Verkeerde uitlaat?

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
Joriss
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 jan 2009, 19:58
Locatie: Ermelo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Verkeerde uitlaat?

#1 Bericht door Joriss » 02 jan 2010, 15:37

Ik heb een kreidler rmc-s 4bak direct. Deze heeft op het moment een standaart cilinder en een 14 mm cabr met aangepast sproeiertje. Mijn uitlaatbocht is 28 mm en er zit een homoet 4p van 32 mm onder. Dit maakt gelijk het probleem, hij loopt namelijk +/- 70 km/h alleen ik word gestoord van het geluid! Niet omdat ik homoet niet mooi vind klinken maar omdat ik zeker weet dat hij lek is.. Hij sluit niet goed af bij het tussenstukje(van 32 naar 28 mm), alles al aan geprobeerd blijft matig. Vraag is gaat het me snelheid(misschien vermogen?) kosten/opleveren als ik mijn fluisterpijpje er weer ga opzetten? Of is het toch slimmer om deze erop te zetten? http://www.kreidlerparts.com/scripts/pa ... asp?id=828

Gebruikersavatar
Monsma
Berichten: 3723
Lid geworden op: 21 jan 2007, 20:14
Locatie: Harkema
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

#2 Bericht door Monsma » 02 jan 2010, 15:40

Volgens mij verlies je geen vermogen cq snelheid

een homoet heeft zowieso niet zoveel zin op een standaard cillinder neemt alleen meer brandstof en maakt meer herrie

Joriss
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 jan 2009, 19:58
Locatie: Ermelo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door Joriss » 02 jan 2010, 16:08

Maar maakt het dan veel uit of ik die fluisterpijp erop zet of die met losse achterzijde?

Gebruikersavatar
kreidler-holland
Berichten: 3781
Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
Locatie: Heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#4 Bericht door kreidler-holland » 02 jan 2010, 16:16

gewoon een 32mm bocht pakken,
daar stukje af zagen, en schuininzagen,
insmeren met vloeibare pakking,
werkt perfect,
ik heb er zelf 10,000 km mee gereden,

niels

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 10948
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 235 keren
Ontvangen waarderingen: 147 keren

#5 Bericht door Caspar » 02 jan 2010, 21:52

Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt Joris, en dat het slimmer is om de uitlaat die jij bedoeld( van Kreidlerparts) te gebruiken op deze setup.
Homoet is prima, maar niet op deze setup.

NB: Die uitlaat die jij bedoeld kost € 55,- .
Voor € 28,- heb je de economy uitvoering van Jamarcol, zonder stempel, mét lasnaad.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 4745
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 19 keren
Ontvangen waarderingen: 80 keren
Contacteer:

#6 Bericht door kreidler844 » 02 jan 2010, 22:32

28mm tweedelig van jamarcol is prima.

Wietse

Joriss
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 jan 2009, 19:58
Locatie: Ermelo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door Joriss » 07 feb 2010, 19:40

Ben toch maar voor die uitlaat van 55 euro gegaan. Ik ben van plan hem in de zomer pas op mijn kreidler te zetten(pekel, winter). Alleen wat voor verschil heeft het nou als je die achterzijde eraf schroeft, meer geluid, minder compressie?

Gebruikersavatar
Jovink
Berichten: 1029
Lid geworden op: 11 jul 2006, 22:31
Locatie: schipluiden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door Jovink » 07 feb 2010, 19:46

ik heb die achterkant er ook wel eens afgeschroeft

maakt heel veel herrie en je hebt minder tegendruk
ik had er geen voordelen bij en alleen maar een hoop herrie
dus gauw weer erop die achterkant :wink:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 53731
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 353 keren
Ontvangen waarderingen: 565 keren

#9 Bericht door Enzo-tvdzijden » 07 feb 2010, 20:34

Joriss schreef:Maar maakt het dan veel uit of ik die fluisterpijp erop zet of die met losse achterzijde?
Fluisterpijpen zijn van een Zündapp. Die hebben een dichte achterkant.

Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 10948
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 235 keren
Ontvangen waarderingen: 147 keren

#10 Bericht door Caspar » 08 feb 2010, 12:06

Ik denk dat we de term fluisterpijp maar eens overboord moeten kiepen :-k
Steeds zijn hier misverstanden / verwarringen over.
De term Zündapp-watercooled uitlaat past beter vind ik.

De andere bedoelde uitlaat heet volgens mij: 2-delige , of uitlaat met losse achterdemper o.i.d.

