Zelf Tunen Zeta (oefen cilinder geworden.)

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
kreidler-holland
Berichten: 3781
Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
Locatie: Heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Zelf Tunen Zeta (oefen cilinder geworden.)

#1 Bericht door kreidler-holland » 28 sep 2009, 22:40

lieden,

ik heb gister een vastloper gehad met mijn oude zeta,
vandaag een nieuwe gemonteerd en dit loopt perfect,
maar om toch te oefenen met tunen wil ik dit op de oude zeta gaan proberen. omdat deze cilinder al standaard goed rijden,
hoe kan je deze cilinders het beste snel maken ( beschikking van een dremel met freesjes ( geen haakse )
deze cilinder kan ik na het tunen eventueel laten nicasealen oid,

niels
Laatst gewijzigd door kreidler-holland op 06 okt 2009, 21:36, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
michel1990
Berichten: 561
Lid geworden op: 03 aug 2008, 23:17
Locatie: nieuwerkerk A/D ijssel(z-h)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door michel1990 » 28 sep 2009, 22:54

uitlaat 1mm naar vooren, en inlaat 1mm naar achter en je kan er nog booster poorten in freezen.

zo heb ik het zelf ook geoefend, op een oude vast gelopen cilinder. en toen op mijn goede cilinderg gedaan. hij maakt nu wat meer toeren, alleen je trekkracht word iets minder

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door rm-mer » 29 sep 2009, 07:52

uitlaat 1mm naar vooren, en inlaat 1mm naar achter
Je kan er niet zomaar van uitgaan dat elke zeta hetzelfde is, immitatie cilinders schelen nogal eens in hoogte van de poorten (lees timingen). Dus 1mm als vaste waarde gebruiken vind ik nogal gevaarlijk.

Als de uitlaatpoort al heel hoog is (wat soms het geval is) en je gaat deze nog 1mm hoger maken, dan loopt het helemaal niet meer onderin.

Gebruikersavatar
Harwin
Berichten: 1102
Lid geworden op: 14 sep 2004, 07:49
Locatie: Wedde
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door Harwin » 29 sep 2009, 08:30

Je kan dan beter proberen hele zaakje hoger op timingen te zetten, door van onderen op te vullen en boven af te vlakken.

Je kan ook een gradenschijf aanschaffen en de timingen op gaan meten, aan de hand van de blowdown kun je dan bepalen of de uitlaatpoort nog omhoog kan.

Op die manier kan het eigenlijk niet mis gaan, mits je een beetje voorzichtig freest.

Gebruikersavatar
kreidler-holland
Berichten: 3781
Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
Locatie: Heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#5 Bericht door kreidler-holland » 03 okt 2009, 22:48

oke top jongens,

ik heb er nog een nieuwe parmakit bij gekocht.
hier wil ik misschien mee beginnen met tunen als de oude zeta een beetje mee wil werken.

wat zouden jullie voor veranderingen aan die parma doen
als je weet dat er een 16mm bing met homoet 4p en een kokusan ontsteking achterhangt.

niels

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

#6 Bericht door nozems » 03 okt 2009, 22:51

ff gradenschijfje erop!uitlaat naar 180/185gr,en mssn wat breder maken,inlaat zal wel al vrij hoog staan en anders richting de 160gr..spoelers richting de 122?
en knappe boosterpoortjes erin!ik denk als je alles netjes en echt goed uitvoerd het wel goed zal lopen,maar ik ben geen tuner!dus breng em langs een vande bekende adressen en geef nou es een paar tientjes extra uit :wink:

Gebruikersavatar
kreidler-holland
Berichten: 3781
Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
Locatie: Heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#7 Bericht door kreidler-holland » 03 okt 2009, 22:53

ik vind het juist leuk om het zelf te doen en er mee te oefenen.

Gebruikersavatar
Tijmen104
Berichten: 921
Lid geworden op: 08 okt 2006, 19:51
Locatie: Oosthuizen ( NH )
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#8 Bericht door Tijmen104 » 03 okt 2009, 22:56

begin eerst eens met het netjes afwerken en mooi laten aansluiten van de cilinder op het carter ( voor de flow van het mengsel ). als je dan echt nog verder wat aan de cilinder wil gaan doen raad ik je aan om inderdaat met een gradenschijf te gaan werken en niet zomaar wat te gaan zitten vrezen. probeer de gewenste spoeltiming te kreigen door, zoals harwin al aangaf, het opvullen van de cilinder aan de onderkant. en om dan de gewenste blowdown te kreigen kan je de uitlaatpoort nog aanpassen. omde juiste inlaat timing te kreigen kan je het best de zuiger inkorten. vervolgens kijken hoe je met je kop uitkomt omdat je je cilinder aan de onderkant heb opgevul dus waarschijnlijk moet je die afdraaien of vlakken naar de juiste squich en compressie waarde. als je dan nog wat wil doen zou ik als ik jouw was proberen 2 boosterpoortjes te maken :wink:

gr Tijmen

Gebruikersavatar
kreidler-holland
Berichten: 3781
Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
Locatie: Heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#9 Bericht door kreidler-holland » 03 okt 2009, 22:58

hoe kan ik er het beste achterkomen of hij goed aansluit op het carter.

