Welke soort aluminium
-
- Berichten: 1004
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:28
- Locatie: Sint Isidorushoeve
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 25 keren
- Contacteer:
Re: Welke soort aluminium
Hoe bedoel je?
In deze zin van warmteafvoer?
Of moet er ook een nicasil wand in kunnen?
Want dat is volgensmij het voornaamste.
Stuur ed. p hier eens een berichtje over, volgensmij heeft hij een cilinder met aluminium bus met nicasil wand.
In deze zin van warmteafvoer?
Of moet er ook een nicasil wand in kunnen?
Want dat is volgensmij het voornaamste.
Stuur ed. p hier eens een berichtje over, volgensmij heeft hij een cilinder met aluminium bus met nicasil wand.
- LVS
- Berichten: 3034
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: Welke soort aluminium
gerard mosterd heeft ook cilinders gemaakt . [ wel met een bus ]
viewtopic.php?p=323593" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?p=323593" onclick="window.open(this.href);return false;
- RicM
- Berichten: 323
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:04
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Welke soort aluminium
Er moet inderdaad een nicasil wand in kunnen, cilinder verbussen zie ik niet zo zitten, het kan bijna niet anders of de warmte afvoer gaat er dan op achteruit.azzink schreef:Hoe bedoel je?
In deze zin van warmteafvoer?
Of moet er ook een nicasil wand in kunnen?
Want dat is volgensmij het voornaamste.
Stuur ed. p hier eens een berichtje over, volgensmij heeft hij een cilinder met aluminium bus met nicasil wand.
Aangezien 5 graden al 1 pk kost ga ik daar niet aan beginnen...
Wij rijden kicxstart expi klasse, en gebruiken daar Hebo, Malossi en Metrakit cilinders... Allemaal prachtig spul natuurlijk, maar ik wil iets uitproberen wat niet met zo'n cilinder kan....
- mucke
- Berichten: 662
- Lid geworden op: 25 aug 2003, 15:40
- Locatie: Zuid-Limburg
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Welke soort aluminium
als deze nog goed zijn zondejamojamo schreef:Cilinders omsmelten ?.
Ik kocht er laatst nog 6 (geforceerde) en 7 koppies voor weinig.
Gr. Eric
- jamojamo
- Berichten: 3751
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 356 keren
- Ontvangen waarderingen: 198 keren
Re: Welke soort aluminium
Mogelijk 1 cilinder nog bruikbaar en 4 koppies. De rest had wat wandschade of was te ver gevijld. Ik heb weinig benul van poort timingen, compressie, mogelijkheid voor membraan op rechte inlaat en dergelijke dus deed een bod op dit spul voor experimenteerwerk en het werd me voor 20 euro gegund (ex porti).
Dus RicM je bent welkom als je in de buurt bent wat op te halen voor een omsmelt actie. Als ik maar iets overhoud. Ooit kom ik een gaar carter tegen met krukas wat voor mij voldoende is om met een cilinder timingen e.d. te bekijken. Ontstekingen heb ik wel.
Hoor het wel.
Eric
Dus RicM je bent welkom als je in de buurt bent wat op te halen voor een omsmelt actie. Als ik maar iets overhoud. Ooit kom ik een gaar carter tegen met krukas wat voor mij voldoende is om met een cilinder timingen e.d. te bekijken. Ontstekingen heb ik wel.
Hoor het wel.
Eric
-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:07
- Locatie: nijmegen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Welke soort aluminium
Ik denk dat het niet veel uitmaakt wat je neemt. De eisen zijn niet zo hoog. Een met koper gelegeerde soort als 51s in staf, of 51st als in plaat (veredelt en dus harder) is een stuk sterker dan het gietalu. Dat is fijn als bv. een pwv in heen en weer gaat bewegen.