Gebruikersavatar
Chrismetzwarteletters
Berichten: 1407
Lid geworden op: 27 jan 2009, 18:29
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door Chrismetzwarteletters » 08 feb 2010, 14:38

Jovink schreef:ik heb die achterkant er ook wel eens afgeschroeft

maakt heel veel herrie en je hebt minder tegendruk
ik had er geen voordelen bij en alleen maar een hoop herrie
dus gauw weer erop die achterkant :wink:
1s per jaar met luilak gaat 'ie er af en dan schroef ik hem daarna er meteen weer op want de klere, wat een geluid maakt 'ie dan zeg! :mrgreen:

farmer
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 okt 2005, 21:35
Locatie: lomm
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#12 Bericht door farmer » 11 feb 2010, 09:43

een kreidler moet herrie maken, anders moet je een zundapp kopen met de fluister uitlaten :mrgreen:

farmer :twisted:

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#13 Bericht door rm-mer » 11 feb 2010, 11:32

Dit model met blokfluit draait het beste vind ik:

http://www.kreidlerparts.com/scripts/pa ... asp?id=833

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19028
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 44 keren
Ontvangen waarderingen: 38 keren

#14 Bericht door dijk » 11 feb 2010, 12:48

Caspar schreef:Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt Joris, en dat het slimmer is om de uitlaat die jij bedoeld( van Kreidlerparts) te gebruiken op deze setup.
Homoet is prima, maar niet op deze setup.

NB: Die uitlaat die jij bedoeld kost € 55,- .
Voor € 28,- heb je de economy uitvoering van Jamarcol, zonder stempel, mét lasnaad.
wat casper zegt is de beste . de uitlaat verkoopt dick baan ook.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 53731
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 353 keren
Ontvangen waarderingen: 565 keren

#15 Bericht door Enzo-tvdzijden » 11 feb 2010, 16:15

dijk schreef:
Caspar schreef:Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt Joris, en dat het slimmer is om de uitlaat die jij bedoeld( van Kreidlerparts) te gebruiken op deze setup.
Homoet is prima, maar niet op deze setup.

NB: Die uitlaat die jij bedoeld kost € 55,- .
Voor € 28,- heb je de economy uitvoering van Jamarcol, zonder stempel, mét lasnaad.
wat casper zegt is de beste . de uitlaat verkoopt dick baan ook.
Of de 28mm uitvoering voor 45 euro http://www.kreidlerparts.com/scripts/pa ... sp?id=1830
Of de RS uitvoering 32 mm voor 45 euro http://www.kreidlerparts.com/scripts/pa ... sp?id=1828

Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 10948
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 235 keren
Ontvangen waarderingen: 147 keren

#16 Bericht door Caspar » 11 feb 2010, 19:41

@RM-er: Met die blokfluit heb ik op topspeed nét effe wat meer vermogen, scheelt 3km/u.
Maar hier in het heuvelland heb ik véél meer aan bruikbaar koppel in lage en midden gebied, en daar presteerd de 2 delige RS uitlaat met losse achterdemper stukken beter. bergje op én met tegenwind houd hij zijn vermogen veel beter vast dan met de blokfluit-demper. Er zijn trouwens runs gedaan op de testbank, en daar kwam deze 2 delige uitlaat er beter uit als een Homoet 4P :shock:
Maarrrrrrr: Er zijn ook imitatie uitlaten van Jamarcol op de markt geweest waar het demperschot op de verkeerde plek zat. de afstand van je zuigerhemd tot dit demperschot is erg belangrijk voor je koppel/vermogens-karakteristiek. Als dit schot op de verkeerde plek zit, loopt hij slechter.
De uitlaten van Dick Baan hebben het schot op de juiste plaats zitten.
Daarnaast maken ze een heel ander geluid, maar dat is een smaak kwestie natuurlijk. Nou vind ik wel dat op een oude RS gewoon een blokfluit hoort te hangen ivm het karakteristieke geknetter.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 53731
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 353 keren
Ontvangen waarderingen: 565 keren

#17 Bericht door Enzo-tvdzijden » 11 feb 2010, 19:50

Caspar schreef:@RM-er: Met die blokfluit heb ik op topspeed nét effe wat meer vermogen, scheelt 3km/u.
Maar hier in het heuvelland heb ik véél meer aan bruikbaar koppel in lage en midden gebied, en daar presteerd de 2 delige RS uitlaat met losse achterdemper stukken beter. bergje op én met tegenwind houd hij zijn vermogen veel beter vast dan met de blokfluit-demper. Er zijn trouwens runs gedaan op de testbank, en daar kwam deze 2 delige uitlaat er beter uit als een Homoet 4P :shock:
Maarrrrrrr: Er zijn ook imitatie uitlaten van Jamarcol op de markt geweest waar het demperschot op de verkeerde plek zat. de afstand van je zuigerhemd tot dit demperschot is erg belangrijk voor je koppel/vermogens-karakteristiek. Als dit schot op de verkeerde plek zit, loopt hij slechter.
De uitlaten van Dick Baan hebben het schot op de juiste plaats zitten.
Daarnaast maken ze een heel ander geluid, maar dat is een smaak kwestie natuurlijk. Nou vind ik wel dat op een oude RS gewoon een blokfluit hoort te hangen ivm het karakteristieke geknetter.
En je doet nog meer zaken door de bout één gat op te schuiven naar voren. Dus de bocht nog wat korter.


Enzo

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 4745
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 19 keren
Ontvangen waarderingen: 80 keren
Contacteer:

#18 Bericht door kreidler844 » 11 feb 2010, 20:30

De immitatie die Jamarcol levert hebben dezelfde specs, alleen de bevestiging zit op een andere plek.
Daardoor werkt de tweedelige beter dan een blokfluiter.
Maak je de ophangbeugel bij de blokfluituitvoering ongeveer 10 cm langer dan zijn ze gelijk.

