Verkeerde uitlaat?

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#51 Bericht door marinus » 28 feb 2010, 20:19

Zal er zelf ook een doen,...

Los van de grappen,....zijn de toe nu toe gemaakte suggesties alle subjectief en persoonlijk,..wat tevens dan ook gelijk de reden is dat tot een eindeloos verhaal kan leiden. (wel leuk)

Je kunt dit maar op een manier benaderen als je een enigsinds te benoemen maatstaf wilt hebben.

De uitlaat die het hoogste vermogen afgeeft voor de betreffende setup is de beste uitlaat.
En daar er geen setup het zelfde is zal een zelfde uitlaat altijd bij een ieder ander een verschillend beeld op roepen.

Kiezen voor het hoogste vermogen voor welke setup dan ook is de beste optie, onder die omstandigheden fuctioneert het hele proces het beste en zal het thermisch ook direct een beter beeld geven.Het hoogste
En het hoogste vermogen geeft ook het hoogste koppel,...deze zijn immers niet los te koppelen van elkaar.
We gaan er dan wel vanuit dat e.e.a. goed voor elkaar is,..anders houd het zowiezo op.


Marinus

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#52 Bericht door TonK » 28 feb 2010, 20:46

Je vergeet iets, om fatsoenlijk te kunnen rijden/racen heb je aan het hoogste vermogen weinig zolang het apparaat geen vario "bak" heeft.

De uitlaat voor het hoogste vermogen is meestal niet gelijk aan de uitlaat voor het best bruikbare vermogen (waarmee men de snelste tijden zet).

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#53 Bericht door marinus » 28 feb 2010, 20:56

Het verbreden of verleggen van vrij gekomen vermogen is een hele goede optie om een doel na te streven,....maar zal altijd samen gaan met minder vermogen.

Maar het moet wel rijdbaar zijn dat ben ik met je eens,.....maar ook hier gaat op,... eerst het vermogen dan kijken hoe we het verdelen en wat er weg te geven valt.

Marinus

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#54 Bericht door TonK » 28 feb 2010, 21:10

Ik heb ze gemaakt, cilinders met veel topvermogen maar een te smalle powerband, het was hoe dan ook niet mogelijk dat met de uitlaatpijp voldoende te corrigeren.

Weinig te verdelen of op te vangen in dat geval, met een 12 versnellingsbak was het prima bruikbaar geweest.

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#55 Bericht door TonK » 28 feb 2010, 21:22

Caspar schreef:Over die uitlaat: Heb Dick Baan net gesproken: Die kwam van een Sachs Super-sport 50cc. Dick heeft ooit geprobeerd om ze te laten namaken, maar dat was geen succes. Hij wil eventuele liefhebbers wel helpen. Hij heeft nog één oud beschadigd exemplaar liggen om eventueel te kopieren. De serieus gegadigde kan hem bellen.
En bedankt voor de info. :thumbleft

Gebruikersavatar
Theove
Moderator
Berichten: 3055
Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 250 keren
Ontvangen waarderingen: 55 keren
Contacteer:

#56 Bericht door Theove » 28 feb 2010, 21:31

Zoals ik het nu begrijp is dus de beste uitlaat een uitlaat die het best bij je set-up past waaronder koppel(range), vermogen(range), type versnellingsbak, gearing tandwielen en ga zo maar door?

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#57 Bericht door marinus » 28 feb 2010, 22:23

Ja Theo,...daarom is het ook zo moeilijk.

1000 meningen,...maar mijn mening is,..als een cilinder nergens op reageert dan is er wat anders aan de hand en dat kunnen ook weer 10 dingen zijn.

Als alles klopt,..maar dan ook echt alles, dan lukt het allemaal wel en soms lukt dat maar vaak ook niet.
Mensen die aan de echte top rijden hebben hier vaak meer dan 15 jaar voor nodig gehad om daar te komen het is lopen op een slap koort.
Maar spannend blijft het, is natuurlijk ook de reden dat we er met z'n allen niet over uit gepraat raken.


