Carburateur 24mm prototype

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
snel
Berichten: 1966
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Contacteer:

Carburateur 24mm prototype

#1 Bericht door snel » 17 nov 2010, 19:45

Hierbij wat foto's van mijn nieuwste knutsel.

Een gewone PWK-kloon lijkt het ,maar dat is het niet. [-X

Want deze heeft geen sproeiers meer.
Als je goed kijkt zie je dat de luchtkanalen in de kelk dicht zijn.
Ik heb hem omgebouwd op Lectron systeem.
Dat blijkt best goed te lukken.
De enige sproeier die hij nog heeft is de powerjetsproeier.
De rest stel je met de speciaal gevormde naald af.
Dit werkt op mijn racer met de originele 30mm Lectron fantastisch.
Die was in een half uurtje afgesteld.
Simpel is toch vaak beter.

Nu moet er getest worden.
Toevallig niet een van de lezers hier woont in de buurt en rijdt nu met een gewone PWK 24 ?
En heeft een middagje tijd voor wat probeerwerk op de testbank ?
Dat zou het mooiste zijn ,in vergelijking testen.

Achja leuke quizz voor de kenners.
Welk merk PWK kopie heb ik ervoor gebruikt ?
Bijlagen
Picture 736.jpg
Picture 736.jpg (64.53 KiB) 14786 keer bekeken
Picture 734.jpg
Picture 734.jpg (58.91 KiB) 14786 keer bekeken

snel
Berichten: 1966
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Contacteer:

Re: Carburateur 24mm prototype

#2 Bericht door snel » 17 nov 2010, 19:49

Uit de Lectron gebruiksaanwijzing...
Zo werkt het met die naald:
Bijlagen
lectroninfo klein.JPG
lectroninfo klein.JPG (39.88 KiB) 14770 keer bekeken

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4338
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13

Re: Carburateur 24mm prototype

#3 Bericht door KJ » 17 nov 2010, 20:46

er wordt heel wat afgeknutseld ien 't Hoge Noord'n :mrgreen:

Ben beniewd Martijn, iig veel succes ermee.

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3302
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede

Re: Carburateur 24mm prototype

#4 Bericht door Niekjuh » 17 nov 2010, 20:54

Ben benieuwd of dit ook echt winst geeft.

Ik zou je graag willen helpen met testen Martijn maar ik heb deze carburateur helaas niet.

ChrisR
Berichten: 38
Lid geworden op: 21 nov 2005, 20:05

Re: Carburateur 24mm prototype

#5 Bericht door ChrisR » 17 nov 2010, 21:01

Denk de stage6 uitvoering, die heeft namelijk een powerjet.

Waarom heb je voor dit systeem gekozen, de originele keihin 28mm pwk behoeft bijna geen afstel werk, die zou je eventueel kunnen verbussen.

snel
Berichten: 1966
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Contacteer:

Re: Carburateur 24mm prototype

#6 Bericht door snel » 17 nov 2010, 21:05

@Niekjuh..
Hoeft geen winst te geven.
Als hij het net zo goed doet is het OK.

De winst zit hem er namelijk in dat je met het Lectron systeem veel eenvoudiger afstelt.
Omdat je niet zoveel verwarrende en elkaar beinvloedende keuzemogelijkheden hebt.

Zelfs zonder testbank ,als je een paar uurtjes met een Lectron hebt geprutst heb je alle voor jouw motor nuttige mogelijkheden gehad.
En daar zit er vast eentje bij waarbij hij van laag tot hoog goed loopt.
Dat lukt je met een gewone carburateur nooit.
Daar zitten oneindig veel combinaties in ,en als je er in de praktijk geen geluk mee hebt word het nooit wat.

snel
Berichten: 1966
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Contacteer:

Re: Carburateur 24mm prototype

#7 Bericht door snel » 17 nov 2010, 21:09

ChrisR schreef:Denk de stage6 uitvoering, die heeft namelijk een powerjet.

