Carburateur 24mm prototype
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Carburateur 24mm prototype
Hierbij wat foto's van mijn nieuwste knutsel.
Een gewone PWK-kloon lijkt het ,maar dat is het niet.
Want deze heeft geen sproeiers meer.
Als je goed kijkt zie je dat de luchtkanalen in de kelk dicht zijn.
Ik heb hem omgebouwd op Lectron systeem.
Dat blijkt best goed te lukken.
De enige sproeier die hij nog heeft is de powerjetsproeier.
De rest stel je met de speciaal gevormde naald af.
Dit werkt op mijn racer met de originele 30mm Lectron fantastisch.
Die was in een half uurtje afgesteld.
Simpel is toch vaak beter.
Nu moet er getest worden.
Toevallig niet een van de lezers hier woont in de buurt en rijdt nu met een gewone PWK 24 ?
En heeft een middagje tijd voor wat probeerwerk op de testbank ?
Dat zou het mooiste zijn ,in vergelijking testen.
Achja leuke quizz voor de kenners.
Welk merk PWK kopie heb ik ervoor gebruikt ?
Een gewone PWK-kloon lijkt het ,maar dat is het niet.
Want deze heeft geen sproeiers meer.
Als je goed kijkt zie je dat de luchtkanalen in de kelk dicht zijn.
Ik heb hem omgebouwd op Lectron systeem.
Dat blijkt best goed te lukken.
De enige sproeier die hij nog heeft is de powerjetsproeier.
De rest stel je met de speciaal gevormde naald af.
Dit werkt op mijn racer met de originele 30mm Lectron fantastisch.
Die was in een half uurtje afgesteld.
Simpel is toch vaak beter.
Nu moet er getest worden.
Toevallig niet een van de lezers hier woont in de buurt en rijdt nu met een gewone PWK 24 ?
En heeft een middagje tijd voor wat probeerwerk op de testbank ?
Dat zou het mooiste zijn ,in vergelijking testen.
Achja leuke quizz voor de kenners.
Welk merk PWK kopie heb ik ervoor gebruikt ?
- Bijlagen
-
- Picture 736.jpg (64.53 KiB) 19445 keer bekeken
-
- Picture 734.jpg (58.91 KiB) 19445 keer bekeken
- Niekjuh
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
- Locatie: Enschede
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Carburateur 24mm prototype
Ben benieuwd of dit ook echt winst geeft.
Ik zou je graag willen helpen met testen Martijn maar ik heb deze carburateur helaas niet.
Ik zou je graag willen helpen met testen Martijn maar ik heb deze carburateur helaas niet.
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 21 nov 2005, 20:05
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Carburateur 24mm prototype
Denk de stage6 uitvoering, die heeft namelijk een powerjet.
Waarom heb je voor dit systeem gekozen, de originele keihin 28mm pwk behoeft bijna geen afstel werk, die zou je eventueel kunnen verbussen.
Waarom heb je voor dit systeem gekozen, de originele keihin 28mm pwk behoeft bijna geen afstel werk, die zou je eventueel kunnen verbussen.
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Carburateur 24mm prototype
@Niekjuh..
Hoeft geen winst te geven.
Als hij het net zo goed doet is het OK.
De winst zit hem er namelijk in dat je met het Lectron systeem veel eenvoudiger afstelt.
Omdat je niet zoveel verwarrende en elkaar beinvloedende keuzemogelijkheden hebt.
Zelfs zonder testbank ,als je een paar uurtjes met een Lectron hebt geprutst heb je alle voor jouw motor nuttige mogelijkheden gehad.
En daar zit er vast eentje bij waarbij hij van laag tot hoog goed loopt.
Dat lukt je met een gewone carburateur nooit.
Daar zitten oneindig veel combinaties in ,en als je er in de praktijk geen geluk mee hebt word het nooit wat.
Hoeft geen winst te geven.
Als hij het net zo goed doet is het OK.
De winst zit hem er namelijk in dat je met het Lectron systeem veel eenvoudiger afstelt.
Omdat je niet zoveel verwarrende en elkaar beinvloedende keuzemogelijkheden hebt.
Zelfs zonder testbank ,als je een paar uurtjes met een Lectron hebt geprutst heb je alle voor jouw motor nuttige mogelijkheden gehad.
En daar zit er vast eentje bij waarbij hij van laag tot hoog goed loopt.