Marinus

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3749
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 198 keren

#58 Bericht door jamojamo » 28 feb 2010, 23:31

De beste uitlaat ?

mijn beste vriend en ik reden allebei Kreidler toen we 16 waren. RMC-tjes met vierkante kop, je kent ze wel. Omdat we allebei standaard reden en wel met een beetje kop vlakken, spoelpoorten polijsten, luchtfilter en sproeier veranderen en dat soort eenvoudige dingen bezig waren konden we elkaar altijd aardig bijhouden. De beste uitlaat is degene waar we toen mee reden - blokfluit dempers (ws. 28mm) omdat ik dat geluid nooit zal vergeten, en dat mede het Kreidler karakter voor mij bepaalt. Alhoewel daar niet mee gezegd is dat ik nooit voor een andere uitlaat zal gaan. Ik vond het geluid van mijn FS1 die ik daarna had met een geknikte Bos-demper ook erg mooi. Wat mij betreft komen looks en sound voorop !.

Gr. Eric

Gebruikersavatar
AndreH
Beheerder
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 sep 2007, 22:06
Locatie: 's-Heerenbroek
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 0

#59 Bericht door AndreH » 01 mar 2010, 00:48

De beste uitlaat is toch gewoon de uitlaat waar jij je kreidler het leukste vind rijden en het mooiste staat. Zo simpel is het.

Toch jammer dat dat polijst werk voor niks is geweest Eric :wink:

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13635
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 823 keren

#60 Bericht door Caspar » 01 mar 2010, 20:10

Ik snap Marinus heel goed: vermogen :!:
Zelf lever ik liever wat vermogen in om het onderin beter te laten oppakken, vooral met een 50cc setup.
Voorbeeld: Heb een 6P SB cilindertje met circa 7 á 8 pk. Die heeft het meeste vermogen met een 32mm "De Jager" uitlaat, én ook nog eens de beste sound en looks. Toch rijd ik deze setup liever met de standaard 32mm RS uitlaat met vaste bocht en losse einddemper.
Waarom ? Omdat ik die relatief smalle powerband van 2K minder fijn vind in het heuvelland. om die zelfde reden heb ik er geen 15/33 maar 12/36 tandwielen op.

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#61 Bericht door marinus » 01 mar 2010, 22:36

Het is inmiddels wel duidelijk dat er verschillen zijn in verwachting van hetgeen een uitlaat zou moeten doen.
En ik kan er eigenlijk dan ook niet meer van kwijt omdat de verwachting gevormd en ingegeven word door een persoonlijke smaak en het gebruik.

Zelf ben ik wel van het meten, want alleen dan kom je verder en begrijp iets beter wat je doet.

Maar de allerbeste uitlaat is diegene waarmee je snelste van A naar B komt.
Maar dan nog,......op een zoutvlakte of in de Eifel.

Er zijn uitlaten die zich ruimschoots bewezen hebben door de brede inzetbaarheid, (de uitlaten van Rion) echter er zijn ook situaties dat deze je in de steek laten.
Het afserveren van een serieuze uitlaat die niet voor de bewuste setup is gemaakt is dan ook niet redelijk.

Marinus

Gebruikersavatar
AndreH
Beheerder
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 sep 2007, 22:06
Locatie: 's-Heerenbroek
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 0

#62 Bericht door AndreH » 01 mar 2010, 22:50

Snelheid is niet alles Marinus, een beste uitlaat kan ook de beste zijn door zijn uiterlijk of zijn geluid.
Zoveel mensen, zoveel wensen.

Gebruikersavatar
Theove
Moderator
Berichten: 3055
Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 250 keren
Ontvangen waarderingen: 55 keren
Contacteer:

#63 Bericht door Theove » 01 mar 2010, 23:02

marinus schreef:Het is inmiddels wel duidelijk dat er verschillen zijn in ......
Een uitlaat kan je beoordelen op meerdere criteria.
Voor de één is prestatie het belangrijkste criterium (voor jou bijvoorbeeld) en voor de ander alleen het uiterlijk (bijvoorbeeld origineel). Daarnaast speelt de prijs en de hoeveelheid herrie ook vaak een rol.

In onderstaande mini multicriteria analyse over 4 uitlaten heb ik een voorbeeld gemaakt.

