Geloven jullie het allemaal nog die super bigbore projecten?

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7902
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Geloven jullie het allemaal nog die super bigbore projec

#51 Bericht door caveman » 14 apr 2011, 11:39

Henk welkom terug....

Gebruikersavatar
AndreH
Beheerder
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 sep 2007, 22:06
Locatie: 's-Heerenbroek
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Geloven jullie het allemaal nog die super bigbore projec

#52 Bericht door AndreH » 14 apr 2011, 12:54

Week 16.
KT Cilinder, 14 mm :O
Ik geniet weer!

timotimo
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 jan 2011, 16:13
Locatie: Schimmert (Limburg)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Geloven jullie het allemaal nog die super bigbore projec

#53 Bericht door timotimo » 14 apr 2011, 17:29

nozems schreef:Eigenlijk is alles boven de 50cc bigbore, waarvan de 60.3cc en de 63cc de kortste klap zijn, voor als je gemakkelijk iets meer wil, maar als je echt voor goud wilt gaan met je bigbore project zoals jij hem hebben wil doe je dat niet, bij voorkeur ook een langere slag drijfstang en dergelijke.
De 60.3 of 63cc zijn eigenlijk de wanabe bigbore,s :lol: ..er toch bij willen horen, maar toch ook weer niet, toch risico willen lopen maar toch ook weer niet [-X :roll: :wink: :lol:

En voor iemand roept 'en jij dan?' wat ik gedaan heb is echt pioneren en niet varen op de succesen van een ander, durf te leven zeg ik altijd maar :D

Of voor mensen die nog geen motor rijbewijs hebben;) maar wel erg hard willen gaan en toch niet zo willen opvallen bij de controlles;)

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Geloven jullie het allemaal nog die super bigbore projec

#54 Bericht door nozems » 14 apr 2011, 17:39

Tim, dit was om even wat mensen uit de tent te lokken, wat vast wel weerslag zal hebben gehad, maar niet om af te branden of te kleineren, het is in ieder z,n eigen keus en ik respecteer dat echt.

Wel zie je, om succes te garanderen er bepaalde bewezen ingrediënten worden gebruikt, je ziet niet veel mensen die zelf een cilindertje bedenken en daarbij toch een groot risico lopen, zoals ik bv (en is niet om te pochen, daar ben ik eigenlijk niet van) en zo waren er vroeger meer van dat soort projecten, zoals van Marcel en Ruud, dat zijn voor mij de echte pioniers, niks geen bestaande cilinder, gewoon zelf aan de gang, vooral Ruud doet dat, en daar heb ik veel bewondering voor, maar sowieso het gehele bigbore als geheel, er vinden nogal ingrijpende veranderingen plaats, en mensen die het dan niet hoeven te laten omwege politie en dan toch een beetje schijterig blijven...tja dan leef je gewoon niet, dan vaar je in de succesen van een ander :mrgreen:

En mensen die erweer op neer kijken zijn vaak zelf niet tevreden met hun eigen standaard kreidler.

Maar als je de mogelijkheden hebt is het toch prachtig om zelf wat (te laten) maken, geheel naar eigen idee, en dan ben je ook nooit klaar, het kan altijd beter en het is nooit perfect, maar dat was het daarvoor ook niet :wink:

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:47
Locatie: ZOETERMEER
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Re: Geloven jullie het allemaal nog die super bigbore projec

#55 Bericht door Ger » 20 apr 2011, 19:21

Maar of het nu bigbore of membraam projecten zijn, de echte Kreidler liefhebbers hebben daar iets tegen!! Ik dus ook, maarrrrrrrrrrrrr wilde ik het zelf toch eens ondervinden en heb een werkelijk super rijdende Mahle SB 60cc met tamme timing laten omtoveren naar een cil met.......................uh membraam en welnu ik kan niets anders zeggen, dan dat het werkelijk een verbetering is, betere gas response geen gesmoor en zeker meer kracht zowel onder als bovenin!!!! Kortom zeker het overwegen waard!!! Groeten Ger
Bijlagen
60 cc membr..jpg
60 cc membr..jpg (51.12 KiB) 3772 keer bekeken

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:47
Locatie: ZOETERMEER
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Re: Geloven jullie het allemaal nog die super bigbore projec

#56 Bericht door Ger » 20 apr 2011, 19:23

En het ziet ook nog eens gelikt uit 8)
Bijlagen
60cc Membraam.jpg
60cc Membraam.jpg (61.44 KiB) 3771 keer bekeken

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Geloven jullie het allemaal nog die super bigbore projec

#57 Bericht door nozems » 20 apr 2011, 19:47

Kijk eens aan Ger, dat heeft ie mooi gemaakt voor je, fijn dat het resultaat er ook is! :D

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19184
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 493 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

Re: Geloven jullie het allemaal nog die super bigbore projec

#58 Bericht door dijk » 20 apr 2011, 20:22

mooi set zo ger,dat het helemaal naar je zin is :!:

Gebruikersavatar
MichielJ
Winnaar Kreidlerverkiezing 2009
Berichten: 2343
Lid geworden op: 13 okt 2006, 22:47
Locatie: Leidschenveen / 's-Gravenhage
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Geloven jullie het allemaal nog die super bigbore projec

#59 Bericht door MichielJ » 20 apr 2011, 21:28

Dat ziet er prachtig uit Ger :clap Mooi compromis tussen vermogen/goed rijden en originele looks 8)

Kom je het weer eens laten horen op de donderdagavond?

