uitlaatbocht kreidler LFF: verlies vermogen als te kort?

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
stijn_heyman
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 mei 2010, 09:01
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

uitlaatbocht kreidler LFF: verlies vermogen als te kort?

#1 Bericht door stijn_heyman » 28 mei 2010, 19:49

Hey,

Ik heb een 28mm uitlaat met een uitlaatbocht met klem (geen flens). Ik heb zojuist mijn uitlaatbocht ingekort zodat deze 3 cm in demper steekt. Dit met idee dat hij wat vermogen wou winnen. Dit is echter niet zo(zelfs trager en verlies acceleratie). Kan het zijn dat hij te kort is? Demper is nieuw (originele sigaar-jamarcol). Wel is de aansluiten t.h.v. aansluitbocht (motorhuis) wat verduurd. Kan het zijn dat als hij daar niet goed aansluit, hij kracht verliest?

veel dank voor de hulp,

groetjes,

stijn

Gebruikersavatar
Dorusasten
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 feb 2005, 12:19
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#2 Bericht door Dorusasten » 28 mei 2010, 22:10

het inkorten van je bocht en eventueel naar voren schuiven van je uitlaat verhoogt de resonantiefrequentie van je uitlaat.
M.a.w. maximum koppel schuift naar een hoger toerental. Echter als je poorttimingen niet afgestemd zijn op die hogere toerentallen krijg je inderdaad het effect wat je beschrijft.
Een snelle maar niet optimale oplossing is een dikkere voetpakking, waarmee je de poorttiming naar een hoger toerental verlegt en de zaak weer een beetje in balans brengt.
Je demper wat naar achter schuiven helpt ook.
Succes

stijn_heyman
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 mei 2010, 09:01
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door stijn_heyman » 29 mei 2010, 10:08

alvast veel dank voor het antwoord. Kan er iemand uitleggen hoe je de poorttiming op een gemakkelijke wijze aanpast? Ik ken iets van techniek, maar ben verre van een professional. Dus als dit te complex is, zeg het dan zeker.

groeten en dank,

stijn

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13634
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

#4 Bericht door Caspar » 29 mei 2010, 13:46

als de bocht lekt aan de cilinder, zoals ik begrijp uit jouw uitleg, dan raak je ook vermogen kwijt. Verder sluit ik me aan bij Dorusasten.

NB: Weer eens het bewiijs dat een dikkere uitlaat niet altijd lijd tot verbetering.

Gebruikersavatar
Dorusasten
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 feb 2005, 12:19
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#5 Bericht door Dorusasten » 29 mei 2010, 23:01

Beste Stijn,
aanpassing van je poorttiming realiseer je door een dikker pakking tussen cilinder en motorblok te leggen (voetpakking). De spoelpoorten en uitlaat staan dan wat langer open.
Afhankelijk van je cilinder ruwweg een 0,5 tot 1 mm dikkere pakking.of een paar op elkaar tot je de goede dikte hebt.

Als je in de buurt van Asten woont kom dan maar een keer langs, kan ik kijken wat er aan schort.

stijn_heyman
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 mei 2010, 09:01
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door stijn_heyman » 30 mei 2010, 00:59

Alvast dank voor de handige tips. Ik ga eerste proberen mijn uitlaat t.h.v. motoblok luchtdicht te maken. Deze eenvoudige fout zou toch al wat kunnen betekenen. Ik woon in Antwerpen. Dus waarschijnlijk niet zo nabij. Ik heb alvast een nieuwe uitlaatbocht in aantocht? misschien toch gewoon origineel laten...

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13634
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

#7 Bericht door Caspar » 30 mei 2010, 11:41

Met een 26mm bocht kan het prima lopen , als hij maar niet te lang is.
Bosal uitlaatkit wil wel eens helpen bij de afdichting op de cilinder. Wel eerst goed schoon maken én een goed klem gebruiken.

Klaas45
Berichten: 162
Lid geworden op: 02 mei 2006, 19:59
Locatie: Joure
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door Klaas45 » 30 mei 2010, 12:01

Je kunt het beste even meten waar het schotje in de uitlaatdemper zit,
Deze komt het best tot zijn recht als je vanaf de tuit van cilinder gemeten op 73 cm zit, dus kan het bij imitatie uitlaten zijn dat je naar voren of achteren moet om het goed te krijgen.

stijn_heyman
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 mei 2010, 09:01
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door stijn_heyman » 07 jun 2010, 19:24

even update, ik heb dus een nieuwe afsluitring t.h.v. cilinderblok geplaatst met ingekorte uitlaatbocht. Doch blijft hij geen vermogen hebben. Ik heb dan maar gekozen voor originaliteit en een nieuwe "oude" uitlaatbocht van 28mm normale lengte geplaatst. Lijkt het ding plots te rijden zoals hij nog nooit heeft gedaan (perfect). Echter nog niet sneller als 45...

Gebruikersavatar
Luwek
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 mei 2010, 05:36
Locatie: Hannover
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door Luwek » 17 jun 2010, 11:22

hallo stijn

ik heb hetzelfde probleem met mijn Kreidler.
je zegt dat ie met de langere uitlaatbocht beter is gaan lopen (45km/h).. is dat harder dan voorheen?

groetjes luuk

paul sonneveld
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jul 2010, 22:15
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door paul sonneveld » 24 aug 2010, 19:22

Hallo stijn,

ik zat er ook aan te denken om een stuk van m'n uitlaatbocht af te halen, dus hoe hard liep je kried met je ingekorte bocht? En welke carb en vertanding heb je? Ik heb namelijk aardig veel trekkracht, en ik wil eigenlijk wel wat meer max. snelheid.

Groeten Paul

WimOudewater
Berichten: 893
Lid geworden op: 02 aug 2010, 23:34
Locatie: Oudewater
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re:

#12 Bericht door WimOudewater » 26 sep 2010, 12:30

Dorusasten schreef:het inkorten van je bocht en eventueel naar voren schuiven van je uitlaat verhoogt de resonantiefrequentie van je uitlaat.
M.a.w. maximum koppel schuift naar een hoger toerental. Echter als je poorttimingen niet afgestemd zijn op die hogere toerentallen krijg je inderdaad het effect wat je beschrijft.
Een snelle maar niet optimale oplossing is een dikkere voetpakking, waarmee je de poorttiming naar een hoger toerental verlegt en de zaak weer een beetje in balans brengt.
Je demper wat naar achter schuiven helpt ook.
Succes
@ Paul Sonneveld: Als je bovenstaande quote gelezen hebt, snap je wel dat het wel zo makkelijk is in theorie, maar niet in de praktijk. Je zou het moeten uitproberen, telkens een klein stukje meer van je bocht afhalen, en wat voetpakkingen extra om je powerband wat hoger te laten liggen, maar, dit gaat ten kostte van trekkracht onderin. Lastig om een volledige uitleg te geven, maar bij lage toeren gaat je koppel omlaag, pas bij hoge toeren gaat je koppel en je eindvermogen iets omhoog, maar het toerengebied waarin je alle power hebt, kleiner

Plaats reactie