uitlaatbocht kreidler LFF: verlies vermogen als te kort?
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 09 mei 2010, 09:01
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
uitlaatbocht kreidler LFF: verlies vermogen als te kort?
Hey,
Ik heb een 28mm uitlaat met een uitlaatbocht met klem (geen flens). Ik heb zojuist mijn uitlaatbocht ingekort zodat deze 3 cm in demper steekt. Dit met idee dat hij wat vermogen wou winnen. Dit is echter niet zo(zelfs trager en verlies acceleratie). Kan het zijn dat hij te kort is? Demper is nieuw (originele sigaar-jamarcol). Wel is de aansluiten t.h.v. aansluitbocht (motorhuis) wat verduurd. Kan het zijn dat als hij daar niet goed aansluit, hij kracht verliest?
veel dank voor de hulp,
groetjes,
stijn
Ik heb een 28mm uitlaat met een uitlaatbocht met klem (geen flens). Ik heb zojuist mijn uitlaatbocht ingekort zodat deze 3 cm in demper steekt. Dit met idee dat hij wat vermogen wou winnen. Dit is echter niet zo(zelfs trager en verlies acceleratie). Kan het zijn dat hij te kort is? Demper is nieuw (originele sigaar-jamarcol). Wel is de aansluiten t.h.v. aansluitbocht (motorhuis) wat verduurd. Kan het zijn dat als hij daar niet goed aansluit, hij kracht verliest?
veel dank voor de hulp,
groetjes,
stijn
- Dorusasten
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 05 feb 2005, 12:19
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
het inkorten van je bocht en eventueel naar voren schuiven van je uitlaat verhoogt de resonantiefrequentie van je uitlaat.
M.a.w. maximum koppel schuift naar een hoger toerental. Echter als je poorttimingen niet afgestemd zijn op die hogere toerentallen krijg je inderdaad het effect wat je beschrijft.
Een snelle maar niet optimale oplossing is een dikkere voetpakking, waarmee je de poorttiming naar een hoger toerental verlegt en de zaak weer een beetje in balans brengt.
Je demper wat naar achter schuiven helpt ook.
Succes
M.a.w. maximum koppel schuift naar een hoger toerental. Echter als je poorttimingen niet afgestemd zijn op die hogere toerentallen krijg je inderdaad het effect wat je beschrijft.
Een snelle maar niet optimale oplossing is een dikkere voetpakking, waarmee je de poorttiming naar een hoger toerental verlegt en de zaak weer een beetje in balans brengt.
Je demper wat naar achter schuiven helpt ook.
Succes
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 09 mei 2010, 09:01
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Dorusasten
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 05 feb 2005, 12:19
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Beste Stijn,
aanpassing van je poorttiming realiseer je door een dikker pakking tussen cilinder en motorblok te leggen (voetpakking). De spoelpoorten en uitlaat staan dan wat langer open.
Afhankelijk van je cilinder ruwweg een 0,5 tot 1 mm dikkere pakking.of een paar op elkaar tot je de goede dikte hebt.
Als je in de buurt van Asten woont kom dan maar een keer langs, kan ik kijken wat er aan schort.
aanpassing van je poorttiming realiseer je door een dikker pakking tussen cilinder en motorblok te leggen (voetpakking). De spoelpoorten en uitlaat staan dan wat langer open.
Afhankelijk van je cilinder ruwweg een 0,5 tot 1 mm dikkere pakking.of een paar op elkaar tot je de goede dikte hebt.
Als je in de buurt van Asten woont kom dan maar een keer langs, kan ik kijken wat er aan schort.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 09 mei 2010, 09:01
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Alvast dank voor de handige tips. Ik ga eerste proberen mijn uitlaat t.h.v. motoblok luchtdicht te maken. Deze eenvoudige fout zou toch al wat kunnen betekenen. Ik woon in Antwerpen. Dus waarschijnlijk niet zo nabij. Ik heb alvast een nieuwe uitlaatbocht in aantocht? misschien toch gewoon origineel laten...
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 09 mei 2010, 09:01
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
even update, ik heb dus een nieuwe afsluitring t.h.v. cilinderblok geplaatst met ingekorte uitlaatbocht. Doch blijft hij geen vermogen hebben. Ik heb dan maar gekozen voor originaliteit en een nieuwe "oude" uitlaatbocht van 28mm normale lengte geplaatst. Lijkt het ding plots te rijden zoals hij nog nooit heeft gedaan (perfect). Echter nog niet sneller als 45...
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 15 jul 2010, 22:15
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
-
- Berichten: 893
- Lid geworden op: 02 aug 2010, 23:34
- Locatie: Oudewater
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re:
@ Paul Sonneveld: Als je bovenstaande quote gelezen hebt, snap je wel dat het wel zo makkelijk is in theorie, maar niet in de praktijk. Je zou het moeten uitproberen, telkens een klein stukje meer van je bocht afhalen, en wat voetpakkingen extra om je powerband wat hoger te laten liggen, maar, dit gaat ten kostte van trekkracht onderin. Lastig om een volledige uitleg te geven, maar bij lage toeren gaat je koppel omlaag, pas bij hoge toeren gaat je koppel en je eindvermogen iets omhoog, maar het toerengebied waarin je alle power hebt, kleinerDorusasten schreef:het inkorten van je bocht en eventueel naar voren schuiven van je uitlaat verhoogt de resonantiefrequentie van je uitlaat.
M.a.w. maximum koppel schuift naar een hoger toerental. Echter als je poorttimingen niet afgestemd zijn op die hogere toerentallen krijg je inderdaad het effect wat je beschrijft.
Een snelle maar niet optimale oplossing is een dikkere voetpakking, waarmee je de poorttiming naar een hoger toerental verlegt en de zaak weer een beetje in balans brengt.
Je demper wat naar achter schuiven helpt ook.
Succes