Snellepaultje
Berichten: 241
Lid geworden op: 08 feb 2008, 19:11
Locatie: Zuid-Holland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Geloven jullie het allemaal nog die super bigbore projec

#60 Bericht door Snellepaultje » 21 apr 2011, 07:42

Ik heb erg genoten van de opsomming van Henk ,alleen het laatste weekje kan ik mij niet in vinden ,zoals jullie misschien weten ,heb ik een Rs en bezit best een aardige verzameling Zundapps,en zoals jullie misschien weten heeft Zundapp gewoon Bigbore blokken in het assortiment ,er zijn 125 en 175 cc blokken die je gewoon van de plank kunt pakken.
De trend die je hier ziet is beginnen met 50cc ,dan een 70cc ,hierna wordt er vaak overgestapt naar een 80 cc blok ,en de meeste kunnen het dan niet laten om wederom over te stappen naar een 125 cc blok met 17 of 19 pk.
Na een aantal jaren zie je toch dat de meesten gewoon die grote blokken weer opruimen ,en weer lekker 50 cc gaan rijden ,en natuurlijk worden die wat gekieteld om de 100 aan te kunnen tikken.
Er is gewoon niets mooiers om te rijden met een zuigertje van het formaat borrelglaasje 8)

kristian
Berichten: 141
Lid geworden op: 02 aug 2010, 19:54
Locatie: Zuid Drenthe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Geloven jullie het allemaal nog die super bigbore projec

#61 Bericht door kristian » 21 apr 2011, 07:59

soms zijn het geen borrelglaasjes, maar literblikken die op en neer gaan in die cilinders volgens mij...

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Geloven jullie het allemaal nog die super bigbore projec

#62 Bericht door nozems » 21 apr 2011, 17:53

Nou als dat zou kunnen :mrgreen:
Ieder doet wat ie ermee wilt, veruit de meeste bigbore,s....bijna allemaal dus zijn geboren in de hang naar veel snelheid en elkaar aan bonken te kunnen rijden op zogenaamde toerritjes, op mij komt dat meer over opdat er iets te compenseren valt in bed, met name de lengte van het derde gelid :lol:

Je kan het vergelijken met net iets te oude en kale mannen met een toupetje in een cabrio, het liefst een snelle en brullende cabrio, lekker veel aandacht trekken op de boulevard,s ... het is het allemaal net niet :lol:

En hoe dan ook een mens is nooit tevreden, het heeft daarom wel geleid tot in mijn ogen diverse interessant bigbore projecten, om Johan maar eens te citeren, standaard rijden is voor hen die zeker willen weten dat ze thuis in bed liggen als hun sterfdag is gekomen, lekker zeker :D :wink:

Helmantel
Berichten: 1019
Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 63 keren

Re: Geloven jullie het allemaal nog die super bigbore projec

#63 Bericht door Helmantel » 21 apr 2011, 22:03

Net nog even met mijn big bore wezen rijden. 102,6 mm, 4 aan de bestuurderskant en nog 4 aan de passagierskant :mrgreen:

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Geloven jullie het allemaal nog die super bigbore projec

#64 Bericht door nozems » 21 apr 2011, 23:02

Net als ik, 2 emmers van zuigers in L positie, gas erop en hij beukt ervan door, heerlijk!3secondjes en de 100 is weer in zicht 8)

hermanp
Berichten: 6985
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

Re: Geloven jullie het allemaal nog die super bigbore projec

#65 Bericht door hermanp » 22 apr 2011, 21:24

Ik heb mijn redelijk standaard SL even aan loop geslingerd. Wat een vermogen, wat een powerband. Gewoon in z'n twee wegrijden en zodra er beweging in zit overschakelen naar z'n drie. Waarna hij zonder horten of stoten in één streep doortrekt tot z'n maximumsnelheid.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10817
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 189 keren
Ontvangen waarderingen: 572 keren

Re: Geloven jullie het allemaal nog die super bigbore projec

#66 Bericht door Henk 3bakvoet » 22 apr 2011, 23:32

nozems schreef:Net als ik, 2 emmers van zuigers in L positie, gas erop en hij beukt ervan door, heerlijk!3secondjes en de 100 is weer in zicht 8)
En toch een beetje kreidler Pascal :lol:

