Zelf Tunen Zeta (oefen cilinder geworden.)
- kreidler-holland
- Berichten: 3781
- Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
- Locatie: Heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Zelf Tunen Zeta (oefen cilinder geworden.)
lieden,
ik heb gister een vastloper gehad met mijn oude zeta,
vandaag een nieuwe gemonteerd en dit loopt perfect,
maar om toch te oefenen met tunen wil ik dit op de oude zeta gaan proberen. omdat deze cilinder al standaard goed rijden,
hoe kan je deze cilinders het beste snel maken ( beschikking van een dremel met freesjes ( geen haakse )
deze cilinder kan ik na het tunen eventueel laten nicasealen oid,
niels
ik heb gister een vastloper gehad met mijn oude zeta,
vandaag een nieuwe gemonteerd en dit loopt perfect,
maar om toch te oefenen met tunen wil ik dit op de oude zeta gaan proberen. omdat deze cilinder al standaard goed rijden,
hoe kan je deze cilinders het beste snel maken ( beschikking van een dremel met freesjes ( geen haakse )
deze cilinder kan ik na het tunen eventueel laten nicasealen oid,
niels
Laatst gewijzigd door kreidler-holland op 06 okt 2009, 21:36, 4 keer totaal gewijzigd.
- michel1990
- Berichten: 561
- Lid geworden op: 03 aug 2008, 23:17
- Locatie: nieuwerkerk A/D ijssel(z-h)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- rm-mer
- Berichten: 1679
- Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
- Locatie: België
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Je kan er niet zomaar van uitgaan dat elke zeta hetzelfde is, immitatie cilinders schelen nogal eens in hoogte van de poorten (lees timingen). Dus 1mm als vaste waarde gebruiken vind ik nogal gevaarlijk.uitlaat 1mm naar vooren, en inlaat 1mm naar achter
Als de uitlaatpoort al heel hoog is (wat soms het geval is) en je gaat deze nog 1mm hoger maken, dan loopt het helemaal niet meer onderin.
- Harwin
- Berichten: 1102
- Lid geworden op: 14 sep 2004, 07:49
- Locatie: Wedde
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Je kan dan beter proberen hele zaakje hoger op timingen te zetten, door van onderen op te vullen en boven af te vlakken.
Je kan ook een gradenschijf aanschaffen en de timingen op gaan meten, aan de hand van de blowdown kun je dan bepalen of de uitlaatpoort nog omhoog kan.
Op die manier kan het eigenlijk niet mis gaan, mits je een beetje voorzichtig freest.
Je kan ook een gradenschijf aanschaffen en de timingen op gaan meten, aan de hand van de blowdown kun je dan bepalen of de uitlaatpoort nog omhoog kan.
Op die manier kan het eigenlijk niet mis gaan, mits je een beetje voorzichtig freest.
- kreidler-holland
- Berichten: 3781
- Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
- Locatie: Heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
oke top jongens,
ik heb er nog een nieuwe parmakit bij gekocht.
hier wil ik misschien mee beginnen met tunen als de oude zeta een beetje mee wil werken.
wat zouden jullie voor veranderingen aan die parma doen
als je weet dat er een 16mm bing met homoet 4p en een kokusan ontsteking achterhangt.
niels
ik heb er nog een nieuwe parmakit bij gekocht.
hier wil ik misschien mee beginnen met tunen als de oude zeta een beetje mee wil werken.
wat zouden jullie voor veranderingen aan die parma doen
als je weet dat er een 16mm bing met homoet 4p en een kokusan ontsteking achterhangt.
niels
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
ff gradenschijfje erop!uitlaat naar 180/185gr,en mssn wat breder maken,inlaat zal wel al vrij hoog staan en anders richting de 160gr..spoelers richting de 122?
en knappe boosterpoortjes erin!ik denk als je alles netjes en echt goed uitvoerd het wel goed zal lopen,maar ik ben geen tuner!dus breng em langs een vande bekende adressen en geef nou es een paar tientjes extra uit
en knappe boosterpoortjes erin!ik denk als je alles netjes en echt goed uitvoerd het wel goed zal lopen,maar ik ben geen tuner!dus breng em langs een vande bekende adressen en geef nou es een paar tientjes extra uit
- kreidler-holland
- Berichten: 3781
- Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
- Locatie: Heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Tijmen104
- Berichten: 921
- Lid geworden op: 08 okt 2006, 19:51
- Locatie: Oosthuizen ( NH )
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
begin eerst eens met het netjes afwerken en mooi laten aansluiten van de cilinder op het carter ( voor de flow van het mengsel ). als je dan echt nog verder wat aan de cilinder wil gaan doen raad ik je aan om inderdaat met een gradenschijf te gaan werken en niet zomaar wat te gaan zitten vrezen. probeer de gewenste spoeltiming te kreigen door, zoals harwin al aangaf, het opvullen van de cilinder aan de onderkant. en om dan de gewenste blowdown te kreigen kan je de uitlaatpoort nog aanpassen. omde juiste inlaat timing te kreigen kan je het best de zuiger inkorten. vervolgens kijken hoe je met je kop uitkomt omdat je je cilinder aan de onderkant heb opgevul dus waarschijnlijk moet je die afdraaien of vlakken naar de juiste squich en compressie waarde. als je dan nog wat wil doen zou ik als ik jouw was proberen 2 boosterpoortjes te maken
gr Tijmen
gr Tijmen
- kreidler-holland
- Berichten: 3781
- Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
- Locatie: Heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- kreidler-holland
- Berichten: 3781
- Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
- Locatie: Heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Tijmen104
- Berichten: 921
- Lid geworden op: 08 okt 2006, 19:51
- Locatie: Oosthuizen ( NH )
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
het makkelijkste is natuurlijk blok uit elkaar en dan met 1 carterhelft met 2 tapeinden de cilinder er op en dan kan je het zo zien of het aansluit. voor het maken van boosterpoorten heb je helemaal geen haakse frees nodig. ik gebruik altijd een flexibele slang van dremel met een GOED bolkop vreesje. wel eerst even met een slijpsteentje het nicaseal weghalen.kreidler-holland schreef:hoe kan ik er het beste achterkomen of hij goed aansluit op het carter.
