Verkeerde uitlaat?
-
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
- Locatie: Tiel
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Zal er zelf ook een doen,...
Los van de grappen,....zijn de toe nu toe gemaakte suggesties alle subjectief en persoonlijk,..wat tevens dan ook gelijk de reden is dat tot een eindeloos verhaal kan leiden. (wel leuk)
Je kunt dit maar op een manier benaderen als je een enigsinds te benoemen maatstaf wilt hebben.
De uitlaat die het hoogste vermogen afgeeft voor de betreffende setup is de beste uitlaat.
En daar er geen setup het zelfde is zal een zelfde uitlaat altijd bij een ieder ander een verschillend beeld op roepen.
Kiezen voor het hoogste vermogen voor welke setup dan ook is de beste optie, onder die omstandigheden fuctioneert het hele proces het beste en zal het thermisch ook direct een beter beeld geven.Het hoogste
En het hoogste vermogen geeft ook het hoogste koppel,...deze zijn immers niet los te koppelen van elkaar.
We gaan er dan wel vanuit dat e.e.a. goed voor elkaar is,..anders houd het zowiezo op.
Marinus
Los van de grappen,....zijn de toe nu toe gemaakte suggesties alle subjectief en persoonlijk,..wat tevens dan ook gelijk de reden is dat tot een eindeloos verhaal kan leiden. (wel leuk)
Je kunt dit maar op een manier benaderen als je een enigsinds te benoemen maatstaf wilt hebben.
De uitlaat die het hoogste vermogen afgeeft voor de betreffende setup is de beste uitlaat.
En daar er geen setup het zelfde is zal een zelfde uitlaat altijd bij een ieder ander een verschillend beeld op roepen.
Kiezen voor het hoogste vermogen voor welke setup dan ook is de beste optie, onder die omstandigheden fuctioneert het hele proces het beste en zal het thermisch ook direct een beter beeld geven.Het hoogste
En het hoogste vermogen geeft ook het hoogste koppel,...deze zijn immers niet los te koppelen van elkaar.
We gaan er dan wel vanuit dat e.e.a. goed voor elkaar is,..anders houd het zowiezo op.
Marinus
-
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
- Locatie: Tiel
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Het verbreden of verleggen van vrij gekomen vermogen is een hele goede optie om een doel na te streven,....maar zal altijd samen gaan met minder vermogen.
Maar het moet wel rijdbaar zijn dat ben ik met je eens,.....maar ook hier gaat op,... eerst het vermogen dan kijken hoe we het verdelen en wat er weg te geven valt.
Marinus
Maar het moet wel rijdbaar zijn dat ben ik met je eens,.....maar ook hier gaat op,... eerst het vermogen dan kijken hoe we het verdelen en wat er weg te geven valt.
Marinus
- TonK
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
- Locatie: JO32FI
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
En bedankt voor de info.Caspar schreef:Over die uitlaat: Heb Dick Baan net gesproken: Die kwam van een Sachs Super-sport 50cc. Dick heeft ooit geprobeerd om ze te laten namaken, maar dat was geen succes. Hij wil eventuele liefhebbers wel helpen. Hij heeft nog één oud beschadigd exemplaar liggen om eventueel te kopieren. De serieus gegadigde kan hem bellen.
-
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
- Locatie: Tiel
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Ja Theo,...daarom is het ook zo moeilijk.
1000 meningen,...maar mijn mening is,..als een cilinder nergens op reageert dan is er wat anders aan de hand en dat kunnen ook weer 10 dingen zijn.
Als alles klopt,..maar dan ook echt alles, dan lukt het allemaal wel en soms lukt dat maar vaak ook niet.
Mensen die aan de echte top rijden hebben hier vaak meer dan 15 jaar voor nodig gehad om daar te komen het is lopen op een slap koort.
Maar spannend blijft het, is natuurlijk ook de reden dat we er met z'n allen niet over uit gepraat raken.
Marinus
1000 meningen,...maar mijn mening is,..als een cilinder nergens op reageert dan is er wat anders aan de hand en dat kunnen ook weer 10 dingen zijn.
Als alles klopt,..maar dan ook echt alles, dan lukt het allemaal wel en soms lukt dat maar vaak ook niet.
Mensen die aan de echte top rijden hebben hier vaak meer dan 15 jaar voor nodig gehad om daar te komen het is lopen op een slap koort.
Maar spannend blijft het, is natuurlijk ook de reden dat we er met z'n allen niet over uit gepraat raken.