Even een foto van Pascal zijn kanon.
Bijlagen
Herschaalde kopie van bigbore.jpg
Herschaalde kopie van bigbore.jpg (98.73 KiB) 3478 keer bekeken

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Geloven jullie het allemaal nog die super bigbore projec

#67 Bericht door nozems » 23 apr 2011, 00:19

Het was even wat werk allemaal, maar die 2de cilinder erbij doet wonderen :mrgreen:

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4104
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 228 keren
Ontvangen waarderingen: 229 keren

Re: Geloven jullie het allemaal nog die super bigbore projec

#68 Bericht door hermanngas » 23 apr 2011, 23:10

Ik zou het koppelingsdeksel op het kanon toch beter vastzetten, anders raak je hem nog kwijt!

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3018
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Geloven jullie het allemaal nog die super bigbore projec

#69 Bericht door emilio » 24 apr 2011, 09:46

Ik heb met bewondering dit topic van Henk gevolgd en zal dan maar als één van de weinige Big bore rijders een reactie geven anders wordt dit zo scherp aangezette topic toch een beetje saai. Ik wil in ieder geval mijn Big Bore nooit meer kwijt! Wil dit zelfs op het kenteken laten vermelden om zeker te gaan dat ik niet in de problemen kom bij één of andere controle of ongeval. Desalniettemin is een ritje op de RMCS van mijn vrouw heel ontspannend en aangenaam te noemen (op zijn tijd..).

Ik zit dus na 3 jaar nog steeds in de eerste fase en zou dus absoluut niet meer terug willen naar een 50cc (zwaar) getuned of ongetuned. Het OCIN concept is helemaal uitgerijpt en betrouwbaar gebleken na de aanvankelijke kinderziektes. Ik heb nauwelijks onderhoud behalve de controle- en overige normale werkzaamheden die je ook aan jouw standaard Kreidler hebt. Om de 1000 kilometer een zuigerveer vervangen en tandwielen vervangen aangepast aan het traject wat ik die dag rijd is alles wat ik moet doen...

Verder is het rijden met een BB in het verkeer een zegen. Ik word in ieder geval niet meer van de weg gereden door een gefrustreerde automobilist die denkt dat ik met een bromfiets op de autorijbaan rijd. Dit is me tot nu toe reeds 4x gebeurd met de 50cc. Gelukkig 4x met goede afloop. Sinds de BB is er niemand meer op dit idee gekomen. Soms laat ik hem lekker uit met hoge snelheden maar meestal is het lekker toeren zonder voortdurend te hengelen naar de juiste versnelling met een gezicht van: "zo ik wil wel maar kan niet". Het verslijt met een BB is veel minder omdat de toeren veel lager zijn. 20 PK bij 11800 toeren op dit moment is toch heel anders dan 15 PK bij 13500/14000 toeren en bovendien veel beter voor je beurs. Sowieso als je het niet kunt betalen dan moet je niet aan tunen gaan beginnen. Om de 2000 kilometer een andere zuiger plaatsen van 150 per stuk is geen grapje en voor de meeste mensen niet betaalbaar. Om dan over de andere dingetjes maar te zwijgen... Hier zit dus voor de meeste mensen het probleem men kan/wil het geld niet uitgeven voor een goede setup en dus grijpt men naar lapmiddelen die je keer op keer teleurstellen en het zijn juist die mensen die dan teleurgesteld en gefrustreerd afgeven op bijvoorbeeld het BB verhaal in het algemeen juist vanwege het feit dat ze er dus NOOIT aan hadden moeten beginnen. Als je niet bereid bent om 5000 euro voor een goede motor uit te geven dan ben je het beste uit met een standaard RS en daar is helemaal niets mis mee. En die 5000 euro ben je heus wel kwijt maar daarvoor heb je de beschikking over de paar top tuners die ons land rijk is..

Moraal van het verhaal: bedenk van te voren goed wat je wilt en vraag af en toe eens of je op een getunde Kreidler van iemand anders mag rijden om gevoel te krijgen voor de diverse setups. Kijk dan eens goed in jouw beurs hoeveel dat je hiervoor kunt en wilt betalen. Bedenk dan ook hoeveel je jaarlijks wilt reserveren om opgevoerd te kunnen blijven rondrijden. Vraag eens aan de "die hards" wat die zo kwijt zijn....het zou zo maar kunnen gebeuren dat lust voor het opvoeren verdwijnt als sneeuw voor de zon! Echter dit is veel beter dan als een teleurgesteld en gefrustreerd man achter te blijven soms weemoedig een blik naar zijn lege beurs werpend met de gedachte: "had ik maar nooit....".