en die boosterpoorten maken en de spoelers aanpassen kan dat zonder haakse frees ?
niels
spoelpoorten zou ik van af blijven als ik jouw was, als je daar aan gaat zitten rotzooien zonder haakse frees verkloot je eerder de spoeling dan dat je de boel verbeterd
- kreidler-holland
- Berichten: 3781
- Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
- Locatie: Heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- kreidler-holland
- Berichten: 3781
- Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
- Locatie: Heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Tijmen104
- Berichten: 921
- Lid geworden op: 08 okt 2006, 19:51
- Locatie: Oosthuizen ( NH )
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
http://www.kreidler-verein.de/e_tuning12ps.html onderaan deze pagina staan wat foto's over boosters en hoe ze er in zitten enz.
niet de exacte maten overnemen hoor.
niet de exacte maten overnemen hoor.
- kreidler-holland
- Berichten: 3781
- Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
- Locatie: Heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Tijmen104
- Berichten: 921
- Lid geworden op: 08 okt 2006, 19:51
- Locatie: Oosthuizen ( NH )
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
nee dat zou ik niet doen, of je moet een membraan gaan monteren
het zijn als het ware holletjes in de cilinderwand die nergens heen gaan en die onder een hoek van ca 30 graden richting bougi staan. als de zuiger naar beneden gaat wordt het mengsel door de gaten in de zuiger in die holletjes gestuwd en die sturen het weer de cilinder in, snapje?
ik wil je nog een tip geven. leer het prenciepe van een 2takt motor te begrijpen, dan kan je namelijke zelf ook beredeneren wat je kan veranderen of aanpassen en weet je wat voor effect iets heeft als je het verandert.
het zijn als het ware holletjes in de cilinderwand die nergens heen gaan en die onder een hoek van ca 30 graden richting bougi staan. als de zuiger naar beneden gaat wordt het mengsel door de gaten in de zuiger in die holletjes gestuwd en die sturen het weer de cilinder in, snapje?
ik wil je nog een tip geven. leer het prenciepe van een 2takt motor te begrijpen, dan kan je namelijke zelf ook beredeneren wat je kan veranderen of aanpassen en weet je wat voor effect iets heeft als je het verandert.
Laatst gewijzigd door Tijmen104 op 03 okt 2009, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
- kreidler-holland
- Berichten: 3781
- Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
- Locatie: Heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- kreidler-holland
- Berichten: 3781
- Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
- Locatie: Heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- kreidler-holland
- Berichten: 3781
- Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
- Locatie: Heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
wat ik dus ga doen.
ik neem aan dat ik eerst de uitlaat en inlaat poort naar de juiste graden moet brengen. ( graden heb ik )
dan
bovenkant boosters gelijk met bovenkant spoelpoort maken met ongeveer 30 graden spoeling richting bougie.
1. hoe diep moeten deze worden dan op het diepste punt ?
2. en hoeveel mm in de breedte en lengte ?
3. moeten de gaten in de zuiger dan ook net zo groot worden of voldoet kleiner ook al ?
ik moet er voor zorgen dat de gaten in de zuiger niet openen in de inlaat poort,
ik ga dit eerst op mijn oude vast gelopen zeta proberen.
en die een beetje gangbaar maken. en daar mee testen.
hoeveel pk moet dit ongeveer gaan leveren met een 16mm bing een homoet 4p en een kokusan ontsteking.
ik heb gewoon een standaard kop met een ngk bh8s bougie.
mijn blok is een duitse 4 bak kickstart met 13 x 36 vertand.
ik draai nu een 75 a 80 km met een standaard zeta 5.3
ik heb nu een 72 sproeier en een ori luchtfilterhuis van een 14mm carburateur zonder filter.
5. aan wat voor afstelling moet ik gaan denken.
niels
ik neem aan dat ik eerst de uitlaat en inlaat poort naar de juiste graden moet brengen. ( graden heb ik )
dan
bovenkant boosters gelijk met bovenkant spoelpoort maken met ongeveer 30 graden spoeling richting bougie.
1. hoe diep moeten deze worden dan op het diepste punt ?
2. en hoeveel mm in de breedte en lengte ?
3. moeten de gaten in de zuiger dan ook net zo groot worden of voldoet kleiner ook al ?
ik moet er voor zorgen dat de gaten in de zuiger niet openen in de inlaat poort,
ik ga dit eerst op mijn oude vast gelopen zeta proberen.
en die een beetje gangbaar maken. en daar mee testen.
hoeveel pk moet dit ongeveer gaan leveren met een 16mm bing een homoet 4p en een kokusan ontsteking.
ik heb gewoon een standaard kop met een ngk bh8s bougie.
mijn blok is een duitse 4 bak kickstart met 13 x 36 vertand.
ik draai nu een 75 a 80 km met een standaard zeta 5.3
ik heb nu een 72 sproeier en een ori luchtfilterhuis van een 14mm carburateur zonder filter.
5. aan wat voor afstelling moet ik gaan denken.
niels
Laatst gewijzigd door kreidler-holland op 04 okt 2009, 00:54, 3 keer totaal gewijzigd.
- kreidler-holland
- Berichten: 3781
- Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
- Locatie: Heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer