipjes durf ik niet te rijden ,en zijn pistonpennetje wissel ik ook liever voor een met een boring erin.
Dat viel mij op.

Maar goed ,eigenlijk moet ik mijn mond houden ,ik kan nog maar nauwelijks een foto verkleinen op een computer. :wink:

SjorsTh
Berichten: 502
Lid geworden op: 09 nov 2002, 21:30
Locatie: Swalmen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#27 Bericht door SjorsTh » 20 jul 2009, 07:18

Bedankt voor de reactie heren. Maarten je antwoord kan ik alleen strakjes in de pauze lezen, hotmail is nu geblokt. Ef Rijk contacteren!

gr,
Sjors

Gebruikersavatar
svdh
Berichten: 1509
Lid geworden op: 24 jun 2007, 23:09
Locatie: Veghel, Noord-Brabant
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#28 Bericht door svdh » 20 jul 2009, 11:41

SjorsTh schreef:Bedankt voor de reactie heren. Maarten je antwoord kan ik alleen strakjes in de pauze lezen, hotmail is nu geblokt. Ef Rijk contacteren!

gr,
Sjors
Rijk zijn tekeningen zijn (hoogst waarschijnelijk) niet op maat :!: Hij tekent in 3DSMax.

SjorsTh
Berichten: 502
Lid geworden op: 09 nov 2002, 21:30
Locatie: Swalmen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#29 Bericht door SjorsTh » 20 jul 2009, 12:04

Nee, hij tekent in Rhinoserus, net mail gehad van hem :wink: Je hebt gelijk dat ze niet helemaal op maat zijn.

gr,
Sjors

SjorsTh
Berichten: 502
Lid geworden op: 09 nov 2002, 21:30
Locatie: Swalmen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

foto's

#30 Bericht door SjorsTh » 20 jul 2009, 20:57

Thorsten is me even voor geweest! hij heeft me al foto's gestuurd van de zuigergestuurde versie.

Maar luister ik laat me niet gelijk verdrijven. Een goed argument wat ik heb is zijn prijs: €850,- euro + porto zijn niet gering voor deze cilinder. Ik weet zeker dat het mij goedkoper lukt. Of hij verdient 150%, dat kan ook.

Dus svp mensen met watergekoelde spullen melden SVP!!

gr,
Sjors

SjorsTh
Berichten: 502
Lid geworden op: 09 nov 2002, 21:30
Locatie: Swalmen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

cilinder

#31 Bericht door SjorsTh » 20 jul 2009, 21:03

foto's
Bijlagen
kreidler1.jpg
kreidler1.jpg (66.74 KiB) 10448 keer bekeken
kreidler2.jpg
kreidler2.jpg (66.9 KiB) 10448 keer bekeken
kreidler3.jpg
kreidler3.jpg (58.41 KiB) 10448 keer bekeken

SjorsTh
Berichten: 502
Lid geworden op: 09 nov 2002, 21:30
Locatie: Swalmen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#32 Bericht door SjorsTh » 17 aug 2009, 16:10

beste forumnisten, bovenstaande cilinder had ik besteld bij Thorsten, en is vandaag binnengekomen.

De kwaliteit valt me wat tegen. In het koppakking vlak van de cilinder gietgallen, en de poorten aan 1 kant openen eerder dan aan de andere kant. Niet symetrisch. De ergste afwijking is dat 1 van de hulpspoelpoortjes wel meer dan 1 mm eerder opend dan het andere hulpspoelpoortje! voor dat geld verwacht je dat niet. Parma heeft dat nog veel beter voor elkaar. Ik zal nog foto's maken hiervan.

Nog een punt: De cilinder is 40,02, dit staat ook keurig met stift op de cilinder vermeld, dus de boring heeft hij in ieder geval gemeten. De zuiger zie erbij zit is een 39,96. Een speling van 0,06 mm lijkt me te veel!
Wat vinden jullie van bovenstaand?

gr,
Sjors

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3588
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#33 Bericht door freaky_ferry » 17 aug 2009, 17:35

dat van die gietgallen is wat aan te doen, maar daar gaat meer tijd in zitten en dus meer geld kosten, iets wat je bij een product zo veel mogelijk wilt voorkomen, anders wordt er op een gegeven moment niks meer aan verdient.