Waarom heb je voor dit systeem gekozen, de originele keihin 28mm pwk behoeft bijna geen afstel werk, die zou je eventueel kunnen verbussen.
Nee ,is geen Stage6

Ik heb hiervoor gekozen omdat ik de schoonheid van eenvoud waardeer.
Bijlagen
Picture 731.jpg
Picture 731.jpg (64.15 KiB) 14642 keer bekeken

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 9342
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en

Re: Carburateur 24mm prototype

#8 Bericht door nozems » 17 nov 2010, 21:15

Hey daar heb ik wel oren naar!

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3302
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede

Re: Carburateur 24mm prototype

#9 Bericht door Niekjuh » 17 nov 2010, 21:17

snel schreef:@Niekjuh..
Hoeft geen winst te geven.
Als hij het net zo goed doet is het OK.

De winst zit hem er namelijk in dat je met het Lectron systeem veel eenvoudiger afstelt.
Omdat je niet zoveel verwarrende en elkaar beinvloedende keuzemogelijkheden hebt.

Zelfs zonder testbank ,als je een paar uurtjes met een Lectron hebt geprutst heb je alle voor jouw motor nuttige mogelijkheden gehad.
En daar zit er vast eentje bij waarbij hij van laag tot hoog goed loopt.
Dat lukt je met een gewone carburateur nooit.
Daar zitten oneindig veel combinaties in ,en als je er in de praktijk geen geluk mee hebt word het nooit wat.
Wel voor mensen die dus geen testbank hebben.
Lijkt me een prima oplossing zo.

snel
Berichten: 1966
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Contacteer:

Re: Carburateur 24mm prototype

#10 Bericht door snel » 17 nov 2010, 21:27

nozems schreef:Hey daar heb ik wel oren naar!
Als het werkt he...
De originele Lectrons met 30 of meer doorlaat werken perfect ,weet ik nu uit ervaring.
Maar die zijn een beetje groot voor de meeste gebruikers.
Vandaar deze poging het goede idee te verkleinen.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 9342
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en

Re: Carburateur 24mm prototype

#11 Bericht door nozems » 17 nov 2010, 21:37

Als ik het zo lees werkt dat dus goed,als je het kunt verkleinen naar 24mm,is dan een stap naar 20/21mm ook te doen,ik zou zeggen van wel...?

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 2523
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Contacteer:

Re: Carburateur 24mm prototype

#12 Bericht door LVS » 17 nov 2010, 22:09

nozems schreef:Als ik het zo lees werkt dat dus goed,als je het kunt verkleinen naar 24mm,is dan een stap naar 20/21mm ook te doen,ik zou zeggen van wel...?
--------------------------

er zijn al 24 en 21mm vlakschuif te koop [ oko of dmp ? ]
#

snel
Berichten: 1966
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Contacteer:

Re: Carburateur 24mm prototype

#13 Bericht door snel » 17 nov 2010, 22:21

Ja ,als dit werkt is nog kleiner het volgende probeersel.

Gebruikersavatar
RicM
Berichten: 323
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:04

Re: Carburateur 24mm prototype

#14 Bericht door RicM » 17 nov 2010, 22:54

Leuk gedaan!!

Gebruik je wel de Lectron naalden?? Of maak je die ook zelf?

Heb ook nog zo'n carburateur hier liggen, je zult behoorlijk aan die inlaatkelk moeten gaan sleutelen om er goed vermogen uit te krijgen....

Ik kreeg hem in ieder geval niet zo snel 'op niveau', en dat lag niet aan de sproeierbezetting etc..

snel
Berichten: 1966
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Contacteer:

Re: Carburateur 24mm prototype

#15 Bericht door snel » 17 nov 2010, 23:03

De originele Lectron-powerjet 30 zelf staat buiten verdenking.
Ik heb er dit hele jaar mee geracet ,en ik hoef voorlopig niets anders meer.
Superding.
En de pk's zijn er echt.
Zowel op de Kreidler ,met ingekorte kelk ,als op de Casal met standaard kelk.
Heb hem ook regelmatig geprobeerd op klantenracers die een testbankbezoekje deden ,en het was steeds OK.
Wel allemaal met roterende inlaat.
En met zeer lage naaldnummers.