Dat lukt je met een gewone carburateur nooit.
Daar zitten oneindig veel combinaties in ,en als je er in de praktijk geen geluk mee hebt word het nooit wat.
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Carburateur 24mm prototype
Nee ,is geen Stage6ChrisR schreef:Denk de stage6 uitvoering, die heeft namelijk een powerjet.
Waarom heb je voor dit systeem gekozen, de originele keihin 28mm pwk behoeft bijna geen afstel werk, die zou je eventueel kunnen verbussen.
Ik heb hiervoor gekozen omdat ik de schoonheid van eenvoud waardeer.
- Bijlagen
-
- Picture 731.jpg (64.15 KiB) 19301 keer bekeken
- Niekjuh
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
- Locatie: Enschede
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Carburateur 24mm prototype
Wel voor mensen die dus geen testbank hebben.snel schreef:@Niekjuh..
Hoeft geen winst te geven.
Als hij het net zo goed doet is het OK.
De winst zit hem er namelijk in dat je met het Lectron systeem veel eenvoudiger afstelt.
Omdat je niet zoveel verwarrende en elkaar beinvloedende keuzemogelijkheden hebt.
Zelfs zonder testbank ,als je een paar uurtjes met een Lectron hebt geprutst heb je alle voor jouw motor nuttige mogelijkheden gehad.
En daar zit er vast eentje bij waarbij hij van laag tot hoog goed loopt.
Dat lukt je met een gewone carburateur nooit.
Daar zitten oneindig veel combinaties in ,en als je er in de praktijk geen geluk mee hebt word het nooit wat.
Lijkt me een prima oplossing zo.
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Carburateur 24mm prototype
Als het werkt he...nozems schreef:Hey daar heb ik wel oren naar!
De originele Lectrons met 30 of meer doorlaat werken perfect ,weet ik nu uit ervaring.
Maar die zijn een beetje groot voor de meeste gebruikers.
Vandaar deze poging het goede idee te verkleinen.
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Carburateur 24mm prototype
Als ik het zo lees werkt dat dus goed,als je het kunt verkleinen naar 24mm,is dan een stap naar 20/21mm ook te doen,ik zou zeggen van wel...?
- LVS
- Berichten: 3034
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: Carburateur 24mm prototype
--------------------------nozems schreef:Als ik het zo lees werkt dat dus goed,als je het kunt verkleinen naar 24mm,is dan een stap naar 20/21mm ook te doen,ik zou zeggen van wel...?
er zijn al 24 en 21mm vlakschuif te koop [ oko of dmp ? ]
#
- RicM
- Berichten: 323
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:04
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Carburateur 24mm prototype
Leuk gedaan!!
Gebruik je wel de Lectron naalden?? Of maak je die ook zelf?
Heb ook nog zo'n carburateur hier liggen, je zult behoorlijk aan die inlaatkelk moeten gaan sleutelen om er goed vermogen uit te krijgen....
Ik kreeg hem in ieder geval niet zo snel 'op niveau', en dat lag niet aan de sproeierbezetting etc..
Gebruik je wel de Lectron naalden?? Of maak je die ook zelf?
Heb ook nog zo'n carburateur hier liggen, je zult behoorlijk aan die inlaatkelk moeten gaan sleutelen om er goed vermogen uit te krijgen....
Ik kreeg hem in ieder geval niet zo snel 'op niveau', en dat lag niet aan de sproeierbezetting etc..
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Carburateur 24mm prototype
De originele Lectron-powerjet 30 zelf staat buiten verdenking.
Ik heb er dit hele jaar mee geracet ,en ik hoef voorlopig niets anders meer.
Superding.
En de pk's zijn er echt.
Zowel op de Kreidler ,met ingekorte kelk ,als op de Casal met standaard kelk.
Heb hem ook regelmatig geprobeerd op klantenracers die een testbankbezoekje deden ,en het was steeds OK.
Wel allemaal met roterende inlaat.
En met zeer lage naaldnummers.
Ik gebruik echte Lectron naalden ,dat luister zo nauw ,zelfmaken waag ik mij niet aan.
Ik heb er dit hele jaar mee geracet ,en ik hoef voorlopig niets anders meer.
Superding.
En de pk's zijn er echt.
Zowel op de Kreidler ,met ingekorte kelk ,als op de Casal met standaard kelk.
Heb hem ook regelmatig geprobeerd op klantenracers die een testbankbezoekje deden ,en het was steeds OK.