Geen probleem met machinaal verspanen, maar als er veel met freesjes uit de hand moet worden gewerkt zal dat toch wel wat moeizamer gaan. Ik heb wel eens een bus van 51s laten nicasilen en die heeft het lang goed gedaan, dus dat hoeft geen belemmering te zijn. Als de sterkte van de legering toeneemt, neemt de warmtegeleiding wel wat af. Ik weet niet wat je van plan bent maar het lijkt me wel heel moeilijk om spoelpoortvormen op het niveau dat jij gewent bent van de sobw cilinders uit vol materiaal te halen. Wordt toch al gauw een compromis.
Geen probleem met machinaal verspanen, maar als er veel met freesjes uit de hand moet worden gewerkt zal dat toch wel wat moeizamer gaan. Ik heb wel eens een bus van 51s laten nicasilen en die heeft het lang goed gedaan, dus dat hoeft geen belemmering te zijn. Als de sterkte van de legering toeneemt, neemt de warmtegeleiding wel wat af. Ik weet niet wat je van plan bent maar het lijkt me wel heel moeilijk om spoelpoortvormen op het niveau dat jij gewent bent van de sobw cilinders uit vol materiaal te halen. Wordt toch al gauw een compromis.
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Welke soort aluminium
Eric,kun je op je werk niet tot een mooie omsmelt actie overgaan?klinkt wel verdomd slim,maar blijft je legering wel zuiver dan...ik bedoel het materiaal is al 'vervuild' oxide,s restanten nicasil en de olie die in het porueze aluminium is getrokken...dit moet je wel met een goed gecontroleerd proces doen of niet soms?
ik heb nl een tijdje met 51ALU gereden als een 'losse' cilinderbus...dat ging opzich best goed!...zou je dan i.c.m waterkoeling niet tot een goed compromis kunnen komen?
ik heb nl een tijdje met 51ALU gereden als een 'losse' cilinderbus...dat ging opzich best goed!...zou je dan i.c.m waterkoeling niet tot een goed compromis kunnen komen?
- jamojamo
- Berichten: 3751
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 356 keren
- Ontvangen waarderingen: 198 keren
Re: Welke soort aluminium
@nozems: Pascal, ik heb wel eens een tandwielje van een vismolen gegoten uit aluminium in heel fijn vormzand. De alu die ik daarvoor gebruikte was eigenlijk een legering die we op mijn werk (andere baas) verkochten wat alu-gieterijen gebruikten om te veredelen.
Omdat de smelttemperatuur rond 750 graden ligt is dit bij mijn huidige baas gauw bereikt. Ik heb dit eens ondervonden toen ik een cilinderkop van mijn Suzuki X7 (kop die ik extra had) wilde schoonmaken op een leegstaande reparatie-oven. Hij lag er even te lang op en zat onder de blaasjes. Toch wil ik niet de cilinders zomaar omsmelten, maar het is wel leuk om eens te proberen wat de wand dan doet. Het zijn 15.13.90 met een chromen wandje (denk ik). Ook kom je er dan achter wat de slak dan doet: bovendrijven of mengen (ik denk het 1e). Bovendien zijn ze eigenlijk superschoon.
Gr.Eric
Omdat de smelttemperatuur rond 750 graden ligt is dit bij mijn huidige baas gauw bereikt. Ik heb dit eens ondervonden toen ik een cilinderkop van mijn Suzuki X7 (kop die ik extra had) wilde schoonmaken op een leegstaande reparatie-oven. Hij lag er even te lang op en zat onder de blaasjes. Toch wil ik niet de cilinders zomaar omsmelten, maar het is wel leuk om eens te proberen wat de wand dan doet. Het zijn 15.13.90 met een chromen wandje (denk ik). Ook kom je er dan achter wat de slak dan doet: bovendrijven of mengen (ik denk het 1e). Bovendien zijn ze eigenlijk superschoon.