Ik gebruik echte Lectron naalden ,dat luister zo nauw ,zelfmaken waag ik mij niet aan.

Gebruikersavatar
Bo17
Berichten: 265
Lid geworden op: 06 nov 2003, 21:08
Contacteer:

Re: Carburateur 24mm prototype

#16 Bericht door Bo17 » 18 nov 2010, 07:36

Hmmm, jammer ik grasbaan met een hele oude PHBH28 (alu bak en alu deksel).

Vind ik toch mooier als de nieuwe carbs, misschien kun je (ooit) het systeem in een 'oud model' inbouwen?
Ronde schuif, in een UB jasje, of nog mooier: een (betaalbare) SSI met moderne techniek :D

Performance gaat hier voor, snap ik, maar het is om authentiek te blijven moeilijk spullen vinden.
De replica 50cc racers zie je meestal met moderne carburateur, tja het rijdt dan wel beter en is natuurlijk ook beter dan een zoveelste hands uitgelubberd oude glorie.
"Vroegah hadde we geen kuile, en geen vlakschuive!"
Ik mis dus nog mooie echte dikke klassieke carburateurs op de markt.

Of je moet een Jikov voor de looks gaan inzetten (de 2926 of 2928), die zijn er nog wel nieuw maar of dat het nu is?

Gr.

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 5664
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Kreuzau (D)

Re: Carburateur 24mm prototype

#17 Bericht door Eifelyeti » 18 nov 2010, 10:21

is het het zelfde princip als een kart cab? die hebben ook geen sproiers...???

snel
Berichten: 1966
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Contacteer:

Re: Carburateur 24mm prototype

#18 Bericht door snel » 18 nov 2010, 10:28

@BO17
Oud..? een PHBH vind ik een moderne carburateur.
Die hoeft voor zo'n PWK ding ook echt niet onder te doen.

Ik denk dat de Lectron misschien wel ouder is dan de PHBH (vanaf 1973 gemaakt)

Volgens mij hebben alleen slechte replica racers een moderne carburateur.

snel
Berichten: 1966
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Contacteer:

Re: Carburateur 24mm prototype

#19 Bericht door snel » 18 nov 2010, 10:30

Eifelyeti schreef:is het het zelfde princip als een kart cab? die hebben ook geen sproiers...???
Nee ,want die hebben wel sproeiers ,maar die zijn meestal verstelbaar.
En ze hebben geen vlottersysteem met drijvers.

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 5664
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Kreuzau (D)

Re: Carburateur 24mm prototype

#20 Bericht door Eifelyeti » 18 nov 2010, 10:37

snel schreef:
Eifelyeti schreef:is het het zelfde princip als een kart cab? die hebben ook geen sproiers...???
Nee ,want die hebben wel sproeiers ,maar die zijn meestal verstelbaar.
En ze hebben geen vlottersysteem met drijvers.
ah oke...bedank :clap

Gebruikersavatar
Bo17
Berichten: 265
Lid geworden op: 06 nov 2003, 21:08
Contacteer:

Re: Carburateur 24mm prototype

#21 Bericht door Bo17 » 18 nov 2010, 11:28

@snel: Inderdeed, de PHBH lijn heeft er dus al heel wat dienstjaren opzitten. Met die van mij kan ik op de grasbanen ook wel meekomen tussen de flatsides en de D-slides etc.

"...slechte racers..." :P
Van wanneer zijn de Lectrons en (mss offtopic) wat is een authentiek eind jaren 60-begin 70 alternatief voor de racers als je echt een goede carburateur zoekt?

http://www.francescobazzani.com/en/carburatori.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar ben benieuwd en blijf dit volgen, succes :thumbleft

Gr.

snel
Berichten: 1966
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Contacteer:

Re: Carburateur 24mm prototype

#22 Bericht door snel » 18 nov 2010, 12:47

Bo17 schreef:
Van wanneer zijn de Lectrons en (mss offtopic) wat is een authentiek eind jaren 60-begin 70 alternatief voor de racers als je echt een goede carburateur zoekt?