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19184
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 493 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

Re: Geloven jullie het allemaal nog die super bigbore projec

#70 Bericht door dijk » 24 apr 2011, 11:17

emilio schreef:Ik heb met bewondering dit topic van Henk gevolgd en zal dan maar als één van de weinige Big bore rijders een reactie geven anders wordt dit zo scherp aangezette topic toch een beetje saai. Ik wil in ieder geval mijn Big Bore nooit meer kwijt! Wil dit zelfs op het kenteken laten vermelden om zeker te gaan dat ik niet in de problemen kom bij één of andere controle of ongeval. Desalniettemin is een ritje op de RMCS van mijn vrouw heel ontspannend en aangenaam te noemen (op zijn tijd..).

Ik zit dus na 3 jaar nog steeds in de eerste fase en zou dus absoluut niet meer terug willen naar een 50cc (zwaar) getuned of ongetuned. Het OCIN concept is helemaal uitgerijpt en betrouwbaar gebleken na de aanvankelijke kinderziektes. Ik heb nauwelijks onderhoud behalve de controle- en overige normale werkzaamheden die je ook aan jouw standaard Kreidler hebt. Om de 1000 kilometer een zuigerveer vervangen en tandwielen vervangen aangepast aan het traject wat ik die dag rijd is alles wat ik moet doen...

Verder is het rijden met een BB in het verkeer een zegen. Ik word in ieder geval niet meer van de weg gereden door een gefrustreerde automobilist die denkt dat ik met een bromfiets op de autorijbaan rijd. Dit is me tot nu toe reeds 4x gebeurd met de 50cc. Gelukkig 4x met goede afloop. Sinds de BB is er niemand meer op dit idee gekomen. Soms laat ik hem lekker uit met hoge snelheden maar meestal is het lekker toeren zonder voortdurend te hengelen naar de juiste versnelling met een gezicht van: "zo ik wil wel maar kan niet". Het verslijt met een BB is veel minder omdat de toeren veel lager zijn. 20 PK bij 11800 toeren op dit moment is toch heel anders dan 15 PK bij 13500/14000 toeren en bovendien veel beter voor je beurs. Sowieso als je het niet kunt betalen dan moet je niet aan tunen gaan beginnen. Om de 2000 kilometer een andere zuiger plaatsen van 150 per stuk is geen grapje en voor de meeste mensen niet betaalbaar. Om dan over de andere dingetjes maar te zwijgen... Hier zit dus voor de meeste mensen het probleem men kan/wil het geld niet uitgeven voor een goede setup en dus grijpt men naar lapmiddelen die je keer op keer teleurstellen en het zijn juist die mensen die dan teleurgesteld en gefrustreerd afgeven op bijvoorbeeld het BB verhaal in het algemeen juist vanwege het feit dat ze er dus NOOIT aan hadden moeten beginnen. Als je niet bereid bent om 5000 euro voor een goede motor uit te geven dan ben je het beste uit met een standaard RS en daar is helemaal niets mis mee. En die 5000 euro ben je heus wel kwijt maar daarvoor heb je de beschikking over de paar top tuners die ons land rijk is..

Moraal van het verhaal: bedenk van te voren goed wat je wilt en vraag af en toe eens of je op een getunde Kreidler van iemand anders mag rijden om gevoel te krijgen voor de diverse setups. Kijk dan eens goed in jouw beurs hoeveel dat je hiervoor kunt en wilt betalen. Bedenk dan ook hoeveel je jaarlijks wilt reserveren om opgevoerd te kunnen blijven rondrijden. Vraag eens aan de "die hards" wat die zo kwijt zijn....het zou zo maar kunnen gebeuren dat lust voor het opvoeren verdwijnt als sneeuw voor de zon! Echter dit is veel beter dan als een teleurgesteld en gefrustreerd man achter te blijven soms weemoedig een blik naar zijn lege beurs werpend met de gedachte: "had ik maar nooit....".
:thumbleft

Snellepaultje
Berichten: 241
Lid geworden op: 08 feb 2008, 19:11
Locatie: Zuid-Holland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Geloven jullie het allemaal nog die super bigbore projec

#71 Bericht door Snellepaultje » 25 apr 2011, 21:34

Keurig stuk Emilio 8)

Gebruikersavatar
koepelsekreidler
Berichten: 3371
Lid geworden op: 28 aug 2005, 14:29
Locatie: schagerbrug
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Geloven jullie het allemaal nog die super bigbore projec

#72 Bericht door koepelsekreidler » 26 apr 2011, 07:21

:D ach ik ken er ook een paar. met een no buget blokje die al jaren gillen van het lachen betrouwbaar, krachtig, en redelijk snel ....

jajajaja ik weet het ,: het ziet er niet uit .

bljft er maar 1 belangrijk ding over : de temperatuur van het bier bij Werner :D :D :D :D :D

mart

Plaats reactie