dat van die ongelijke poorthoogtes is al helemaal vreemd, ik weet niet of malossi cilinders nog een nabewerking krijgen, (dat moet haast wel eigenlijk) maar die cilinders hebben ook geen gietgalletjes en de poorten die gelijk moeten openen, openen 100% symetrisch :!: (en de poortdoorlaten zijn ook heel goed afgewerkt, maar dat is wat anders)

een speling van 0,06 is inderdaad wel veel, dat zit al in het gebied waarbij die gaat rammelen :|

hoeveel is: voor dat geld verwacht je dat niet ?

ik weet niet of we er hier een open discussie van mogen maken ? (waarin we thorsten niet zwart gaan zitten maken)

edit: ik zie net dat de prijs 850 euro is, mischien is dat omdat er maar een geringe interesse is in het algemeen voor deze cilinders, maar dat krijg je natuurlijk als er maar weinig afnemers zijn, dan gaat de prijs voor de productie omhoog :!:

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19185
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 498 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#34 Bericht door dijk » 17 aug 2009, 18:17

freaky_ferry schreef:dat van die gietgallen is wat aan te doen, maar daar gaat meer tijd in zitten en dus meer geld kosten, iets wat je bij een product zo veel mogelijk wilt voorkomen, anders wordt er op een gegeven moment niks meer aan verdient.

dat van die ongelijke poorthoogtes is al helemaal vreemd, ik weet niet of malossi cilinders nog een nabewerking krijgen, (dat moet haast wel eigenlijk) maar die cilinders hebben ook geen gietgalletjes en de poorten die gelijk moeten openen, openen 100% symetrisch :!: (en de poortdoorlaten zijn ook heel goed afgewerkt, maar dat is wat anders)

een speling van 0,06 is inderdaad wel veel, dat zit al in het gebied waarbij die gaat rammelen :|

hoeveel is: voor dat geld verwacht je dat niet ?

ik weet niet of we er hier een open discussie van mogen maken ? (waarin we thorsten niet zwart gaan zitten maken)

edit: ik zie net dat de prijs 850 euro is, mischien is dat omdat er maar een geringe interesse is in het algemeen voor deze cilinders, maar dat krijg je natuurlijk als er maar weinig afnemers zijn, dan gaat de prijs voor de productie omhoog :!:
een watergekoelde cilinder hoort op 0,06mm :wink:

SjorsTh
Berichten: 502
Lid geworden op: 09 nov 2002, 21:30
Locatie: Swalmen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#35 Bericht door SjorsTh » 17 aug 2009, 18:43

hallo Dijk, hier heb ik nooit van gehoord, kun je hier iets meer over vertellen? Ik kan me voorstellen omdat de cilinder koeler blijft, hij minder uitzet?

gr,
Sjors

Gebruikersavatar
RicM
Berichten: 323
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:04
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#36 Bericht door RicM » 17 aug 2009, 18:44

dijk schreef:
freaky_ferry schreef:dat van die gietgallen is wat aan te doen, maar daar gaat meer tijd in zitten en dus meer geld kosten, iets wat je bij een product zo veel mogelijk wilt voorkomen, anders wordt er op een gegeven moment niks meer aan verdient.

dat van die ongelijke poorthoogtes is al helemaal vreemd, ik weet niet of malossi cilinders nog een nabewerking krijgen, (dat moet haast wel eigenlijk) maar die cilinders hebben ook geen gietgalletjes en de poorten die gelijk moeten openen, openen 100% symetrisch :!: (en de poortdoorlaten zijn ook heel goed afgewerkt, maar dat is wat anders)

een speling van 0,06 is inderdaad wel veel, dat zit al in het gebied waarbij die gaat rammelen :|

hoeveel is: voor dat geld verwacht je dat niet ?

ik weet niet of we er hier een open discussie van mogen maken ? (waarin we thorsten niet zwart gaan zitten maken)

edit: ik zie net dat de prijs 850 euro is, mischien is dat omdat er maar een geringe interesse is in het algemeen voor deze cilinders, maar dat krijg je natuurlijk als er maar weinig afnemers zijn, dan gaat de prijs voor de productie omhoog :!:
een watergekoelde cilinder hoort op 0,06mm :wink:
Inderdaad, heel mooi die 0.06!! Zet em vooral NIET krapper!

0.03 of 0.04 wat je hier van ziet bij de luchtgekoelde cilinders is echt te krap!!