Gr.
De Lectrons zijn gemaakt va 1973 (zie boven)
Nadeel is dat hij nogal groot is. (USA...much bigger)

Meest populair in de classic 50 racing scene is de Mikuni VM.
Gevolgd door de Dell Orto PHBH en Bing type 84.
Verder zie je nog wel eens een verdwaalde Dell Orto SSI ,Lectron ,BVF ,Keihin of ouder Bing type.
Zelf heb ik jarenlang PHBH gereden.
Op een van mijn racers zit een BVF ,een andere heeft nog steeds een PHBH
De werkpaarden hebben nu beide een Lectron.

Gebruikersavatar
Bo17
Berichten: 265
Lid geworden op: 06 nov 2003, 21:08
Contacteer:

Re: Carburateur 24mm prototype

#23 Bericht door Bo17 » 18 nov 2010, 16:15

Ich bin ein Berliner...
Ook mooi spul, met die vlotterbak met die mooie rondingen. Bestaat die fabriek nog? Of is dat nu "Far East"? Met de kleintjes wordt je op de Duitse Simson sites doodgegooid voor weggeefprijzen.
BVF's voor de MZ150? Jawa twin carbs (=Jikov, hebben die ook iets race 'achtig'?) en wat zat er op je 50cc racers uit Wit Rusland?

En weer ontopic:
Heeft de Ø van de naaldhouder (waar bij een 'normale' carb de hoofdsproier zit) bij deze "Lectron" ook nog invloed?
En hoe begin je als de carburateur uit de doos komt, normaal heb je wel zo'n idee wat voor maat waar moet.

Gr.

snel
Berichten: 1966
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Contacteer:

Re: Carburateur 24mm prototype

#24 Bericht door snel » 18 nov 2010, 18:28

Bo17 schreef:Ich bin ein Berliner...
Ook mooi spul, met die vlotterbak met die mooie rondingen. Bestaat die fabriek nog? Of is dat nu "Far East"? Met de kleintjes wordt je op de Duitse Simson sites doodgegooid voor weggeefprijzen.
BVF's voor de MZ150? Jawa twin carbs (=Jikov, hebben die ook iets race 'achtig'?) en wat zat er op je 50cc racers uit Wit Rusland?

:arrow: BVF heeft racecarburateurs gemaakt uit magnesium...zeldzaam en duur.
Op mijn Simson zit een gewone MZ BVF ,maar stevig omgebouwd.
Mij 50cc racer komt uit Letland (Riga). Die hebben origineel een LenKarZ (Leningrad Karburator Zavod) Deze werd door elke zichzelf respecterende rijder eraf gehaald en vervangen voor wat men krijgen kon.
De fabriek zelf reed meestal Dell Orto ,ik ook.

En weer ontopic:
Heeft de Ø van de naaldhouder (waar bij een 'normale' carb de hoofdsproier zit) bij deze "Lectron" ook nog invloed?
En hoe begin je als de carburateur uit de doos komt, normaal heb je wel zo'n idee wat voor maat waar moet.

:arrow: De naaldhouder is bij Lectron vast.
Ja ,er bestaan een paar naalden waarop ik steeds weer terug kom.
Met enige ervaring is de goede naald van te voren al te kiezen.

snel
Berichten: 1966
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Contacteer:

Re: Carburateur 24mm prototype

#25 Bericht door snel » 18 nov 2010, 19:33

Hij doet 't...
Vandaag heel kort geprobeerd.
Start in een klap.
Middengebied beetje krap ,even een rijkere naald mee van huis nemen.
Maar het lijkt erop dat hij prima kan werken.

Plaats reactie