Marinus
- jamojamo
- Berichten: 3749
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 356 keren
- Ontvangen waarderingen: 198 keren
De beste uitlaat ?
mijn beste vriend en ik reden allebei Kreidler toen we 16 waren. RMC-tjes met vierkante kop, je kent ze wel. Omdat we allebei standaard reden en wel met een beetje kop vlakken, spoelpoorten polijsten, luchtfilter en sproeier veranderen en dat soort eenvoudige dingen bezig waren konden we elkaar altijd aardig bijhouden. De beste uitlaat is degene waar we toen mee reden - blokfluit dempers (ws. 28mm) omdat ik dat geluid nooit zal vergeten, en dat mede het Kreidler karakter voor mij bepaalt. Alhoewel daar niet mee gezegd is dat ik nooit voor een andere uitlaat zal gaan. Ik vond het geluid van mijn FS1 die ik daarna had met een geknikte Bos-demper ook erg mooi. Wat mij betreft komen looks en sound voorop !.
Gr. Eric
mijn beste vriend en ik reden allebei Kreidler toen we 16 waren. RMC-tjes met vierkante kop, je kent ze wel. Omdat we allebei standaard reden en wel met een beetje kop vlakken, spoelpoorten polijsten, luchtfilter en sproeier veranderen en dat soort eenvoudige dingen bezig waren konden we elkaar altijd aardig bijhouden. De beste uitlaat is degene waar we toen mee reden - blokfluit dempers (ws. 28mm) omdat ik dat geluid nooit zal vergeten, en dat mede het Kreidler karakter voor mij bepaalt. Alhoewel daar niet mee gezegd is dat ik nooit voor een andere uitlaat zal gaan. Ik vond het geluid van mijn FS1 die ik daarna had met een geknikte Bos-demper ook erg mooi. Wat mij betreft komen looks en sound voorop !.
Gr. Eric
- Caspar
- Berichten: 13635
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 823 keren
Ik snap Marinus heel goed: vermogen
Zelf lever ik liever wat vermogen in om het onderin beter te laten oppakken, vooral met een 50cc setup.
Voorbeeld: Heb een 6P SB cilindertje met circa 7 á 8 pk. Die heeft het meeste vermogen met een 32mm "De Jager" uitlaat, én ook nog eens de beste sound en looks. Toch rijd ik deze setup liever met de standaard 32mm RS uitlaat met vaste bocht en losse einddemper.
Waarom ? Omdat ik die relatief smalle powerband van 2K minder fijn vind in het heuvelland. om die zelfde reden heb ik er geen 15/33 maar 12/36 tandwielen op.
Zelf lever ik liever wat vermogen in om het onderin beter te laten oppakken, vooral met een 50cc setup.
Voorbeeld: Heb een 6P SB cilindertje met circa 7 á 8 pk. Die heeft het meeste vermogen met een 32mm "De Jager" uitlaat, én ook nog eens de beste sound en looks. Toch rijd ik deze setup liever met de standaard 32mm RS uitlaat met vaste bocht en losse einddemper.
Waarom ? Omdat ik die relatief smalle powerband van 2K minder fijn vind in het heuvelland. om die zelfde reden heb ik er geen 15/33 maar 12/36 tandwielen op.
-
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
- Locatie: Tiel
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Het is inmiddels wel duidelijk dat er verschillen zijn in verwachting van hetgeen een uitlaat zou moeten doen.
En ik kan er eigenlijk dan ook niet meer van kwijt omdat de verwachting gevormd en ingegeven word door een persoonlijke smaak en het gebruik.
Zelf ben ik wel van het meten, want alleen dan kom je verder en begrijp iets beter wat je doet.
Maar de allerbeste uitlaat is diegene waarmee je snelste van A naar B komt.
Maar dan nog,......op een zoutvlakte of in de Eifel.
Er zijn uitlaten die zich ruimschoots bewezen hebben door de brede inzetbaarheid, (de uitlaten van Rion) echter er zijn ook situaties dat deze je in de steek laten.
Het afserveren van een serieuze uitlaat die niet voor de bewuste setup is gemaakt is dan ook niet redelijk.
Marinus
En ik kan er eigenlijk dan ook niet meer van kwijt omdat de verwachting gevormd en ingegeven word door een persoonlijke smaak en het gebruik.
Zelf ben ik wel van het meten, want alleen dan kom je verder en begrijp iets beter wat je doet.
Maar de allerbeste uitlaat is diegene waarmee je snelste van A naar B komt.
Maar dan nog,......op een zoutvlakte of in de Eifel.
Er zijn uitlaten die zich ruimschoots bewezen hebben door de brede inzetbaarheid, (de uitlaten van Rion) echter er zijn ook situaties dat deze je in de steek laten.
Het afserveren van een serieuze uitlaat die niet voor de bewuste setup is gemaakt is dan ook niet redelijk.