Voor 45 Euro koop ik liever 2 uitlaten, die het ook goed doen, dan 1.

Wietse

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 10948
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 235 keren
Ontvangen waarderingen: 147 keren

#19 Bericht door Caspar » 11 feb 2010, 21:39

Hee Wietse: Ik heb ooit Fl 270,- (Gulden) neergeteld voor een originele NOS Zwitserse (langere-) RS uitlaat met vaste bocht :whistle
En jij wil 2 uitlaten voor € 45,- :mrgreen:

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 4745
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 19 keren
Ontvangen waarderingen: 80 keren
Contacteer:

#20 Bericht door kreidler844 » 12 feb 2010, 09:17

Caspar schreef:Hee Wietse: Ik heb ooit Fl 270,- (Gulden) neergeteld voor een originele NOS Zwitserse (langere-) RS uitlaat met vaste bocht :whistle
En jij wil 2 uitlaten voor € 45,- :mrgreen:
Pffft 270 gulden /2 - 10% /22.50 Eurie wordt een wiskunde probleem.
dat zijn veel uitlaten........ :lol: :lol:

Ik hou ook van origineel hoor maar als je een uitlaat zoekt die goed werkt moet je niet met origineel aankomen, maar die opmerking zal mij waarschijnlijk niet in dank worden afgenomen. :lol:

Wietse

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 10948
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 235 keren
Ontvangen waarderingen: 147 keren

#21 Bericht door Caspar » 12 feb 2010, 19:45

Tja, iedere setup is natuurlijk nét effe anders, dus zou het best kunnen wat je verteld.
Bij mij werkte de oude blauwe en gedeukte originele uitlaat het beste. Dus die zocht ik. Heb ik dus uiteindelijk ook gevonden.
Is een stuk dikker materiaal en daardoor ook een net effe ander geluidje. Erg fraai verchroomd en afgewerkt trouwens.
Kost wat, maar dan heb je ook wat :mrgreen:

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 9953
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 86 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#22 Bericht door nozems » 12 feb 2010, 21:58

Nou weet ik niet of er nog mensen zijn met goede ervaringen met de kopie vande duitse RS-uitlaat van Johnboss?..dus los eindstuk met korte,vast gelaste bocht!?

Die had ik op m,n standaard RS ook zitten,gaf een mooi bruikbaar koppel en nog aardig wat toeren en snelheid en een heerlijk mooi kreidlergeluid :P

En nu had ik enige tijd terug al zo,n zelfde uitlaat weer gevonden (in zeer goede staat)..had de uitlaat ontkoolt om ooit weer te gebruiken..maar ik trok de stoute schoenen aan en dacht ik schroef em voor de gein eens onder m,n 75cceer :D

Man niet normaal meer,wat een koppel,en wat een mooi karakter heeft ie nu,hetzelfde als een vlotte duitse RS,alleen overal beduidend meer power,vooral van onderuit is het nu dikke pret :P

ik vond m,n kreidler al heerlijk rijden,maar nu werkt het echt verslavend! :shock: :D

en nou maar weer zien of dat ook zo blijft met warmer weer etc etc :wink: :roll: 8)

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 53731
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 353 keren
Ontvangen waarderingen: 565 keren

#23 Bericht door Enzo-tvdzijden » 12 feb 2010, 22:01

Op mijn RS-GS 1980 zit nog steeds zijn ori vaste bocht pijp. Met dezelfde eigenschappen als jij hier schetst.

Enzo

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 9953
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 86 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#24 Bericht door nozems » 12 feb 2010, 22:35

kortom een heel sportief fietsje dus,zo herinner ik me m,n oude RS ook,al maakt die 75cc hem wel een beduidend stuk potiger en als ik er op rijdt hoor en merk je dat het een langere slag motor is,en ik ken nu gemakkelijk een tandje voor zwaarder rijden vergleken met m,n oude RS,zou zelfs nog wat zwaarder kunnen,maar dan gaat het vlotte karakter eruit denk ik... :roll:

zoals het nu staat zal die zich beslist thuis voelen in huevelachtig terein...motor word nl wel goed warm al,ondanks het koude weer,maar hoe dan ook,de pit kleurt perfekt nog :D

maar dit is wel kicken,een berg koppel erin waar je blij van word en dan dat mooie typische kreidler geluid,oke wel een stukje zwaarder..de kenner kan horen dat er meer dan de oorspronkelijke 50cc aan het werk zijn :wink:

maar hij is kwa karakter nu echt precies zoals ik hem bedoeld had,lekker vlot maar ook weer niet te gek..en nou maar zien hoe houdbaar het allemaal is,kan niet wachten op beter weer..ken ik weer verder testen 8)

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 9740
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 40 keren
Ontvangen waarderingen: 122 keren

#25 Bericht door Henk 3bakvoet » 12 feb 2010, 23:00

Beetje bij beetje komt het besef Pascal, al die opmaat en berekende en vooral hele dure raketwerpers kunnen nu dus de vuilnisbak in begrijp ik?

Plaats reactie