Kies je als enige hoofddoelstelling PRESTATIE dan wordt het zonder meer uitlaat A;
Kies je als enige hoofddoelstelling GELUID dan wordt het zonder meer uitlaat B;
Wil je én PRESTATIE én GELUID dan is uitlaat B wel iets;
Wil je alleen origineel (UITERLIJK) dan kies je uitlaat D;
Wil je van alles wat dan kies je uitlaat B of C bijvoorbeeld.

En zo kun je op basis van jou persoonlijke rangvolgorde in criteria de beste uitlaat zoeken die bij jou past... en iedereen heeft daarbij gelijk.

Dus kom maar op met jullie persoonlijke Multi Criteria Analyses :lol:
Bijlagen
MCA uitlaat.jpg
MCA uitlaat.jpg (11.92 KiB) 3795 keer bekeken

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3749
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 198 keren

#64 Bericht door jamojamo » 02 mar 2010, 00:11

@theove: leuke tool, maar je weet toch op voorhand waar je voor gaat ?. Ik vind je valt erop of niet. In elk geval zou het voor mij uitlaat C zijn, hoogste score toch ?.

@AndreH: wat het polijsten van de spoelpoorten betreft: we waren lekker bezig !

@Caspar: die de Jager uitlaat is een tijdje in het chroom op de site te bewonderen geweest, maar sinds ze de site veranderd hebben komt ie alleen nog in het zwart in beeld. Scheelt wel 5 tientjes maar zwart ..? Ik vond het in chroom uitvoering na een originele misschien qua uiterlijk wel de mooiste uitlaat want hij was recht en niet zo opvallend "expansie" .

Groet,
Eric

Gebruikersavatar
Theove
Moderator
Berichten: 3055
Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 250 keren
Ontvangen waarderingen: 55 keren
Contacteer:

#65 Bericht door Theove » 02 mar 2010, 00:19

jamojamo schreef:@theove: leuke tool, maar je weet toch op voorhand waar je voor gaat ?. Ik vind je valt erop of niet. In elk geval zou het voor mij uitlaat C zijn, hoogste score toch ?.
....
Je kunt niet zomaar optellen/aftrekken behalve als alle criteria even zwaar wegen. Dit is een heel simpel voorbeeldje natuurlijk, ik gebruik het vaak voor mijn werk bij opdrachtgevers die nog niet (goed) weten wat ze moeten kiezen. Past vaak niet op één A3.

Voor m'n Mustang komt er in elk geval wat anders uit dan voor m'n straat kreidler..

Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7902
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#66 Bericht door caveman » 02 mar 2010, 00:22

daar komt henk niet overheen...... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#67 Bericht door Ries » 02 mar 2010, 17:57

theove schreef:
jamojamo schreef:@theove: leuke tool, maar je weet toch op voorhand waar je voor gaat ?. Ik vind je valt erop of niet. In elk geval zou het voor mij uitlaat C zijn, hoogste score toch ?.
....
Je kunt niet zomaar optellen/aftrekken behalve als alle criteria even zwaar wegen. Dit is een heel simpel voorbeeldje natuurlijk, ik gebruik het vaak voor mijn werk bij opdrachtgevers die nog niet (goed) weten wat ze moeten kiezen. Past vaak niet op één A3.

Voor m'n Mustang komt er in elk geval wat anders uit dan voor m'n straat kreidler..
Eerst bepalen van de zwaarte van de weegfactoren aan de hand van je programma van eisen..

Dan de functies er aan wegen, het lijkt wel op de hts 8) 8) 8) is wel de manier om de beste keuze te maken :thumbleft

Gebruikersavatar
tombo
Berichten: 4057
Lid geworden op: 06 okt 2002, 13:56
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#68 Bericht door tombo » 02 mar 2010, 18:02

Gooi er ff een kesselring tegenaan 8)

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13635
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 823 keren

#69 Bericht door Caspar » 03 mar 2010, 21:05

@ Eric: Deze bedoelde je ??
Bijlagen
dscf0773_219[1].jpg
dscf0773_219[1].jpg (59.88 KiB) 3611 keer bekeken

Plaats reactie