Marinus
- Theove
- Moderator
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
- Locatie: Gelderland
- Gegeven waarderingen: 250 keren
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
- Contacteer:
Een uitlaat kan je beoordelen op meerdere criteria.marinus schreef:Het is inmiddels wel duidelijk dat er verschillen zijn in ......
Voor de één is prestatie het belangrijkste criterium (voor jou bijvoorbeeld) en voor de ander alleen het uiterlijk (bijvoorbeeld origineel). Daarnaast speelt de prijs en de hoeveelheid herrie ook vaak een rol.
In onderstaande mini multicriteria analyse over 4 uitlaten heb ik een voorbeeld gemaakt.
Kies je als enige hoofddoelstelling PRESTATIE dan wordt het zonder meer uitlaat A;
Kies je als enige hoofddoelstelling GELUID dan wordt het zonder meer uitlaat B;
Wil je én PRESTATIE én GELUID dan is uitlaat B wel iets;
Wil je alleen origineel (UITERLIJK) dan kies je uitlaat D;
Wil je van alles wat dan kies je uitlaat B of C bijvoorbeeld.
En zo kun je op basis van jou persoonlijke rangvolgorde in criteria de beste uitlaat zoeken die bij jou past... en iedereen heeft daarbij gelijk.
Dus kom maar op met jullie persoonlijke Multi Criteria Analyses
- Bijlagen
-
- MCA uitlaat.jpg (11.92 KiB) 3795 keer bekeken
- jamojamo
- Berichten: 3749
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 356 keren
- Ontvangen waarderingen: 198 keren
@theove: leuke tool, maar je weet toch op voorhand waar je voor gaat ?. Ik vind je valt erop of niet. In elk geval zou het voor mij uitlaat C zijn, hoogste score toch ?.
@AndreH: wat het polijsten van de spoelpoorten betreft: we waren lekker bezig !
@Caspar: die de Jager uitlaat is een tijdje in het chroom op de site te bewonderen geweest, maar sinds ze de site veranderd hebben komt ie alleen nog in het zwart in beeld. Scheelt wel 5 tientjes maar zwart ..? Ik vond het in chroom uitvoering na een originele misschien qua uiterlijk wel de mooiste uitlaat want hij was recht en niet zo opvallend "expansie" .
Groet,
Eric
@AndreH: wat het polijsten van de spoelpoorten betreft: we waren lekker bezig !
@Caspar: die de Jager uitlaat is een tijdje in het chroom op de site te bewonderen geweest, maar sinds ze de site veranderd hebben komt ie alleen nog in het zwart in beeld. Scheelt wel 5 tientjes maar zwart ..? Ik vond het in chroom uitvoering na een originele misschien qua uiterlijk wel de mooiste uitlaat want hij was recht en niet zo opvallend "expansie" .
Groet,
Eric
- Theove
- Moderator
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
- Locatie: Gelderland
- Gegeven waarderingen: 250 keren
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
- Contacteer:
Je kunt niet zomaar optellen/aftrekken behalve als alle criteria even zwaar wegen. Dit is een heel simpel voorbeeldje natuurlijk, ik gebruik het vaak voor mijn werk bij opdrachtgevers die nog niet (goed) weten wat ze moeten kiezen. Past vaak niet op één A3.jamojamo schreef:@theove: leuke tool, maar je weet toch op voorhand waar je voor gaat ?. Ik vind je valt erop of niet. In elk geval zou het voor mij uitlaat C zijn, hoogste score toch ?.
....
Voor m'n Mustang komt er in elk geval wat anders uit dan voor m'n straat kreidler..
- Ries
- Medewerker Sectie FAQ
- Berichten: 6830
- Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
- Gegeven waarderingen: 6 keren
- Ontvangen waarderingen: 25 keren
Eerst bepalen van de zwaarte van de weegfactoren aan de hand van je programma van eisen..theove schreef:Je kunt niet zomaar optellen/aftrekken behalve als alle criteria even zwaar wegen. Dit is een heel simpel voorbeeldje natuurlijk, ik gebruik het vaak voor mijn werk bij opdrachtgevers die nog niet (goed) weten wat ze moeten kiezen. Past vaak niet op één A3.jamojamo schreef:@theove: leuke tool, maar je weet toch op voorhand waar je voor gaat ?. Ik vind je valt erop of niet. In elk geval zou het voor mij uitlaat C zijn, hoogste score toch ?.
....
Voor m'n Mustang komt er in elk geval wat anders uit dan voor m'n straat kreidler..
Dan de functies er aan wegen, het lijkt wel op de hts is wel de manier om de beste keuze te maken