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3588
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#37 Bericht door freaky_ferry » 17 aug 2009, 18:46

de coniciteit van de zuiger bepaalt toch de inbouwspeling, en niet de soort koeling ??

edit: en mba zuigers die JUIST uit LC cilinders komen zijn juist nog conischer :? toch ?? :oops:
Laatst gewijzigd door freaky_ferry op 17 aug 2009, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19185
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 498 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#38 Bericht door dijk » 17 aug 2009, 18:53

watergekoelde cilinder levert het beste zijn vermogen in de buurt van de 50 graden. daarom moet de zuiger ook op 0.06 mm.

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10341
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 344 keren

#39 Bericht door Andy » 17 aug 2009, 19:12

dijk schreef:watergekoelde cilinder levert het beste zijn vermogen in de buurt van de 50 graden. daarom moet de zuiger ook op 0.06 mm.
Alleen het water is dan 50 graden, cilinder en zuiger zijn warmer...

Andy,

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9765
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 833 keren
Ontvangen waarderingen: 421 keren
Contacteer:

#40 Bericht door Maarten » 17 aug 2009, 19:15

Cilinder zal minder heet zijn dan een luchtgekoelde cilinder, de zuiger misschien net zo heet?

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19185
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 498 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#41 Bericht door dijk » 17 aug 2009, 19:22

freaky_ferry schreef:de coniciteit van de zuiger bepaalt toch de inbouwspeling, en niet de soort koeling ??

edit: en mba zuigers die JUIST uit LC cilinders komen zijn juist nog conischer :? toch ?? :oops:
er zit wel wat verschil tussen coniciteit van mba zuigers,er waren mba zuigers die behoorlijk conischer waren :!:

SjorsTh
Berichten: 502
Lid geworden op: 09 nov 2002, 21:30
Locatie: Swalmen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#42 Bericht door SjorsTh » 17 aug 2009, 19:33

maarten dat denk ik dus ook. De zuiger zal via de zuigerveer en via het hemd ook warmte aan de cilinder afgeven. Ik kan me voorstellen dat een zuiger nog het meest door de spoeling. Ik denk dat er minder temperatuur verschil zit tussen de zuigers dan tussen de cilinders bij lucht en water gekoeld.

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#43 Bericht door snel » 17 aug 2009, 20:05

kort verhaal lang ,lang verhaal kort....
6/100 speling in een waterkoeling is volledig normaal ,en zeker niet te ruim gekozen.
een waterkoeling moet meestal iets meer speling hebben dan een luchtkoeler.

Ik weet wat het allemaal kost om dit soort cilinders te maken.
En 850 euro is niet overtrokken veel voor dit soort werk.

De membraankit op de Sachs die hier elders staat heb ik de eigenaar voor 750 euro verkocht.
Dan verdien ik er nog geen 15% op.
De enige manier om de prijs te drukken is wanneer je om een of andere reden gratis bepaalde productieprocessen en de grondstoffen kunt gebruiken.

Als je het op de officiele manier doet kom je automatisch op prijzen ruim boven de 500 euro uit.
Dit zie je ook bij dure speciale race-cilinders voor scooters (team Christofolini en dergelijk spul)

Natuurlijk mag je voor deze prijs wel een bepaalde kwaliteits-standaard verwachten. Een poort die flink afwijkt zou minstens wat van de prijs af moeten doen.

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#44 Bericht door TonK » 17 aug 2009, 20:24

SjorsTh schreef:
De kwaliteit valt me wat tegen. In het koppakking vlak van de cilinder gietgallen .......
Een cilinder met gietgallen is niet acceptabel, terug sturen en betere kwaliteit eisen.

Ringhini
Berichten: 91
Lid geworden op: 31 mei 2006, 19:41
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#45 Bericht door Ringhini » 17 aug 2009, 21:13