Wel allemaal met roterende inlaat.
En met zeer lage naaldnummers.
Ik gebruik echte Lectron naalden ,dat luister zo nauw ,zelfmaken waag ik mij niet aan.
- Bo17
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 06 nov 2003, 21:08
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: Carburateur 24mm prototype
Hmmm, jammer ik grasbaan met een hele oude PHBH28 (alu bak en alu deksel).
Vind ik toch mooier als de nieuwe carbs, misschien kun je (ooit) het systeem in een 'oud model' inbouwen?
Ronde schuif, in een UB jasje, of nog mooier: een (betaalbare) SSI met moderne techniek
Performance gaat hier voor, snap ik, maar het is om authentiek te blijven moeilijk spullen vinden.
De replica 50cc racers zie je meestal met moderne carburateur, tja het rijdt dan wel beter en is natuurlijk ook beter dan een zoveelste hands uitgelubberd oude glorie.
"Vroegah hadde we geen kuile, en geen vlakschuive!"
Ik mis dus nog mooie echte dikke klassieke carburateurs op de markt.
Of je moet een Jikov voor de looks gaan inzetten (de 2926 of 2928), die zijn er nog wel nieuw maar of dat het nu is?
Gr.
Vind ik toch mooier als de nieuwe carbs, misschien kun je (ooit) het systeem in een 'oud model' inbouwen?
Ronde schuif, in een UB jasje, of nog mooier: een (betaalbare) SSI met moderne techniek
Performance gaat hier voor, snap ik, maar het is om authentiek te blijven moeilijk spullen vinden.
De replica 50cc racers zie je meestal met moderne carburateur, tja het rijdt dan wel beter en is natuurlijk ook beter dan een zoveelste hands uitgelubberd oude glorie.
"Vroegah hadde we geen kuile, en geen vlakschuive!"
Ik mis dus nog mooie echte dikke klassieke carburateurs op de markt.
Of je moet een Jikov voor de looks gaan inzetten (de 2926 of 2928), die zijn er nog wel nieuw maar of dat het nu is?
Gr.
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Carburateur 24mm prototype
@BO17
Oud..? een PHBH vind ik een moderne carburateur.
Die hoeft voor zo'n PWK ding ook echt niet onder te doen.
Ik denk dat de Lectron misschien wel ouder is dan de PHBH (vanaf 1973 gemaakt)
Volgens mij hebben alleen slechte replica racers een moderne carburateur.
Oud..? een PHBH vind ik een moderne carburateur.
Die hoeft voor zo'n PWK ding ook echt niet onder te doen.
Ik denk dat de Lectron misschien wel ouder is dan de PHBH (vanaf 1973 gemaakt)
Volgens mij hebben alleen slechte replica racers een moderne carburateur.
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Carburateur 24mm prototype
Nee ,want die hebben wel sproeiers ,maar die zijn meestal verstelbaar.Eifelyeti schreef:is het het zelfde princip als een kart cab? die hebben ook geen sproiers...???
En ze hebben geen vlottersysteem met drijvers.
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9315
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 949 keren
- Ontvangen waarderingen: 781 keren
Re: Carburateur 24mm prototype
ah oke...bedanksnel schreef:Nee ,want die hebben wel sproeiers ,maar die zijn meestal verstelbaar.Eifelyeti schreef:is het het zelfde princip als een kart cab? die hebben ook geen sproiers...???
En ze hebben geen vlottersysteem met drijvers.
- Bo17
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 06 nov 2003, 21:08
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: Carburateur 24mm prototype
@snel: Inderdeed, de PHBH lijn heeft er dus al heel wat dienstjaren opzitten. Met die van mij kan ik op de grasbanen ook wel meekomen tussen de flatsides en de D-slides etc.
"...slechte racers..."
Van wanneer zijn de Lectrons en (mss offtopic) wat is een authentiek eind jaren 60-begin 70 alternatief voor de racers als je echt een goede carburateur zoekt?
http://www.francescobazzani.com/en/carburatori.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar ben benieuwd en blijf dit volgen, succes
Gr.
"...slechte racers..."
Van wanneer zijn de Lectrons en (mss offtopic) wat is een authentiek eind jaren 60-begin 70 alternatief voor de racers als je echt een goede carburateur zoekt?
http://www.francescobazzani.com/en/carburatori.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar ben benieuwd en blijf dit volgen, succes
Gr.