Gr.Eric
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Welke soort aluminium
Je heb dus al enige ervaring opgedaan, ik ben ook erg benieuwd wat dat zal doen,maar je eigen cilinder gieten is wel een mooie uitdaging
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 22:32
- Locatie: Aduard (Gr.)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Welke soort aluminium
Er zijn wel bedrijven die een 3D-printje maken, hiermee een gietmalletje maken van zand waardoor je in een zeer kleine oplage tegen beperkte kosten een cilinder kan laten gieten. Probleem: Zet zo`n cilinder maar eens in 3D...
- Gps
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
- Locatie: Amsterdam
- Gegeven waarderingen: 993 keren
- Ontvangen waarderingen: 47 keren
Re: Welke soort aluminium
Vooral de spoel poorten zijn een feest.Louwe schreef:Er zijn wel bedrijven die een 3D-printje maken, hiermee een gietmalletje maken van zand waardoor je in een zeer kleine oplage tegen beperkte kosten een cilinder kan laten gieten. Probleem: Zet zo`n cilinder maar eens in 3D...
Want hoe ga je dat meten ?
Ik denk dat je dat zonder een digitale meettafel nooit precies kan meten.
http://www.rpicomponenten.nl/data/uploa ... 50x583.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 22:32
- Locatie: Aduard (Gr.)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Welke soort aluminium
Wat wil je precies meten? Als je vanaf scratch een cilinder wil maken is dit wellicht een betaalbare manier. Ik zou het niet in bijvoorbeeld Solidworks kunnen tekenen denk ik, maar als je een handig mannetje hebt... Je kan daar heel precies mee werken, als ik me niet vergis zwerven wel plaatjes rond van een Stage 6R/T cilinder..
Wel mooi trouwens, zo`n meettafel. Je zou bijna een reden verzinnen om zo`n ding te halen... mits je geldover hebt
Ik had altijd hele mooie afbeeldingen van het gieten van een cilinder, kan ze niet weer vinden. Weet wel dat ze "gewoon" in zand gegoten werden en voor de spoelpoorten speciale inzetstukken gebruiken.
Wel mooi trouwens, zo`n meettafel. Je zou bijna een reden verzinnen om zo`n ding te halen... mits je geldover hebt
Ik had altijd hele mooie afbeeldingen van het gieten van een cilinder, kan ze niet weer vinden. Weet wel dat ze "gewoon" in zand gegoten werden en voor de spoelpoorten speciale inzetstukken gebruiken.
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:48
- Locatie: Schipluiden
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Re: Welke soort aluminium
Hoi,
wat wel handig werkt is de buitenkant van 51St of gelijksoortig. Dat is goed machinaal te bewerken en lekker maatvast en stevig voor schroefdraadaansluitingen. De binnenbus zeg 60 tot 70 mm in diameter maak je dan uit GAlSi12 (gietalu) of je gebruikt een donorcilinder. Kees van Leeuwen kan ook bussen gieten. Het voordeel is dan dat je redelijk makkelijk je poorten kan frezen omdat het beter freest en omdat je er makkelijk bij kunt. Op deze wijze heb ik membraancilinders CNC gefreesd met daarin een (gegoten) bus. Foekema heeft ooit foto's op zijn site gezet van deze cilinder.
Groet,
Gerard
wat wel handig werkt is de buitenkant van 51St of gelijksoortig. Dat is goed machinaal te bewerken en lekker maatvast en stevig voor schroefdraadaansluitingen. De binnenbus zeg 60 tot 70 mm in diameter maak je dan uit GAlSi12 (gietalu) of je gebruikt een donorcilinder. Kees van Leeuwen kan ook bussen gieten. Het voordeel is dan dat je redelijk makkelijk je poorten kan frezen omdat het beter freest en omdat je er makkelijk bij kunt. Op deze wijze heb ik membraancilinders CNC gefreesd met daarin een (gegoten) bus. Foekema heeft ooit foto's op zijn site gezet van deze cilinder.
Groet,
Gerard