Dick de Jager, Herman Meijer (Hemeijla) Harry den Boer (DRM, helaas overleden)
FANTASTISCHE VAKMENSEN ,GEEN CAD , GEEN CNC,maar hoofd en handen om iets te maken.
Kijken we naar een DRM cilinder (ik zal er foto van maken) 35 jaar geleden gemaakt een watergekoelde 50cc cilinder voor roterend passend ook op KREIDLER passend, en ontwikkeld voor de JAMATHI racers.
Gemaakt in een kleine werkplaats in DE MEERN bij UTRECHT.
Harry maakte de stalen mal geheel in eigen beheer.
De zeer nauwkeurige spoelpoortkern werd ook van uit een stalenmal gemaakt,de zgn zandkern die na het gieten stukgemaakt wordt.
Het gietwerk gebeurde ook terplaatse met aluminium broodjes van Mahle,en ik weet het zeker geen gietgallen.
Dit alles was zo perfekt gemaakt,dat nabewerken een fluitje van een cent was.
Als de cilinderboring op maat gedraaid was,kwamen de spoelpoorten en uitlaatpoorten als bloemen uit de knop tevoorschijn , afbramen en meer niet ,maatvoering,hoogte,perfekt.
Nikasil gebeurde bij Mahle of Hof.
Ook zijn er cilinders gemaakt voor 80cc Casal racers,50cc Huvo crossers en 125cc Morbidelli (Huvo)
Er is een motorblaadje waar een artikel geschreven is over Harry den Boer.

Groeten Ringhini

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#46 Bericht door snel » 17 aug 2009, 21:59

Helaas ,ook het zeer hoogwaardige werk van Harry den Boer was niet perfect.
Het aluminium van sommige ronde DRM's is niet homogeen ,bij herhaald nikasillen komt het nogal eens voor dat er flinke vreetschade door het zuurbad ontstaat rondom de achterste spoelkanalen.

Zo is het altijd wel wat...helaas.

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#47 Bericht door TonK » 18 aug 2009, 01:27

Het eerste type onder de 'merknaam" DRM door Harrie den Boer geproduceerde cilinder, gegoten in een stalen mal, deze cilinders waren dan ook voorzien van een zeer glad oppervlak.

Ook de raceafdeling bij de Kreidler fabriek en bij Van Veen gebruikte deze cilinders op hun eerste watergekoelde motoren in 1969.
Bijlagen
den Boer DRM gietmal 1968.jpg
den Boer DRM gietmal 1968.jpg (86.71 KiB) 9601 keer bekeken
DRM cilinder 1968.jpg
DRM cilinder 1968.jpg (93.78 KiB) 9603 keer bekeken
Laatst gewijzigd door TonK op 18 aug 2009, 07:53, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#48 Bericht door TonK » 18 aug 2009, 01:40

Een later type DRM cilinder, deze is eventueel te voorzien van zuigergestuurde inlaat.

Dit type werd door Van Veen in 1970 toegepast.
Bijlagen
DRM 2.jpg
DRM 2.jpg (47.56 KiB) 9593 keer bekeken
Laatst gewijzigd door TonK op 18 aug 2009, 07:58, 2 keer totaal gewijzigd.

fokko
Berichten: 133
Lid geworden op: 17 feb 2007, 18:42
Locatie: ermelo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#49 Bericht door fokko » 18 aug 2009, 07:32

snel schreef:Helaas ,ook het zeer hoogwaardige werk van Harry den Boer was niet perfect.
Het aluminium van sommige ronde DRM's is niet homogeen ,bij herhaald nikasillen komt het nogal eens voor dat er flinke vreetschade door het zuurbad ontstaat rondom de achterste spoelkanalen.
Het zou kunnen dat er ter plaatse een wat hogere concentratie magnesium zit.
Als je nl. een cilinder oplast en je gebruikt normale lasdraad (AlMg5), dan gaat het ook vreten; beter neem je dan AlSi5 (Si = silicium).

SjorsTh
Berichten: 502
Lid geworden op: 09 nov 2002, 21:30
Locatie: Swalmen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#50 Bericht door SjorsTh » 18 aug 2009, 10:36

ik heb met thorsten contact gehad. In de mail van gisteravond zegt hij dat de poortafwijkingen in het huidige proces niet te vermijden zijn en dat die afwijking (meer dan 1 mm!) het lopen van de motor niet negatief zou beinvloeden. In de mail van vanmorgen zegt hij dat ik een betere cilinder krijg en dat bij over een aantal weken van de gieterij nieuwe cilinders zal krijgen die geen fouten meer zouden hebben.... Naja, dus gister probeerde hij zich eruit te lullen en later blijkt het toch te gaan. Afgesproken is dat ik deze week de hele rommel terugstuur en wacht op een goede cilinder.

gr,
Sjors

Plaats reactie