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Carburateur 24mm prototype
De Lectrons zijn gemaakt va 1973 (zie boven)Bo17 schreef:
Van wanneer zijn de Lectrons en (mss offtopic) wat is een authentiek eind jaren 60-begin 70 alternatief voor de racers als je echt een goede carburateur zoekt?
Gr.
Nadeel is dat hij nogal groot is. (USA...much bigger)
Meest populair in de classic 50 racing scene is de Mikuni VM.
Gevolgd door de Dell Orto PHBH en Bing type 84.
Verder zie je nog wel eens een verdwaalde Dell Orto SSI ,Lectron ,BVF ,Keihin of ouder Bing type.
Zelf heb ik jarenlang PHBH gereden.
Op een van mijn racers zit een BVF ,een andere heeft nog steeds een PHBH
De werkpaarden hebben nu beide een Lectron.
- Bo17
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 06 nov 2003, 21:08
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: Carburateur 24mm prototype
Ich bin ein Berliner...
Ook mooi spul, met die vlotterbak met die mooie rondingen. Bestaat die fabriek nog? Of is dat nu "Far East"? Met de kleintjes wordt je op de Duitse Simson sites doodgegooid voor weggeefprijzen.
BVF's voor de MZ150? Jawa twin carbs (=Jikov, hebben die ook iets race 'achtig'?) en wat zat er op je 50cc racers uit Wit Rusland?
En weer ontopic:
Heeft de Ø van de naaldhouder (waar bij een 'normale' carb de hoofdsproier zit) bij deze "Lectron" ook nog invloed?
En hoe begin je als de carburateur uit de doos komt, normaal heb je wel zo'n idee wat voor maat waar moet.
Gr.
Ook mooi spul, met die vlotterbak met die mooie rondingen. Bestaat die fabriek nog? Of is dat nu "Far East"? Met de kleintjes wordt je op de Duitse Simson sites doodgegooid voor weggeefprijzen.
BVF's voor de MZ150? Jawa twin carbs (=Jikov, hebben die ook iets race 'achtig'?) en wat zat er op je 50cc racers uit Wit Rusland?
En weer ontopic:
Heeft de Ø van de naaldhouder (waar bij een 'normale' carb de hoofdsproier zit) bij deze "Lectron" ook nog invloed?
En hoe begin je als de carburateur uit de doos komt, normaal heb je wel zo'n idee wat voor maat waar moet.
Gr.
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Carburateur 24mm prototype
Bo17 schreef:Ich bin ein Berliner...
Ook mooi spul, met die vlotterbak met die mooie rondingen. Bestaat die fabriek nog? Of is dat nu "Far East"? Met de kleintjes wordt je op de Duitse Simson sites doodgegooid voor weggeefprijzen.
BVF's voor de MZ150? Jawa twin carbs (=Jikov, hebben die ook iets race 'achtig'?) en wat zat er op je 50cc racers uit Wit Rusland?
BVF heeft racecarburateurs gemaakt uit magnesium...zeldzaam en duur.
Op mijn Simson zit een gewone MZ BVF ,maar stevig omgebouwd.
Mij 50cc racer komt uit Letland (Riga). Die hebben origineel een LenKarZ (Leningrad Karburator Zavod) Deze werd door elke zichzelf respecterende rijder eraf gehaald en vervangen voor wat men krijgen kon.
De fabriek zelf reed meestal Dell Orto ,ik ook.
En weer ontopic:
Heeft de Ø van de naaldhouder (waar bij een 'normale' carb de hoofdsproier zit) bij deze "Lectron" ook nog invloed?
En hoe begin je als de carburateur uit de doos komt, normaal heb je wel zo'n idee wat voor maat waar moet.
De naaldhouder is bij Lectron vast.
Ja ,er bestaan een paar naalden waarop ik steeds weer terug kom.
Met enige ervaring is de goede naald van te voren al te kiezen.
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Carburateur 24mm prototype
Hij doet 't...
Vandaag heel kort geprobeerd.
Start in een klap.
Middengebied beetje krap ,even een rijkere naald mee van huis nemen.
Maar het lijkt erop dat hij prima kan werken.
Vandaag heel kort geprobeerd.
Start in een klap.
Middengebied beetje krap ,even een rijkere naald mee van huis nemen.
Maar het lijkt erop dat hij prima kan werken.