en die boosterpoorten maken en de spoelers aanpassen kan dat zonder haakse frees ?

niels

Gebruikersavatar
Tijmen104
Berichten: 921
Lid geworden op: 08 okt 2006, 19:51
Locatie: Oosthuizen ( NH )
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#10 Bericht door Tijmen104 » 03 okt 2009, 22:59

zie dat pascal me al voor was maar de timingen die hij opgeeft zijn inderdaat een mooie richtlijn :) ene gewoon zelf doen hoor, het is juist des te leuker als je hard gaat met zelf getuned spul, en ik kan het weten :wink: 8)

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3034
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

#11 Bericht door LVS » 03 okt 2009, 23:01

de parma 50 cc kleine steek heeft al een hoge uitlaat timing [ ongeveer 185 tot 190 graden ]

dus de cilinder hoger zetten heeft geen zin .

liever zonder voet pakking monteren .

en gaan meten met een gradenboog :wink:

##

Gebruikersavatar
kreidler-holland
Berichten: 3781
Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
Locatie: Heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#12 Bericht door kreidler-holland » 03 okt 2009, 23:03

oke dan ga ik die gradenschijf eens kopen bij de brommer boer.

en zonder voetpakking heb je toch geen goede afdichting omdat teneerste je carters ook uit 1 losse delen bestaan ?
en kan dit alles zonder haakse frees ?

gr niels

Gebruikersavatar
Tijmen104
Berichten: 921
Lid geworden op: 08 okt 2006, 19:51
Locatie: Oosthuizen ( NH )
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#13 Bericht door Tijmen104 » 03 okt 2009, 23:04

kreidler-holland schreef:hoe kan ik er het beste achterkomen of hij goed aansluit op het carter.

en die boosterpoorten maken en de spoelers aanpassen kan dat zonder haakse frees ?

niels
het makkelijkste is natuurlijk blok uit elkaar en dan met 1 carterhelft met 2 tapeinden de cilinder er op en dan kan je het zo zien of het aansluit. voor het maken van boosterpoorten heb je helemaal geen haakse frees nodig. ik gebruik altijd een flexibele slang van dremel met een GOED bolkop vreesje. wel eerst even met een slijpsteentje het nicaseal weghalen.

spoelpoorten zou ik van af blijven als ik jouw was, als je daar aan gaat zitten rotzooien zonder haakse frees verkloot je eerder de spoeling dan dat je de boel verbeterd :wink:

Gebruikersavatar
kreidler-holland
Berichten: 3781
Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
Locatie: Heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#14 Bericht door kreidler-holland » 03 okt 2009, 23:07

blok haal ik het liefst niet uit elkaar omdat deze echt goed loopt.
misschien van de winter als er een 5 bak van gemaakt word.
een dremel heb ik ik heb ook een flexibele slang
ook een bolkop heb ik ( 2 stuks ) kwaliteit weet ik niet.
en waar kan ik die ht beste maken.

Gebruikersavatar
Tijmen104
Berichten: 921
Lid geworden op: 08 okt 2006, 19:51
Locatie: Oosthuizen ( NH )
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#15 Bericht door Tijmen104 » 03 okt 2009, 23:09

en waar kan ik die ht beste maken.
die boosters bedoel je? gewoon op de zelfde hoogte als de hoofd spoelers boven de inlaat. zorgen dat de ongeveer onder een hoek van 30 graden richting de bougi spoelen. met het maken van de gaten in je zuiger opletten dat ze in het odp niet in je inlaat uitkomen.

Gebruikersavatar
kreidler-holland
Berichten: 3781
Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
Locatie: Heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#16 Bericht door kreidler-holland » 03 okt 2009, 23:11

oke top.

ik heb nog wel een reserve blok liggen ga ik daarop meten en uitstippelen enzoorts.

heb je misschien nog een foto van die boosters dan hb ik een beetje en indicatie.

niels

Gebruikersavatar
Tijmen104
Berichten: 921
Lid geworden op: 08 okt 2006, 19:51
Locatie: Oosthuizen ( NH )
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#17 Bericht door Tijmen104 » 03 okt 2009, 23:24

http://www.kreidler-verein.de/e_tuning12ps.html onderaan deze pagina staan wat foto's over boosters en hoe ze er in zitten enz.
niet de exacte maten overnemen hoor.

Gebruikersavatar
kreidler-holland
Berichten: 3781
Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
Locatie: Heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#18 Bericht door kreidler-holland » 03 okt 2009, 23:28

oke top

dus gewoon vanuit de inlaat door trekken in de cilinder als ik het goed zie ? :oops:

Gebruikersavatar
Tijmen104
Berichten: 921
Lid geworden op: 08 okt 2006, 19:51
Locatie: Oosthuizen ( NH )
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#19 Bericht door Tijmen104 » 03 okt 2009, 23:39

nee dat zou ik niet doen, of je moet een membraan gaan monteren :wink:
het zijn als het ware holletjes in de cilinderwand die nergens heen gaan en die onder een hoek van ca 30 graden richting bougi staan. als de zuiger naar beneden gaat wordt het mengsel door de gaten in de zuiger in die holletjes gestuwd en die sturen het weer de cilinder in, snapje?

ik wil je nog een tip geven. leer het prenciepe van een 2takt motor te begrijpen, dan kan je namelijke zelf ook beredeneren wat je kan veranderen of aanpassen en weet je wat voor effect iets heeft als je het verandert.
Laatst gewijzigd door Tijmen104 op 03 okt 2009, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
kreidler-holland
Berichten: 3781
Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
Locatie: Heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#20 Bericht door kreidler-holland » 03 okt 2009, 23:41

ik weet al een beetje hoe en wat maar de fijne kneepjes nog niet.
moet ik die ''holletjes'' wel in ''verbinding'' zetten met de inlaat poort
en dan is het de zo genaamde 4 poorter toch ?

Gebruikersavatar
Tijmen104
Berichten: 921
Lid geworden op: 08 okt 2006, 19:51
Locatie: Oosthuizen ( NH )
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#21 Bericht door Tijmen104 » 03 okt 2009, 23:43

nee het zijn '' blinde '' poorten zoals ze dat noemen. ze gaan dus nergens heen :!:

Gebruikersavatar
kreidler-holland
Berichten: 3781
Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
Locatie: Heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#22 Bericht door kreidler-holland » 03 okt 2009, 23:45

okee eigelijk dus gewoon een tijdelijke opslag van het mengsel.

Gebruikersavatar
kreidler-holland
Berichten: 3781
Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
Locatie: Heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#23 Bericht door kreidler-holland » 04 okt 2009, 00:12

wat ik dus ga doen.

ik neem aan dat ik eerst de uitlaat en inlaat poort naar de juiste graden moet brengen. ( graden heb ik )

dan

bovenkant boosters gelijk met bovenkant spoelpoort maken met ongeveer 30 graden spoeling richting bougie.

1. hoe diep moeten deze worden dan op het diepste punt ?
2. en hoeveel mm in de breedte en lengte ?
3. moeten de gaten in de zuiger dan ook net zo groot worden of voldoet kleiner ook al ?

ik moet er voor zorgen dat de gaten in de zuiger niet openen in de inlaat poort,

ik ga dit eerst op mijn oude vast gelopen zeta proberen.
en die een beetje gangbaar maken. en daar mee testen.

hoeveel pk moet dit ongeveer gaan leveren met een 16mm bing een homoet 4p en een kokusan ontsteking.
ik heb gewoon een standaard kop met een ngk bh8s bougie.
mijn blok is een duitse 4 bak kickstart met 13 x 36 vertand.
ik draai nu een 75 a 80 km met een standaard zeta 5.3
ik heb nu een 72 sproeier en een ori luchtfilterhuis van een 14mm carburateur zonder filter.

5. aan wat voor afstelling moet ik gaan denken.

niels
Laatst gewijzigd door kreidler-holland op 04 okt 2009, 00:54, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
lampie
Berichten: 2019
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:57
Locatie: egg mountains city (achterhoek)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#24 Bericht door lampie » 04 okt 2009, 00:18

zou eerst eens ff gaan kijken bij fotos getunde cilinders op de site. staan een hoop op met timmingenen en ook zeer duidelijke fotos.heb ik een hoop inspiratie opgedaan. zie je maar weer de maartens kreidler site :thumbleft

Gebruikersavatar
kreidler-holland
Berichten: 3781
Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
Locatie: Heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#25 Bericht door kreidler-holland » 04 okt 2009, 00:20

top ga ik meteen ff doen :clap

edit : zie mijn laatste post op pagina 1

Plaats reactie